[FOTO] [GB] Schotland

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

[FOTO] [GB] Schotland

Bericht door Palance » za 23 sep 2017, 18:33

Ik ben 2,5 week in Schotland geweest. Ik dacht niet veel wegenfoto's gemaakt te hebben. Enerzijds vanwege het weer (soms spoelde je bij wijze van spreken zo van de weg af), anderzijds omdat je op sommige wegen beter je aandacht bij de weg kunt houden en de dieren die daar uit wandelen gaan :) Uiteindelijk zijn het ruim 100 verkeersgerelateerde foto's geworden.

Ik ben met de eigen auto gegaan via de nachtboot IJmuiden-Newcastle v.v.

Eerst vanaf Newcastle richting het noordwesten naar het eiland Skye.
SPOILER: TOON

De A69 tussen Newcastle en Carlisle
Afbeelding

Afbeelding

De M74 (genummerd als A74(M)) tussen Carlisle en Glasgow.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Balloch
Afbeelding

De A85 tussen Tyndrum en Oban
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het havenstadje Oban
Afbeelding

Afbeelding

De A830 van Fort William naar Mallaig, waar de veerboot naar Skye vertrekt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vlakbij de ferryterminal naar Mallaig nog even een ommetje genomen via een smalle, bochtige maar mooie kustroute.
Afbeelding
Het eiland Skye
SPOILER: TOON

De A851 na aankomst op Skye
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier enkele foto's van de A87 van Broadford naar Portree. Voor meer foto's werd het weer helaas te slecht
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Portree
Afbeelding

Ook op Skye: De A855, een smalle weg die van Portree over het noordelijke punt van Skye naar Uig loopt.
Afbeelding
Smal genoeg voor 1 rijstrook, daarom waren er diverse passeerhavens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een ongenummerde zijtak van de A855 is deze weg over de bergpas Quiraing. Een nogal ruig landschap
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het eindpunt van de A87 in Uig waar veerboten vertrekken naar diverse eilanden.
Afbeelding

De andere kant van de eerder genoemde weg over Quiraing.
Afbeelding

Afbeelding

De A850 van Portree westwaarts naar Dunvegan
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een passeerhaven op een ongenummerde weg.
Afbeelding

De A863 van Dunvegan naar het zuidoosten, terug naar de A87
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vanaf de Skye-bridge naar Loch Ness en verder naar het zuidoosten naar Ballater.
SPOILER: TOON

Hier is Skye verlaten, dit is het plaatsje Kyle of Lochalsch en dit is de Skye-bridge die Skye met het vasteland verbindt
Afbeelding

Bewogen foto van een wegwijzer aldaar.
Afbeelding

Dit soort herinneringsborden kwam ik zeer vaak tegen bij uitritten van toeristische attracties. Blijkbaar om nog even de toeristen te herinneren aan het links rijden, hoewel je zeer ver van de de veerboten uit Europa zit.
Afbeelding

Vervolg van de A87 oostwaarts richting Invergarry
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Invermoriston vlakbij Loch Ness. Dit is het kruispunt van de A82 met de A887.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Nederland zeer gebruikelijk, maar in Schotland heb ik het maar 2 keer gezien: Beweegbare bruggen. Dit is Fort Augustus aan de A82, waar het Caladonian Canal in Loch Ness uitmondt. Het is een draaibrug

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fietsbewegwijzering en “Shared Space” :)
Afbeelding

Afbeelding

Inverness: Tweetalige toeristische bewegwijzering en een tweetalige straatnaam (zoals in het noorden en westen van Schotland gebruikelijk is)
Afbeelding

Afbeelding

Een rond stopbord in plaats van het bekende achthoekige
Afbeelding

En wederom de herinnering om links te rijden bij het verlaten van een toeristische attractie.
Afbeelding

Een ongenummerde weg ten oosten van Aviemore met een mooi uitzicht op een bergketen.. als er geen langhangende bewolking zou zijn.
Afbeelding

De A939 gaat door een desolaat landschap, maar passeert wel nog een skigebied (Lecht).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En tenslotte vanuit Ballater (Braemar) naar Stirling, Edinburgh terug naar Engeland.
SPOILER: TOON

De A93 tussen Braemar en Blairgowrie
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Blairgowrie was ook nog een 1-lane bridge met een VRI geregeld.
Afbeelding

De A9 en M9 tussen Perth en Stirling
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij Edinburgh liggen 3 bruggen over de Firth of Forth. Het was soms een uitdaging ze alle drie tegelijk vanuit de verte op de foto te zetten.
Eerst 2 bruggen (vanuit de trein genomen)
Afbeelding

Dan de derde brug erbij
Afbeelding

Vanaf het Edinburgh Castle waren ze ook alle drie te zien in de verte.
Afbeelding

De A1 nabij de Schots-Engelse grens
Afbeelding

Afbeelding

En dan de haven van Newcastle, met routes voor verkeer dat net van de ferry komt.
Afbeelding

En de Britse paspoortcontrole voor inkomend verkeer (wordt niet gebruikt bij uitgaand verkeer)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Palance op za 23 sep 2017, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door Vinny » za 23 sep 2017, 19:33

Met die tweetalige wegwijzers doet het mij sterk denken aan Ierland. Het is wel grappig om te zien dat de oude Keltische talen (Gaelic, Welsh, Scottish) niet helemaal uit Groot-Brittanië verdwenen zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door Palance » za 23 sep 2017, 19:41

Het is ook niet overal in Schotland, zoals het bv wel overal in Wales is. Alleen in het noorden en westen, maar in andere delen kom je amper tot geen Gaelic meer tegen.

Op de veerboot van Mallaig naar Skye werden bv ook de veiligheidsinstructies in het Gaelic omgeroepen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door Willem » za 23 sep 2017, 20:38

Die groene letters zijn wel duidelijker dan de Ierse variant met cursief schrift.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door mvalkenburg » za 23 sep 2017, 20:55

Mooie foto's - en heel herkenbaar. Wanneer ben je geweest? Indien in augustus, ben ik je op één van die wegen waarschijnlijk onbewust wel tegengekomen :-)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door harry » za 23 sep 2017, 21:01

Palance schreef:(soms spoelde je bij wijze van spreken zo te weg af)
Jammer van het weer, maar leuke vakantiereportage. Ik krijg zin om ook weer eens naar GB te gaan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door Palance » za 23 sep 2017, 21:05

mvalkenburg schreef:Mooie foto's - en heel herkenbaar. Wanneer ben je geweest? Indien in augustus, ben ik je op één van die wegen waarschijnlijk onbewust wel tegengekomen :-)
4-20 september. Er was dus geen kans op een meeting :)
harry schreef: Jammer van het weer
Als ik daar zo las hoe het weer in Nederland soms was, heb ik het lang niet zo slecht gehad.
Laatst gewijzigd door Palance op za 23 sep 2017, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door mvalkenburg » za 23 sep 2017, 21:06

Daarbij had je toch bijzonder vergelijkbaar weer :roll:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door Pino » za 23 sep 2017, 21:11

^^ Het is wel heel typisch Schots. Zegt degene die om de een of andere reden bij vier bezoeken aan Schotland altijd heel redelijk weer heeft gehad. Schitterend land(sdeel) is het toch!

Overigens eens met Willem dat de Schotse bewegwijzering van Keltische namen duidelijker is dan die in Wales en Ierland. Dat groen op wit c.q. geel op groen werkt wel aardig. Maar het kan deels omdat de Gaelic minderheid in Schotland er minder moeite mee heeft om een kleurstelling te krijgen die de Gaelic-versie duidelijk op het tweede plan zet. In Wales lijkt gelijkwaardig bewegwijzeren evenzeer politieke realiteit als in Belgische faciliteitengemeenten. En ook in Ierland lijkt een andere kleur ondenkbaar.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door Palance » za 23 sep 2017, 21:16

mvalkenburg schreef:Daarbij had je toch bijzonder vergelijkbaar weer :roll:
Het levert soms wel mooie plaatjes op
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door harry » za 23 sep 2017, 21:36

Palance schreef:Als ik daar zo las hoe het weer in Nederland soms was, heb ik het lang niet zo slecht gehad.
Dat dacht ik ook toen ik vorige week op Madeira zat. :duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door Wesso » za 23 sep 2017, 23:33

Afbeelding
The famous grouse(s) ? :)

Mooie foto's, ik krijg ook zin. Ik heb nog maar weinig van Schotland gezien.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door waldo79 » zo 24 sep 2017, 10:47

Dat weer maakt dat je foto's een mystieke sfeer uitstralen. Prachtig vakantiegebied, Palance.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door captain007 » ma 25 sep 2017, 8:28

Een aantal bekende locaties zie ik voorbij komen, waar ik vorig jaar ook ben geweest 8-) Mooi land, maar je moet net het geluk hebben om goed weer te hebben. Ik had toen net een "hittegolf" waarbij het 1,5 week 25 graden was en droog.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door Ger81 » di 03 okt 2017, 22:57

Mooi verslag, leuk om te zien :top:
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door mavas » di 03 okt 2017, 23:58

Nu ook eindelijk de tijd gehad om de foto's te bekijken, ze zijn erg leuk geworden! Zo zie je nog eens foto's van een gebied waar niet zoveel foto's van zijn op dit forum.
Heb je bij die smalle wegen met passeerplaatsen eigenlijk veel verkeer? Of werkt het prima zo?

Ik ben ook 1 keer in Schotland geweest, het was toen ook wisselend weer, vaak regen maar ook wel een paar goede dagen met zon er tussen. Schotland en Engeland wil ik nog wel een tweede keer heen.

Ik vraag me trouwens af of veel toeristen naar de verderweg gelegen eilanden gaan, zoals Uist, Harris en Lewis. Ik denk dat de gemiddelde toerist niet verder gaat dan Skye of het vasteland van Groot-Brittannië.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door Pino » wo 04 okt 2017, 10:01

^^ De Outer Hebrides trekken niet heel veel toeristen inderdaad. Er zijn er zeker wel, want het is een soort laatste wildernis, nog meer dan de eilanden dichterbij de westkust en de westkust zelf. Maar het is een paar uur varen vanaf veerhavens die ook al behoorlijk afgelegen zijn, en er gaan maar iets van twee boten per dag. Dus de gemiddelde toerist blijft inderdaad op het vasteland of rijdt naar Skye. Mull is ook nog wel redelijk te doen, met een regelmatige en niet al te lange oversteek vanaf het veel zuidelijker gelegen Oban.

Wat betreft de enkelstrooks wegen met passeerhavens: dat zijn wegen met behoorlijk lage intensiteiten. Natuurlijk rijdt een weg met twee rijstroken fijner, maar ze liggen ook op plaatsen waar het je meer gaat om het rustig aan rijden terwijl je geniet van de omgeving dan om het echte doorrijden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door mavas » wo 04 okt 2017, 11:48

Over makkelijk bereikbare Schotse eilanden reken ik ook Arran. Daar gaat ook nog geregeld een veerdienst heen. En dan kun je aan de westzijde weer verder naar het vasteland van Schotland.

Ik ken maar weinig landen die op zulke grote schaal enkelstrookswegen met passeerhavens toepassen bij lage intensiteiten. Het algemene beeld is toch wel dat er dan 2-strookswegen liggen. Dus ik vind dat wel bijzonder hoe dat in Schotland (en volgens mij ook Ierland) bestaat. Ben erg benieuwd hoe dat is ontstaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door Chris » wo 04 okt 2017, 12:09

In Noorwegen zie je dat ook wel, tot E-wegen aan toe.

Schotland lijkt me wel een bijzondere bestemming, maar jammer dat het zo vaak slecht weer is. Echt stabiel weer met langere zonnige perioden zijn zeldzaam. In Noorwegen kan je het vaak nog wel treffen met het weer.

In Schotland is de bevolking nogal ongelijk verdeeld. Het zuiden (regio rond en tussen Glasgow en Edinburgh) is nog best dichtbevolkt, met ook nog wat grotere plaatsen aan de oostkust, maar het binnenland en noorden/westen is wel erg dunbevolkt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door Pino » wo 04 okt 2017, 12:42

^^ Met 'het zuiden' doel je op de streek die in Schotland de Central Belt wordt genoemd. Het echte zuiden (tussen de regio's Glasgow/Edinburgh en de Engelse grens) is dan weer veel dunner bevolkt. Het noorden en westen waren oorspronkelijk dichter bevolkt, maar deze streek is leeggelopen in de tijd van de zogenaamde Highland Clearances. Maar wat er aan bevolking is achtergebleven, woont deels verspreid over een redelijk aantal gehuchten die verspreid liggen over groot gebied. In tegenstelling tot een enkele boerderij zijn die gehuchten groot genoeg om de aanleg van een asfaltweg ernaartoe te rechtvaardigen. Maar goed, ze genereren wel dusdanig weinig verkeer dat men niet groots heeft willen investeren in de wegen ernaartoe. Het bestaande pad verharden was dan een beperkte ingreep, en dus goedkoop, waar verdubbelen meestal veel ingrijpender zal zijn geweest, aankoop van land had gevergd etc. Ik heb daar wel begrip voor.

Ik ken de Scandinavische binnenlanden een stuk slechter dan de Highlands, maar de dichtheid van het wegennet in de Scandinavische binnenlanden lijkt op de kaart veel kleiner. Aldus bekeken is het reguliere 1x2-wegennet in beide gebieden ongeveer even dicht uitgebouwd. Je zou dan naar de Schotse enkelstrooks wegen kunnen kijken als een soort extraatje. Maar goed, in Schotland is dat extraatje nodig om de reden die ik hierboven omschreef, terwijl de grotere hoeveelheden gehuchtjes die in Schotland zorgen voor deze enkelstrooks wegen in de uitgestrekte binnenlanden van Scandinavië juist lijken te ontbreken. Je hebt daar eerder dorpen die groot genoeg zijn om onderdeel te maken van een reguliere 1x2-weg (daargelaten dat er, zoals Chris opmerkte, wel degelijk enkelstrooks wegen zijn te vinden).

Wat betreft weer: ik heb bij een viertal bezoeken aan Schotland altijd redelijk geluk gehad. Lang bestendig weer zul je er nooit krijgen; het blijft het eerste land dat de grote weersystemen die met redelijke snelheid over de Atlantische Oceaan aankomen in Europa tegenkomen. Maar al die wisselvalligheid betekent ook dat je op veel dagen tenminste wel wat zon hebt voordat het weer bewolkt wordt. Mij is ooit geleerd dat je maar beter in het voorjaar naar Schotland en Ierland kunt gaan. Als het verregent, is het jaar nog lang genoeg om later alsnog ergens zon te kunnen gaan tanken. ;)

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [FOTO] [GB] Schotland

Bericht door mvalkenburg » do 05 okt 2017, 0:19

Islay trekt ook behoorlijk wat toeristen en sowieso zijn de eilanden een stuk drukker geworden sinds de recente forse verlagingen van de prijzen voor de veerdiensten, het zogenaamde RET = Road Equivalent Tariff

Plaats reactie