[D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel • 18 kilometer lange onderzeetunnel tussen Duitsland en Denemarken

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Davy » di 06 mei 2014, 20:35

Vergeet wel niet dat voor langere afstandsverkeer de veerboot zeker nog een alternatief is, want het betekent vaak een mooi rustmoment in je reis. Deels daarom zijn bijvoorbeeld de ferry's naar Engeland nog vrij populair. Als het qua tijd niet zoveel uitmaakt en de prijs ongeveer hetzelfde is zou ik de ferry kiezen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » di 06 mei 2014, 20:42

Wat voor de een een "mooi rustmoment" is, is voor de ander een gedwongen en onnodig rustmoment. De ferries naar GB zijn nog zo populair vanwege de hoge tarieven voor de Eurotunnel (vooral bij last-minute trips) en de hoge frequentie en capaciteit. Zo'n grote verkeersvraag is er niet over de Fehmarnbelt. Bovendien is de ferry straks niet een concurrent qua reistijd, namelijk 60-90 minuten via de veerboot nu tegen 10 minuten in de tunnel straks. Het zou me verbazen als die veerdienst na openstelling van de tunnel nog lange tijd blijft varen. Mede omdat ook de subsidies van de trein wegvalt.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door nederland24 » wo 07 mei 2014, 19:25

Davy schreef:Vergeet wel niet dat voor langere afstandsverkeer de veerboot zeker nog een alternatief is, want het betekent vaak een mooi rustmoment in je reis. Deels daarom zijn bijvoorbeeld de ferry's naar Engeland nog vrij populair. Als het qua tijd niet zoveel uitmaakt en de prijs ongeveer hetzelfde is zou ik de ferry kiezen.
Dat komt vooral omdat ze goedkoper zijn en het qua uitrusten ook nog wel wat uitmaakt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 mei 2014, 22:11

^^ De ferry's zijn niet per definitie goedkoper dan de Kanaaltunnel. Want als je vroeg boekt voor de Kanaaltunnel en niet lang aan de andere kant van het Kanaal verblijft reis je doorgaans een stuk goedkoper dan met de veerboot.

Verder is de situatie met de veerboot naar Engeland niet goed te vergelijken met de situatie tussen Puttgarden en Rodby. Bij Puttgarden is de oversteek korter, komt dus straks een gewoon tunnel die ook voor auto's toegankelijk is zonder wachttijden, is er maar één rederij die de veerverbinding aanbiedt (en is er dus nauwelijks concurrentie) en is er voor langeafstandsverkeer, vooral voor auto's dan, ook nog een optie zonder veerboot (de omweg via de Grote Beltbrug).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » wo 03 dec 2014, 16:07

Een video van de constructiewijze van de Femarhnbelttunnel. Vergelijkbaar met tunnels in Nederland, maar dan op een grotere schaal (meer tunnelelementen). De tunnelelementen zijn ook breder omdat het vierbuizige elementen zijn voor spoor & autosnelweg.

De planning is dat de aanleg van de tunnel komend jaar gaat beginnen. De procedures lopen echter nog, met name aan Duitse zijde lopen die niet zo soepel als in Denemarken. Vertraging is dus nog mogelijk.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » wo 29 apr 2015, 12:15

In het Deense parlement is gisteren de aanlegwet voor de Fehmarnbelttunnel aangenomen. Dit is de laatste stap naar de aanleg van de tunnel in Denemarken, hiermee is de weg dus helemaal vrij voor de aanleg.

Echter aan Duitse zijde lopen de procedures nog. De aanbestedingsprocedure loopt ook nog. Na de zomer wordt een nieuw aanlegschema opgesteld, details zijn nog niet bekend, maar het lijkt minder waarschijnlijk dat de aanleg nog dit jaar zal beginnen vanwege de traag verlopende procedures in Duitsland. Al eerder werd gesteld dat de planning teveel op de Deense procedures zijn ingericht, en dat is onderschat dat in Duitsland dat soort dingen trager gaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 05 mei 2015, 14:16

Ik heb alle berichten over de Fehmarnbelttunnel afgesplitst naar dit aparte topic. Het project is zo groot dat het wel een eigen topic waard is. De reden dat het niet onder Duitsland staat is dat het hoofdzakelijk een Deens project is (met uiteraard wel impact op Duitsland en de Duitse achterlandverbindingen). Ik heb ook wat links aan de openingspost toegevoegd.

Nu is dit onderwerp ook wat beter vindbaar op het internet.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door jelger » za 16 mei 2015, 22:24

Chris schreef: Er zijn nog geen officiële tarieven voor de tunnel bekend gemaakt, maar die zullen naar verluidt rond de tarieven van de veerdienst liggen, tarieven van € 50-60 worden genoemd. Dat is veel geld, maar aan de andere kant niet (veel) duurder dan de veerdienst, en het is een stuk sneller en bovendien heb je geen last van slecht weer of verhoogd verkeersaanbod. Voor de veerdienst wil de wachttijd op sommige zaterdagen oplopen tot meer dan 2 uur.
Als geregeld gebruiker van deze verbinding (door naar Zweden) zou ik het wel een domper vinden als het (nog) duurder wordt dan de toch al dure veerboot. Ik begrijp best dat het niet gratis (of voor een schijntje) kan, maar de tunnel biedt juist perspectief voor meer volume.

Voor een retour Zweden ben je (zonder een speciale korte reis of vroegboek deal) nu al rond de 200 euro kwijt. Online weken van te voren boeken klinkt als een leuke incentive, maar met een frequentie van 30min en een aanrij afstand van 500 km met filegevaar ga je echt niet op een specifieke gereserveerde tijd rijden om het goedkope vroegboek (en niet flexibele) tarief te pakken. Ik heb nog nooit de Sont brug genomen, omdat de combi met H-H eigenlijk net zo veel geld kost, en de rit over Malmo 40 km langer is (moet eigenlijk altijd naar het noorden en niet in de zuid of zuidoost hoek zijn).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 mei 2015, 11:33

^^ Ook nooit de Grote Beltbrug genomen? Die is een stuk goedkoper dan de veerboot van Puttgarden naar Rodby. Ja, het is behoorlijk omrijden, maar voor veel auto's is de tol voor de Grote Beltbrug plus de extra brandstofkosten nog steeds een lager bedrag dan de veerboot van Puttgarden naar Rodby.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » zo 17 mei 2015, 11:39

De tol voor de Grote Beltbrug is € 33. De prijs van de veerboot is € 67 als je minstens 2 weken van te voren boekt en € 91 als je in de haven een ticket koopt. De brug is dan een no-brainer, dat verschil haal je in brandstofkosten bij lange na niet.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door jelger » zo 17 mei 2015, 13:32

Ik moet toegeven, ik heb er wel eens naar gekeken, maar ben ook de laatste keer (afgelopen winter) toch weer voor de standaard route over P-R + H-H gegaan. Speelt mee dat de veerboten precies goed uitkomen met pauze / eten, dat ik geen DEK's wil (eigenlijk altijd op doorreis zelfde dag naar Zweden) en dat ik op LPG rij (eerstvolgende in Zweden die op geregelde uren bruikbaar is, is bij Gothenburg). Maar het is zeker een volgende keer, vooral in de zomer, het overwegen waard om via de Grote Belt te gaan.

De prijzen van de veerboot P-R gaan best fors omhoog de laatste jaren. Dus het moment dat ik er 'klaar' mee ben is wel genaderd. B(
Waarmee ik maar wil aangeven, dat als de tunnel daar nog een schepje bovenop doet, de 'lol' er echt wel vanaf is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 mei 2015, 14:23

^^ Op doorreis kun je toch ook gewoon pinnen? In Denemarken is dat voor kleine bedragen niet ongebruikelijk. De tol voor de Grote Beltbrug kun je ook met creditcard of in euro betalen. Deense kronen heb je niet nodig op doorreis.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » zo 17 mei 2015, 14:46

Met de tunnel komt Zweden ongeveer een uur dichterbij te liggen vanaf Nederland. Bijvoorbeeld Utrecht - Göteborg is dan nog maar 1.070 km. Als je wilt kan je dan Stockholm ook in een lange dag rijden bereiken (14 - 15 uur). Nu is dat te ver voor de meeste mensen.

Als er ooit nog een tunnel bij Helsingør / Helsingborg aangelegd wordt, kan het nog korter (scheelt weer 40 kilometer). Er zijn wel wensen om die tunnel aan te leggen, mede vanwege het spoor. Kopenhagen schijnt een knelpunt te zijn voor vrachttreinen.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door ronny forgeron » di 19 mei 2015, 19:12

Omdat ik familie in Zweden heb deze route veel gereden, maar al zonder dure nieuwe tunnel ben ik nu ook om als laatste in de familie: niet meer autorijden, maar goedkoop vliegen en een auto in Zweden huren en omgekeerd vliegen zij naar NL of Weeze en huren daar een auto. Dus ik vlieg 27 mei naar Gällivare en heb een auto gehuurd voor een Finnmark rondrit. Echt heel veel goedkoper dan er heen rijden. Buiten het toeristen seizoen zag ik al veel minder auto's op de route naar Stockholm de laatste jaren, steeds meer mensen vliegen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door nederland24 » wo 20 mei 2015, 17:45

Ik zag op de website dat de retourtje met de pont 169 euro kost. Klopt dat? Vind ik namelijk erg veel geld. :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » wo 20 mei 2015, 17:55

De veerdienst is wel erg inflexibel. Ik zit te kijken voor de economy retour op een zaterdag een maand vooruit: allemaal al uitverkocht.

Als je heen en terug wil op twee zaterdagen in juni met een economy extra ticket betaal je € 182 retour. Laat die tunnel maar komen. :top:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door waldo79 » wo 20 mei 2015, 19:50

Misschien limiteren ze het aantal goedkopere plaatsen om zo maximaal te verdienen aan reizigers die op de bonnefooi komen :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Jeroen » wo 20 mei 2015, 20:41

nederland24 schreef:Ik zag op de website dat de retourtje met de pont 169 euro kost. Klopt dat? Vind ik namelijk erg veel geld. :schrikreactie:
Dat zal wel kloppen. Ik betaalde 2 jaar geleden ook 83 euro voor een enkele reis en als je richting Zweden wil komt daar de dure Øresundbrug nog bovenop. Wie goedkoop naar Zweden wil pakt beter een andere veerdienst (Bv. Frederikshavn - Göteborg of Sassnitz - Trelleborg) of neemt het vliegtuig.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Wouter N14 » wo 20 mei 2015, 20:43

Ben wel benieuwd hoeveel geduld die Denen gaan hebben met de Duitsers...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door jelger » wo 20 mei 2015, 21:55

Jeroen schreef: als je richting Zweden wil komt daar de dure Øresundbrug nog bovenop.

Die kost overigens praktisch net zo veel als de veerboot Helsingor-Helsingborg bij normaal vakantiegebruik. (ik geloof dat korte retours goedkoper zijn)
In de winter heb ik ongeveer 210 euro betaald voor een retour (incl. Zweden), en dat was bij 'op de bonnefooi' aan komen rijden. Hoogseizoen tarieven liggen inderdaad hoger.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » wo 20 mei 2015, 22:01

Vorig jaar was ik € 160 kwijt aan tol voor een retour Scandinavië (via de bruggen). Duur, maar op zich het geld wel waard, al zou het wat leuker zijn als de tol voor de Øresundbrug 10 euro lager zou liggen. Je kunt wel zo'n Bropass aanschaffen, dat is zelfs voor één retour al goedkoper, maar dan zit je meteen aan een abonnement vast.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 mei 2015, 22:54

Jeroen schreef:
nederland24 schreef:Ik zag op de website dat de retourtje met de pont 169 euro kost. Klopt dat? Vind ik namelijk erg veel geld. :schrikreactie:
Dat zal wel kloppen. Ik betaalde 2 jaar geleden ook 83 euro voor een enkele reis en als je richting Zweden wil komt daar de dure Øresundbrug nog bovenop. Wie goedkoop naar Zweden wil pakt beter een andere veerdienst (Bv. Frederikshavn - Göteborg of Sassnitz - Trelleborg) of neemt het vliegtuig.
Of alleen de bruggen. Ik zit nu in Noorwegen en heb de bruggenroute genomen. Goedkoper dan de veerdiensten en flexibeler, ik kan rijden wanneer ik het wil en zit niet aan een dienstregeling vast. 's Avonds vertrokken en de hele nacht doorgereden, ideaal. :) 235 DK voor de Grote Beltbrug, 345 DKK voor de Oresundbrug, totaal € 77,76. Vind ik meevallen voor een enkele reis. Naar Oslo komt er nog wel de tol bij voor de congestieheffing in Göteborg, de Svinesundbrug en de E6 bij Moss, maar dat zijn allemaal kleine bedragen. De cordonheffing in Oslo: dat betaal je ook met een huurauto. ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Jeroen » wo 20 mei 2015, 23:56

Er zijn ook wel een hoop opties als je richting Zweden of Noorwegen wilt. Ik heb met mijn Noorwegentrip op de heenweg voor slechts 54 euro de snelle boot tussen Hirtshals en Kristiansand gepakt: een onvergetelijke ervaring en zeker voor herhaling vatbaar. Niet geschikt voor mensen die snel zeeziek worden overigens.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » zo 12 jul 2015, 12:41

Afgelopen zaterdag was de wachttijd voor de veerdienst bij Rødby 2 tot 3 uur.

http://jyllands-posten.dk/indland/trafi ... C3%A6rgen/

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 jul 2015, 23:23

^^ Compleet absurd als je bedenkt dat zelfs als er geen wachttijd is de route via de Grote Beltbrug naar Kopenhagen al net zo lang en een stuk goedkoper is. :nuts:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 jul 2015, 14:34

^^
Hmm... het scheelt natuurlijk wel een bijna 150 km lange omweg. Op basis daarvan zullen denk ik veel mensen toch de route via de Fehmarnbelt kiezen. Eigenlijk een beetje hetzelfde effect als de Lötschbergtunnel heeft in Zwitserland. Alhoewel je prima via Martigny kan rijden, nemen de meesten toch de autotrein. Goed, als je in Thun of Interlaken woont heeft die autotrein best wel zin natuurlijk en hetzelfde geldt hier ook wel voor Lübeck, Neustadt in Holstein, Falster of Vordingborg.

Als ik een keer die kant op ga zou ik beide varianten wel eens willen testen. Alhoewel naar Oslo een overtocht van Hirtshals naar Larvik veel efficiënter is en buiten het hoofdseizoen ook veruit de goedkoopste optie. Voor een euro of 60 kan je dan al een overtocht boeken. Daarvoor kan je niet eens de tol van de bruggenroute betalen, laat staan als je de brandstof erbij op telt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jul 2015, 21:04

SnarfFlevoland schreef:^^
Hmm... het scheelt natuurlijk wel een bijna 150 km lange omweg.
140 km waarin je doorgaans gewoon kan doorrijden, en niet hoeft te wachten, in te schepen, een veerovertocht hebt en de boot weer moet verlaten. Onder de streep net zo snel. En zelfs met 140 km omrijden onder de streep ook goedkoper. Want voor de kosten van 10 liter brandstof voor het omrijden plus de tol van de brug kom je nog lang niet op het bedrag wat je betaalt voor een enkele reis met de veerboot.
SnarfFlevoland schreef:^^
Hmm... het scheelt natuurlijk wel een bijna 150 km lange omweg. Op basis daarvan zullen denk ik veel mensen toch de route via de Fehmarnbelt kiezen. Eigenlijk een beetje hetzelfde effect als de Lötschbergtunnel heeft in Zwitserland. Alhoewel je prima via Martigny kan rijden, nemen de meesten toch de autotrein. Goed, als je in Thun of Interlaken woont heeft die autotrein best wel zin natuurlijk en hetzelfde geldt hier ook wel voor Lübeck, Neustadt in Holstein, Falster of Vordingborg.
Als ik een keer die kant op ga zou ik beide varianten wel eens willen testen. Alhoewel naar Oslo een overtocht van Hirtshals naar Larvik veel efficiënter is
Mja, die boot gaat maar tweemaal per dag. Over de bruggenroute kun je dag en nacht rijden, wanneer je maar wil.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 jul 2015, 0:47

Coen Tunnel schreef:140 km waarin je doorgaans gewoon kan doorrijden, en niet hoeft te wachten, in te schepen, een veerovertocht hebt en de boot weer moet verlaten. Onder de streep net zo snel. En zelfs met 140 km omrijden onder de streep ook goedkoper. Want voor de kosten van 10 liter brandstof voor het omrijden plus de tol van de brug kom je nog lang niet op het bedrag wat je betaalt voor een enkele reis met de veerboot.
Ja, ik ben het hier helemaal met je eens, maar ik bedoel maar aan te geven dat zo heel veel mensen erover denken. Wie zich goed informeert is ook hier weer beduidend in 't voordeel. Heb thuis al een BroBizz klaarliggen, waarmee ik op de bruggen en alle tolwegen in Noorwegen wat korting krijg. Het kastje van Kapsch ziet er overigens precies zo uit als m'n télépéage-badge.
Coen Tunnel schreef:Mja, die boot gaat maar tweemaal per dag. Over de bruggenroute kun je dag en nacht rijden, wanneer je maar wil.
Klopt, maar aan de andere kant is de besparing in het laagseizoen zo groot dat je dat er opzich wel voor over kunt hebben.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » za 15 aug 2015, 12:04

De Fehmarnsundbrücke tussen het Duitse eiland Fehmarn en het vasteland van Schleswig-Holstein is kaputt. Vrachtwagens mogen nu nog maar met 50 km/h over de brug. De brug kan niet afgesloten worden voor vrachtverkeer omdat er dan geen vrachtwagens meer naar de haven van Puttgarden kunnen en er dus een verbinding tussen Duitsland en Denemarken weg zou vallen. Ook personenauto's mogen nog maar 60 km/h. Voorheen was dat alleen tijdens harde wind, maar nu permanent.

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door jelger » za 15 aug 2015, 12:06

Is heel Duitsland langzamerhand kaputt?

Plaats reactie