Gebeurd inderdaad nog.
Moderator: Moderatoren
Helaas, je hebt het mis. De trein rijdt gewoon de boot op, je moet alleen op de boot de trein verlaten, je mag niet tijdens de bootreis in de trein blijven zitten. Maar het is een doorgaande verbinding, waar de Duitse ICE TD's zoals op Chris' foto inmiddels weer vervangen zijn door Deense IC3-treinstellen, net zoals die ook gebruikt werden voordat de ICE TD werd gebruikt. De ICE TD's zijn inmiddels buiten dienst gesteld.Peter schreef: ↑vr 14 dec 2018, 14:00Ik weet vrijwel zeker van niet. Je moet (via een overdekte passage) gewoon lopend van station-boot-station. Wellicht dat de reisplanner dit als een trip zonder overstap ziet, maar je moet dus twee keer met bagage lopen en naar een ander treinstel. Denkbaar wordt bagage wel overgezet met een karretje, als je dat wilt. Vroeger was dit wellicht anders. Voor Trelleborg weet ik het niet.Coen Tunnel schreef: ↑vr 14 dec 2018, 11:48Op Puttgarden-Rødby gaan natuurlijk ook treinen mee (EC Hamburg-Kopenhagen)
Friedrichshafen-Romanshorn is ook een traject waar vroeger de trein op de boot ging maar een aantal jaar decennia niet meer.Coen Tunnel schreef: ↑vr 14 dec 2018, 14:18Ik weet niet waar jij op doelt. Wellicht op Hoek van Holland-Harwich waar het inderdaad zo gaat en de stations direct naast de ferryterminal zitten?
Ik betwijfel of er wel zoveel veerdiensten over het kanaal zouden gaan als er een wegtunnel zou liggen. De capaciteit van een 2x2 tunnel is veel groter dan van een autotrein.
Ter bevestiging: afgelopen zomer ben ik nog met de trein op de boot gegaan, van Puttgarden naar Rødby en een paar dagen later weer terug. Er zijn drie of vier treinen per richting per dag die van Hamburg Hbf naar København H gaan via deze verbinding en vice versa. Alle vijf veerboten kunnen treinen aan boord nemen; op de Prins Richard, Prinsesse Benedikte, Deutschland en Schleswig-Holstein gebeurt dat ook daadwerkelijk nog steeds; alleen de Holger Danske doet dat bij mijn weten niet (meer).Coen Tunnel schreef: ↑vr 14 dec 2018, 17:11Nee, er is geen speciale veerboot voor de trein. Die gaat gewoon mee op een normale veerboot waar ook auto's op mee gaan. ZIe o.a. rond 9:00 in het filmpje.
Tenzij je de nachttrein van Berlijn naar Malmö neemt, dan moet je overstappen in Malmö (en vanaf daar door richting Stockholm, Göteborg/Oslo of Kopenhagen).Emil schreef: ↑vr 14 dec 2018, 23:36Aha, dat verklaart het een en ander. Vroeger gingen de doorgaande IC's en nachttreinen vanuit Duitsland en Kopenhagen naar Göteborg/Oslo/Stockholm inderdaad op deze boot. Meen zelfs dat er treindiensten bestonden die op één rit twee boten meepikten. Doorgaande treinen van Amsterdam en Hamburg naar Stockholm en Oslo. Tegenwoordig is een overstap in Kopenhagen altijd noodzakelijk.
The capacity of the Eurotunnel shuttles is obviously lower than those of a 4-lane motorway, but let's take a look.
Dat is toch belachelijk, zo'n enorm bedrag! Is het om panden uit te kopen of louter voor mitigerende maatregelen?
Dat klinkt meer als iets voor Nederland. In Duitsland rijden Intercity's daar waar het kan al 200 km/u. Ik vermoed dat deze Neubaustrecke dan misschien geen volledige hogesnelheidslijn gaat worden (wellicht wel voorbereid), maar 200 km/u zal er vast wel gereden gaan worden.