Rijden in de Alpen in de winter

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door brytje008 » di 10 nov 2015, 15:45

hooi allemaal, ik wil voor het einde van het jaar nog een lekker stuk rijden .ik heb dit jaar al 4 mooie grote ritten gemaakt, maar om het jaar goed af te sluiten wil ik er graag nog 1 maken.

ik heb 2 voorkeuren,
dat is voor het tweede keer dit jaar naar andorra ( vooral vanwege de kerst sfeer daar, athans dat denk ik dat dat goed is haha )
en de ander is rijden in de alpen, en dan met als voorkeurs landen frankrijk of zwitserland.

mijn vraag is, welke bergpassen zijn nog open in de winter in de alpen,( mag ook andere landen zijn om het toch te overwegen) waar je ook een beetje mooie winter plaatjes ziet en kan schieten uiteraard. ik heb op internet gekeken maar ik word er echt niet wijzer op. ( en dan bedoel ik bergpassen waar je het liefst geen sneeuwkettingen voor nodig hebt) ik weet dat dit misschien erg lastig is. maar misschien weten jullie nog wat leuke wegen.

en uiteraard hoor ik ook graag jullie mening over hoe andorra met de kerst is?
Touren is rough so you got to be tough

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: rijden in de alpen in de winter

Bericht door kingpin1966 » di 10 nov 2015, 16:32

Hier een site met alles over alpenpassen.
http://www.alpenpaesse.co
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: rijden in de alpen in de winter

Bericht door Coen Tunnel » di 10 nov 2015, 16:32

Een aantal belangrijke Zwitserse bergpassen wordt ook in de winter sneeuwvrij gehouden. O.a. de Lukmanierpass, Simplonpass, Julierpass, Berninapass en Ofenpass. Voor de mooie plaatjes en uitzichten zou ik richting Graubünden gaan, waar de drie laatstgenoemde passen geopend zijn. Via de Munt-la-Scheratunnel is het Italiaanse Livigno ook in de winter te bereiken en zou je ook de Foscagnopas (die 's winters ook sneeuwvrij wordt gehouden) nog kunnen nemen, je kunt daarna via Bormio en Tirano weer richting Berninapass rijden.

Bedenk wel dat de genoemde passen (behalve de Lukmanier) boven de 2000 meter liggen en dat het weer er ineens kan omslaan. Het meenemen van sneeuwkettingen is dus wel aan te raden, voor het geval dat het ineens onverwachts gaat sneeuwen. Voorts kan er meer drukte zijn, omdat andere passen zijn afgesloten en er dus geen alternatieve routes zijn. De Julierpass is bijvoorbeeld de enige wegverbinding tussen het Engadin (regio Sankt Moritz) en de rest van Zwitserland. Ook een aantal andere grote passen zijn afgesloten waardoor een reis in de winter soms een heel eind omrijden betekent, goede voorbeelden zijn de Klausenpass, Nufenenpass, Grimselpass en Sustenpass. De snelste of meest logische route kan in de winter soms heel anders zijn dan in de zomer. Voor verkeer van Wallis naar Ticino en zelfs naar Graubünden is een route via de Simplonpass, Italië, Locarno en Bellinzona voor de hand liggend, terwijl je zomers waarschijnlijk eerder over de Nufenenpass danwel Furka- en Oberalppass zou rijden.

In Zwitserland zijn op sommige plekken overigens wel andere alternatieven voorhanden. Er zijn treintunnels met autotransport onder de Simplonpass (de pas is normaal gesproken ook gewoon geopend), Furkapass en Flüelapass (de Vereinatunnel). Voor de Grote Sint Bernardpas, Gotthardpass en de San Bernardinopass moet het verkeer 's winters gewoon door de aanwezige autotunnels. De Oberalppass kun je in de winter wel nemen, maar alleen met de autotrein die een paar keer per dag gaat. Alleen de spoorlijn over de pas wordt sneeuwvrij gehouden, de weg niet. Een leuke spoorweg met zelfs wat haarspeldbochten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: rijden in de alpen in de winter

Bericht door duikgek89 » di 10 nov 2015, 22:02

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: rijden in de alpen in de winter

Bericht door Coen Tunnel » di 10 nov 2015, 22:33

In Frankrijk zijn overigens speciale parkeerplaatsen langs de weg om sneeuwkettingen om te leggen. Die staan aangegeven met een bord 'aire de chaînage':

Afbeelding

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: rijden in de alpen in de winter

Bericht door brytje008 » wo 11 nov 2015, 15:57

bedankt voor de handige tips! ja het probleem is dat ik dus geen sneeuwketting heb. maar ik heb dit jaar ook al in de sneeuw gereden in andorra, dat ging ook prima ) uiteraard op sneeuw vrije wegen) vandaar mijn vraag of er in de alpen ook een aantal vrij zijn. sneeuwketting zijn natuurlijk best prijzig dus ik schaf deze liever ( nog) niet aan.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: rijden in de alpen in de winter

Bericht door duikgek89 » wo 11 nov 2015, 16:22

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: rijden in de alpen in de winter

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 nov 2015, 18:46

brytje008 schreef:bedankt voor de handige tips! ja het probleem is dat ik dus geen sneeuwketting heb. maar ik heb dit jaar ook al in de sneeuw gereden in andorra, dat ging ook prima ) uiteraard op sneeuw vrije wegen) vandaar mijn vraag of er in de alpen ook een aantal vrij zijn. sneeuwketting zijn natuurlijk best prijzig dus ik schaf deze liever ( nog) niet aan.
Dat paswegen in principe sneeuwvrij worden gehouden betekent niet dat er niet plotseling hevige sneeuwval kan zijn waardoor er misschien ook daar een sneeuwdek ontstaat en sommige wegen zelfs kortstondig gesloten kunnen worden omdat er niet altijd tegenop te schuiven valt.

Als je je een reis naar Andorra (best ver) of Zwitserland (best duur) kan veroorloven kunnen die paar tientjes voor een setje sneeuwkettingen er toch ook wel van af? :) Voor de meeste bandenmaten heb je tussen de 15 en 50 euro wel sneeuwkettingen, kijk anders gewoon eens even op Marktplaats.
duikgek89 schreef:Verder lijkt het me heel onverstandig om zonder sneeuwkettingen in de winter over kleinere passen dan de echte hoofdroutes te gaan rijden. Als het hard begint te sneeuwen zit je zonder kettingen gewoon vast.
De kleinere passen hebben meestal een wintersluiting en zijn sowieso niet begaanbaar, dan houdt een hek of slagboom je tegen, de hoofdroutes zullen in principe sneeuwvrij worden gehouden maar daar kan het natuurlijk ook ineens erg hard gaan sneeuwen, zeker op hoog gelegen passen als de Julier en Bernina. De sneeuw maakt geen verschil tussen kleine wegen en hoofdwegen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: rijden in de alpen in de winter

Bericht door duikgek89 » wo 11 nov 2015, 20:33

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 nov 2015, 22:28

^^ Als ik de post van de topicstarter goed lees lijkt het er op dat hij in december die kant op wil gaan. In de Alpen zijn normaliter (vrijwel) alle passen die een wintersluiting kennen dan ook al daadwerkelijk gesloten. De belangrijkere routes worden sowieso al sneeuwvrij gehouden. In Zwitserland houdt de staat de Simplon, Julier, Ofen en Bernina sowieso sneeuwvrij om in ieder geval de bereikbaarheid van bepaalde gebieden te garanderen. De Lukmanier wordt sneeuwvrij gehouden door de kantons Graubünden en Ticino. Maar zelfs vrij belangrijke Hauptstrassen als de Flüelapass, Grimselpass en Sustenpass worden niet sneeuwvrij gehouden in de winter.

In Zwitserland zijn de Grote St. Bernard en de Umbrail al dicht. De Susten, Nufenen, Grimsel, Furka en Gotthard zijn alleen nog overdag geopend. Op dit moment zijn de meeste passen dus nog begaanbaar, maar over een maand is de situatie vermoedelijk heel anders.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door SnarfFlevoland » do 12 nov 2015, 9:58

brytje008 schreef:ja het probleem is dat ik dus geen sneeuwketting heb. maar ik heb dit jaar ook al in de sneeuw gereden in andorra, dat ging ook prima ) uiteraard op sneeuw vrije wegen) vandaar mijn vraag of er in de alpen ook een aantal vrij zijn. sneeuwketting zijn natuurlijk best prijzig dus ik schaf deze liever ( nog) niet aan.
Het probleem is dat als je op een bergweg komt waar sneeuwkettingplicht bestaat, de politie het verkeer aan de kant zet en pas doorlaat als je sneeuwkettingen hebt gemonteerd. Als je die dan niet hebt kan je omkeren. Dat is natuurlijk nogal spijtig als dat nou net op die ene bergpas gebeurd die wel in de winter geopend is.
Coen Tunnel schreef:Voorts kan er meer drukte zijn, omdat andere passen zijn afgesloten en er dus geen alternatieve routes zijn.
Dat valt uitermate mee, of sterker nog: Het is zelfs rustiger als in de zomermaanden. Zwitserland heeft bovendien niet echt dat probleem van de befaamde wintersportfiles die je wel in Frankrijk en Oostenrijk kunt tegenkomen. Natuurlijk kan het altijd kort vastlopen als een sneeuwschuiver net de boel weer aan het vrijmaken is en/of de pas kort volledig afgesloten is. Na zware sneeuwval kunnen zelfs passen als de Simplon of Julier een paar dagen afgesloten blijven. De topicstarter doet er zich dus goed aan om in geval van sneeuwval dagelijks de status van de Alpenpassen te bekijken. Zelfs een lage pas als de Brünig kan wel eens kort gesloten zijn.
Coen Tunnel schreef:De kleinere passen hebben meestal een wintersluiting en zijn sowieso niet begaanbaar, dan houdt een hek of slagboom je tegen, de hoofdroutes zullen in principe sneeuwvrij worden gehouden maar daar kan het natuurlijk ook ineens erg hard gaan sneeuwen, zeker op hoog gelegen passen als de Julier en Bernina. De sneeuw maakt geen verschil tussen kleine wegen en hoofdwegen.
Sterker nog: Het kan soms zelfs zijn dat een grote pas is afgesloten, maar een kleine lokale bergweg wel open is om ergens een klein dorp in de bergen niet van de buitenwereld af te sluiten. Zo kunnen locals met hun 4x4 bolides blijven pendelen.
Coen Tunnel schreef:Maar zelfs vrij belangrijke Hauptstrassen als de Flüelapass, Grimselpass en Sustenpass worden niet sneeuwvrij gehouden in de winter.
Klopt, hoewel tegenwoordig de winterafsluiting van de Flüelapass wel erg kort wordt gehouden. Er is namelijk een groep tegen het verplichte gebruik van de Vereinatunnel en hebben succesvol de pas langer open gekregen en wordt de pas ook sneller sneeuwvrij gemaakt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door brytje008 » vr 13 nov 2015, 14:40

bedankt voor de handige info, maar zijn die sneeuwkettingen dan 50 euro voor een hele set , het lijkt me aannemelijk dat dat per ketting is???
en ja het is inderdaad niet echt heel slim alleen ik toen ik dit jaar in andorra met de sneeuw reed, had ik geen problemen en heb ook in spanje tegen de Pyreneeën aan , ook wat bergpassen en wegen gereden, waar ook een klein beetje sneeuw lag geen problemen gehad.

ik zat te denken , ik ben deze zomer in de Zwitserse alpen geweest en heb ook in italie de stelviopas gereden ( uiteraard een geweldige ervaring) maar ik las laatst iets op internet dat de stelviopas, aan 1 kant open blijft klopt dit? en hoe makkelijk is dat te bereiken?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door duikgek89 » vr 13 nov 2015, 14:51

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door paolie » vr 13 nov 2015, 15:06

Tip: bij de praxis/gamma kosten kettingen voor de meest gangbare maten ongeveer 25 euro (per paar uiteraard). Onmisbaar! Wellicht niet heel vaak nodig op de grote doorgaande paswegen, maar je wil niet weten hoe vaak ik auto's heb zien stranden op niet schoon geveegde wegen in dorpjes. Vaak net het laatste kleine hellinkje naar je hotel of appartement...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door SnarfFlevoland » vr 13 nov 2015, 16:08

^^
Anders krijg je zulke praktijken. :p
Link
Let op wanneer de cameraman zegt: "Holländer, wa?" :rofl2:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door RSK » vr 13 nov 2015, 16:16

