[D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel • 18 kilometer lange onderzeetunnel tussen Duitsland en Denemarken

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door T-hijs » vr 09 aug 2019, 18:23

Dat het een diesel is, hoor je vanaf 50 meter afstand nauwelijks nog, en falls überhaupt zal dat niet de overlast veroorzaken. Het is veel meer het geluid van staal op staal waar je last van hebt als omwonende...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 15 okt 2019, 22:05

De NDR bericht dat er een forse kostenstijging is bij het Duitse deel van het project, het gaat dan om de aansluitende weg- en spoorinfrastructuur. 4 jaar geleden ging het om € 2,2 miljard, inmiddels spreekt men van € 3,5 miljard. Dat is 4 keer zo veel als oorspronkelijk gepland (€ 817 miljoen). De Groenen willen het project afblazen, zich kennelijk niet realiserend dat die enorme kosten vooral zitten bij de spoorinfrastructuur, juist om meer goederen per spoor te vervoeren en de geluids- en trillingshinder in de dorpen op de route te verminderen.

Een probleem lijkt ook te zijn dat de scope van de achterlandinfra steeds verandert, inmiddels is gepland dat grote delen van de spoorlijn naar Lübeck over een nieuw tracé wordt aangelegd, en ondertussen speelt ook nog het probleem van de kapotte bruggen.

>> https://www.ndr.de/nachrichten/schleswi ... lt400.html

Geplande spoorupgrades:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » do 17 okt 2019, 18:14

De Deutsche Bahn wijst de kostenstijging die het Bundesrechnungshof aangeeft in sterke bewoordingen af. Volgens DB bedragen de kosten € 1,7 miljard, plust € 1,1 miljard aan risicoreservering. Het bedrag is niet te vergelijken met de eerder geraamde € 817 miljoen in 2008, omdat sindsdien de scope van de spooraanbinding sterk gewijzigd is. Inmiddels is gepland dat 55 van de 88 kilometer spoorlijn over een nieuw tracé wordt aangelegd, in plaats van dat goederentreinen over het boemelspoor door alle badplaatsen gaan.

Artikel: https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/ ... -99-318352

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door jelger » do 17 okt 2019, 18:56

Ik heb het idee dat infrabouwprojecten nog wel wat kunnen leren van agile en iteratief werken. :ongeduldig:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 05 nov 2019, 19:14

Het aantal varianten voor de vervanging van de Fehmarnsundbrücke in Duitsland is gereduceerd tot 8. Dit is de brug tussen het eiland Fehmarn en het vasteland, dit is de Duitse verbinding in het verlengde van de A1.

Nog onderzocht worden zijn verschillende varianten van deze oplossingen;
* gescheiden bruggen voor spoor en weg
* gecombineerde bruggen voor spoor en weg
* afzinktunnel
* boortunnel

Een boortunnel lijkt het minst voor de hand te liggen, een afzinktunnel zou het goedkoopste zijn. Instandhouding van de bestaande brug voor langzaam verkeer is bovendien twijfelachtig vanwege de instandhoudingskosten van zo'n groot kunstwerk.

SHZ: https://www.shz.de/regionales/schleswig ... 33292.html
Sat 1: https://www.sat1regional.de/newsticker/ ... cht-vorne/

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Vinny » di 05 nov 2019, 23:34

Instandhouding van de bestaande brug voor langzaam verkeer is bovendien twijfelachtig vanwege de instandhoudingskosten van zo'n groot kunstwerk.
Dat lijkt me eerlijk gezegd niet zo heel zinvol. Je kunt dan fietsers beter per trein vervoeren en landbouwverkeer in bepaalde tijdvensters toelaten (met dan een snelheidsbeperking voor het overige verkeer).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » ma 23 dec 2019, 17:55

Chris schreef: wo 06 feb 2019, 16:48 Het Duitse tracébesluit is op 31 januari 2019 officieel vastgesteld. Deze brief is verzonden van het ministerie in Schleswig-Holstein naar Femern Bælt A/S.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het blijkt dat de zitting bij het Bundesverwaltungsgericht pas op 23-24 september 2020 is. Dus de uitspraak volgt wellicht pas over een jaar.

Het standpunt was tot nu toe dat de bouw midden 2020 zou starten. Dat lijkt dus op de helling te komen te staan, ik denk niet dat ze aan Deense zijde al echt met de tunnelbouw gaan starten als niet zeker is dat het Duitse deel ook onherroepelijk is.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Hajo » wo 25 dec 2019, 15:31

^^ Lijkt mij niet, nee.

De Denen moeten maar een ultimatum stellen, lijkt mij, om zo de druk op de Duitse overheid flink op te voeren. Start bouw uiterlijk 1 oktober 2020. Zo niet, dan moeten de Denen het hele project maar schrappen en een fikse schadeclaim bij de Duitsers indienen.

Ik vraag mij overigens af hoe lang het Deense tracébesluit geldig is. Niet onbeperkt, denk ik. Straks krijg je dan wellicht de idiote situatie dat als het Duitse tracébesluit eindelijk onherroepelijk is, het Deense tracébesluit is verlopen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 03 mar 2020, 22:06

Men heeft nu ook de voorkeur uitgesproken voor de Fehmarnsundtunnel (sund, niet belt), deze moet de brug tussen het vasteland en het eiland Fehmarn gaan vervangen. Volgens de NDR gaat het om zowel een spoor- als wegtunnel. De kosten worden geraamd op € 700 miljoen.

>> https://www.ndr.de/nachrichten/schleswi ... rn502.html

Afbeelding

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door NWH » wo 04 mar 2020, 8:59

Qua kosten valt mij dat nog best mee. Ik had verwacht dat dit wel zeker boven de 1 miljard euro zou gaan uitkomen.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door captain007 » wo 04 mar 2020, 9:10

^^ Het is een eerste raming. Zal niet voor het eerst zijn dat het bij onze oosterburen ineens 2x zo duur uitvalt... Zeker als ze nog 15 jaar gaan wachten met bouwen en dan erachter komen dat de prijzen zijn gestegen :facepalm:

DantePippen
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 18 dec 2019, 8:46

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door DantePippen » wo 04 mar 2020, 9:15

Hier nog wat afbeeldingen en een animatie:
https://www.anbindung-fbq.de/de/presse/ ... erung.html
Link

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Seat Ibiza » wo 04 mar 2020, 12:46

captain007 schreef: wo 04 mar 2020, 9:10 ^^ Het is een eerste raming. Zal niet voor het eerst zijn dat het bij onze oosterburen ineens 2x zo duur uitvalt... Zeker als ze nog 15 jaar gaan wachten met bouwen en dan erachter komen dat de prijzen zijn gestegen :facepalm:
De A2-tunnel in Maastricht kostte al iets van €700 miljoen... Nu weet ik niet of bouwen onder water veel duurder is dan een landtunnel, maar het feit dat er ook nog een spoortunnel bij komt, doet mij vermoeden dat €700 miljoen wel heel optimistisch is ingeschat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » za 21 mar 2020, 19:38

De Europese Commissie heeft de financieringsmethode opnieuw goedgekeurd: https://ec.europa.eu/commission/pressco ... /IP_20_501
Europese Commissie schreef:State aid: Commission approves Danish public financing of Fehmarn Belt fixed rail-road link

The European Commission has concluded that the public financing model of the Fehmarn Belt coast-to-coast infrastructure between Denmark and Germany is in line with EU State aid rules.

(...)

In July 2015, the Commission approved the public financing model of the Fehmarn Belt fixed rail-road link between Denmark and Germany under EU State aid rules.

Following an appeal against the Commission's 2015 decision by Scandlines and Stena Line, in December 2018 the General Court partially annulled the Commission's decision on procedural grounds. The General Court confirmed the Commission's decision with respect to the financing granted to Femern Landanlæg for the hinterland connections. However, it found that the Commission should have opened a formal investigation under EU State aid rules to assess the measures granted by Denmark to Femern A/S before adopting its decision.

In June 2019, to comply with the General Court's December 2018 judgment, the Commission opened an in-depth investigation into the measures granted by Denmark to Femern A/S in support of the fixed link.

The investigation confirmed that the capital injections, the State guarantees on loans and the State loans granted by Denmark to Femern A/S constitute State aid under EU rules in view of the economic character of the coast-to-coast infrastructure. Furthermore, the Commission concluded those measures constitute individual aid as opposed to an aid scheme and that they qualify as investment aid.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » vr 24 apr 2020, 11:12

De Deense regering heeft met grote consensus besloten dat de bouw van de tunnel zelf op 1 januari 2021 aan Deense zijde moet starten. Naar verwachting begint de bouw aan Duitse zijde midden 2022. De eerste tunnelelementen moeten vanaf begin 2023 geproduceerd worden en de eerste afzinken in begin 2024. De openstelling van de tunnel is daarmee opnieuw verschoven, tot eind 2029. Dat is 8-9 jaar later dan gepland en dat komt volledig door de trage procedures in Duitsland. Volgens de planning tot en met 2014 had de tunnel in 2021 opengesteld moeten worden.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Jeff » vr 24 apr 2020, 11:14

Nuttig besluit van de Denen :top:
Je moet ergens een keer een grens trekken, anders kan dit een "gebed zonder einde" worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » vr 24 apr 2020, 16:55

Een vergelijking van de af te zinken elementen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Mark » di 28 apr 2020, 12:56

Jeff schreef: vr 24 apr 2020, 11:14 Nuttig besluit van de Denen :top:
Je moet ergens een keer een grens trekken, anders kan dit een "gebed zonder einde" worden.
Inderdaad. Ben in november 2019 per trein via die route naar Kopenhagen gegaan. Daar wordt al druk gewerkt aan het upgraden van die lijn voor de tunnel. Aan de Duitse zijde was er echter nog helemaal niks gedaan.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door captain007 » di 28 apr 2020, 13:52

^^ Je voelt toch al lang aankomen dat tegen die tijd dat de tunnel klaar is de toeleidende infrastructuur in Duitsland nog niet af is. Ook al gaat het allemaal nog langer duren dan gepland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 28 apr 2020, 14:00

Men kan het bouwdok in Rødbyhavn wel gebruiken voor de productie van de elementen van de Fehmarnsundtunnel (tussen Fehmarn en het Duitse vasteland). Die tunnel lijkt dezelfde afmetingen te krijgen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Pino » di 28 apr 2020, 15:22

captain007 schreef: di 28 apr 2020, 13:52 Je voelt toch al lang aankomen dat tegen die tijd dat de tunnel klaar is de toeleidende infrastructuur in Duitsland nog niet af is. Ook al gaat het allemaal nog langer duren dan gepland.
Zolang de tunnel maar een Duitse ingang heeft die je in kunt rijden. Lees: geen Galleria della Guinza-gedoe, dat de tunnel er wel ligt maar een weg ernaartoe echt ontbreekt. Dan mag vanaf daar het hele wegennet van Fehmarn vollopen op weg naar de tunnel. Hadden de bewoners hun politici maar beter onder druk moeten zetten om gepaste vaart te maken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 28 apr 2020, 18:35

Mark schreef: di 28 apr 2020, 12:56
Jeff schreef: vr 24 apr 2020, 11:14 Nuttig besluit van de Denen :top:
Je moet ergens een keer een grens trekken, anders kan dit een "gebed zonder einde" worden.
Inderdaad. Ben in november 2019 per trein via die route naar Kopenhagen gegaan. Daar wordt al druk gewerkt aan het upgraden van die lijn voor de tunnel. Aan de Duitse zijde was er echter nog helemaal niks gedaan.
Sinds december zijn de treinen Hamburg-Kopenhagen omgeleid via Flensburg en Odense, wat ook nog eens iets sneller is. Ik weet het niet zeker, maar wellicht is dat gedaan om de spoorlijn te kunnen upgraden (uiteraard rijden er momenteel geen internationale treinen).
captain007 schreef: di 28 apr 2020, 13:52 ^^ Je voelt toch al lang aankomen dat tegen die tijd dat de tunnel klaar is de toeleidende infrastructuur in Duitsland nog niet af is. Ook al gaat het allemaal nog langer duren dan gepland.
Tja, als die tunnel er ligt en de B207 inclusief Fehmarnsundbrücke is dan nog enkelbaans (omdat de Fehmarnsundtunnel nog niet gereed is), dan zal dat wel een flink knelpunt worden op dagen met veel vakantieverkeer.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door mvalkenburg » di 28 apr 2020, 18:40

^^ ik verwacht hier ook wel een serieuze shift in het vrachtverkeer eigenlijk, dus niet alleen drukte bij vakantiepieken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 28 apr 2020, 19:17

^^ Vrachtverkeer neemt sowieso al vaker de route via de ferry dan de bruggenroute. Voor automobilisten kan de bruggenroute uit (net zo snel en de meerprijs van tol + extra brandstofkosten is minder dan de kosten voor de ferry), maar vrachtverkeer neemt nog vaker de veerboot richting Denemarken. Maar de veerboot van Puttgarden naar Rødbyhavn zal wel verdwijnen zodra de tunnel er ligt.

De vraag is of de tunnel dan ook (vracht)verkeer kan wegtrekken dat nu nog veerdiensten naar Scandinavië neemt vanaf Kiel of Travemünde.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door mvalkenburg » di 28 apr 2020, 19:39

Coen Tunnel schreef: di 28 apr 2020, 19:17De vraag is of de tunnel dan ook (vracht)verkeer kan wegtrekken dat nu nog veerdiensten naar Scandinavië neemt vanaf Kiel of Travemünde.
Daar doelde ik met name op. Maar dit schrijvende realiseer ik me dat het met de afvaartfrequenties op de directe diensten naar Zweden onder de streep niet om heel grote aantallen zal gaan. Puttgarden-Rodby zal in ieder geval zeker uit de vaart gaan.
Valt af te wachten wat het met de diensten uit Rostock en Sassnitz gaat doen, in hoeverre die nog bestaansrecht houden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Pino » di 28 apr 2020, 19:51

^^ Voor die laatste zie ik wel toekomst hoor, want voor veel mensen scheelt dat toch nog best wel wat kilometers. En dan heb je ook nog Rostock-Trelleborg, wat zeker voor vrachtwagenchauffeurs die reizen met rusten willen combineren toch wel een heel aantrekkelijke route kan zijn. De Zweden-routes vanuit Travemünde lijken me dan weer weinig aantrekkelijk. Ze duren te lang voor een dag-vaart en te kort voor een nacht-vaart. Kiel-Göteborg zie ik wat dat betreft wel zijn aantrekkingskracht behouden.

Hoe zit het nu eigenlijk met de beprijzing voor vrachtverkeer? Voor personenverkeer mag de route over Flensburg niet goedkoper worden dan het veer, maar werkt dat ook zo met de combinatie van Duitse LKW-Maut en de Deense tol op de bruggen? Los daarvan had ik altijd al wel het idee dat de ferry-route voor vrachtverkeer ook zeer interessant was, omdat je hem meestal ook strategisch kunt inplannen met je verplichte rusttijden. Nu zou dat rijtijden-voordeel wegvallen bij opening van de tunnel, maar de rest blijft. Zelfs als je over Fehmarn nog geen goed uitgebouwde aanvoerroute hebt, want de extra kilometers van een 100% snelweg-route over Flensburg waren voor vrachtwagenchauffeurs met hun lagere snelheden sowieso al vrijwel niet aantrekkelijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 28 apr 2020, 20:03

Pino schreef: di 28 apr 2020, 19:51De Zweden-routes vanuit Travemünde lijken me dan weer weinig aantrekkelijk. Ze duren te lang voor een dag-vaart en te kort voor een nacht-vaart.
Circa 18 jaar geleden ben ik een keer meegeweest met een buurman met de vrachtwagen naar Zweden, waarbij we de boot van Travemünde naar Trelleborg (heen) en Malmö naar Travemünde (terug) namen.

Travemünde - Trelleborg had een afvaart om 21 of 22 uur en een aankomst rond 6 uur als ik mij goed herinner. Volgens mij vaart die boot bewust wat langzamer zodat chauffeurs hun verplichte nachtrust kunnen maken. Ook verstoken die schepen dan minder brandstof, wat de route rendabeler maakt. Er is namelijk geen noodzaak om de reistijd zo kort mogelijk te maken.

Ik kan mij voorstellen dat vanuit Oost-Europa de veerdienst vanuit Świnoujście naar Trelleborg of Ystad interessanter is dan vanaf Rostock. Rostock moet ook nog concurreren met Sassnitz en in Polen is de S3 naar Świnoujście grotendeels gereed nu.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Hajo » di 28 apr 2020, 20:05

^^ De tunnel zal zeker ook voor vrachtverkeer een grote verbetering zijn. Kortere reistijden en geen wachttijden meer. Hoe zich dat gaat verhouden ten opzichte van de andere veerverbindingen is lastig in te schatten. Het zou best kunnen dat die een terugloop zullen laten zien. Ook zal het veel afhangen van de prijs.

Ik betwijfel overigens of het wel verstandig is van de Denen om al met de werkzaamheden te beginnen. Straks is het Deense deel klaar en zijn de Duitsers nog niet eens op de helft van de werkzaamheden. Of ze moeten zelfs nog beginnen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 28 apr 2020, 20:13

Het grootste risico voor de Denen is denk ik dat de Duitse plannen alsnog weer vertraagd worden, een uitspraak van de rechter wordt namelijk pas in september verwacht. Als dat positief is kan de bouw wel echt starten, maar als dat negatief is moeten de procedures voor het Duitse deel weer aangepast worden.

Qua uitvoering verwacht ik geen Duitse traagheid. De gehele verbinding wordt door Denemarken aangelegd en gefinancierd. Alleen de Duitse achterlandverbindingen kunnen wel eens lang gaan duren. Vooral voor het spoor overigens.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Pino » di 28 apr 2020, 21:59

Chris schreef: di 28 apr 2020, 20:03 Travemünde - Trelleborg had een afvaart om 21 of 22 uur en een aankomst rond 6 uur als ik mij goed herinner. Volgens mij vaart die boot bewust wat langzamer zodat chauffeurs hun verplichte nachtrust kunnen maken. Ook verstoken die schepen dan minder brandstof, wat de route rendabeler maakt. Er is namelijk geen noodzaak om de reistijd zo kort mogelijk te maken.
Klopt. Maar als ik het zo zie, vaart deze verbinding nu wel drie keer per dag. Twee keer door de nacht en een keer overdag. En dat is in de nieuwe situatie wellicht wat veel van het goede.
Ik kan mij voorstellen dat vanuit Oost-Europa de veerdienst vanuit Świnoujście naar Trelleborg of Ystad interessanter is dan vanaf Rostock. Rostock moet ook nog concurreren met Sassnitz en in Polen is de S3 naar Świnoujście grotendeels gereed nu.
Vanuit Oost-Europa zeker, maar Rostock ligt weer logischer voor Berlijn, Praag en München met al hun achterland. Daar kun je toch ook wel veel mee bedienen. Ergens in de planvorming is ook wel beargumenteerd dat een brug Rostock-Gedser binnen (post-communistisch) Europa eigenlijk veel logischer lag in noord-zuid-routes. Hoewel ik de keuze voor de Fehmarnbelt-verbinding wel kan volgen, want het valt nog maar te bezien of de volumes die naar Scandinavië komen vanuit het zuid-westen (NRW, Zuidwest-Duitsland, Frankrijk, Benelux) ooit zullen worden bijgehaald door volumes voor wie Rostock de sweetspot zou zijn. Maar de redenering geeft zeker wel aan dat er in Rostock iets te halen valt.

Plaats reactie