Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

tetris
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 18 apr 2015, 18:49

Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door tetris » zo 16 aug 2015, 21:36

Hallo,

ik weet niet of dit hier hoort, en of er al een topic over is, maar ik was geïnteresseerd of er plannen waren voor enkele (grote) overzeese bruggen en tunnels in de wereld. Zo heb ik gehoord van de Beringstraat tunnel, die Alaska en Rusland moet verbinden, Fehrmantunnel van Denemarken naar Duitsland en de brug of tunnel tussen Ierland en Groot-Brittanië.

En anders had ik nog een aantal ideeën voor tunnels of bruggen over zee. (Ik weet niet of hier al plannen over zijn).

- Over het eems (NL-D)
- Naar Sicilië (I)
- Talinn - Helsinki (EE - FI)
- Zee van Marmara (TR)
- Maleisië - Sumatra
- Fredrikshavn - Göteborg (DK - SE)
- Taiwan - China
- Zuid-Korea - Japan

Dus laat horen wat je er van vindt, ik hoor het wel
gr

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Overzeese bruggen en tunnels projecten

Bericht door mhkamp » zo 16 aug 2015, 22:14

Oeververbinding Rusland en de VS

Fehrmantunnel (E47)

Een tunnel / brug over het Eems (Delfzijl - Emden) zit ik ook wel eens over te denken. Alleen is het plan gewoonweg niet haalbaar. Ik denk dat daar te weinig verkeer voor is. Indirect zou je wel naar Emden kunnen door eerst vanaf de Eemshaven naar het eiland Borkum te gaan, om daarna vang Borkum naar Emden te gaan. Uiteraard is de reistijd veel langer dan dat je via de A7 | BAB280, BAB31 zou gaan.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Overzeese bruggen en tunnels projecten

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 aug 2015, 7:51

Ik heb zelf hier wel eens gefantaseerd over een bruggenroute van Zweden naar Finland via de Ålandeilanden: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... en#p745685

Daarnaast zijn er ook plannen (geweest) voor een vaste verbinding van Rusland via Sakhalin naar Japan.

Een verbinding Maleisië-Sumatra lijkt me weinig zin hebben, Sumatra-Java is al zinvoller. Daar zijn ook wel plannen voor geweest: https://en.wikipedia.org/wiki/Sunda_Strait_Bridge

Verder zijn er vroeger ook wel plannen geweest voor een wegverbinding tussen Frankrijk en Engeland. Uiteindelijk is daar de Kanaaltunnel gekomen.

De brug naar Sicilië is nog steeds actueel. En ook zijn er van tijd tot tijd wel ideeën voor een brug tussen Spanje en Marokko over de Straat van Gibraltar.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Techum » ma 17 aug 2015, 10:04

Een brug over de Straat van Gibraltar hoort zeker in dit rijtje.

Als het technisch, financieel en politiek al haalbaar is, zullen de actuele vluchtelingenstromen en de problemen die dit geeft op en rondom de Middellandse Zee en in Calais er voor zorgen dat het voorlopig niet op de politieke agenda komt.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Techum » ma 17 aug 2015, 10:07

Een brug of tunnel naar Texel zal er voorlopig wel niet komen.

Geestig dat in de inleiding bij de reportage wordt gesproken over "een brug of tunnel om het waddeneiland met bijvoorbeeld Den Helder te verbinden". Alsof iemand op het idee zou komen om een brug tussen Texel en Harlingen te bouwen...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Mandelsoft » ma 17 aug 2015, 10:41

tetris schreef:- Over het eems (NL-D)
Dat moet dan een hoge brug worden; er moeten hele cruiseschepen onderdoor die in Papenburg (DE) worden gefabriceerd. Veel plezier daarmee...
tetris schreef:- Fredrikshavn - Göteborg (DK - SE)
Dat is een gat van 60(!) kilometer, waarbij je ook nog eens veel scheepvaartverkeer hebt. Daar bouw je niet zomaar een oeververbinding, al helemaal niet omdat de verkeersvraag niet zo groot is. Je gaat toch ook geen brug/tunnel bouwen tussen Harwich en Hoek van Holland? Nee, daar kies je Calais-Dover voor, omdat daar de overbrugbare afstand het kortst is.
Helsingborg (SE) - Helsingør (DK) is realistischer; kleinere afstand om te overbruggen en een grotere verkeersvraag.

Talinn - Helsinki is zo'n zelfde verhaal. Daarbij komt ook nog dat Estland waarschijnlijk niet zo diep in de buidel kan tasten voor zo'n megaproject.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Kaaiman » ma 17 aug 2015, 11:27

Mandelsoft schreef:omdat daar de overbrugbare afstand het kortst is.
De te overbruggen afstand is -neem ik aan- iets anders dan de (technisch/financieel/etc.) overbrugbare afstand?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 aug 2015, 11:50

Techum schreef:Een brug of tunnel naar Texel zal er voorlopig wel niet komen.

Geestig dat in de inleiding bij de reportage wordt gesproken over "een brug of tunnel om het waddeneiland met bijvoorbeeld Den Helder te verbinden". Alsof iemand op het idee zou komen om een brug tussen Texel en Harlingen te bouwen...
Er is wel ooit een dam naar Ameland gebouwd. De veerdam bij Holwerd is hier nog een restant van.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Techum » ma 17 aug 2015, 12:14

^^ Klopt. Doel was landaanwinning en niet zozeer verkeersdoeleinden. Ook in de Waddenzee zijn hier en daar nog wat restanten terug te vinden.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op ma 17 aug 2015, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert en niet de quote-knop!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 aug 2015, 13:12

^^ Dat neemt niet weg dat er zelfs tot in de jaren '60-'70 van de vorige eeuw serieuze plannen waren voor een dam naar Ameland, voor verkeersdoeleinden: http://www.volkskrant.nl/archief/de-dam ... d~a627135/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Chris » ma 17 aug 2015, 14:07

In Denemarken staat een verbinding Helsingør - Helsingborg en Sjællands Odde - Ebeltoft / Aarhus (laag) op de politieke agenda. Gedser - Rostock is kortstondig onderzocht maar bleek een te lage kosten/batenverhouding te hebben ten opzichte van de Fehmarnbelttunnel.

In de Finse Golf wordt wel eens gesproken over een spoortunnel tussen Estland en Finland. Vanwege de granieten ondergrond zou deze relatief goedkoop zijn aan te leggen. Ik meen dat er in de jaren '60 ook wel eens is gesproken over een verbinding Zweden - Finland via Åland, maar deze is tegenwoordig niet in the picture. Wat concreter is de aanleg van een brug naar het eiland Saaremaa in Estland. Dit zou op termijn goedkoper zijn dan de subsidies op de veerdienst.

Het project Messina - Reggio Calabria is inactief. Er zijn momenteel geen plannen om dit project voort te zetten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Overzeese bruggen en tunnels projecten

Bericht door Rene » ma 17 aug 2015, 14:28

Coen Tunnel schreef:Een verbinding Maleisië-Sumatra lijkt me weinig zin hebben, Sumatra-Java is al zinvoller. Daar zijn ook wel plannen voor geweest: https://en.wikipedia.org/wiki/Sunda_Strait_Bridge
Gezien de bodemgesteldheid ter plaatse vraag ik me af of dat ooit haalbaar is.
Zoek op het steekwoord "Krakatau"...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door keokiracer » ma 17 aug 2015, 14:40

China:
Vegi schreef:Volgens mij is dit wel nieuwswaardig:

"In China wordt de langste tunnel ter wereld aangelegd: 122 kilometer. De tunnel moet een verbinding vormen van de stad Dalian in het noorden naar Yantai in het zuidoosten. "

Link
Dat is hierzo. Gaat overigens waarschijnlijk om een spoortunnel
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Overzeese bruggen en tunnels projecten

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 aug 2015, 15:36

Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:Een verbinding Maleisië-Sumatra lijkt me weinig zin hebben, Sumatra-Java is al zinvoller. Daar zijn ook wel plannen voor geweest: https://en.wikipedia.org/wiki/Sunda_Strait_Bridge
Gezien de bodemgesteldheid ter plaatse vraag ik me af of dat ooit haalbaar is.
Zoek op het steekwoord "Krakatau"...
Ik ben bekend met de uitbarsting van de Krakatau. Anderzijds, Japan kampt ook met soortgelijke problemen (aardbevingen en vulkaanuitbarstingen) en daar liggen ook genoeg tunnels en bruggen tussen de verschillende eilanden, waaronder de langste tunnel ter wereld, de 53.850 meter lange Seikantunnel. De Straat Soenda is 27 km breed, helemaal onmogelijk lijkt het mij niet om daar een vaste verbinding aan te leggen.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Bluemoon23 » ma 17 aug 2015, 17:53

Coen Tunnel schreef:Er is wel ooit een dam naar Ameland gebouwd. De veerdam bij Holwerd is hier nog een restant van.
Op zich zal voor de Waddenzee een brug naar Ameland (zoals bij de Florida Keys) beter zijn dan de veerboot.
Die vaargeul moet het hele jaar door uitgebaggerd worden, waarbij alles weer opgewoeld wordt.

http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=69633
Een van de problemen is dat Rijkswaterstaat bij het onderhoudswerk de natuurlijke ontwikkeling van de vaargeul moet volgen. Daardoor is de lus die het schip moet maken de laatste jaren breder geworden en dat leidt tot een krappere dienstregeling.
Adema zei dat het onderhoud van de geul naar Ameland met het huidige regime relatief duur is. ,,Het is de meest intensief gebaggerde vaargeul op de wadden. We zijn zes dagen per week bezig, tien tot veertien uren per dag en we verwerken hier 65 procent van ons totale baggervolume in de wadden. Meer dan de helft van het budget gaat op aan deze geul."
Maar net als bij de brug naar Texel zal dit ook een "cultuurdingetje" zijn voor de toeristen en het eilandgevoel, als de kosten voor het baggeren bij Ameland worden neergelegd denken ze er al heel anders over denk ik.....

Afstand van Den Helder naar Texel is iets van 4km, dus dat valt ook wel mee.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Techum » ma 17 aug 2015, 18:06

Op een stuk van de vaargeul tussen Harlingen en Terschelling/Vlieland is dit ondervangen met een strekdam. De Pollendam zorgt ervoor dat de vaargeul ter plaatse niet verzandt. Misschien ook voor de vaargeul naar Ameland een oplossing om er voor te zorgen dat er minder hoeft te worden gebaggerd? Wie weet kan deze nog deels op de fundering van de oude dam worden gelegd ;)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door jelger » ma 17 aug 2015, 18:34

Een dam naar Ameland heeft effect op de essentie van de Waddenzee. Maak er dan goed een einde aan en polder het helemaal in, zoals in afgelopen eeuwen meermaals voorgesteld.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Rene » ma 17 aug 2015, 18:36

Er heeft in de 19e eeuw een paar jaar een dam naar Ameland gelegen. Dat was geen succes.
En voor inpoldering van de Waddenzee is nul komma nul maatschappelijk draagvlak.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Bluemoon23 » ma 17 aug 2015, 19:01

Een dam heeft ook weer nadelige gevolgen voor de waddenzee.
Ik had het over een brug zoals bij de Florida Keys.
Die rechter dus, de linker is een oude spoorbrug.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Rene » ma 17 aug 2015, 19:12

^^
"visuele hinder"...
"doorsnijding Natura 2000 Unesco gebieden"...
...en noem nog maar wat van die terminologie die de milieuclubs zoal weten te produceren.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door jelger » ma 17 aug 2015, 19:16

Rene schreef:Er heeft in de 19e eeuw een paar jaar een dam naar Ameland gelegen. Dat was geen succes.
En voor inpoldering van de Waddenzee is nul komma nul maatschappelijk draagvlak.
Daar ging het me niet om, wel om de essentie van wat de Waddenzee is. En dat heeft verder weinig met "milieuclubs" te maken.

Een brug ipv een dam heeft dan dus de voorkeur.
Ik begrijp persoonlijk niet wat je als bezoeker met een auto op Ameland moet. (lees me niet verkeerd, dit is geen argument om tegen een brug of dam te zijn, moet ieder voor zich weten wat ie met een auto op Ameland moet).
Een vaste oeververbinding is goed voor noodpendel van bewoners naar de wal.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Rene » ma 17 aug 2015, 19:30

Ik ben niet tegen een dam of een brug. Maar velen zijn dat wel.
Om meerdere al dan niet valide redenen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Pino » ma 17 aug 2015, 19:39

Bluemoon23 schreef:Ik had het over een brug zoals bij de Florida Keys.
De stad Key West heeft een redelijk aantal inwoners, dus ook wel een redelijke verkeersvraag die een vaste verbinding over de Florida Keys rechtvaardigt. Op de Waddeneilanden wonen veel minder mensen. Texel heeft met 13.000 inwoners nog niet de helft van Key West. Voor een brug daarheen zou je de kosten-batenanalyse wellicht nog net rond kunnen krijgen, maar op de andere eilanden is het aantal inwoners wel zo miniem te noemen dat je nooit op redelijke gronden kunt komen tot een vaste verbinding. En de toeristen komen toch wel, dus daarvoor hoef je het ook niet te doen. In ruil hiervoor heeft Key West een belangrijke marinebasis. Die zal ook wel hebben geholpen bij de kosten-batenanalyse.

De impact van alle milieu-argumenten op dit geheel komt hier dan nog eens bij. En de militaire, want ik weet niet of Defensie wel zit te wachten op een brugverbinding voor haar voornaamste haven.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 17 aug 2015, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door jelger » ma 17 aug 2015, 19:42

Als het gedaan zo worden tbv noodverkeer voor de eilanders dan is Terschelling de eerst aangeweze. Met de helicopter mensen naar Leeuwarden brengen is wel cool, maar ook niet goedkoop.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Chris » ma 17 aug 2015, 19:47

Een verbinding naar Texel is denk ik praktischer als tunnel. Maar de veiligheidsmaniakken zullen gaan gillen dat dit een tweebuizige tunnel moet worden omdat tegenverkeer in tunnels extreem levensgevaarlijk dangerous is, wat het project financieel meteen minder haalbaar maakt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 aug 2015, 19:55

jelger schreef:Een brug ipv een dam heeft dan dus de voorkeur.
Ik begrijp persoonlijk niet wat je als bezoeker met een auto op Ameland moet. (lees me niet verkeerd, dit is geen argument om tegen een brug of dam te zijn, moet ieder voor zich weten wat ie met een auto op Ameland moet).
Een vaste oeververbinding is goed voor noodpendel van bewoners naar de wal.
Je kunt natuurlijk een hogere tol heffen voor niet-ingezetenen van Ameland, net zoals nu het tarief om een auto mee te nemen voor niet-ingezetenen ook fors hoger is. Voor degenen die geen auto willen meenemen naar Ameland kun je dan een busdienst Holwerd-Ameland laten rijden. Op termijn zal het een stuk goedkoper zijn dan een veerboot laten varen en die geul telkens uitbaggeren. Dat baggeren verstoort de natuur overigens ook.
Pino schreef:
Bluemoon23 schreef:Ik had het over een brug zoals bij de Florida Keys.
De stad Key West heeft een redelijk aantal inwoners, dus ook wel een redelijke verkeersvraag die een vaste verbinding over de Florida Keys rechtvaardigt.
Die verbinding is in totaal wel 150 km lang. Dan kunnen we een brug van Livorno naar Bastia (en aansluitend van Bonifacio naar Santa Teresa Gallura) ook wel rechtvaardigen. ;)

Uiteraard, ik snap dat het door de specifieke eigenschappen van de Florida Keys betrekkelijk makkelijk is geweest om zo'n verbinding aan te leggen, maar je zult nog steeds niet over enorm intensiteiten praten lijkt mij.
Op de Waddeneilanden wonen veel minder mensen. Texel heeft met 13.000 inwoners nog niet de helft van Key West. Voor een brug daarheen zou je de kosten-batenanalyse wellicht nog net rond kunnen krijgen, maar op de andere eilanden is het aantal inwoners wel zo miniem te noemen dat je nooit op redelijke gronden kunt komen tot een vaste verbinding. En de toeristen komen toch wel, dus daarvoor hoef je het ook niet te doen.
Op bijvoorbeeld Ré wonen ook maar 15.000 mensen, en daar ligt een tolbrug.
De impact van alle milieu-argumenten op dit geheel komt hier dan nog eens bij. En de militaire, want ik weet niet of Defensie wel zit te wachten op een brugverbinding voor haar voornaamste haven.
Je kunt ook aan een toltunnel denken. Wel wat duurder in de aanleg, maar het zit de haven dan niet in de weg.
jelger schreef:Als het gedaan zo worden tbv noodverkeer voor de eilanders dan is Terschelling de eerst aangeweze. Met de helicopter mensen naar Leeuwarden brengen is wel cool, maar ook niet goedkoop.
Ideetje: een brug van Holwerd naar Ameland én een brug van Ameland naar Terschelling? Het maakt het plan gelijk een stuk levensvatbaarder, en vanaf Terschelling is het nog steeds een enorme verbetering in reistijd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Alfa » ma 17 aug 2015, 19:57

Chris schreef:Een verbinding naar Texel is denk ik praktischer als tunnel. Maar de veiligheidsmaniakken zullen gaan gillen dat dit een tweebuizige tunnel moet worden omdat tegenverkeer in tunnels extreem levensgevaarlijk dangerous is, wat het project financieel meteen minder haalbaar maakt.
En een eenbuizige tunnel met tussenschot?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 aug 2015, 19:59

^^ Lijkt me nog minder wenselijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door Chris » ma 17 aug 2015, 20:23

Voor het echte tunnelwerk moet je in Noorwegen of de Faeröer zijn. Daar hebben ze tal van onderzeetunnels om reistijden te verkorten en eilanden met weinig inwoners beter bereikbaar te maken.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Overzeese bruggen- en tunnelprojecten

Bericht door jelger » ma 17 aug 2015, 20:31

tunnels of bruggen aanleggen en vervolgens het gas eronder weghalen. :handshake:

Plaats reactie