^^ Ontzettend herkenbaar. Wij hebben ook mensen gezien die voor de laatste 200 meter weg naar boven kettingen om moesten leggen omdat ze die laatste haarspeldbocht niet goed uit kwamen. Maar ook in andere omstandigheden kun je ze ineens nodig hebben. Zo ligt mij nog heel helder februari 2006 voor de geest. Toen zag ik op de A31 Dijon-Langres hoe de linkerrijstrook veranderde in een lange reeks insteekhavens waar mensen hun kettingen om gingen leggen omdat ze de hellingen in de Bourgogne niet op kwamen. Had er ook iets mee van doen dat er een weerwaarschuwing was afgegeven. Daardoor gingen de mensen eerder op pad, zodat er op diverse plaatsen files van een kilometer of 50 stonden. Toen vervolgens het sneeuwfront overtrok, konden de snelwegen niet meer geschoven worden en ontstond er binnen een uur tijd een laag van 20 à 25 centimeter sneeuw op de rijbaan. Wij waren voor het eerst met winterbanden op pad en kwamen er zonder kettingen doorheen. Wel zakte de temperatuur tot bijna -20 in de Ardennen en deden we er alles bij elkaar 17 uur over om thuis te komen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door RSK » vr 13 nov 2015, 16:23

SnarfFlevoland schreef:Let op wanneer de cameraman zegt: "Holländer, wa?" :rofl2:
Je had wel even kunnen zeggen dat dat pas helemaal op het einde was. Niettemin een informatief filmpje, waarin je heel mooi ziet dat je bij een verijsd wegdek ook niet veel meer aan kettingen hebt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pelle
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 17 dec 2015, 11:13

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door Pelle » vr 18 dec 2015, 14:25

Zoals eerder in dit topic ook al is aangegeven: op sommige plekken geldt een sneeuwkettingplicht. Dat wordt dan altijd met een verkeersbord aangegeven. Ik zou voor je eigen veiligheid niet proberen om dan alsnog zonder sneeuwkettingen te rijden. Overigens kun je online ook best eenvoudig goedkope sneeuwkettingen vinden die geschikt zijn voor je auto. Heb zelf onlangs bijvoorbeeld nog via Mister-Auto sneeuwkettingen gekocht. Dan moet je gewoon de afmetingen van je banden invullen, en krijg je vervolgens een lijst met sneeuwkettingen die geschikt zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 okt 2016, 12:09

Door sneeuwval is de Timmelsjoch Hochalpenstraße (2509 meter boven zeeniveau) vandaag afgesloten. Er is zo'n 20-30 cm sneeuw gevallen. Naar verwachting gaat de pasweg morgen weer open, maar de daadwerkelijke wintersluiting zal vermoedelijk niet heel lang meer op zich laten wachten.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door brytje008 » ma 10 okt 2016, 12:28

^^ Zo dat is alweer aardig vroeg. Ik vind dat gevoel toch altijd weer jammer hoor dat de bergpassen weer afgesloten worden. Je moet toch weer een paar maanden wachten tot de zomer tot je er weer lekker kunt rijden. :( :(
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 okt 2016, 12:47

^^ Meestal wel meer dan een half jaar. Timmelsjoch gaat bv. vaak pas in mei open, en ook bij andere passen boven de 2000 meter loopt de wintersluiting regelmatig van ergens in oktober tot mei of soms zelfs juni (in 2013 was de Nufenen half juni nog steeds dicht). Ook secundaire passen die lager liggen zijn soms lang afgesloten omdat er nauwelijks sneeuw wordt geruimd maar men wacht tot de sneeuw is weggesmolten; dat gebeurt bijvoorbeeld bij de Pragelpass.

Ik heb dit jaar eind mei een paar dagen door de Alpen gereden. De Staller Sattel was toen net een paar dagen open, de weg van Misurina naar de Drei Zinnen was helaas nog dicht. Ook de weg naar Mangart in Slovenië kende nog een wintersluiting. In Zuid-Tirol waren de passen wel allemaal geopend.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door brytje008 » ma 10 okt 2016, 12:57

^^ Dat is inderdaad erg jammer. De meeste passen zijn natuurlijk ook meer voor toerisme, dan echt belangrijke doorgaande wegen. Ik denk wel dat als ze de wegen eerder sneeuwvrij maken dat dit wel meer toeristen trekt. Ik hoor regelmatig van mensen die in mei bijvoorbeeld naar de alpen gaan. Dat soort mensen kun je wel aantrekken als de bergpassen open zijn.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 okt 2016, 8:56

De Timmelsjoch is vandaag weer geopend.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door Chris » di 11 okt 2016, 21:34

De passen Gotthard, Susten, Grimsel, Nufenen en Furka zijn allemaal dicht op dit moment, ik betwijfel of ze nog weer open gaan. De Grand St. Bernard gaat volgende week in wintersluiting.

Twee weken terug reed ik nog over de Gotthardpass. Toen was er van winter weinig te bekennen...

Afbeelding
Gotthardpass-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Gotthardpass-2 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door brytje008 » di 11 okt 2016, 22:09

^^ Vreemd hoe dat zo snel kan gaan. Btw mooie foto's
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door brytje008 » di 11 okt 2016, 22:19

weet iemand toevallig, wat het snelste is dat bergpassen dicht zijn gegaan? Dus echt een extreem voorbeeld?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 okt 2016, 22:40

Chris schreef:De passen Gotthard, Susten, Grimsel, Nufenen en Furka zijn allemaal dicht op dit moment, ik betwijfel of ze nog weer open gaan. De Grand St. Bernard gaat volgende week in wintersluiting.
Tja, voor de Gotthard, Furka en Grand Saint Bernard zijn alternatieven voorhanden; een wegtunnel of in het geval van de Furka een treintunnel met autotransport. Nufenen is een secundaire pas en kent Furka Autoverlad-Gotthardtunnel of Simplonpass-Domodossola-Val Vigezzo-Locarno als alternatief. Voor de Susten is A8-A2 via Hergiswil en Altdorf het alternatief. Kortom, het zijn niet de belangrijkste passen om per se geopend te houden en dus vermoed ik dat ze enkel nog open gaan als de hoeveelheid sneeuw nu niet groot is en er geen nieuwe sneeuw wordt verwacht; als het alleen een kwestie is van simpel schuiven en de weg weer openstellen. Anders zou dit wel eens de wintersluiting kunnen zijn.
brytje008 schreef:weet iemand toevallig, wat het snelste is dat bergpassen dicht zijn gegaan? Dus echt een extreem voorbeeld?
Ik denk dat de huidige situatie in de Alpen niet extreem is, maar voor mijn gevoel is het nu wel wat vroeger dan in voorgaande jaren. Het zal vast wel zijn voorgekomen dat de wintersluiting voor een onbelangrijke hooggelegen pas al vrij vroeg is ingegaan. Ik denk dat je dan moet denken aan een pas als de Gavia in Italië op 2621 meter hoogte. De Gavia ligt ook niet heel erg beschut, de bergen rond de pas zijn niet veel hoger dan de pas zelf.

Op 17 september waren de Izoard, Galibier en Agnel al kortstondig gesloten vanwege sneeuwval.

Zelf ben ik vaak bij de Tour de Suisse geweest, een wielerwedstrijd in Zwitserland die doorgaans in de tweede week van juni wordt verreden. Meestal is het dan goed weer en meestal zijn de passen geopend, echter, in sommige gevallen wordt het toch nog spannend of de Furka of Gotthard op tijd open is. In 2013 is de etappe van Airolo naar Crans-Montana ingekort en werd de start verplaatst naar Ulrichen omdat de Nufenenpass nog met een dik pak sneeuw bedekt was. Dat gold ook voor de Gotthard en Furka, waardoor renners, teams en organisatie via de Gotthardtunnel, Göschenen, Andermatt en de Furka Autoverlad vanuit Airolo naar Ulrichen moesten worden gebracht.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door brytje008 » di 11 okt 2016, 22:54

^^ dat is waar inderdaad. Weet iemand toevallig of de passen in de Pyreneeën nog open zijn? Ik ga zaterdag richting Spanje en ga maandag de Pourtalet en Ausbique rijden.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 okt 2016, 22:58

De belangrijke Pyreneeëncols zijn nog open: http://www.sport-passion.fr/parcours/et ... renees.php

Ik ga ervan uit dat ook de Aubisque en Pourtalet nog open zullen zijn. Het zijn beiden geen enorm hoge cols.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Rijden in de Alpen in de winter

Bericht door brytje008 » di 11 okt 2016, 23:32

^^ Dankje voor het antwoordt. ik had die website inderdaad ook gecheckt, maar op een andere pagina stond een vraagteken bij Aubisque en Pourtalet. Ik heb ook altijd een idee dat de passen in de Pyreneeën minder snel dicht gaan vanwege de zuidelijkere ligging dan de alpen. Maar dit kan natuurlijk ook onzin zijn haha :lol:
Touren is rough so you got to be tough

Plaats reactie