[D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel • 18 kilometer lange onderzeetunnel tussen Duitsland en Denemarken

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Sophie » vr 14 dec 2018, 14:16

^^
Gebeurd inderdaad nog.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 dec 2018, 14:18

Peter schreef: vr 14 dec 2018, 14:00
Coen Tunnel schreef: vr 14 dec 2018, 11:48 Op Puttgarden-Rødby gaan natuurlijk ook treinen mee (EC Hamburg-Kopenhagen)
Ik weet vrijwel zeker van niet. Je moet (via een overdekte passage) gewoon lopend van station-boot-station. Wellicht dat de reisplanner dit als een trip zonder overstap ziet, maar je moet dus twee keer met bagage lopen en naar een ander treinstel. Denkbaar wordt bagage wel overgezet met een karretje, als je dat wilt. Vroeger was dit wellicht anders. Voor Trelleborg weet ik het niet.
Helaas, je hebt het mis. De trein rijdt gewoon de boot op, je moet alleen op de boot de trein verlaten, je mag niet tijdens de bootreis in de trein blijven zitten. Maar het is een doorgaande verbinding, waar de Duitse ICE TD's zoals op Chris' foto inmiddels weer vervangen zijn door Deense IC3-treinstellen, net zoals die ook gebruikt werden voordat de ICE TD werd gebruikt. De ICE TD's zijn inmiddels buiten dienst gesteld.

Ik weet niet waar jij op doelt. Wellicht op Hoek van Holland-Harwich waar het inderdaad zo gaat en de stations direct naast de ferryterminal zitten? Maar bij Puttgarden-Rødby is al decennialang een doorgaande treinverbinding, waar de trein op de boot meegaat.

Zie hier een filmpje van eerder dit jaar:
Link
Dit is één van de weinige plekken waar dit nog met een passagierstrein gebeurt, net zoals bij Sassnitz-Trelleborg. De andere plek in Europa is Villa San Giovanni-Messina, voor doorgaande IC's en nachttreinen van/naar Sicilië.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Sophie » vr 14 dec 2018, 14:29

Coen Tunnel schreef: vr 14 dec 2018, 14:18 Ik weet niet waar jij op doelt. Wellicht op Hoek van Holland-Harwich waar het inderdaad zo gaat en de stations direct naast de ferryterminal zitten?
Friedrichshafen-Romanshorn is ook een traject waar vroeger de trein op de boot ging maar een aantal jaar decennia niet meer.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Peter » vr 14 dec 2018, 15:10

Aha, er vaart dus een apart schip voor de trein. Op het filmpje zie je het autoveer ernaast liggen, alsmede de loopbruggen hiernatoe, als je wel op het autoveer overstapt. Ik heb een paar jaar geleden nog gezocht naar een treinverbinding, maar kwam alleen de overstapversie tegen op het autoveer. Ben toen toch maar met de auto gegaan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 dec 2018, 17:11

^^ Nee, er is geen speciale veerboot voor de trein. Die gaat gewoon mee op een normale veerboot waar ook auto's op mee gaan. ZIe o.a. rond 9:00 in het filmpje.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » vr 14 dec 2018, 17:35

mhkamp schreef: do 13 dec 2018, 17:45Toch raar : Er is een treintunnel tussen VK en Frankrijk en er varen ook boten op dat stuk. In hoeverre is er concurrentie daar? Ik weet, het is appels met peren maar toch.
Ik betwijfel of er wel zoveel veerdiensten over het kanaal zouden gaan als er een wegtunnel zou liggen. De capaciteit van een 2x2 tunnel is veel groter dan van een autotrein.

Ik denk ook niet dat er een veerdienst zal blijven bestaan nadat de Fehmarnbelttunnel wordt geopend. Die over de Øresund en Grote Belt zijn ook opgeheven nadat de bruggen gereed kwamen.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door T-hijs » vr 14 dec 2018, 23:16

Coen Tunnel schreef: vr 14 dec 2018, 17:11 ^^ Nee, er is geen speciale veerboot voor de trein. Die gaat gewoon mee op een normale veerboot waar ook auto's op mee gaan. ZIe o.a. rond 9:00 in het filmpje.
Ter bevestiging: afgelopen zomer ben ik nog met de trein op de boot gegaan, van Puttgarden naar Rødby en een paar dagen later weer terug. Er zijn drie of vier treinen per richting per dag die van Hamburg Hbf naar København H gaan via deze verbinding en vice versa. Alle vijf veerboten kunnen treinen aan boord nemen; op de Prins Richard, Prinsesse Benedikte, Deutschland en Schleswig-Holstein gebeurt dat ook daadwerkelijk nog steeds; alleen de Holger Danske doet dat bij mijn weten niet (meer).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Emil » vr 14 dec 2018, 23:23

Ik kan bevestigen dat ik inderdaad met de auto naast een trein heb geparkeerd. Eerste, enige en waarschijnlijk de laatste keer in mijn leven dat ik de weg deelde met een trein. :rofl2:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Palance » vr 14 dec 2018, 23:26

Ik heb die route ook eens gedaan per (nacht-)trein, die inderdaad gewoon op de boot gaat. Ook van Zweden naar Denemarken ben ik op die manier al eens per trein overgestoken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Emil » vr 14 dec 2018, 23:30

^^ Van Zweden naar Denemarken per trein op een boot? Dat lijkt mij sterk. Bij de H-H ferry wordt dat in ieder geval niet gedaan, daar loop je de boot op en af naar de treinstations met aansluitende treinen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Palance » vr 14 dec 2018, 23:34

Dat was toen van Helsingborg naar Helsingor. We spreken dan wel over 1991..
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Emil » vr 14 dec 2018, 23:36

Aha, dat verklaart het een en ander. Vroeger gingen de doorgaande IC's en nachttreinen vanuit Duitsland en Kopenhagen naar Göteborg/Oslo/Stockholm inderdaad op deze boot. Meen zelfs dat er treindiensten bestonden die op één rit twee boten meepikten. Doorgaande treinen van Amsterdam en Hamburg naar Stockholm en Oslo. Tegenwoordig is een overstap in Kopenhagen altijd noodzakelijk.

Grappig genoeg is de private uitbater van de treindiensten tussen Kopenhagen en Oslo een jaar na de opening van de brug failliet gegaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » vr 28 dec 2018, 21:17

Men meldt dat het tracébesluit voor het Duitse deel nu gereed is om ondertekend te worden, wat vermoedelijk over 2 weken zal gebeuren. Dan kan nog beroep worden aangetekend bij het Bundesverwaltungsgericht in Leipzig. Hoe lang zoiets kan duren is lastig te zeggen, maar iets in de range van 1-3 jaar valt wel te verwachten. Femern A/S geeft ook aan dat de bouwstart afhankelijk is van de duur van de rechtszaak. Aan de Deense zijde wordt het droogdok gebouwd bij Rødbyhavn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 dec 2018, 22:04

Emil schreef: vr 14 dec 2018, 23:36 Aha, dat verklaart het een en ander. Vroeger gingen de doorgaande IC's en nachttreinen vanuit Duitsland en Kopenhagen naar Göteborg/Oslo/Stockholm inderdaad op deze boot. Meen zelfs dat er treindiensten bestonden die op één rit twee boten meepikten. Doorgaande treinen van Amsterdam en Hamburg naar Stockholm en Oslo. Tegenwoordig is een overstap in Kopenhagen altijd noodzakelijk.
Tenzij je de nachttrein van Berlijn naar Malmö neemt, dan moet je overstappen in Malmö (en vanaf daar door richting Stockholm, Göteborg/Oslo of Kopenhagen). ;)

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coccodrillo » ma 31 dec 2018, 19:16

Chris schreef: vr 14 dec 2018, 17:35Ik betwijfel of er wel zoveel veerdiensten over het kanaal zouden gaan als er een wegtunnel zou liggen. De capaciteit van een 2x2 tunnel is veel groter dan van een autotrein.
The capacity of the Eurotunnel shuttles is obviously lower than those of a 4-lane motorway, but let's take a look.

Knowing the capacity of each shuttle the capacity of the Eurotunnel can be estimated. It must be considered that trucks and passsenger vehicles (cars, caravans, buses) use different trains.

A passenger shuttle can carry 120 cars and 12 buses. If we replace buses with cars it should carry around 120+24=144 cars. The existing rolling stock allows for 4 passenger shuttles per hour and direction, also considering that at least a shuttle is kept as a reserve or stopped because of maintenance. This is 576 cars an hour.

A truck shuttle carries 30 or 32 trucks, now there are up to 7 departures per hour (of truck shuttles) and Eurotunnel wants to bring this number to 8. So 32*8=256 trucks per hour.

12 shuttles per hour and direction should be the practical limit considering also that there are also passenger (Eurostar) and freight trains. The limit of the rail infrastructure should be around 16 to 20 trains per hour and direction, or up to one every 3 minutes.

If there were 8 freight and 4 passenger shuttles per hour and direction for 24 hours a day (not possible each day because of maintenance of the tunnel, beside that demand is not equally distributed along the day) they could carry 12288 trucks and 27648 cars in both directions in a day.

To resume: if other trains didn't run and the tunnel was completely dedicated to shuttles (I don't consider the capacity of loading terminals and the additional rolling stock required) there could be 8 freight and 8 passenger shuttles per hour and direction, or 256 trucks + 1152 cars per hour = 1408 vehicles per hour. This can be compared to the capacity of a single lane, around 2000 vehicles per hour (maybe less, if we consider a fluid traffic - what is a realistic number?). So we can say that shuttles on a double track railway have a lower (also because trucks cannot use passenger shuttles and viceversa) but comparable capacity than a two lane road. I mean, the capacity is around 30% lower, not 70% lower, if we compare 2 tracks with 2 lanes (and not 4 lanes).

Source: https://www.getlinkgroup.com/uk/the-cha ... ing-stock/

(to compare, a freight trains carrying semitrailers only would carry around 38 of them in the same length of an Eurotunnel shuttle - however the latter also has a passenger car for drivers and 3 loading wagons that do not carry trucks)

(according to https://www.getlinkgroup.com/uk/eurotun ... -shuttles/ the Eurotunnel has a market share of around 39% of trucks transported in the area around Folkestone-Calais)
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door mhkamp » di 01 jan 2019, 10:07

^^ Hopefully is that including loading and unloading the waggons?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 01 jan 2019, 10:23

De Noorse omroep NRK noemt het 'Hitlers tunnel'. :lol:

Afbeelding

https://www.nrk.no/ostfold/snarveien-ti ... 1.13904113

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coccodrillo » di 01 jan 2019, 19:26

The capacity of the Eurotunnel with the existing infrastructure and rolling stock should be 7 freight and 4 passenger shuttles per hour and direction, or 224 trucks and 576 cars. To increase that capacity more trains would be needed, and the terminals would likely have to be enlarged. If this was done, the maximum capacity would likely be (in one hour and in one direction):
256 trucks and 1152 cars
or
512 trucks
or
2304 cars
or
something intermediate, by running more freight shuttles than passenger shuttles or viceversa

And maybe a little more if it was possible to run more than 16 trains per hour (18 or 19 might be possible, but difficult).

This is my estimate knowing the capacity of the trains and how many of them can run. The waiting time at the loading terminals obviously depends of the road traffic, it could be 0 if the demand is lower than the capacity.

This is to say that a double track railway with shuttles has a capacity comparable to a double lane road (one lane per direction). A 2x2 motorway tunnel carry more vehicles, but a 50 km road tunnel (of which 39 km under the sea and so without ventilation shafts) is absolutely impossible with current road vehicles. A road tunnel between the UK and France would be possible only with battery or hydrogen powered automatic road vehicles. Maybe in 50 years from now?
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » wo 06 feb 2019, 16:48

Het Duitse tracébesluit is op 31 januari 2019 officieel vastgesteld. Deze brief is verzonden van het ministerie in Schleswig-Holstein naar Femern Bælt A/S.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Hajo » wo 06 feb 2019, 19:57

^^ Mooi. Maar daar kan uiteraard nog bezwaar tegen worden aangetekend, vermoed ik. De start van de werkzaamheden kan dan nog jaren duren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » wo 20 mar 2019, 19:00

Een filmpje van het bouwproces van de Fehmarnbelttunnel. Zo'n afzinktunnel is voor ons Nederlanders niet echt bijzonder, we hebben er vele. Maar de omvang van dit project is wel bijzonder, het is vijf keer zo lang als de huidige langste afzinktunnel (de Drogdentunnel van de Øresundverbinding). Daarvoor is ook meer productiecapaciteit benodigd, en het droogdok bij Rødbyhavn is dan ook groot. Volgens de animatie kunnen er 8 elementen van 217 meter tegelijk geproduceerd worden in 8 productielijnen, met 4 droogdokken.


Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 06 aug 2019, 18:35

Deutsche Bahn heeft een kostenupdate gemaakt van de achterlandverbinding van de Fehmarnbelttunnel. Van de 88 kilometer spoorlijn tussen Lübeck en Puttgarden moet 55 kilometer over een nieuw tracé aangelegd worden. Dit kost naar schatting € 2,8 miljard. Het Bundesrechnungshof rekent echter op € 4 miljard. Toen besloten werd de tunnel aan te leggen ging men nog uit van € 817 miljoen. De meerkosten werden veroorzaakt door een nieuw tracé (+521 miljoen) en om de spoorlijn geschikt te maken voor 200 km/h (+97 miljoen).

Bovenop de geraamde € 2,8 miljard moet ook een risicoreservering van € 614 miljoen gemaakt worden. De kosten van bovenwettelijke geluidsmaatregelen zijn geraamd op € 594 miljoen. Nog onduidelijk zijn de kosten voor de Fehmarnsundkruising, dit is de zeestraat tussen het vasteland en het eiland Fehmarn. De huidige brug verkeert in zeer slechte staat en moet vervangen worden, maar of dit een tunnel of brug wordt is nog onduidelijk.

>> https://www.welt.de/regionales/hamburg/ ... ndung.html

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Kaaiman » di 06 aug 2019, 21:00

Chris schreef: di 06 aug 2019, 18:35De kosten van bovenwettelijke geluidsmaatregelen zijn geraamd op € 594 miljoen.
Dat is toch belachelijk, zo'n enorm bedrag! Is het om panden uit te kopen of louter voor mitigerende maatregelen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 06 aug 2019, 21:57

Geen idee, men omschrijft het als volgt:

Über die Kosten für den übergesetzlichen Lärmschutz entlang der Neubaustrecke muss der Bundestag nach der Sommerpause entscheiden. Die Kalkulation dafür liegt derzeit bei maximal 594 Millionen Euro, der Bundestag dürfte diese Summe aber wohl nicht bewilligen.

Met een paar landtunnels lopen de kosten natuurlijk hard op...

Spoorlawaai is een item dat heel erg leeft in Duitsland. Veel meer dan in Nederland is mijn indruk.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Jeff » di 06 aug 2019, 22:02

Ik heb eerder het een idee dat (om een voorbeeld te noemen) een metro met 70 km/h meer lawaai maakt/produceert dan een trein op 160 km/h( + )

Ontwerpsnelheid: 200km/h, dienst: ik gok 160 km/h

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 06 aug 2019, 22:22

Jeff schreef: di 06 aug 2019, 22:02Ontwerpsnelheid: 200km/h, dienst: ik gok 160 km/h
Dat klinkt meer als iets voor Nederland. In Duitsland rijden Intercity's daar waar het kan al 200 km/u. Ik vermoed dat deze Neubaustrecke dan misschien geen volledige hogesnelheidslijn gaat worden (wellicht wel voorbereid), maar 200 km/u zal er vast wel gereden gaan worden.

Uiteindelijk is zo'n verbinding wel essentieel als men daadwerkelijk korte vluchten wil gaan schrappen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 06 aug 2019, 22:34

De Denen willen Sydbanen ook opwaarderen tot 200 km/h. Dan heb je een snelle verbinding Hamburg - Kopenhagen. Maar het is ook de bedoeling dat er veel goederentreinen van gebruik gaan maken en daar is wellicht nog de meeste weerstand tegen. Er heerst in Duitsland een behoorlijk anti-goederentreinensentiment, kijk ook maar naar het Rheintal en de Brenner Nordzulauf. Dat verklaart ook waarom er zulke sommen geld aan bovenwettelijke maatregelen worden getroffen.

En dit is Duitsland, kostenramingen van grote wegen/spoorprojecten zijn in het verleden altijd significant te laag gebleken. Heel veel projecten zijn minstens twee keer zo duur uitgevallen ten opzichte van de planuitwerking.

In de badplaatsen is men aan de ene kant bang voor geluidsoverlast en wil men de spoorlijn op grotere afstand, aan de andere kant is men bang dat de spoorlijn dan helemaal opgeheven wordt, aangezien het onzinnig is om twee parallelle spoorlijnen in stand te houden voor alleen wat lokaal verkeer. Een ander nadeel is dat de stations dan niet meer op loopafstand van het strand zijn. Er zijn daar een aantal serieuze badplaatsen zoals Timmendorfer Strand, Scharbeutz en Sierksdorf.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Kaaiman » wo 07 aug 2019, 8:19

Mwah, met een seizoensboemel kom je ook wel op het strand. Reguliere dienst opheffen, wel spoorbaan onderhouden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Pino » wo 07 aug 2019, 9:12

^^ Converteren in een soort lightrail, zou je misschien ook denken. Kun je die stranden ook efficiënter mee bedienen. Het jammere is dat je het aan de Duitsers wel kunt uitbesteden om hier een ombouw-debacle van te maken waarbij de Hoekse Lijn ineens een fantastisch project lijkt.

Wat betreft de weerstand tegen goederentreinen: wij hadden dat met de Betuwelijn natuurlijk ook. En op veel manieren is de impact op je leefomgeving van elke paar minuten een lange goederentrein ook veel groter dan een passagierstrein, die in de regel korter en minder zwaar zal zijn. Zeker in dalen kan ik me er ook veel bij voorstellen. Als je een beetje weg van de snelweg bent in de dalen langs de Gotthardlijn of de Frejuslijn, hoor je niets van de snelweg. Maar de treinen hoor je behoorlijk hard van kilometers afstand. Dito aan de Mittelrhein (behalve dat daar geen snelweg is).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Vinny » do 08 aug 2019, 22:02

Goederentreinen kunnen ook gemakkelijk een stuk stiller door optimalisaties aan de baan en het materieel. Die diesellocs met een hoop 'badslipper'wagons op een spoorlijn van 100 jaar oud met achterstallig onderhoud maken natuurlijk best wel een boel herrie, maar een moderne elektrisch aangedreven goederentrein op nagelnieuw spoor produceert echt een stuk minder decibel. En het nieuwe tracé is een stuk verder van de bebouwde kom dan de oude 19e eeuwse spoortracés.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie