[CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door Chris » di 30 jun 2015, 18:54

De regeringen van Tsjechië en Polen hebben een verklaring ondertekend waarbij ze een snelle aanleg van de R11 en S3 beloven in het grensgebied van beide landen. Het gaat om de delen Bolków – Lubawka – Královec - Jaromĕř.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door SnarfFlevoland » di 30 jun 2015, 19:30

Oef, dan krijgt het Reuzengebergte haar eigen aansluiting op het HWN. Zal de toeristische regio wel blij mee zijn, evenals menig wintersporters.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door Chris » di 30 jun 2015, 21:36

Ja, straks rij je denk ik via de Poolse A4 en S3 het snelst naar het Tsjechische deel van het Reuzengebergte. In kilometers wat langer, maar sneller dan binnendoor denk ik.

RichardRaalte
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 jul 2015, 20:08

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door RichardRaalte » ma 27 jul 2015, 20:22

Vorige week heb ik in Tsjechië de hele D1 en D2 bereden. Grote delen zijn al gerenoveerd, maar er zijn nog behoorlijk wat stukken die gerenoveerd moeten worden. Omdat er nogal wat onduidelijkheid is over welke delen op dit moment gerenoveerd worden, heb ik de kilometerpaaltjes maar eens opgeschreven. Buiten onderstaande renovaties worden hier en daar ad hoc tijdelijke wegreparaties uitgevoerd.
D1: (km vanaf Praag):
29-35
62-66
103-113
153-163 (bijna klaar)
178-183.
D2: (km)
18-31
In Slowakije is de D2 helemaal gerenoveerd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door Chris » vr 28 aug 2015, 20:33

Chris schreef:Men spreekt nu over 'eind 2018' voor de openstelling van de D8... :(

http://www.ceskenoviny.cz/news/zpravy/s ... in/1212239
Dit bleek een fout van de premier van Tsjechië. De geplande openstelling van de D8 is voor de kerst in 2016. Nog ruim een jaar geduld dus... Het was oorspronkelijk gepland de snelweg in 2010 open te stellen. Zoals bekend is de aanleg vertraagd door milieubezwaren en later een landverschuiving. Enkele delen zijn al quasi gereed terwijl elders nog gewerkt wordt aan tunnels en viaducten.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door mhkamp » vr 28 aug 2015, 20:35

^^ In Duitsland hebben ze ZGAN bruggen in ongebruikte staat...
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door Chris » di 15 sep 2015, 16:54

De 6,3 kilometer lange Blankatunnel in Praag opent na jaren vertraging eindelijk komende zaterdag voor het verkeer. De tunnel is onderdeel van de stadsring MO. Oorspronkelijk was de openstelling gepland voor 2011. Men noemt dit het grootste stedelijke tunnelproject van Europa. De aanleg kostte € 1,6 miljard.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door waldo79 » di 15 sep 2015, 17:24

Dit zal ongetwijfeld een verbetering zijn voor het drukke Praagse verkeer :top:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door GuteFahrt » do 17 sep 2015, 1:18

Mooie foto van de Tsjechische D8 in schemering:
Afbeelding

De foto is genomen net na de grensovergang (Breitenau) en de afrit Petrovice. De grens is tevens ongeveer het hoogste punt op het traject Dresden-Ústí nad Labem (passage Ertsgebergte), daarna begint de afdaling richting Elbedal met het Boheemse middelgebergte in het vizier. 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door SnarfFlevoland » do 17 sep 2015, 9:20

^^
Wat mij betreft is die hoek meteen ook het mooiste stukje Tsjechië. Ertsgebergte, Boheems Zwitserland en het Reuzengebergte. De rest heeft nog wel fraaie stukken middelgebergte, maar die heb je ook net zo goed (en beter onderhouden) in Duitsland. Daarvoor hoef ik niet speciaal naar Tsjechië. Geef mij dan maar Slowakije, waar je dan weer echt berglandschap tegenkomt. Zelfs het brede dal tussen Bratislava en Žilina vind ik in één klap een stuk fraaier en dat is dan nog slechts middelgebergte.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door GuteFahrt » do 17 sep 2015, 11:38

^^ Zit wat in, ben in de regio meerdere keren geweest en met name Boheems Zwitserland was wel de moeite waard met het bezoek aan de Pravčická brána als hoogtepunt. Destijds ook gepunterd door de Edmundsklamm nabij Hřensko. Schitterende natuur. Al vond ik ook hier het Duitse gedeelte nóg mooier, het uitzicht vanaf resp. Basteifelsen en Festung Koenigstein is in 1 woord formidabel. We hebben het dan meer over het Elbsandsteingebirge/Saechsische Schweiz.

Het Reuzengebergte ben ik nog niet geweest, maar wel in het zuidoosten (Moravië, in de buurt van Nationaal Park Thayatal). Ook dat was prachtig, met o.a. leuke weggetjes langs het stuwmeer bij Vranov nad Dyjí. Uitvalsbasis was toen Znojmo, ook een leuk stadje. Nog met de trein naar Brno geweest. Een hele reis via Mikulov en Břeclav, maar Brno is ook wel de moeite van een bezoek waard m.i.

De foto vind ik sfeervol, al rijd je nog wel steeds af op de missing link bij Ustí. Echt heel vervelend vind ik die persoonlijk niet, ik ben daar enkel geweest op doorreis naar de vakantiebestemming. Door de bergen of bij de Elbe langs, voor een keertje is het niet zo erg. Als je er regelmatig voor het werk komt bijvoorbeeld als beroepschauffeur of woon-werkverkeer dan is het natuurlijk wel een verademing als de D8 doorgaand te berijden is tot aan Praag.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op zo 20 sep 2015, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door SnarfFlevoland » do 17 sep 2015, 12:39

Pravčická brána is inderdaad een absolute aanrader, ben daar in 2013 geweest. Erg apart stukje landschap voor Europa. Vind het persoonlijk nu niet zo typisch Zwitsers eruit zien, maar ja, het heet daar nu eenmaal Boheems (en aan de Duitse kant Saksisch) Zwitserland. :)

Het Duitse deel is inderdaad nog mooier. Vanaf de A17 krijg je er helaas maar weinig van mee. Daarvoor heb je echter prachtige binnendoor routes. Die regio is ook erg geliefd onder de echte klimgeiten. Je hebt er steile rotswanden die behoorlijk uitdagend zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door GuteFahrt » zo 20 sep 2015, 22:24

^^ Zo zou ik persoonlijk ook nog wel eens bovenop de Milešovka willen kijken. Zeker wanneer de snelweg eenmaal klaar is. Het uitzicht moet ook daar de moeite van het beklimmen waard zijn. Wellicht dat je de D8 ook mooi kunt zien liggen in het landschap. :top:
Chris schreef:De 6,3 kilometer lange Blankatunnel in Praag opent na jaren vertraging eindelijk komende zaterdag voor het verkeer. De tunnel is onderdeel van de stadsring MO.
Waar precies is deze tunnel eigenlijk gesitueerd? Ben in OSM het traject van de MO afgegaan en een handvol tunnels kunnen ontdekken, maar geen Blankatunnel. :dontknow:

edit: via de link op de wegenwiki ben ik er inmiddels achtergekomen dat "Blanka" verzamelnaam is voor drie tunneltrajecten:
Dit zijn van zuid naar noord;
Brusnický tunel (1.404 m)
Dejvický tunel (1.006 m)
Bubenečský tunel (3.090 m)
Dan is het mij duidelijk. :)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door Chris » ma 21 sep 2015, 16:11

Open Street Map is vrij matig met het aangeven van tunnels in stedelijk gebied. Ze vallen bijna altijd weg onder het stratennet.

Hier is een duidelijkere kaart:
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door waldo79 » ma 21 sep 2015, 16:16

Dat is dichter op de Burchtwijk en het oude centrum dan ik vermoedde :o

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door Chris » di 29 sep 2015, 21:45

Het knooppunt D1-R55 bij Hulín in het oosten van Tsjechië.

Afbeelding

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door olaf » ma 05 okt 2015, 20:28

Afgelopen week de D1 op en neer gereden tenminste tot aan Brno. Daarna D2. Het grootschalige onderhoud op D1 zo goed als klaar op het plaatsen van enkele middenvangrails na. Neem aan dat er een 2e fase gaat komen want de rest is nog bar en boos. De weg rijd niet prettig. Je hebt nog altijd een niergordel nodig. Man man wat hobbelt het daar nog.Waarschijnlijk zal de spaarpot leeg zijn en het nog even duren voor deel 2

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door Vinny » ma 05 okt 2015, 20:30

Chris schreef:Open Street Map is vrij matig met het aangeven van tunnels in stedelijk gebied. Ze vallen bijna altijd weg onder het stratennet.

Hier is een duidelijkere kaart:
Afbeelding
Is die gele weg nieuw dan? :o
Ik heb toevallig net een kaart van Praag gemaakt met behulp van de brondata in OSM en daar stond die gewoon in zonder constructie-attribuut.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door Chris » ma 05 okt 2015, 20:33

De tunnel is op 19 september opengesteld.

Maar op Open Street Map worden dit soort tunnels erg onduidelijk aangegeven.

Hier zie je hem bijvoorbeeld helemaal niet:
Afbeelding

Maar ook ingezoomd moet je erg goed kijken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door GuteFahrt » ma 05 okt 2015, 21:14

olaf schreef:Afgelopen week de D1 op en neer gereden tenminste tot aan Brno. Daarna D2. Het grootschalige onderhoud op D1 zo goed als klaar op het plaatsen van enkele middenvangrails na. Neem aan dat er een 2e fase gaat komen want de rest is nog bar en boos. De weg rijd niet prettig. Je hebt nog altijd een niergordel nodig. Man man wat hobbelt het daar nog.Waarschijnlijk zal de spaarpot leeg zijn en het nog even duren voor deel 2
Waar precies is het (zo goed als) klaar en waar moet men nog bezig dan? Dat kan ik niet uit je bericht opmaken. Of gaat het ook over de D2?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door olaf » di 06 okt 2015, 20:09

Het grote onderhoud op de D1 is zo goed als klaar tussen Praag en Brno. De D2 verder richting Slowakije zijn werkzaamheden vlak na Brno en een stukje verderop over een kilometer of 12. Hier is een weghelft afgesloten. De D2 in Slowakije is onderhoudsvrij op dit moment tenminste tot aan Bratislava.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door Chris » di 06 okt 2015, 20:14

Er zal de komende jaren nog sprake zijn van veel werkzaamheden tussen Praag en Brno. Men pakt steeds deeltrajecten aan.

De groene delen zijn gereed.
De rode delen zijn in 2015 uitgevoerd
De oranje delen moeten nog
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door Vinny » di 06 okt 2015, 20:15

De tiles van Open Streetmap zijn dan ook een vreselijke kleurenkermis. Ik had alleen de rauwe data gedownload en daar stond die weg keurig netjes in. 8-)
Volgens mij is het wel een zinvol project geweest.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door olaf » di 06 okt 2015, 20:19

Mooi kaartje Chris zo is het precies. De oranje gedeeltes hobbelen vreselijk waardoor het hele traject niet prettig rijdt

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door GuteFahrt » di 06 okt 2015, 21:14

olaf schreef:Het grote onderhoud op de D1 is zo goed als klaar tussen Praag en Brno. .
Dit kan ik niet rijmen met het kaartje en de reactie van Chris. :dontknow:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door olaf » di 06 okt 2015, 21:26

Haha ik denk we elkaar niet begrijpen. Zoals Chris aangeeft op het kaartje betekent dat het oranje gedeelte nog moet m.a.w. de werkzaamheden moeten nog beginnen. Dit is ook het gedeelte wat erg hobbelt maar dit is gewoon de staat van het wegdek.Het groene en rode gedeelte is klaar. Dit betekent dus dat er op moment geen werkzaamheden zijn.
Duidelijker kan het toch niet?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door GuteFahrt » di 06 okt 2015, 21:31

:top: Kwartje is gevallen. Ik ken verder de verhalen, mijn ouders reden daar vorig jaar nog en ik geloof dat de fietsen zowat van het rek vielen vanachter de caravan, zo slecht was het wegdek daar.

Zelf was ik er in 2011 voor het laatst en ik herinner me een niet al te florissante snelweg qua rijcomfort, maar zo dramatisch als ik van anderen hoor kan ik me niet heugen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door Chris » di 13 okt 2015, 14:43

Vandaag is een 9,5 kilometer lang stuk autoweg met 2x2 rijstroken en ongelijkvloerse aansluitingen opengesteld tussen Opava en Ostrava, specifiek tussen Mokré Lazce en de westkant van Ostrava. De aanleg duurde bijna 7 jaar.

Dit traject heeft de ontwerpstandaard S 22,5/80, wat betekent een silnice met een dwarsprofiel van 22,5 meter en een ontwerpsnelheid van 80 km/h. Hiermee is het formeel geen expressweg (rychlostní silnice), alhoewel er wel enkele R-wegen in gebruik zijn met een dergelijk dwarsprofiel.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door GuteFahrt » do 15 okt 2015, 22:20

D11 Hradec Králové

Aan de verlenging van de D11 vanaf Hradec Králové richting Polen wordt achter de schermen gewerkt; volgens de Tsjechische minister van verkeer kan men in het gunstigste geval vanaf volgend jaar los met de bouw van het deel tot aan Jaroměř. Uiteindelijk moet de D11 uitgebouwd worden tot aan de grens met Polen, zodat een belangijke transitverbinding ontstaat tussen deze twee landen.

http://www.radio.cz/de/rubrik/nachricht ... 6-beginnen
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door Vinny » do 15 okt 2015, 23:31

Vandaag is een 9,5 kilometer lang stuk autoweg met 2x2 rijstroken en ongelijkvloerse aansluitingen opengesteld tussen Opava en Ostrava, specifiek tussen Mokré Lazce en de westkant van Ostrava. De aanleg duurde bijna 7 jaar.

Dit traject heeft de ontwerpstandaard S 22,5/80, wat betekent een silnice met een dwarsprofiel van 22,5 meter en een ontwerpsnelheid van 80 km/h. Hiermee is het formeel geen expressweg (rychlostní silnice), alhoewel er wel enkele R-wegen in gebruik zijn met een dergelijk dwarsprofiel.
Tjonge zeg, dat houdt ook niet over. En er bijna 7 jaar overdoen ook. Wat is daar mis gegaan? Bureaucratie? Verkeerde aannemers? Geen geld?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie