[DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door mavas » do 22 mar 2018, 15:55

Bijna 8 miljard euro! Wat een geld.
Ondanks dat hoge bedrag zie ik het er nog wel van komen. Zou weer zo'n bijzondere verbinding worden. 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door T-hijs » do 22 mar 2018, 17:45

Is ook bekend hoe de bevolking van het mooie eiland Samsø daarover denkt? Ik kan me voorstellen dat die niet zitten te wachten op een "lelijke brug die het uitzicht ontsiert". Aan de andere kant hebben diezelfde bewoners er wel baat bij (niet meer aangewezen zijn op de boot) en zijn in Denemarken wel meer van dergelijke barrières geslecht. Denk bijvoorbeeld aan de Farøbruggen in de E47/E55...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » do 22 mar 2018, 18:09

Ik heb niet echt over tegenstand gelezen, maar het project is nog wel echt in de verkenningsfase. Het eiland is ook groter dan het misschien op de kaart lijkt, het meet meer dan 25 kilometer van noord naar zuid, dus de brug zal niet het complete eiland overheersen. Het gaat overigens om twee bruggen van bijna 20 kilometer.

Dit soort dingen worden in Denemarken altijd met consensus beslist. Niet 50+1, maar 80-90% van het parlement.

Ik heb nog een render gevonden:
Afbeelding

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Emil » vr 23 mar 2018, 16:32

T-hijs schreef: do 22 mar 2018, 17:45 Is ook bekend hoe de bevolking van het mooie eiland Samsø daarover denkt? Ik kan me voorstellen dat die niet zitten te wachten op een "lelijke brug die het uitzicht ontsiert". Aan de andere kant hebben diezelfde bewoners er wel baat bij (niet meer aangewezen zijn op de boot) en zijn in Denemarken wel meer van dergelijke barrières geslecht. Denk bijvoorbeeld aan de Farøbruggen in de E47/E55...

Samsø heeft iets meer dan 4000 inwoners. Ik zou mij er als inwoners absoluut niet bij neerleggen, zeker niet als die snelweg door je achtertuin loopt. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat men hier wel gedachtes over heeft. Een verdiepte ligging, misschien zelfs een tunnelbak? Kost wat, maar de kosten om een brug aan te leggen buiten het eiland om zijn waarschijnlijk veel hoger. Die consensus regel is wat dat betreft goed voor de belangen van de eilandbewoners.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door duikgek89 » vr 23 mar 2018, 17:04

^^ Ik zou blij zijn met de betere ontsluiting..... Wat dat betreft kunnen de eilandbewoners er weleens helemaal anders in staan dan de gemiddelde Nederlander (die over zijn ontsluiting weinig te klagen heeft en het leuk vind om aan Nimby-gezever te doen).

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Emil » za 24 mar 2018, 11:15

^^ De discussie over een brug of tunnel naar Texel is eenzelfde verhaal. Qua gebruikers, inwoners en economisch belang is een brug zeker gerechtvaardigd. De eilandbewoners zijn echter fel tegen een brug, omdat dit het eilandgevoel zou aantasten. Op een eiland wonen is een keuze, dus ik begrijp dat wel. Geen idee of dat gevoel ook op Samsø leeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » za 24 mar 2018, 11:30

In de planvorming sprak men wel van een aansluiting en treinstation op Samsø, dus de intentie was er wel om het eiland te gaan ontsluiten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » vr 06 apr 2018, 21:21

Op 29 september wordt de Holstebromotorvej opengesteld voor het verkeer. Dit is het grootste snelwegproject van Denemarken op dit moment.

Afbeelding

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Emil » za 07 apr 2018, 0:32

Herning - Tvis is al open toch? Het laatste stuk ten noorden van Tvis opent in september. Ik vind die ring rond Herning wel overdreven ogen. Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat nou als belangrijkste verbinding wordt gezien. Ik neem aan dat de 18 het meeste doorgaande verkeer trekt en dat Holstebro wordt bewegwijzerd ten noordoosten van Herning langs.

Voor verkeer richting Hanstholm en Thisted lijkt dit wel de snellere route te gaan worden. Het meeste verkeer pakt nu nog de 34 en 26 via Skive. Met de voltooiing van de Holstebromotorvej lijkt de 11 net iets sneller te gaan worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » wo 02 mei 2018, 11:46

De gemiddelde snelheid is wat gedaald in Denemarken / Jutland:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » do 31 mei 2018, 14:37

De toltarieven voor de Øresundbrug zijn nu wel tot het absurde gerezen. In euro's betaal je nu € 59, dat is 20% meer dan vorig jaar. Ook in SEK en DKK zijn de prijzen flink gestegen.

2016: 360 DKK, 2018: 430 DKK. Dat is 70 DKK / € 9,50 prijsstijging in 2 jaar.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door jelger » do 31 mei 2018, 14:51

Zonder zelf in de Deense Google resultaten te gaan grasduinen, is daar een verklaring voor bekend?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chrysa » ma 04 jun 2018, 10:30

Chris schreef: do 31 mei 2018, 14:37 De toltarieven voor de Øresundbrug zijn nu wel tot het absurde gerezen.
Want dat waren ze nog niet? :emo:

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Robbert297 » di 05 jun 2018, 10:07

Dan is de ferry tussen Helsingør en Helsingborg ineens aantrekkelijker voor verkeer richting het noorden.
Слава Україні

bobbob
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 17:55
Locatie: Nijkerk

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door bobbob » vr 08 jun 2018, 9:40

Of de bootverbindingen vanuit Hirtshals die we meestal nemen naar Noorwegen. Maargoed, onze reizen beginnen meestal meer in die omgeving van Noorwegen, waardoor je met de boot naar Kristiansand of Larvik goed uitkomt :top:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Willem » vr 08 jun 2018, 11:37

Robbert297 schreef: di 05 jun 2018, 10:07 Dan is de ferry tussen Helsingør en Helsingborg ineens aantrekkelijker voor verkeer richting het noorden.
Of zij kunnen daardoor hun tarieven ook verhogen.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door mvalkenburg » vr 08 jun 2018, 14:39

Enkeltje Helsingør-Helsingborg kost als ik bijvoorbeeld voor morgen kijk DKK 399.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door jelger » vr 08 jun 2018, 16:06

De tarieven ontlopen elkaar niet. Ik verdenk beide partijen of overheden er van afspraken te maken en elkaar niet op prijs te beconcurreren. En zijn eigenlijk schandalig duur, zeker de ferry voor dat pest tukje van een kwartier.

Voor de incidentele (vakantie) reiziger is er geen duidelijk verschil (qua prijs) waarom je specifiek voor de ene of de andere zou gaan. Althans, dat is mij over de jaren nooit duidelijk geworden. Enige echte verschil kan de bestemming zijn.

Ik kies eigenlijk altijd voor de HH boot, omdat die precies 2 uur vanaf Puttgarden-Rodby ligt en dus een mooi moment is voor een kleine pauze, en ik vrijwel altijd ook via deze kant Zweden in trek (dus via de brug zou ik ook langs Helsingborg komen).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Willem » vr 08 jun 2018, 18:06

Tsja, de ene route is korter maar ietsje duurder. De tweede route is ongeveer 150 km. langer, maar weer ietsje goedkoper. In combinatie met brandstofkosten en tijd is het ex aequo.
Inderdaad zal, zoals jelgee zegt, gekeken worden dat beide routes grofweg even duur zijn. Dan hangt de keuze voor de ene of de andere route vooral van de persoonlijke voorkeur af.

Als over x jaar de vaste oeververbinding tussen Puttgarden en Rodby een feit is zullen dingen wel eens kunnen gaan verschuiven. Voor de tarieven tussen Denemarken en Zweden maakt dat uiteraard niet uit, maar de tol voor de brug over de Grote Belt zou wel eens lager kunnen worden. Of, andersom geredeneerd, de tol voor die nieuwe brug is zo hoog dat de omweg via Kolding rendabel blijft.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Robbert297 » vr 08 jun 2018, 23:33

Vorig jaar reed ik ook van Denemarken naar Zweden en weer terug. Op de heenweg naar Göteborg pakte ik de Øresundbrug, omdat ik in Kopenhagen in de auto stapte en dus geen tussenstop nodig had. Op de terugweg vanuit Göteborg reed ik door naar Hamburg. Daarbij pakte ik de ferry tussen Helsingborg en Helsingør, inderdaad omdat dat een mooie tussenstop is, maar ik wou ook gewoon even lekker uitwaaien op de ferry.

Als de prijs van de ferry zoals aangegeven DKK 399 is, is hij volgens mij iets duurder dan toen ik er was (zeg 2 euro. Ik zal morgen kijken of ik het bonnetje nog heb), maar nu dus wel goedkoper dan de brug. Maar of dat verschil een echte verandering laat zien in intensiteiten? Ik denk het niet.
Слава Україні

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Emil » zo 10 jun 2018, 22:44

Met een Bizz blijft de brug goedkoper (en sneller). En als je minimaal twee a drie keer per jaar de brug neemt ben je gek als je geen bizz hebt. Dus voor regionaal verkeer zal de prijsverandering weinig uitmaken voor de keuze boot of brug. Hooguit voor enkele toeristen. Het combinatieticket Puttgarden-Rodby en H-H kan nu wel uit voor die incidentele reiziger.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » di 12 jun 2018, 14:15

De prijzen van Helsingborg - Helsingør zijn afhankelijk van online, aankoop in de haven en de tijd van het jaar. Daarnaast betaal je of in SEK of DKK, wat omgerekend in euro's iets kan verschillen.

Vanaf Zweden naar Denemarken kost in de haven 538 SEK = € 53,00
Vanaf Denemarken naar Zweden kost in de haven 399 DKK = € 53,50

De tol voor de Øresundbrug is overigens met credit card iets minder duur dan als je contant betaalt, je betaalt namelijk in beide richtingen in Deense kronen, 430 DKK = € 57,70. In euro's is het € 59.

Ik vind zowel de veerboot als de brug voor incidentele gebruikers wel een rip-off. Een vergelijkbare overtocht in het Noorse fjordengebied zou je hooguit 15 - 20 euro kosten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » di 12 jun 2018, 14:20

Ik ben de afgelopen weken twee keer door Denemarken gereden over de E45-E20 van Duitsland naar Zweden en vice versa.

De avondspits in Kopenhagen stelt weinig voor. Plukjes langzaam rijdend verkeer, ik kwam rond 17:00 uur nergens tot stilstand. De vertraging op de GPS was vanaf de luchthaven tot Køge ongeveer 8 minuten. Het 2x4 deel van Ishøj tot Køge zit wel behoorlijk vol maar je hebt niet meer dat stilstaand verkeer zoals vroeger.

Wat mij toch elke keer opvalt in Denemarken ten opzichte van alle andere landen waar ik regelmatig kom, is de hoeveelheid voertuigen op de vluchtstrook. Soms met alarmlichten, maar vaak gewoon geparkeerd. Zowel personenauto's als kleine vrachtauto's. Veel ervan lijken verlaten. Op zowel de heenweg als terugweg wel 15 - 20 auto's op de vluchtstrook gezien. In andere landen zie je dat toch veel minder. Ik weet niet waarom dat is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » do 14 jun 2018, 14:04

Het eerste deel van de verbreding van de E45 tussen Skanderborg en Aarhus is op 18 juni gereed na 5 maanden bouwtijd. De E45 wordt in de middenberm verbreed dus de werkzaamheden zijn eenvoudig. In 2019 wordt de definitieve deklaag aangebracht, maar er zijn al wel 2x3 rijstroken in 2018.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » do 14 jun 2018, 15:42

Een paar plaatjes van de Grote Belt Brug. Het is vandaag overigens exact 20 jaar geleden dat de brug is opengesteld. 14 juni 1998.

Afbeelding
E20 Great Belt Bridge-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E20 Great Belt Bridge-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E20 Great Belt Bridge-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E20 Great Belt Bridge-5 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E20 Great Belt Bridge-6 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » ma 25 jun 2018, 22:33

Denemarken gaat een pilotproject beginnen met vaste flitspalen, een ATK (automatisk trafikkontrol) genoemd. Opvallend genoeg was Denemarken één van de weinige landen waar geen vaste snelheidscontroles zijn. Vanaf vandaag is de eerste flitspaal geplaatst bij Måløv (nabij Kopenhagen). In 2021 worden de flitspalen geëvalueerd. Naar voorbeeld van Zweden en Noorwegen worden de flitspalen van te voren met een verkeersbord aangekondigd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Vinny » ma 25 jun 2018, 22:57

Ik moet zeggen dat het heel prettig rijdt, met die vooraangekondigde snelheidscontroles. Ze staan in Zweden ook precies op de gevaarpunten. Neem aan dat ze dat in Denemarken ook van plan zijn?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door SnarfFlevoland » ma 25 jun 2018, 23:35

Hoe staat het eigenlijk met mobiele snelheidscontroles in Denemarken? Is de pakkans vrij klein of moet je ermee rekenen dat je ergens bij een mobiele controle of door een videowagen wordt aangehouden? Daarbij doel ik uiteraard op betrekkelijk geringe snelheidsovertredingen, niet op ronduit onaangepast, asociaal en/of gevaarlijk rijgedrag.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Jeff » di 26 jun 2018, 19:37

Op een paar gevaarpunten heb je regelmatig 'vallende sterren/mobiele smurfen', maar verder is de Autosnelweg een mooie racebaan :P

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » di 26 jun 2018, 21:31

Men heeft een "unsolicited proposal" ontvangen van een nog onbekende investeerder die de brug over het Kattegat wil bouwen. Later in het jaar wordt bekend gemaakt wie dat is, maar het gaat om een investeerder van pensioenfondsen. Zij achten het mogelijk om de gecombineerde weg/spoorbrug te bouwen als de Deense overheid de aansluitende landinfrastructuur financiert.

De minister van verkeer reageert lauw op het voorstel, want nog vrij recent kwam een uitgebreide studie in het nieuws dat een weg/spoorbrug niet haalbaar is en alleen een wegbrug te financieren valt met gebruikersfinanciering.

http://cphpost.dk/news/new-investor-in- ... oject.html

Plaats reactie