[CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Ceská republika

Bericht door Wouter N14 » wo 02 jul 2008, 13:11

^^ Gaaf :o Alleen dat kleine variabele stukje 130/160 ten zuidoosten van Praag lijkt mij niet zo zinvol.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 02 jul 2008, 13:13

Er zitten dus zelfs expresswegen bij die 160 worden. :o

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 02 jul 2008, 13:44

^^ Dat lijkt mij eerder een gevolg van een gebrekkige definitie van expresswegen en een vaag wegnummersysteem. Ik neem toch aan dat deze wegen voldoen aan de minimum-eisen van een autosnelweg (dat mag ik bij een dergelijke maximumsnelheid wel hopen).

Zelf vind ik 160 km/h te hard. Wat mij betreft blijft de maximumsnelheid 130 km/h. Dat betekent dat je bijna 150 km/h op de teller kunt rijden zonder een boete te krijgen. Meer dan genoeg m.i. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 07 jul 2008, 1:38

Als de wegen het toestaan dan zie ik niet in waarom niet.
Van de andere kant ben ik het met je eens dat 130 een goede maximumsnelheid is.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 07 jul 2008, 11:15

Vaak zijn goed uitgebouwde R-wegen niet van D-wegen te onderscheiden; op de hoogwaardig uitgebouwde delen van R-wegen tref je regelmatig zelfs groene bewegwijzering aan.

Een Vmax van 160 betekent overigens niet dat je 160 moet rijden. Het betekent wel dat als je op rustige momenten even wilt opschieten, je op de weg kunt letten in plaats van op de vangrail. Ik vind het dus een prima idee.

Het stukje D1 wat 130/160 wordt, is het langste 2x3-strooks stuk van Tsjechië. In de spits druk, maar in de rustige uren bij uitstek geschikt voor een Vmax=160. In die zin iss een dynamische snelheidsregeling heel logisch.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 07 jul 2008, 11:42

Vaak zijn goed uitgebouwde R-wegen niet van D-wegen te onderscheiden; op de hoogwaardig uitgebouwde delen van R-wegen tref je regelmatig zelfs groene bewegwijzering aan.
Je hebt dus:
blauwe borden met blauwe wegnummerschildjes: R wegen (Vmax: 130)
groene borden met blauwe wegnummerschidjes: R wegen (Vmax: 160)
groene borden met rode wegnummerschildjes: D wegen (Vmax: 160)
begrijp ik?

Lekker duidelijk weer :shutup:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 07 jul 2008, 12:35

Een kniesoor die op die nuances let :mrgreen:

De D5 vormt een mooie voortzetting van Duitsland qua snelheidsbeeld ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 07 jul 2008, 13:04

Een kniesoor die op die nuances let
Waarom breng je ze dan aan? Het hele idee van een andere nummering en een andere kleur wegwijzer is toch dat het informatie biedt aan de weggebruiker. En als die er op let is het een kniesoor :roll:
Als dit kennelijk het gevolg is van een kunstmatig onderscheid tussen autosnelwegen en expresswegen kun je er beter gewoon mee ophouden... ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 07 jul 2008, 15:23

In elk geval Tsjechië kan ermee ophouden. In België heb je nog wat expreswegen die echt substandaard zijn zoals de N4 door de Ardennen en de N5 bezuiden Charleroi.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 jul 2008, 15:28

Nederland is volgens mij één van de weinige landen die snelwegen en niet-snelwegen nummertechnisch goed gescheiden houdt. Veel landen hebben gewone wegnummers die ook snelwegen kunnen zijn. Zoals de Bundesstraßen in Duitsland, de Route Nationales in Frankrijk, de Primærruten in Denemarken of de State en US Highways in de Verenigde Staten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 jul 2008, 15:50

Chris schreef:Nederland is volgens mij één van de weinige landen die snelwegen en niet-snelwegen nummertechnisch goed gescheiden houdt. Veel landen hebben gewone wegnummers die ook snelwegen kunnen zijn. Zoals de Bundesstraßen in Duitsland, de Route Nationales in Frankrijk, de Primærruten in Denemarken of de State en US Highways in de Verenigde Staten.
Mja, dat hebben wij toch ook. De N31 Drachten-Leeuwarden, de N 15 Rozenburg-Maasvlakte, N281 Ten Esschen-Simpelveld, de N280 Baexem-Roermond, de N3 Papendrecht-Dordrecht... allemaal wegen die toch echt snelwegachtig zijn. Net als de Gelbe Autobahnen en de Voies Express in Frankrijk.

Daarentegen hebben we een A12 en een A7 die deels niet autosnelweg zijn maar wel een A-nummer dragen (de A12 is zelfs deels een GOW met een geslotenverklaring).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 jul 2008, 15:52

^^ Dat zijn een paar uitzonderingen. In andere landen gebeurd dat veelvuldig, ook met hogere limieten dan hier.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 07 jul 2008, 16:53

Mja, dat hebben wij toch ook. De N31 Drachten-Leeuwarden, de N 15 Rozenburg-Maasvlakte, N281 Ten Esschen-Simpelveld, de N280 Baexem-Roermond, de N3 Papendrecht-Dordrecht... allemaal wegen die toch echt snelwegachtig zijn.
De meeste van de door jou genoemde uitstulpsels van het wegennet zijn toch echt substandaard aangelegd. Een limiet van 160 km/h op deze wegen zou absolute waanzin zijn. Nu zou je kunnen zeggen dat de limiet van 80 km/h en de strikte handhaving er van op bijv. de N 3 ook overdreven is, maar dan zou je er gewoon 100 van kunnen maken.
Veel landen hebben gewone wegnummers die ook snelwegen kunnen zijn
Die maken dus juist een te strikt onderscheid tussen autosnelwegen en expresswegen (Gelbe autobahnen kun je net zo goed blauw maken). Spanje gaat daarin het verst: die hebben 'autopista's' (AP) en 'autovia's' (A) wegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 jul 2008, 16:56

^^ Spanje maakt alleen onderscheid tussen tol- en tolvrije snelwegen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 jul 2008, 18:02

Vinny schreef:
Mja, dat hebben wij toch ook. De N31 Drachten-Leeuwarden, de N 15 Rozenburg-Maasvlakte, N281 Ten Esschen-Simpelveld, de N280 Baexem-Roermond, de N3 Papendrecht-Dordrecht... allemaal wegen die toch echt snelwegachtig zijn.
De meeste van de door jou genoemde uitstulpsels van het wegennet zijn toch echt substandaard aangelegd. Een limiet van 160 km/h op deze wegen zou absolute waanzin zijn. Nu zou je kunnen zeggen dat de limiet van 80 km/h en de strikte handhaving er van op bijv. de N 3 ook overdreven is, maar dan zou je er gewoon 100 van kunnen maken.
120 op de N31 is ook geen probleem. En de N280 is als A68 aangelegd en is feitelijk gewoon een autosnelweg, met vluchtstroken en ongelijkvloerse aansluitingen. De N15 is ook volgens snelwegstandaarden aangelegd. Nu is 160 als limiet waanzin, maar dat vind ik sowieso voor de Nederlandse wegen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 07 jul 2008, 18:12

En de N280 is als A68 aangelegd en is feitelijk gewoon een autosnelweg, met vluchtstroken en ongelijkvloerse aansluitingen.
Het wás ook een autosnelweg. Pas recentelijk is zijn status veranderd. Zijn lengte is korter dan 4 kilometer (uit mijn hoofd) en zou dus geen snelwegstatus verdienen (ooit was de A 68 gepland als volwaardige autosnelweg van Weert naar Duitsland)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 jul 2008, 18:15

Vinny schreef:
En de N280 is als A68 aangelegd en is feitelijk gewoon een autosnelweg, met vluchtstroken en ongelijkvloerse aansluitingen.
Het wás ook een autosnelweg. Pas recentelijk is zijn status veranderd. Zijn lengte is korter dan 4 kilometer (uit mijn hoofd) en zou dus geen snelwegstatus verdienen (ooit was de A 68 gepland als volwaardige autosnelweg van Weert naar Duitsland)
Het was een autosnelweg en de het ex-A68-gedeelte is nog steeds langer dan 4 km. De degradatie is al zeker 10 jaar geleden. De weg ligt er nog steeds bij als een autosnelweg.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 07 jul 2008, 18:33

Coen Tunnel schreef:Nu is 160 als limiet waanzin, maar dat vind ik sowieso voor de Nederlandse wegen.
Ligt eraan welke wegen. Veel zijn te druk om zo'n limiet te rechtvaardigen, zeker in de spits. Maar bijvoorbeeld de A77 of de A73 tussen Nijmegen en Venlo kunnen buiten de spits best 160kmh zijn, en dan 130kmh in de spits zoals bij Praag.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Bongo
stadsweg

Bericht door Bongo » ma 07 jul 2008, 19:03

Ik vind 160 ook (veel) te veel. Het verschil in snelheid tussen de verschillende voertuigen wordt dan te groot. Er zullen altijd mensen 120 blijven rijden, maar ook mensen 160-170. Dan wordt het behoorlijk link om in te halen (als je gewoon 120 rijdt), want je weet nooit of er iemand met een rotvaart achterop komt. Natuurlijk moet je goed kijken vantevoren, maar het is toch een stuk makkelijker als iedereen een beetje de zelfde snelheid aanhoudt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 jul 2008, 19:57

Op SSC zeggen de Tsjechen dat het weinig gaat uitmaken, wie nu 160 wil rijden, doet dat toch al.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 07 jul 2008, 20:48

Bongo schreef:Dan wordt het behoorlijk link om in te halen (als je gewoon 120 rijdt)
Nee hoor, gewoon continu goed spiegelen.
In plaats van de slechte Nederlandse gewoonte om je auto maar naar links te pl**ren, "omdat je toch de Vmax rijdt" :shutup:
Chris schreef:Op SSC zeggen de Tsjechen dat het weinig gaat uitmaken, wie nu 160 wil rijden, doet dat toch al.
Ik denk ook dat het maar weinig verschil zal uitmaken - de meesten zullen toch niet gek veel harder dan 130-140 rijden - dat zie je in Duitsland ook. Ga je sneller, dan kost je dat namelijk een hele sloot geld extra aan brandstof. Maar het is wel fijn om bij het inhalen even te kunnen accelereren, zonder meteen bang te hoeven zijn voor de Multanova-roversbende.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

marcel
expressweg

Bericht door marcel » di 08 jul 2008, 0:12

Vinny schreef: blauwe borden met blauwe wegnummerschildjes: R wegen (Vmax: 130)
groene borden met blauwe wegnummerschidjes: R wegen (Vmax: 160)
Volgens mij is dat niet de bedoeling. Ik dacht eigenlijk dat R-wegen altijd groene borden hadden. Hoogstens kan ik mij voorstellen dat alle R wegen met 160 groene borden hebben.
Een R weg met groene borden en 130 ken ik in ieder geval: http://picasaweb.google.com/monterie.roads/CZ6East

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 08 jul 2008, 8:46

Eerder in deze draad staan expresswegen met blauwe borden. Of zijn die verouderd?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 aug 2008, 9:24

In 2009, the government is planning to introduce a new system of electronic toll for cars. Each driver may apply for a "box" that will be placed in a car and checked when driving through the toll gates. The toll will be pre-paid the way way we pay for prepaid mobile services, the price will remain the same: CZK 1000/year, CZK 320/month, CZK 220/week. The box will not be assigned to a specific car, so the drivers (e.g. family with 2 cars) may share 1 box. If a foreigner wants to use a highway, he'll have to pick-up and pay the toll before he enters the highway. Also, he'll have to pay a refundable deposit for a box.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 aug 2008, 9:38

Geen slecht idee, zo'n huurkastje. Stel je gaat drie weken naar Frankrijk, huurt bij de grens zo'n box (of beter nog, voor vertrek bij de ANWB). Vervolgens kun je drie weken lang bij alle tolstations door de "fast lane" en aan het einde van de drie weken lever je de box weer in. Afrekenen verloopt via je creditcard. Naarmate meer mensen op die manier tijdelijk een box gebruiken, zou het verkeer bij de tolstations beter moeten doorstromen en de files bij de stations dus moeten afnemen. De huur zou dan ook (bijna) gratis moeten zijn, op de borgsom na uiteraard.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 aug 2008, 9:40

Klein detail: In Tsjechië zijn nu geen tolstations. Ik zie de meerwaarde voor toeristen niet zo om een box aan te schaffen als een vignet ook prima werkt. Je krijgt bijna het gevoel dat ze met die box willen meten waar je rijdt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 01 aug 2008, 9:57

Zal wel mee geëxpirimenteerd worden; zodat in de toekomst alleen voor het daadwerkelijke gebruik moet worden afgerekend. Ik krijg kilometerheffingvisioenen...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 aug 2008, 10:03

In een systeem waar je per week, maand of jaar betaalt heeft zo'n box niet zo heel veel zin. Behalve dan dat het je de stickers op je voorruit scheelt (leuk voor vakanties waar je via Tsjechië naar Oostenrijk naar Zwitserland moet). In systemen waar je wel per kilometer betaalt -of dat nou electronische kilometerheffing is of een systeem met tolpoorten- zie ik die toegevoegde waarde wel. Misschien een leuke tip voor de Franse tolmaatschappijen?

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 05 aug 2008, 15:23

Ik ben in juli 10 dagen op vakantie geweest in Tsjechië en bij deze wil ik eens mijn bevindingen meegeven:

- De snelwegen en autowegen liggen er doorgaans heel goed bij, idem voor de signalisatie
- De kwaliteit van het OWN is wisselend, grotere wegen zijn doorgaans goed, kleinere wegen zijn vaak een hobbelig lappendeken en bevatten op sommige plaatsen gevaarlijke putten
- Het rijgedrag van de Tsjechen viel me eigenlijk heel goed mee, de meerderheid rijdt rustig. Als Belg ben je natuurlijk wel het een en ander gewoon, maar ik had het gevoel dat de Tsjechen zich doorgaans redelijk goed aan de regels houden. Vooral de Vmax=50 in de bebouwde kom wordt heel goed nageleefd. Flitsen gebeurt heel opvallend: twee politiemannen waarvan eentje met een grote flitscamera op de schouder (lijkt op een TV-camera) staan naast de weg en nemen je in het vizier als je passeert.
- De signalisatie op het OWN is op zich wel goed, met aan grote kruispunten ook grote en overzichtelijke borden. Bestemmingen via kleinere wegen worden door kleine blauwe pijlen aangeduid, met daarop een klein lettertype zodat die niet altijd goed leesbaar zijn.
- Er wordt in heel het land druk aan het wegennet gewerkt om het op West-Europees niveau te krijgen. Veel oude houten eenrichtingsbruggen worden vervangen door nieuwe betonnen tweerichtingsbruggen. Helaas is de signalisatie bij werken wel een ramp: er wordt nauwelijks op voorhand iets aangeduid en ter plaatse moet je slalommen tussen kegels en reflectorpalen. Omleidingen worden niet of slecht aangeduid. Op dat vlak moet er dus nog heel wat verbeteren!
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 05 aug 2008, 15:32

Pino schreef:Geen slecht idee, zo'n huurkastje. Stel je gaat drie weken naar Frankrijk, huurt bij de grens zo'n box (of beter nog, voor vertrek bij de ANWB). Vervolgens kun je drie weken lang bij alle tolstations door de "fast lane" en aan het einde van de drie weken lever je de box weer in.
Dan zal er spoedig weinig "fasts" meer zijn aan de fast lane, als iedereen met zo'n kastje gaat :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge