[D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel • 18 kilometer lange onderzeetunnel tussen Duitsland en Denemarken

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 mei 2016, 19:03

:facepalm: Duitsers en infrastructuur...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » ma 30 mei 2016, 21:33

Vandaag zijn dan de grote bouwcontracten getekend;

* volledige afzinktunnel
* bouwdok
* tunnelportalen (noord & zuid)
* baggerwerken
* landaanwinning

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door boe! » ma 30 mei 2016, 21:39

^^ De echtgenoot van een collega van mij appte tijdens de lunch dat ze de contracten nog niet konden tekenen omdat een Deense minister nog dwars lag. Blijkbaar is de lucht toch nog geklaard.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » ma 30 mei 2016, 21:45

Het is echt net rond, TV Øst meldde het om 21:24 uur en op de site van Femern A/S is nog geen Engelstalig persbericht geplaatst.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Kaaiman » di 31 mei 2016, 8:42

Ligt er straks een volledige tunnel met een lullig bordje bij de aanlanding in Duitsland:
'Ende der Ausbaustrecke.
Neubau A1 Fehmarn
fertig 2024 27 32.
Wir bauen für Sie.
Vielen Dank für Ihre Verständnis.'

Oftewel: wat is de Deense planning nu?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 31 mei 2016, 10:35

^^ Straks is de tunnel wel klaar, maar is de Fehmarnsundbrücke voor alle verkeer afgesloten vanwege Brückenschäden en moet het verkeer met een vervangende veerpont. :duck:

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Widejo » di 31 mei 2016, 11:18

Is het te vroeg voor een doelendiscussie Kopenhagen?
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 31 mei 2016, 11:32

^^ Dat is helemaal geen gek doel. Op de A7 verschijnt Kolding nu vrij laat, maar op de A1 zal Kopenhagen straks het eersvolgende doel van betekenis voorbij Lübeck zijn.

Wellicht dat men bij Hamburg al een meer expliciete scheiding tussen twee delen van Denemarken wil maken. Nu is de A7 en aansluitend de E45 (en eventueel E20) in de meeste gevallen in ieder geval goedkoper en makkelijker dan de route via het veer bij Puttgarden, en nu is die omweg zelfs naar Kopenhagen ongeveer even snel. Straks is de snelste en meest logische route richting Kopenhagen via de Fehmarnbelttunnel.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Wouter N14 » di 31 mei 2016, 11:39

Splitsing van Århus en Kopenhagen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door T-hijs » di 31 mei 2016, 12:14

Coen Tunnel schreef:^^ (...) Op de A7 verschijnt Kolding nu vrij laat, maar op de A1 zal Kopenhagen straks het eersvolgende doel van betekenis voorbij Lübeck zijn. (...)
Wat op de A7 wellicht meespeelt is dat vlak voor de Deense grens nog een Duitse stad van formaat ligt in de vorm van Flensburg. Op de A1 heb je ten noorden van Lübeck eigenlijk geen steden van enige omvang meer.

Overigens staat mij bij (maar ik kan het verkeerd hebben) dat langs de A7 eerder Apenrade aangegeven is (gaan ze daar nog eens gewoon Aabenraa van maken, zodat het voor domme Hollanders zoals ik ook te begrijpen is) dan Kolding.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Widejo » di 31 mei 2016, 12:31

Mij verbaast het ook niet als de Duitser er voor kiest voor een het doel als "Fehmarnbelttunnel" (DK) of Puttgarden.
Toch is Kopenhagen vanaf Hamburg gewenst om daarmee inderdaad de A7 en A1 te splitsen. Voor de A7 is én blijft Flensburg het meest richtinggevend. Aangezien dat direct tegen de Deense grens gelegen is.
Hamburg, meine Perle

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door T-hijs » di 31 mei 2016, 12:34

Puttgarden is nú in ieder geval het meest prominent aangegeven doel ten noorden van Lübeck...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 31 mei 2016, 13:22

T-hijs schreef:Wat op de A7 wellicht meespeelt is dat vlak voor de Deense grens nog een Duitse stad van formaat ligt in de vorm van Flensburg. Op de A1 heb je ten noorden van Lübeck eigenlijk geen steden van enige omvang meer.
Dat zeker, en in de regio Hamburg is Kiel natuurlijk ook een heel logisch doel voor de A7 naar het noorden tot Dreieck Bordesholm.
Overigens staat mij bij (maar ik kan het verkeerd hebben) dat langs de A7 eerder Apenrade aangegeven is (gaan ze daar nog eens gewoon Aabenraa van maken, zodat het voor domme Hollanders zoals ik ook te begrijpen is) dan Kolding.
Ik heb Appenrade wel aangegeven zien staan langs de B200 in Flensburg. Op de A7 zal het misschien ook nog wel staan, maar ik weet zeker dat Kolding er ook staat. Wel vrij laat in ieder geval.
Widejo schreef:Mij verbaast het ook niet als de Duitser er voor kiest voor een het doel als "Fehmarnbelttunnel" (DK) of Puttgarden.
Het zou niet in lijn zijn met de Duitse praktijken, waar men niet bang is om doelen achter de grens aan te geven. Ik verwacht hoe dan ook wel een Deens doel. Bij Puttgarden rij je straks gewoon door, dus dat is dan niet meer relevant. Hooguit zit er voor de tunnel een tolstation om files in de tunnel te voorkomen.
Toch is Kopenhagen vanaf Hamburg gewenst om daarmee inderdaad de A7 en A1 te splitsen. Voor de A7 is én blijft Flensburg het meest richtinggevend. Aangezien dat direct tegen de Deense grens gelegen is.
Kiel en Flensburg staan als A7-doelen vanaf Hamburg buiten kijf, evenals Lübeck als doel voor de A1. Daar kan Kopenhagen bij.
Wouter N14 schreef:Splitsing van Århus en Kopenhagen :)
Voor een eenmalige vermelding is het in ieder geval niet verkeerd om op relevante plekken (Buchholzer Dreieck, Horster Dreieck) een onderscheid te maken in de routes naar Jutland en naar Kopenhagen. Of je dan het grotere Århus of de eerste stad van betekenis, Kolding, moet aangeven voor de A7, daar valt over te discussiëren. Maar het idee is goed. Dat opsplitsen met een eenmalige verwijzing bij een relevant knooppunt gebeurt op de A8 in Zuid-Duitsland namelijk ook:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 31 mei 2016, 17:01

Kaaiman schreef:Ligt er straks een volledige tunnel met een lullig bordje bij de aanlanding in Duitsland:
'Ende der Ausbaustrecke.
Neubau A1 Fehmarn
fertig 2024 27 32.
Wir bauen für Sie.
Vielen Dank für Ihre Verständnis.'

Oftewel: wat is de Deense planning nu?
De oplevering staat gepland voor 2024, maar het is niet onwaarschijnlijk dat dit 2026 wordt als de behandeling van de bezwaren aan Duitse zijde maar blijven aanslepen. Helemaal dramatisch wordt het als het besluit vernietigd wordt.

De kans acht ik redelijk groot in dat er aan Duitse zijde in 2024/2026 weinig van de achterlandinfrastructuur gereed is. In elk geval zal de tunnel ongelijkvloers op de B207 aansluiten.
Coen Tunnel schreef: Hooguit zit er voor de tunnel een tolstation om files in de tunnel te voorkomen.
Het tolstation komt aan Deense zijde voor beide richtingen. De afstand van het noordelijk tunnelportaal tot het tolstation bedraagt circa 2 kilometer. Het tolstation komt ten noorden van de huidige Færgevej en ten westen van de Strandholmvej.

Bij het tolstation komt ook een apart terrein voor eventuele grenscontroles, naast de autosnelweg. Aan Duitse zijde komen op vergelijkbare manier een terrein voor eventuele grenscontroles, dat gebouwd zal worden alsof het een VZP is, dus geen permanente faciliteiten op de hoofdrijbaan.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door mhkamp » di 31 mei 2016, 17:40

Overigens staat mij bij (maar ik kan het verkeerd hebben) dat langs de A7 eerder Apenrade aangegeven is (gaan ze daar nog eens gewoon Aabenraa van maken, zodat het voor domme Hollanders zoals ik ook te begrijpen is) dan Kolding.
Ik heb Appenrade wel aangegeven zien staan langs de B200 in Flensburg. Op de A7 zal het misschien ook nog wel staan, maar ik weet zeker dat Kolding er ook staat. Wel vrij laat in ieder geval.
Aabenraa staat niet op Duits grondgebied aangegeven.

Eerste vermelding Kolding:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mhkamp op di 31 mei 2016, 18:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door T-hijs » di 31 mei 2016, 17:42

Fair enough, point taken, shutting up! :shutup:

T.a.v. Apenrade zal ik wel in de war zijn geweest met de B200; die rijd ik ook wel eens...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 31 mei 2016, 18:01

Het staat mij bij dat Apenrade wordt aangegeven in Flensburg, maar niet op de A7. Ik heb in Aabenraa een paar keer op de camping gestaan, een mooie laatste overnachting op weg naar Nederland. Ik vind het altijd wel lekker dat als je toch niet in 1 dag terug kan rijden, je de laatste dag maar een halve dag hoeft te rijden en rond 14:00 - 15:00 thuis komt.

Als straks de Fehmarnbelttunnel klaar is kan je vanuit Zwolle in 970 kilometer naar Göteborg, momenteel via de bruggen is dat 1.100 kilometer. Göteborg is nu via de snelwegroute wat aan de verre kant op één dag, met nogal veel stukken waar je maar 110 mag in combinatie met de extra kilometers ten opzichte van de Fehmarnbelttunnel. Inclusief pauzes en eventuele files in Duitsland is het al snel 12,5 - 13 uur rijden, dat scheelt straks ruim een uur.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Snelwegenkenner » di 31 mei 2016, 19:33

Coen Tunnel schreef:Kiel en Flensburg staan als A7-doelen vanaf Hamburg buiten kijf, evenals Lübeck als doel voor de A1. Daar kan Kopenhagen bij.
Hopelijk wordt Arhus dan hauptfernziel op de A7 na Hamburg. Het staat symbool voor heel Jutland en is op afstand de meest toonaangevende stad (ongeveer 2 keer zo groot als Aalborg).

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door T-hijs » di 31 mei 2016, 19:43

Toch heb ik zomaar het idee dat de Duitsers het helemaal niet nodig vinden om Kolding te vervangen door (of aan te vullen met) Aarhus. Waarom zouden ze ook? Kolding staat er al jaren op en blijkbaar heeft nog nooit iemand zo hard geklaagd (of geroeptoeterd) dat ze het ineens gingen veranderen...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Jeroen » di 31 mei 2016, 19:48

Kolding staat dacht ik ook pas bij de laatste afrit voor de grens op de reguliere bewegwijzering aangegeven. Andersom geven de Denen Hamborg ook pas ten zuiden van Kolding aan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 31 mei 2016, 20:01

Kolding is ook veel meer een knooppunt in het Deense wegennet dan Aarhus. Wellicht kan je stellen dat Kolding staat voor Kolding / Vejle, een gebied waar je per snelweg in 5 richtingen kan, eigenlijk nog een belangrijker knooppunt dan Kopenhagen voor doorgaand verkeer door Denemarken.

Hamburg is één van de grootste steden in Europa en één van de belangrijkste havens. Het lijkt me wel vanzelfsprekend dat dit vanaf Køge (splitsing E20/E47) bewegwijzerd wordt. Vanaf Duits perspectief zou je nog kunnen zeggen dat vanaf Hamburg eerst Lübeck wordt aangegeven. Aan Deense zijde zijn geen noemenswaardige plaatsen meer langs de E47 ten zuiden van Køge.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door marcel » wo 01 jun 2016, 22:54

Chris schreef:Het staat mij bij dat Apenrade wordt aangegeven in Flensburg, maar niet op de A7.
Inderdaad:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Mandelsoft » wo 01 jun 2016, 23:15

Chris schreef:Kolding is ook veel meer een knooppunt in het Deense wegennet dan Aarhus. Wellicht kan je stellen dat Kolding staat voor Kolding / Vejle, een gebied waar je per snelweg in 5 richtingen kan, eigenlijk nog een belangrijker knooppunt dan Kopenhagen voor doorgaand verkeer door Denemarken.
Sterker nog: in Denemarken zelf staat Kolding op de E45 als Hauptfernziel aangegeven, zelfs als de volgende afrit al bij Kolding is:
https://www.google.nl/maps/@55.3683693, ... 6656?hl=nl

Pas bij Kolding Vest verschijnt Århus:
https://www.google.nl/maps/@55.5017436, ... 6656?hl=nl
Chris schreef:Hamburg is één van de grootste steden in Europa en één van de belangrijkste havens.
Toch wordt deze in Denemarken niet continue bewegwijzerd. In plaats daarvan kiest men voor Flensburg: https://www.google.nl/maps/@55.3530261, ... 6656?hl=nl
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 jun 2016, 23:55

marcel schreef:
Chris schreef:Het staat mij bij dat Apenrade wordt aangegeven in Flensburg, maar niet op de A7.
Inderdaad:

Afbeelding
Aangezien dit bord blauw is, zit hier het nummer B200 wellicht nog over de A205 heen?
Mandelsoft schreef:
Chris schreef:Hamburg is één van de grootste steden in Europa en één van de belangrijkste havens.
Toch wordt deze in Denemarken niet continue bewegwijzerd. In plaats daarvan kiest men voor Flensburg: https://www.google.nl/maps/@55.3530261, ... 6656?hl=nl
Ik had de indruk dat op nieuwere borden wel Hamburg staat, maar op de oudere borden nog niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » wo 22 jun 2016, 21:26

Na circa 3.000 zienswijzen op het Duitse deel van het project wordt nu vanaf 12 juli een gewijzigd besluit ter inzage gelegd tot 12 augustus. Daarna kan nog bezwaar gemaakt worden.

