[D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel • 18 kilometer lange onderzeetunnel tussen Duitsland en Denemarken

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Jurjen » za 06 aug 2016, 18:09

Het Bundesverkehrswegeplan loopt tot 2030, maar het is vooralsnog volgens mij wel de planning dat het voor de openstelling van de tunnel klaar is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » za 06 aug 2016, 22:37

Ze hebben de naam van het Bundesverkehrswegeplan gewijzigd. Voorheen werd het genoemd naar het jaar waarin het werd gepubliceerd. Deze zou dan 2015 worden, later 2016 omdat het vertraagd was. Ze hebben er echter voor gekozen om het nu het Bundesverkehrswegeplan 2030 te noemen, in dat jaar loopt het af.

Het plan van de B207 is opgenomen onder het kopje 'lopend en vastgesteld' met als opmerking dat het om het verdrag tussen Duitsland en Denemarken voor de bouw van de tunnel gaat. Wanneer het gebouwd gaat worden is niet bekend, de kans lijkt me klein dat het voor 2020 in aanleg gaat. De B207 valt niet onder het tracébesluit (Planfeststellungsbeschluß) van de Fehmarnbelttunnel. De Duitsers moeten daar een aparte procedure voor uitvoeren en voor zover ik weet is deze nog niet gestart.

Eerlijk gezegd zou het me niet verbazen dat als straks die tunnel 5-6-7 jaar later dan gepland open gaat je aan de Duitse kant op de huidige enkelbaans B207 uitkomt. Ze weten nog niet eens wat ze nou met de Fehmarsundbrücke willen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » zo 07 aug 2016, 11:23

Het tracébesluit voor het Duitse deel van de tunnel:
Afbeelding

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door mhkamp » zo 07 aug 2016, 11:52

^^ Och, dan heb je wat te doen als je 's avonds in bed ligt :facepalm:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Mark » zo 07 aug 2016, 15:01

Hoeveel bomen zou dat gekost hebben?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » vr 07 okt 2016, 22:59

Haha, Femern maakt deze video over het Duitse tracébesluit: 40 ordners met 14.000 pagina's aan documentatie. :nuts: :rofl2:
Link

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door mhkamp » vr 07 okt 2016, 23:37

:facepalm: :nuts: :ziek:

Beschamend dit... het filmpje is dan weer humor.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Snelwegenkenner » za 08 okt 2016, 15:42

Pure bureaucratie. :booooos:
Het gaat helemaal mis in Duitsland op wegengebied. Het verschil met Nederland is mijlengroot. :neenee:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Rogier » za 08 okt 2016, 19:42

Hoeveel miljoen belastinggeld is hier over de balk gesmeten aan nodeloze extra onderzoeken en papierwerk.
Ook voor de betrokken medewerkers, maar maatschappelijk gezien zeer ongewenst uiteraard.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 25 okt 2016, 16:42

De Duitse regering heeft besloten om de uitbouw van de spoorlijn Lübeck - Puttgarden te dimensioneren op 200 km/h in plaats van 160 km/h zoals in het verdrag tussen Duitsland en Denemarken afgesproken was. Concreet betekent dit dat de spoorlijn volledig ongelijkvloers wordt en dat daarom gemeenten niet hoeven mee te betalen aan het project. De meerkosten bedragen € 100 miljoen.

Nach dem Eisenbahnkreuzungsgesetz hätten die Kommunen bei der bisher geplanten Maximalgeschwindigkeit von 160 km/h für Personenzüge ein Drittel der Kosten für kreuzungsfreie Querungen aus ihren kommunalen Haushalten selbst übernehmen müssen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 25 okt 2016, 17:03

^^ Goede zaak. Er rijden daar nu al ICE's Hamburg-Kopenhagen en die kunnen dan straks ook 200 km/u rijden (al zal dat dan met ander materieel zijn).

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Feder » ma 12 dec 2016, 16:09

Ten minste een half jaar vertraging voor het vaststellen van het plan voor de Fehmarnbelttunnel, zo meldt de NDR vandaag. Redenen: gewijzigde bouwplannen, nieuwe inzichten in de gevolgen voor natuur en milieu, en het onverwacht grote aantal van 12.600 bezwaren tegen het project.

Der Zeitplan für die feste Fehmarnbelt-Querung muss erneut korrigiert werden. Die Planfeststellung verzögert sich um mindestens sechs Monate bis Mitte 2018. Das wurde am Montag bei einem Treffen von Schleswig-Holsteins Verkehrsminister Reinhard Meyer (SPD) mit seinem dänischen Kollegen Ole Birk Olesen bekannt. Gründe für die Verzögerung sind demnach zweimal geänderte Baupläne, verspätete Stellungsnahmen zu Natur- und Umweltfolgen sowie die unerwartet hohe Zahl von rund 12.600 Einwendungen gegen das Projekt. (Kurzmeldung; hele tekst gekopieerd want na vandaag niet terug te vinden op http://www.ndr.de/nachrichten/schleswig ... index.html)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » ma 12 dec 2016, 16:25

Onvoorstelbaar. :rooie:

Dat zijn meer bezwaren dan het eiland Fehmarn inwoners heeft. :nuts:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » zo 12 feb 2017, 10:26

Alle bezwaren zijn beantwoord door een team van experts. Het gaat om 150 experts. Stel dat die er 40 uur per week aan hebben gewerkt, en dat 5 maanden lang. Dat is 120.000 manuren. En dit soort lui doen dat denk ik voor een tarief van minstens € 150 per uur. Dat is € 18 miljoen.

Vor Erlass des Planfeststellungsbeschlusses durch den LBV Kiel werden Erörterungstermine mit allen Einwendern stattfinden, um die Erwiderungen zu diskutieren. Der schleswig-holsteinische Verkehrsminister hat im Dezember 2016 angekündigt, dass ein Planfeststellungsbeschluss 2017 nicht mehr erwartet werden kann. Das Ministerium wird voraussichtlich im Frühjahr 2017 einen neuen Gesamtzeitplan veröffentlichen.

Laut Auskunft der deutschen Behörden dauert ein Gerichtsverfahren bis zu zwei Jahre. Der Planfeststellungsbeschluss wird rechtsgültig, sobald das Bundesverwaltungsgericht über eventuelle Klagen gegen das Projekt geurteilt hat. Erst dann können die Bauarbeiten auf deutscher Seite beginnen. Derzeit wird davon ausgegangen, dass 2020 mit dem Bau des Fehmarnbelt-Tunnels begonnen werden kann.


http://femern.com/de/News-and-press-sea ... rntunnelen

Bouwbegin in 2020. Dat is toch wel weer 5 jaar later dan tot voor kort de bedoeling was... :(

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Snelwegenkenner » zo 12 feb 2017, 12:08

Dat wordt dan maar weer lekker jaren weer over de Grote Beltbrug karren. :down:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Kaaiman » zo 12 feb 2017, 12:28

Volgens mij is het haast nog sneller om een grenscorrectie te doen, zodat Fehmarn onder Denemarken valt, dan de tunnel volgens Deense procedures aan te leggen en daarna weer een grenscorrectie te doen zodat Fehmarn weer terug Duits wordt. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » wo 15 feb 2017, 19:18

Een artikel van Die Welt over de procedures: https://www.welt.de/regionales/hamburg/ ... nnels.html

Er wordt niet echt duidelijkheid gegeven waarom er aan Duitse zijde 12.600 bezwaren zijn ingediend, maar aan Deense zijde slechts 43. De omgeving (bevolkingsdichtheid, landschap) is aan weerszijden van de Femahrnbelt ook niet echt afwijkend.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Peter » do 16 feb 2017, 3:39

Er ga er dan direct vanuit dat de Denen alleen bezwaar kunnen aantekenen als ze direct belanghebbende zijn (met negatieve gevolgen), waar je dus een handvol bezwaren krijgt van aanwonenden, ondernemers en wellicht een paar milieuorganisaties. 12.600 bezwaren kan je alleen maar krijgen als heel Duitsland of iig de hele deelstaat bezwaar kan aantekenen (en dit via een organisatie zoalg BUND wordt gefaciliteerd).

Met >12000 bezwaren zijn er waarschijnlijk wel 11000 of meer identiek en generiek (stof, vleermuizen, vogels, etc), dus makkelijk te bundelen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door mavas » do 16 feb 2017, 8:43

Het is toch schrijnend om te zien dat Duitsland zo in procedures vast zit. :(
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Peter » do 16 feb 2017, 10:35

Dat was in Nederland niet zo heel veel anders, een jaar of 15 geleden. Maar de Duitsers zijn kennelijk niet in staat gebleken deze papieren tijgers in de kooi te krijgen en alle procedures voor grote projecten te stroomlijnen (en dan de rechterlijke macht mee te krijgen natuurlijk, want die lijkt ook in een ivoren toren te zitten (met hele lange en hoge trappen, maar wel een te snel openend valluik).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Widejo » do 16 feb 2017, 15:54

Chris schreef: Er wordt niet echt duidelijkheid gegeven waarom er aan Duitse zijde 12.600 bezwaren zijn ingediend, maar aan Deense zijde slechts 43.
Is het aan Duitse zijde mogelijk om bezwaar aan te dragen over een project waar men eigenlijk niet direct mee te maken heeft. Maar gewoon uit democratisch oogpunt. Dat zou mij namelijk niet verbazen.
Er zijn genoeg aanleidingen, bijvoorbeeld;

Klaarblijkelijk verliezen de verschillende badplaatsen zoals Scharbeutz en Timmendorfer-Strand in de "Lübecker Bucht" hun treinaansluitingen door de komst van de tunnel. Het beeogde traject van de spoorlijn is namelijk parallel aan de A1. Er komt een regionaal treinstation voor in de plaats in "Ratekau". Dat met busvervoer het strand en de trein gaat verbinden. Dit is in de huidige situatie nog loopafstand. Dit blijkt uit het volgende artikel in het Hamburger Abendblatt; (Paywall)

Mij lijkt het goederenverkeer, dat ongetwijfeld gaat groeien met de komst van deze tunnel nu uit de badplaatsen gehaald gaat worden. Dit is ook nadrukkelijk in het artikel genoemd. Wat ik niet kan plaatsen is de connectie van het aanleggen van nieuwe spoorlijn en dan de verplichting de andere weg te halen. Is zowel behouden van de huidige (voor lokaal treinverkeer) en de komst van de nieuwe spoorlijn (voor goederen- en internationaal/IC verkeer) geen optie? De badplaatsen verliezen hierdoor een directe verbinding met Hamburg. Dus weerstand kan ik begrijpen.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Vinny » do 16 feb 2017, 19:10

Het kost natuurlijk meer geld om een boemelspoor in stand te houden, aan de andere kant, de regionale treinen zullen toch niet door de tunnel gaan - dat is voorbehouden aan de goederentreinen en een incidentele ICE. Er lijkt me dan ook niet zoveel reden om met procedures te smijten als je ook kunt afspreken om de regionale treinverbinding gewoon te laten bestaan via het oude tracé.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » do 16 feb 2017, 19:17

De spoorlijn in Duitsland valt overigens niet onder het tracébesluit van de Fehmarnbelttunnel.

Men klaagt in Duitsland steen en been over de geluidsoverlast van die spoorlijn. Ik denk dat inwoners hem graag zien verdwijnen (zeker met het oog op toenemende aantallen goederentreinen) maar voor de bedrijvigheid van het strandtoerisme is die spoorlijn wel weer handig.

Ik denk overigens dat die compleet nieuwe spoorlijn nog jaren op zich laat wachten. Er zijn volgens mij nog geen eens procedures voor begonnen. Ook zijn er nog geen procedures gestart voor de Fehmarnsundbrücke. Het kan nog een hele saga worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » do 16 feb 2017, 20:17

Ik heb het al eerder voorspeld: de Fehmarnsundbrücke wordt voor de route naar Scandinavië wat de Gotthardtunnel is voor de route naar Italië. Ondanks dat het procedureel ook allemaal erg traag gaat vermoed ik dat de Fehmarnbelttunnel nog eerder gereed is dan een nieuwe Fehmarnsundbrücke, met alle problemen van dien. En dat zal dan puur aan de Duitse infrastructurele incompetentie te wijten zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » wo 01 mar 2017, 17:54

Het geduld van de Denen met de Duitsers en dan specifiek de SPD-regering in Schleswig-Holstein raakt op. De Deense minister van transport heeft een brandbrief gestuurd aan Dobrindt over de procedures, men vreest nog meer vertraging.

De fractiechef van het CDU wil dat de staat Schleswig-Holstein zich uit het planproces terugtrekt en het over te geven aan DEGES, die over het algemeen competenter zijn dan de ambtenaren van de staten. Maar dat hadden ze beter eerder kunnen bedenken...

http://www.ndr.de/nachrichten/schleswig ... el116.html

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Widejo » wo 22 mar 2017, 15:42

Widejo schreef: Mij lijkt het goederenverkeer, dat ongetwijfeld gaat groeien met de komst van deze tunnel nu uit de badplaatsen gehaald gaat worden.
Chris schreef:Ik denk dat inwoners hem graag zien verdwijnen (zeker met het oog op toenemende aantallen goederentreinen) maar voor de bedrijvigheid van het strandtoerisme is die spoorlijn wel weer handig.
Een vriendin van mijn vriendin woont in de badplaats Scharbeutz, een van de badplaatsen waarvan het spoorgebruik dramatisch aangepast gaat worden. Zij zijn juist geinformeerd door de Gemeinde dat het goederenverkeer wat door de badplaats heen komt juist zou stijgen. Dit in tegenstelling tot waar de krant (Hamburg Abendblatt) mee komt, en ik ook mijn mening vandaan haalde. Zij vertelde ook dat de mensen die er op voorhand al over beginnen te klagen worden verzoekt te kijken of verhuizing een optie is.... Nu weet ik niet in hoeverre dit natuurlijk officieel is, maar het geeft goed weer wat er speelt in de dorpen die afhankelijk zijn van het toerisme aan de Oostzee.

Vanuit dat opzicht vind ik het ook onbegrijpelijk dat men het passagiersverkeer per trein door deze badplaatsen wilt reduceren om daarmee ruimte te maken voor het goederenverkeer, dat voor geluidsoverlast zorgt. Het compleet weghalen van het station zou bijvoorbeeld in Neustadt (Holstein) van toepassing zijn.

En dan is het gek dat het draagvlak aan de Duitse kant te betwisten is. De impact van de tunnel op de leefbaarheid en toerisme lijkt mij van dusdanig niveau dat het inderdaad veel problemen gaat opleveren.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 04 apr 2017, 18:06

De spoorlijn naar de Fehmarnbelt is in het nieuws vandaag, een spoorbrug in Neustadt in Holstein is dermate verzwakt dat deze per direct afgesloten is. Hiermee is er geen treinverkeer meer mogelijk, tenminste voor de komende twee weken maar misschien langer.

Die Brücke in Neustadt sollte demnächst saniert werden. Experten der Bahn hätten jetzt aber festgestellt, dass sie sofort gesperrt werden muss (...) "Wir versuchen jetzt, diese Sanierung vorzuziehen. Das war ja geplant für Ende April. Da müssen jetzt noch ein paar Sachen geklärt werden, dann können wir erst genau sagen, wann es losgeht." Probleme bereitet unter anderem die Zufahrt zu einem Krankenhaus. Die befindet sich direkt unter der maroden Brücke. Die Zufahrt müsse gesichert werden, sagte Meyer-Lovis.

http://www.ndr.de/nachrichten/schleswig ... ng100.html

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Vinny » di 04 apr 2017, 18:52

Reactie schreef:Schuld ist nicht eine marode Brücke, schuld ist Inkompetenz und Arroganz eines großen Verkehrsunternehmens.
De schuld ligt niet bij een bouwvallige brug, maar bij de incompetentie en arrogantie van een grote verkeersonderneming.

Inderdaad dus. De infrastructuur in Duitsland zakt door haar hoeven door wanbeleid, en tekortkomingen in de budgettering.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 18 apr 2017, 16:51

Vandaag was er een persconferentie in Kopenhagen met de minister van transport van Schleswig-Holstein (Reinhard Meyer) en de minister van transport van Denemarken (Ole Birk Olesen). Men verwacht dat het definitieve tracébesluit voor de Fehmarnbelttunnel voor wat betreft de Duitse zijde midden 2018 vastgesteld wordt. Daarna is nog bezwaar mogelijk bij de federale rechter, die in 1 - 2 jaar daarna een uitspraak doet. Men verwacht de bouw van de tunnel midden 2020 te kunnen starten. Dat is 5 jaar vertraging door de Duitse procedures, maar geen extra vertraging ten opzichte van enige tijd geleden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » vr 25 aug 2017, 15:54

De ministers van verkeer van Denemarken en Schleswig-Holstein hebben elkaar vandaag ontmoet in Rødbyhavn. De nieuwe minister van verkeer van de staat Schleswig-Holstein sprak alle steun uit om de procedures zo snel mogelijk af te ronden. De voorgaande SPD-minister bleek grote projecten stelselmatig tegengewerkt te hebben, alhoewel dat minder lijkt te spelen bij de Fehmarnbelttunnel omdat de milieubesluiten hier zijn opgesteld door Femern A/S en niet de regering van Schleswig-Holstein zoals bij de A20 het geval was. Desondanks is er 5 jaar vertraging in de procedures aan Duitse zijde. Men hoopt het plan nu definitief te kunnen maken in de zomer van 2018, dat is geen verandering ten opzichte van eerdere berichtgeving dit jaar.

Plaats reactie