Grenzen illegaal oversteken

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
tetris
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 18 apr 2015, 18:49

Grenzen illegaal oversteken

Bericht door tetris » za 19 sep 2015, 11:09

Hey, ik had een vraagje.
Namelijk over het illegaal oversteken van de grens tussen 2 landen, vroeger en nu.
Het lijkt mij namelijk heel makkelijk een grens (illegaal, in iedergeval zonder controles) te voet over te steken, bijvoorbeeld tussen Duitsland en Nederland vroeger. Er waren toen niet overal hekken langs de grens door bossen e.d. Dus kon je makkelijk de grens passeren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_grensovergang
Dit was namelijk ook legaal mogelijk voor fietsers en wandelaars bij (bijv.) deze groene grensovergang.

Maar neem nu Slovenië en Kroatië
https://www.google.nl/maps/@45.4513408, ... 312!8i6656
geen enkele controle te zien hier.
Of dit rustige plaatsje op de Kroatisch-Bosnische grens
https://www.google.nl/maps/@43.4788715, ... 312!8i6656

Of in landen als Kazachstan, met grote woestijn/steppevlakten wordt er toch ook niet overal gecontroleerd langs de grens met bijv. Rusland, Oezbekistan etc. ?
Wat zijn de gevolgen als je die grenzen overschrijdt? (qua straf oid)
En wordt dit op grote schaal gedaan?

mvg

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door IQ[] » za 19 sep 2015, 12:04

Ik neem aan dat het passeren van de grens zonder geldige documenten geldend voor dat land, hoe dan ook strafbaar is. Dus als je een stempel nodig hebt, moet je er wel een hebben.
tetris schreef:Maar neem nu Slovenië en Kroatië
https://www.google.nl/maps/@45.4513408, ... 312!8i6656
geen enkele controle te zien hier.
Als je uitsluitend van de wegen gebruik maakt, ga je via deze weg terug Kroatië in, anders moet je met de auto via de grenspost op de aansluitende weg. Lijkt erop dat bewoners van een dorpje verderop in Kroatië een soort van recht van overpad hebben zonder grenscontrole.
tetris schreef:Of dit rustige plaatsje op de Kroatisch-Bosnische grens
https://www.google.nl/maps/@43.4788715, ... 312!8i6656
Als ik op google earth kijk, lijkt het alsof er een grenspost zit buiten het dorp aan de Bosnische kant.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Vinny » za 19 sep 2015, 12:29

Van de grens tussen Syrië en Israël weet ik dat er wel eens mannen zijn geweest die zeven jaar celstraf hebben gekregen omdat ze op bezoek waren geweest in een "vijandig gezinde natie". Dat haalde de krant. Tegenwoordig worden Syrische vluchtelingen wel opgevangen aldus de Jerusalem Post.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Palance » za 19 sep 2015, 12:48

De grens tussen Slovenië en Kroatië (en BiH en Kroatië), mogen niet zomaar worden overgestoken, ook is het fysiek vaak wel heel eenvoudig.

Een schrijnend voorbeeld is het Bosnische dorpje Uništa. Dat kun je over de weg eenvoudig bereiken, getuige deze foto aan de grens (het dorp ligt in de verte)

Afbeelding

Probleem is dat je er niet overheen mag, omdat het geen officiele grensovergang is. Het bereiken van andere steden in BiH (waaronder Bosansko Grahovo, waar dit dorp onder valt), kan niet zomaar, omdat er een bergketen in de weg zit. Met een 4x4 (of een ezel :) ) zou het misschien kunnen, maar bij regen en sneeuw is het onmogelijk. Feitelijk zitten de bewoners opgesloten. De oplossing is dat er af en toe een konvooi wordt georganiseerd om, met toestemming van de Kroaten, mensen via Kroatië naar een officiele grensovergang te brengen en aan de Bosnische zijde weer te droppen. Daar aangekomen kan men verder in BiH reize, of omdraaien om daar Kroatië 'officieel' te betreden.
In vogelvlucht is de afstand tussen Uništa en Bosansk Grahovo 16 kilometer, via de weg is het 80 km, die dus niet zo aar vrij berijdbaar is.

Er worden langs de Kroatische grenzen overigens veel boetes uitgedeeld aan mensen die zomaar een grens oversteken, zelfs aan boeren wier land aan de overkant van de grens ligt. Het kan dus fysiek wel, maar is volstrekt illegaal.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Jeroen » za 19 sep 2015, 19:39

Mijn moeder heeft een poosje de grens met Duitsland letterlijk achter haar tuin gehad. Het akkerland pal achter haar tuinafscheiding hoorde al bij Duitsland. Ik heb ook nog veel verhalen van familie mogen aanhoren over de smokkelroutes rond het dorp in het pre-schengen tijdperk. Voor wie echt iets te verbergen had was het zeker niet moeilijk om de grens ongezien over te komen.

tetris
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 18 apr 2015, 18:49

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door tetris » za 19 sep 2015, 23:29

Interessant om te lezen jullie reacties. Bedankt :top:

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Bluemoon23 » zo 20 sep 2015, 1:24

Ik was eens in Big Bend National Park in Texas.
Daar loopt de Rio Grande door, de ene kant is USA de andere kant is Mexico.
Zo "Grande" is de rivier daar niet meer, het is een meer een beekje waar je zo doorheen loopt, de verleiding was groot om even naar Mexico te lopen maar ik heb het toch maar niet gedaan, wie weet hoe ze daar de grens controleren :?

Leuk filmpje gevonden over de grens met USA en Canada in de bossen daar.
https://youtu.be/qMkYlIA7mgw
Artikel daarover http://www.sevendaysvt.com/vermont/why- ... id=2266575
Hoe link je die filmpjes trouwens rechtstreeks ? Ik kon zo snel niet vinden hoe dat moet. :dyn_hyp:

Zelf woon ik hemelsbreed 300m (of zoiets) van de Duitse grens, daar is de grens een beek, maar even verderop is het gewoon weiland.
Over die beek zijn een paar groene grensovergangen, toen de MKZ crisis er was een jaar of 15 geleden moesten de grenzen ook gecontroleerd worden op de in en uitvoer van vee.
Al die kleine grensovergangen bewaken was natuurlijk ondoenlijk, dus daar werd dan een schrikhek op de brug/weg geplaatst en een bult zand er neer gedumpt. :lol:
Een fiets kon je wel over dat hek heen tillen, maar een veewagen/paardentrailer kon er tenminste niet meer door.

tetris
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 18 apr 2015, 18:49

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door tetris » zo 20 sep 2015, 12:14

youtube filmpjes plaats je zo:

https://www.youtube.com/watch?v=qMkYlIA7mgw
neem het deel van de link na de '='

plaats het tussen

Code: Selecteer alles

[Youtube][/Youtube]
tags
Link

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door jelger » zo 20 sep 2015, 13:16

Ik heb wel eens grenscontrole midden in een rivier gehad terwijl ik met een kayak van Oostenrijk naar Duitsland ging.

Landgrenzen zijn per definitie makkelijk illegaal over te steken als er geen hermetische afsluiting is. Dus de vraag is een beetje een inkopper.
Consequenties kan het zeker hebben, afhankelijk van welk regime er heerst. En ook wat er als grens wordt geschouwd.

De opschuivende demaractiezone tussen "Zuid-Ossetie" en de rest van Georgie is een voorbeeld van een 'grens' waar regelmatig mensen (bewoners in het gebied) worden opgepakt met de claim dat ze de grens illegaal over zijn gestoken. Het zijn altijd lokale boeren die van of naar hun land gaan.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Alfa » zo 20 sep 2015, 13:22

Kaartje met alle grensbarrières:
Afbeelding

Het merendeel van de landsgrenzen is wereldwijd dus gemakkelijk overschrijdbaar. Hoewel er is sommige gevallen ook geavanceerde radarapparatuur staat zoals op de Canadees-Amerikaanse grens en op de Fins-Russische grens .

tetris
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 18 apr 2015, 18:49

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door tetris » zo 20 sep 2015, 13:34

Wat bedoel je met radarapparatuur? Dat ze je ontdekken als je over de grens gaat? Geen probleem toch als je wilt zeggen dat je in Rusland bent geweest, en dan even snel een stap over de grens zet :p

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Palance » zo 20 sep 2015, 13:46

Dan zal de Finse politie je oppakken wegens illegale grensoverschrijding en een hoge boete uitdelen, als het al geen gevangenisstraf wordt. De Noren doen dat ook zo.

Ook al is het maar 1 meter.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Alfa » zo 20 sep 2015, 14:06

In Rusland liggen er bovendien grote barrièrezones tegen de grenzen aan waar toegang ook verboden is (en zwaar bestraft wordt als je er toch komt).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Pino » zo 20 sep 2015, 14:40

^^ En niet alleen in Rusland. In China en andere landen komen ze ook voor. Maar toegang tot een grenszone laat zich even makkelijk handhaven als de grensovergang zelf. Op alle wegen die de zone in leiden, zul je controles tegenkomen. Maar via bossen en dergelijke kun je toch wel degelijk in de zone terecht komen. Uiteindelijk zal de kans dat je wordt opgemerkt groter zijn met zo'n bufferzone; er is veel minder kans om als immigrant / smokkelaar op te gaan in het leven van alledag.

De sancties op illegale grensoverschrijding zijn vermoedelijk toch een effectievere manier om te voorkomen dat mensen de grens overgaan op een plek waar niet gecontroleerd wordt. We kunnen het ons in West-Europa niet meer voorstellen, maar in grote delen van de wereld moet je je zeer regelmatig legitimeren. Als je dan buitenlander bent, zal standaard worden gekeken naar het stempeltje op de visumpagina van je paspoort. Smokkelaars (van mensen of waren) zullen bekend zijn met de manieren om dat soort controles te kunnen vermijden. Mensen die eerder te goeder trouw reizen zullen daarentegen wel uitkijken en zich aan de regels houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Chris » zo 20 sep 2015, 14:48

Aan de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico heb je ook checkpoints verder landinwaarts. Aan Amerikaanse zijde zijn 71 checkpoints, waarvan 33 permanent, inclusief enkele op Interstate Highways. Checkpoints komen overal in Mexico voor om drugsactiviteiten tegen te gaan, maar er is wel een tweede laag van checkpoints parallel aan de Amerikaanse grens, meestal op 50 - 150 kilometer van de Amerikaanse grens.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Palance » zo 20 sep 2015, 18:09

Pino schreef:^^ En niet alleen in Rusland. In China en andere landen komen ze ook voor. .
En in Finland, dat heeft een smalle strook langs de Russische grens waar je als buitenstaander niet zomaar mag komen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

tetris
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 18 apr 2015, 18:49

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door tetris » zo 20 sep 2015, 18:41

Heb nog een vraagje.
Want heb namelijk enkel een ID-kaart en geen paspoort.
Betekent dat dat ik met mijn ID-kaart alleen naar de EU -en Schengenlanden kan? En natuurlijk de micronaties in Europa.
Dus niet naar bijvoorbeeld de VS, Brazilië of Australië? Zou ik daarvoor een paspoort moeten aanvragen?

(sorry, heb niet veel verstand hiervan)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Rein » zo 20 sep 2015, 18:43

Ja (op de laatste vraag). De kaart is ook in enkele landen buiten Schengen en de EU te gebruiken hoor.

Info over in welke landen de identiteitskaart geldig is, is met een hele simpele zoekopdracht op internet terug te vinden trouwens.
Laatst gewijzigd door Rein op zo 20 sep 2015, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 sep 2015, 18:49

^^ Dat staat ook gewoon achterop je ID-kaart.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Palance » zo 20 sep 2015, 19:34

Ik denk dat de lijst op internet over het algemeen actueler is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 sep 2015, 19:51

tetris schreef:Heb nog een vraagje.
Want heb namelijk enkel een ID-kaart en geen paspoort.
Betekent dat dat ik met mijn ID-kaart alleen naar de EU -en Schengenlanden kan? En natuurlijk de micronaties in Europa.
Dus niet naar bijvoorbeeld de VS, Brazilië of Australië? Zou ik daarvoor een paspoort moeten aanvragen?

(sorry, heb niet veel verstand hiervan)
Ja, voor de meeste andere landen heb je een paspoort nodig, en soms moet je ook nog een visum hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door Vinny » zo 20 sep 2015, 19:53

Palance schreef:Dan zal de Finse politie je oppakken wegens illegale grensoverschrijding en een hoge boete uitdelen, als het al geen gevangenisstraf wordt. De Noren doen dat ook zo.

Ook al is het maar 1 meter.
Eén persoon die klandestien de grens oversteekt kan je nog een flinke gevangenisstraf geven. 100.000 mensen die dat doen, zijn totaal onhandelbaar. Zie hier de migratiecrisis waar de EU momenteel mee worstelt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

tetris
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 18 apr 2015, 18:49

Re: Grenzen illegaal oversteken

Bericht door tetris » ma 21 sep 2015, 16:48

Afbeelding
En het betreden van Arctisch gebied van Rusland, Canada en de VS valt volgensmij nagenoeg niet te controleren dus zo kun je denk ik wel illegaal een land binnenkomen. (ook al heb je er niet veel aan zo afgelegen.)

Plaats reactie