Het gewijzigde besluit voor het Duitse deel omvat 26 ordners aan papier.

http://www.schleswig-holstein.de/DE/Lan ... 20816.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » ma 27 jun 2016, 19:44

Fehmarnsundbrücke

Eerdere informatie over de Fehmarnsundbrücke (tussen het vasteland en het Duitse eiland Fehmarn):
Chris schreef:Fehmarnsundbrücke

De conditie van de Fehmarnsundbrücke naar het eiland Fehmarn is volgens het Bundesrechnungshof nog slechter dan gedacht. Er is een kans dat de brug afgesloten moet worden voordat een vervanging gereed is. Deutsche Bahn is verantwoordelijk voor de brug, en die zou het onderhoud verwaarloosd hebben en alleen de meest urgente noodreparaties uitgevoerd hebben.

„Wird der Instandhaltungsstau nicht kurzfristig beseitigt, ist nicht auszuschließen, dass die Brücke wegen Baumängeln gesperrt werden muss“, schreiben die Prüfer in einem geheimen Bericht an den Bundestag – und warnen: „Fehmarn hätte dann keine Verbindung mehr zum Festland.“

Het voornaamste probleem van de brug is roestvorming op de tuikabels (het is een boogbrug in netwerkverband). Al 16 jaar geleden is de eerste schade aan de brug vastgesteld, die zich in de jaren daarna steeds verder uitbreidde. Zelfs de roestbeschermingslaag is nog niet vervangen - nu gepland voor 2017. Deutsche Bahn wil tot 2028 nog maar € 8 miljoen aan reparaties uitgeven, terwijl volgens interne rapportages € 21 miljoen noodzakelijk is voor instandhouding - waarvan € 17 miljoen voor roestbescherming alleen al. Het Bundesrechnungshof geeft nu aan dat die € 21 miljoen veel te laag ingeschat is.

Ook geeft de rekenkamer aan dat onterecht varianten waarin de bestaande brug behouden blijft niet zijn meegenomen. De belasting van de brug komt voornamelijk door het spoor, en met een grote renovatie zou de huidige brug voor wegverkeer behouden kunnen blijven, met een nieuwe spoorbrug. Alhoewel voor 2x2 rijstroken er alsnog een nieuwe verkeersbrug nodig zou zijn.

http://www.shz.de/regionales/schleswig- ... 74561.html
De Bundestag wil het ministerie en Deutsche Bahn verplichten om een grootschalige renovatie aan de Fehmarnsundbrücke uit te voeren die duidelijk meer dan de tot nu toe gebudgetteerde € 8 miljoen gaat kosten. Men wil een renovatie waardoor de brug minimaal tot 2035 zonder beperkingen in gebruik blijft. De Deutsche Bahn en het ministerie hebben tot eind augustus de tijd om een plan op te stellen.

http://www.dvz.de/rubriken/landverkehr/ ... erden.html

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 jun 2016, 21:26

^^ Als men een renovatie wil waarbij de brug tot 2035 in gebruik kan blijven verwacht ik ook niet voor 2035 een nieuwe brug... Dan wordt dat het knelpunt op de route naar de Fehmarnbelttunnel. :geenlach:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Vinny » ma 27 jun 2016, 21:48

Droevig weer :(
Infrastructuur lijkt het afvoerputje van de begroting te zijn in Duitsland. :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » za 06 aug 2016, 11:51

In het nieuwe Bundesverkehrswegeplan voor 2030 is de verbreding van de B207 opgenomen met het bouwdoel 'E4' oftewel erweiterung auf 4 fahrstreifen. 2x2 rijstroken dus. Men noemt het wel de B207 en niet de A1. Het moet € 249 miljoen gaan kosten, waarvan € 70 miljoen ingeboekt wordt als onderhoud/vervanging, zeker voor de Fehmarnsundbrücke.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door T-hijs » za 06 aug 2016, 13:52

Dan pas? Straks ligt de tunnel er en moet je na de tunnel richting Hamburg eerst verplicht het haventerrein op als buffer voor de nog niet omgebouwde B207 en de Fehmarnsundbrücke... Ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie