[DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Verkeersdrempelhater
woonerf
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 14:37

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Verkeersdrempelhater » ma 05 sep 2011, 20:35

nederland24 schreef:Wel apart om een vluchtstrook te zien op een enkelbaans weg. Hoe lang wisten ze dan al, dat dit een snelweg moest worden?
In NL bestaat dat toch ook op sommige N-wegen, zo'n soort vluchtstrook langs de weg :?:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Wimpie24 » ma 05 sep 2011, 21:29

^^
Inderdaad, ik heb het al vaker gezien. Ook in Vlaanderen komt het erg veel voor. Veel wegen zijn nu eenmaal versmald door de jaren heen en dan blijft er al eens wat extra plek over.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door harry » ma 05 sep 2011, 21:31

^^ In Vlaanderen is het meestal een parkeerstrook. In Nederland komt het steeds minder vaak voor.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 sep 2011, 12:27

Verkeersdrempelhater schreef:
nederland24 schreef:Wel apart om een vluchtstrook te zien op een enkelbaans weg. Hoe lang wisten ze dan al, dat dit een snelweg moest worden?
In NL bestaat dat toch ook op sommige N-wegen, zo'n soort vluchtstrook langs de weg :?:
De N33 tussen Assen en Gieten heeft aan beide zijden smalle vluchtstroken. Deze weg is dan ook ooit als één rijbaan van de A33 aangelegd, dus met een breedte voor 2 autosnelwegrijstroken plus een vluchtstrook.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Rene » wo 07 sep 2011, 12:50

Chris schreef:Verder oostwaarts, van Give naar Horsens, is de Primærrute 18/30 een enkelbaans autoweg, deels al gebouwd als één rijbaan van een autosnelweg.
Waarom is die weg in vredesnaam naar Horsens getraceerd, en niet naar Vejle ??
Ik kan me zo voorstellen dat de 13 tussen Törring en Vejle op deze manier een zwaar belaste "sluiproute" zal blijven.

Het kruispunt van 13 en 18 is trouwens best bijzonder. Het is geen rotonde, maar een rond klaverblad...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » wo 07 sep 2011, 13:02

Geen idee waarom die weg naar Horsens is aangelegd. Overigens gaat het snelwegprofiel (één rijbaan) maar tot halverwege, de rest tot Horsens is een meer algemene autoweg. Momenteel is de aftakking naar de E45 aan de noordkant van Vejle in aanleg als een autosnelweg, die moet in 2013 opengesteld worden.

edit: kaart nieuw tracé:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Chris op wo 07 sep 2011, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: kaart bijgevoegd

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » vr 16 sep 2011, 20:08

De aanleg van de nieuwe snelweg naar Kalundborg is vandaag begonnen. Het gaat om etappe 1 die in 2013 opengesteld moet worden:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Kaaiman » za 17 sep 2011, 17:46

Een interessant jaarlijksboekwerk over het Deense auto(snel)wegennet, zowel in Deens als in Engels (PDF).

Overigens heeft Vejdirektoratet een hele waslijst aan publicaties online staan, per jaar gerangschikt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door harry » zo 18 sep 2011, 22:21

Kaaiman schreef:Een interessant jaarlijksboekwerk over het Deense auto(snel)wegennet, zowel in Deens als in Engels (PDF).
Heb ik je niet eens een Deense papieren versie daarvan laten zien?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » di 20 sep 2011, 16:51

Luchtfoto's van de Sønderborgmotorvejen, de nieuwe snelweg van de E45 naar Sønderborg in het uiterste zuiden van Jutland:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door harry » di 20 sep 2011, 19:04

^^ Toen ik daar in augustus reed had ik niet door dat het een snelweg moest worden. Het zag er eerder uit als een soort expresweg.
(Maar ja, ik had geen zicht op de weg vanuit de lucht...)
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » di 20 sep 2011, 19:11

De brug zelf wordt volgens mij niet aangepast, de snelweg begint ter hoogte van de eerste aansluiting op Jutland. Doet me denken aan de Rute 9 bij Svendborg, volgens mij is het 2x2-deel door de stad zelf ook geen snelweg.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Kaaiman » wo 21 sep 2011, 18:02

Ik heb trouwens niet het (toekomstige) M-nummer van de snelweg via route 23 weten te achterhalen. Mocht je 'm vinden, dan kan dat weer worden toegevoegd op de Wegenwiki. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door marcel » za 29 okt 2011, 15:56


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » do 03 nov 2011, 11:56

De nieuwe Sønderborg Motorvej wordt een jaar voor op schema opengesteld. De 26 kilometer lange snelweg wordt nu gepland om op 31 maart 2012 opengesteld te worden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » vr 11 nov 2011, 15:19

Storstrømbrug

:arrow: Storstrømbrug op de wegenwiki.

De Storstrømbrug verbindt de eilanden Falster met Lolland, en heeft voor het doorgaande verkeer geen belang meer sinds de E47 als snelweg is opengesteld via alternatieve bruggen. De brug is nog wel van enig belang voor lokaal en langzaam verkeer. Tevens verloopt er een enkelsporige spoorlijn overheen. De brug is echter in bijzondere slechte staat en is recent zelfs afgesloten voor alle treinverkeer. 6 treinen staan hierdoor vast op Lolland. Er zijn grote scheuren in de brug ontdekt. Het wegdek was altijd al extreem slecht, maar nu is ook de dragende structuur van de brug aangetast.

Het probleem is dat men na de opening van de Fehmarnbelttunnel hier 78 goederentreinen per dag overheen wil laten rijden. De brug is nu al in gevaar met de veel lichtere passagierstreinen, dus het is maar de vraag hoe dit opgelost gaat worden. De goederentreinen zijn ook zwaarder dan waar de brug in 1937 op ontworpen is. Men gaat nu kijken of de brug nog gered kan worden middels renovatie, of dat er een totaal nieuwe moet komen. Het voordeel van nieuwbouw is wel dat de brug meteen met twee sporen uitgerust kan worden.

De brug in april 2011:
Link

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Willem » vr 11 nov 2011, 18:13

Is er nooit eerder onderzoek geweest naar de slechte toestand van de brug?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Alfa » vr 11 nov 2011, 19:32

Het ziet er een erg smalle brug uit. Maar ze komt wel uit 1937 wat ze wel enige historische waarde geeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » zo 13 nov 2011, 11:20

Brug Helsingør - Helsingborg

Uit een studie blijkt dat een tweede brug tussen Denemarken en Zweden haalbaar is, en zelfs noodzakelijk zal zijn om het verkeer tussen beide steden goed af te kunnen handelen. Momenteel staat de brug hoger op de agenda in Zweden dan in Denemarken, maar men wil in Helsingør graag die brug.

Tegelijkertijd is in juli een verkeersrecord geboekt op de Øresundbrug (København - Malmö) met 771.403 voertuigen, of 24.900 voertuigen per etmaal. Het gebruik van deze brug is hier na wat stagnatie in de eerste jaren aardig aan het toenemen. Voor forenzen is het namelijk veel goedkoper om over de brug te rijden dan incidentele toeristen. Als je bijvoorbeeld elke werkdag over de brug rijdt is de tol nog € 4 in plaats van € 40 per passage.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Rene » zo 13 nov 2011, 11:34

Wat een onbeschoft verschil in tarief. Lekkere A-sociale volken, die Scandinaviërs. B(

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door vynkce » zo 13 nov 2011, 11:50

Chris schreef:Brug Helsingør - Helsingborg

Uit een studie blijkt dat een tweede brug tussen Denemarken en Zweden haalbaar is, en zelfs noodzakelijk zal zijn om het verkeer tussen beide steden goed af te kunnen handelen. Momenteel staat de brug hoger op de agenda in Zweden dan in Denemarken, maar men wil in Helsingør graag die brug.
Vorige week nog de ferry genomen tussen beide steden. Er zijn twee belangrijke maatschappijen die de overtocht verzorgen. De ene vaart om het half uur (vooral voetgangers en fietsers), de andere vaart frequenter met (soms) een boot om het kwartier en kan ook voertuigen meenemen. Een overtocht duurt ongeveer 20min!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Palance » zo 13 nov 2011, 11:54

Gaan er ook nog treinen op de boten op die route?
Rene schreef:Wat een onbeschoft verschil in tarief. Lekkere A-sociale volken, die Scandinaviërs. B(
Beetje flauw om een heel volk over een kam te scheren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » zo 13 nov 2011, 11:54

^^ in de praktijk dus 25 - 40 minuten voor die paar kilometer (incl. wachttijd). Een brug is tien keer sneller.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door jelger » zo 13 nov 2011, 12:08

Ik reis deze route met enige regelmaat en heb nog nooit de brug Kopenhagen-Malmo genomen, omdat ik meer naar het noord(oost)en ga. De routering van de brug is me te zuidelijk ge-ent, de tarieven zijn ongeveer gelijk als je meerekent dat je met de brug ook nog eens meer kilometers maakt. Als je via Puttgarden-Rodby komt ligt de HH overtocht ook nog eens 2 uur daarna. Prima tijdstip voor benen strekken en een bak koffie. En van een prima uitzicht genieten. De netto tijdsbesteding zal elkaar niet heel veel ontlopen schat ik in. Door de frequentie van de boten en de mogelijkheid tot het kopen van combitickets in Puttgarden, hoef je alleen de kaart maar door de gleuf te halen en op de eerstvolgende boot aan te schuiven.

Een brug HH is natuurlijk wel sneller en efficienter. Maar dan moet die er eerst komen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 nov 2011, 12:34

vynkce schreef:Vorige week nog de ferry genomen tussen beide steden. Er zijn twee belangrijke maatschappijen die de overtocht verzorgen. De ene vaart om het half uur (vooral voetgangers en fietsers), de andere vaart frequenter met (soms) een boot om het kwartier en kan ook voertuigen meenemen. Een overtocht duurt ongeveer 20min!
Scandlines en HH-Ferries, maar HH-Ferries is inmiddels onderdeel van Scandlines. Of vaart er nog een andere maatschappij?
Palance schreef:Gaan er ook nog treinen op de boten op die route?
De schepen hebben volgens mij die mogelijkheid nog wel (enkele schepen waren vroeger ook van de DSB, de Deense spoorwegen), maar er wordt sinds 1998, het jaar dat de Øresundverbinding opende, geen gebruik meer van gemaakt. Maar volgens mij is de infrastructuur om treinen te verschepen nog wel intact gelaten.
jelger schreef:Ik reis deze route met enige regelmaat en heb nog nooit de brug Kopenhagen-Malmo genomen, omdat ik meer naar het noord(oost)en ga. De routering van de brug is me te zuidelijk ge-ent, de tarieven zijn ongeveer gelijk als je meerekent dat je met de brug ook nog eens meer kilometers maakt. Als je via Puttgarden-Rodby komt ligt de HH overtocht ook nog eens 2 uur daarna.
Maar de route via het veer Puttgarden-Rodby is wel veel duurder dan de omweg over de Grote Beltbrug. Ik ben dit jaar naar Kopenhagen geweest, maar Scandlines vroeg voor de veerboot € 72,50 enkele reis... Weekendretour voor de brug was zo'n € 51, en de omweg is 135 km, dus zo'n 9 liter benzine extra per enkele reis, kortom, heen en terug was de route over de brug gewoon ruim € 60 goedkoper!
Door de frequentie van de boten en de mogelijkheid tot het kopen van combitickets in Puttgarden, hoef je alleen de kaart maar door de gleuf te halen en op de eerstvolgende boot aan te schuiven.
Wat kost zo'n combiticket dan?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door jelger » zo 13 nov 2011, 12:58

Vanaf 78 euro enkele reis voor 2 overtochten (P-R -> H-H)
Helaas is het 5 dagen retour er uit voor de P-R route.
Ik vind het via de Store Belt wel erg om. Kan best zijn dat het financieel best uit kan hoor, maar ik heb ook geen bezwaar tegen de bootroute. De overtochts is doorgaans zo over, en ik vind het wel een fijne onderbreking van de reis.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » zo 13 nov 2011, 13:01

Op sommige zomerdagen loopt het op de B207 helemaal vast. Mijn collega deed deze zomer 5 uur over de laatste pakweg 20 kilometer tot Puttgarden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Vinny » zo 13 nov 2011, 13:04

De schepen hebben volgens mij die mogelijkheid nog wel (enkele schepen waren vroeger ook van de DSB, de Deense spoorwegen), maar er wordt sinds 1998, het jaar dat de Øresundverbinding opende, geen gebruik meer van gemaakt. Maar volgens mij is de infrastructuur om treinen te verschepen nog wel intact gelaten.
De volgende treinveren zijn nog in tact:
Frederikshavn - Göteborg, alleen voor goederenvervoer
Rødby - Puttgarden, zes passagierstreinen per dag. Goederenvervoer en nachttreinen via de Grote Beltbrug
Voormalige treinveren:
SPOILER: TOON

Strib - Fredericia, 1872–1935 (vervangen door Kleine Beltbrug)
Korsør - Nyborg, 1883–1997 (vervangen door Grote Beltbrug)
Oddesund Syd - Oddesund Nord, 1883–1938 (vervangen door Oddesundbrug)
Masnedø - Orehoved, 1884–1937 (vervangen door Storstrømbrug)
Glyngøre - Nykøbing Mors, 1889–1977
Helsingør - Helsingborg, Zweden, 1892–2000 (nu nog in gebruik als autoveer)
Copenhagen Frihavn - Malmö, Zweden, 1895–1986
Gedser - Warnemünde, Duitsland, 1903–1995
Faaborg - Mommark, 1922–1962 (alleen goederenvervoer)
Assens - Aarøsund, 1923–1950 (smalspoor en alleen goederenvervoer)
Svendborg - Rudkøbing, 1926–1962 (alleen goederenvervoer)
Hvalpsund - Sundsøre, 1927–1969
Svendborg - Ærøskøbing, 1931–1994 (alleen goederenvervoer)
Gedser - Großenbrode Kai, Duitsland, 1951–1963
Hirtshals - Kristiansand, Noorwegen, 1960–1991 (alleen goederenvervoer)
Copenhagen Frihavn - Helsingborg, Zweden (Danlink) 1986–2000, (alleen goederenvervoer)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door vynkce » zo 13 nov 2011, 13:09

Coen Tunnel schreef:
vynkce schreef:Vorige week nog de ferry genomen tussen beide steden. Er zijn twee belangrijke maatschappijen die de overtocht verzorgen. De ene vaart om het half uur (vooral voetgangers en fietsers), de andere vaart frequenter met (soms) een boot om het kwartier en kan ook voertuigen meenemen. Een overtocht duurt ongeveer 20min!
Scandlines en HH-Ferries, maar HH-Ferries is inmiddels onderdeel van Scandlines. Of vaart er nog een andere maatschappij?
Die twee inderdaad, ik wist niet dat ze gefusioneerd zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 nov 2011, 13:12

jelger schreef:Vanaf 78 euro enkele reis voor 2 overtochten (P-R -> H-H)
Helaas is het 5 dagen retour er uit voor de P-R route.
Ik vind het via de Store Belt wel erg om. Kan best zijn dat het financieel best uit kan hoor, maar ik heb ook geen bezwaar tegen de bootroute. De overtochts is doorgaans zo over, en ik vind het wel een fijne onderbreking van de reis.
Dan is zo'n combiticket qua prijs soms iets goedkoper. Maar ik denk dat de combinatie Grote Beltbrug + veerboot Helsingor-Helsingborg nog goedkoper is. Ja, het is 135 km om, maar je kunt lekker doorrijden, je hebt geen wachttijd voor de boot en geen trage overtocht en het is volledig autosnelweg. In tijd maakt het ook niks uit en in kosten bespaar je. En daarbij vind ik de route over de Grote Beltbrug ook erg mooi!

Ik moet wel zeggen dat mijn vriendin al gauw misselijk wordt op een boot, dus dat is dan al sowieso een pre voor de Grote Beltbrug. We hebben dit jaar ook de overtocht Helsingor-Helsingborg (en ook weer terug) gemaakt, maar die 20 minuten op de boot vond ze al niet prettig.
Vinny schreef:
De schepen hebben volgens mij die mogelijkheid nog wel (enkele schepen waren vroeger ook van de DSB, de Deense spoorwegen), maar er wordt sinds 1998, het jaar dat de Øresundverbinding opende, geen gebruik meer van gemaakt. Maar volgens mij is de infrastructuur om treinen te verschepen nog wel intact gelaten.
De volgende treinveren zijn nog in tact:
Frederikshavn - Göteborg, alleen voor goederenvervoer
Rødby - Puttgarden, zes passagierstreinen per dag. Goederenvervoer en nachttreinen via de Grote Beltbrug
Voormalige treinveren:
SPOILER: TOON

Strib - Fredericia, 1872–1935 (vervangen door Kleine Beltbrug)
Korsør - Nyborg, 1883–1997 (vervangen door Grote Beltbrug)
Oddesund Syd - Oddesund Nord, 1883–1938 (vervangen door Oddesundbrug)
Masnedø - Orehoved, 1884–1937 (vervangen door Storstrømbrug)
Glyngøre - Nykøbing Mors, 1889–1977
Helsingør - Helsingborg, Zweden, 1892–2000 (nu nog in gebruik als autoveer)
Copenhagen Frihavn - Malmö, Zweden, 1895–1986
Gedser - Warnemünde, Duitsland, 1903–1995
Faaborg - Mommark, 1922–1962 (alleen goederenvervoer)
Assens - Aarøsund, 1923–1950 (smalspoor en alleen goederenvervoer)
Svendborg - Rudkøbing, 1926–1962 (alleen goederenvervoer)
Hvalpsund - Sundsøre, 1927–1969
Svendborg - Ærøskøbing, 1931–1994 (alleen goederenvervoer)
Gedser - Großenbrode Kai, Duitsland, 1951–1963
Hirtshals - Kristiansand, Noorwegen, 1960–1991 (alleen goederenvervoer)
Copenhagen Frihavn - Helsingborg, Zweden (Danlink) 1986–2000, (alleen goederenvervoer)
Bij Gedser is voor zover ik weet de infrastructuur voor verscheping van treinen ook nog aanwezig, maar hoe dat aan Duitse zijde is weet ik niet. Een ander treinveer in die omgeving is van Trelleborg naar Sassnitz-Mukran, de nachttrein Malmö-Berlijn maakt daar gebruik van.
vynkce schreef:Die twee inderdaad, ik wist niet dat ze gefusioneerd zijn.
Inderdaad, dat was pas een paar jaar geleden, de schepen varen nog wel in twee verschillende livreien rond. De fusie was noodzakelijk geworden door de concurrentie van de brug, daarom hebben Scandlines en HH-Ferries de krachten gebundeld.

Plaats reactie