[DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jan 2016, 17:14

^^ Allemaal leuk en aardig, maar dit mogen ze niet langer dan zes maanden volhouden volgens het Verdrag van Schengen. Al schijnt het dat de Zweden op de E20 bij de Öresundbrug sowieso vrijwel permanent controleren. Toen ik er vorig jaar mei Zweden binnen kwam was er ook controle, en toen ik vanaf Noorwegen Zweden over de E6 weer in reed ben ik ook gecontroleerd. Wat heeft het dan voor zin dat Zweden (en Noorwegen ook) bij Schengen zitten als ze dat sowieso toch al aan hun laars lappen en doodleuk aan de grenzen blijven controleren...

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » ma 11 jan 2016, 22:48

Uit eigen ervaring weet ik dat er op de brug alleen af en toe gecontroleerd wordt bij de bemande tolpoortjes, waar het aandeel buitenlanders hoog is. Ik kom er zeer regelmatig met een Bropass en heb daar nog nooit een douanebeambte gezien. Volgens mij wordt er momenteel nog steeds niet permanent op de brug gecontroleerd, alleen bij de trein.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jan 2016, 22:52

^^ Ik had grenscontrole bij de hokjes na het tolstation, die allemaal bemand waren. Er was dus niet aan de controle te ontkomen.

Ik ging trouwens ook niet via een bemand tolpoortje, maar we betaalden met de creditcard.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 12 jan 2016, 14:54

Emil schreef:Uit eigen ervaring weet ik dat er op de brug alleen af en toe gecontroleerd wordt bij de bemande tolpoortjes, waar het aandeel buitenlanders hoog is. Ik kom er zeer regelmatig met een Bropass en heb daar nog nooit een douanebeambte gezien.
Afgelopen zomer ben ik daar wel gecontroleerd. Dat zal dan toeval geweest zijn. Op de een of andere manier heb ik toen de indruk gekregen dat ze er altijd staan.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » di 12 jan 2016, 15:30

^^ Chris heeft hier volgens mij ook wel eens gemeld dat hij daar al meerdere malen gecontroleerd is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 jan 2016, 15:42

Ja, ik ben elke keer tot nu toe nog gecontroleerd. Nooit op ID trouwens. Ze vroegen alleen kort waar ik heen ging terwijl ze een blik in de auto wierpen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 12 jan 2016, 15:44

Ik ben er september 2013 geweest en toen geen controle gezien. Zo te horen dus puur geluk geweest.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 12 jan 2016, 16:26

Zo gek zijn dat soort controles ook niet meer met een naderend einde van Schengen in aantocht. Tolpoorten zijn ook een relatief eenvoudige manier om te controleren, omdat iedereen daar toch al moet stoppen en men makkelijker en zonder veel hinder controles uit kan voeren.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » di 12 jan 2016, 16:55

^^ Maar in Zweden werd er juist na de tolpoortjes gecontroleerd. En ook al ruim voor de vluchtelingencrisis.

Ik heb in Frankrijk bij Biriatou ook wel eens controles meegemaakt (zowel het land uit als in), maar dat was nog voordat ik Télépéage had. Geen idee of ze ook bij die poortjes controleren. Normaliter kun je daar gewoon zonder te stoppen doorrijden, dus het is niet zo dat iedereen altijd moet stoppen bij tolpoortjes.

Ik zie trouwens niet gebeuren dat het Verdrag van Schengen echt zal eindigen. Dat moeten we in Europa ook niet willen, want de voordelen van Schengen zijn groot. Alleen zal de controle aan de buitengrenzen op sommige plekken beter moeten, want nu is gebleken dat het bij grote vluchtelingenstromen te wensen over laat. Of er moet een goede verdeelsleutel komen voor de vluchtelingen, dat ze evenredig over de EU verdeeld worden.

Controles tussen landen onderling, ik kan mij moeilijk voorstellen dat ik weer mijn paspoortje moet gaan laten zien als ik naar België of Duitsland reis. Het voegt zo weinig toe en we hebben domweg de capaciteit niet om al het grensverkeer te controleren.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 12 jan 2016, 20:56

Ook in 2005 moest ik bij de grens aangeven wat mijn bestemming was, best een moeilijke vraag als je op de bonnefooi onderweg bent en nog niet waar je heen gaat die dag :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » di 12 jan 2016, 23:39

Dit is dan wel zeer frapant. Ik ben al minstens 30x over die brug gekomen, in verschillende jaargetijdes en verschillende jaren en heb nog nooit iemand in die hokjes zien zitten. Op wat douanebeambte bij de niet-abbonnementhouders-poortjes na. Mazzel blijkbaar... :nahzeg:

Wel een keer gecontroleerd aan de Noorse grens bij Kautokeino. Dat is wel een grappig verhaal (en ook off-topic, vergeef me). We hadden niet door dat we al bij de grens waren, dus reden we met 100km/h door een rood stoplicht, waarna de douenebeambtes al zwaaiend ons terug probeerde te krijgen. Achter ons reden toevallig andere Nederlanders die hetzelfde overkwamen, toen de beambten hoorden dat zij een lading alcohol bij zich hadden konden wij direct doorrijden. Tot zover dit grappige verhaal. :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 jan 2016, 16:35

Wat cijfers van de grote bruggen in Denemarken.

Voor de Øresundbrug naar Zweden was 2015 een jaar van lichte groei, van gemiddeld 19.200 voertuigen per dag in 2014 naar 19.300 voertuigen per dag in 2015. Dit varieert van gemiddeld 15.200 voertuigen per dag in januari tot gemiddeld 25.900 voertuigen per dag in juli. De piekdag was 18 juli 2015 met 31.000 voertuigen.

Afbeelding

Voor de Grote Beltbrug was 2015 het topjaar, met gemiddeld 32.500 voertuigen per dag, een duidelijke groei ten opzichte van 2014 toen er gemiddeld 31.100 voertuigen per dag reden. 2014 was ook al een topjaar. Er rijden gemiddeld 24.100 voertuigen per dag in januari tot gemiddeld 38.000 voertuigen per dag in augustus. De piekdag was 9 augustus 2015 met 48.250 voertuigen.

Afbeelding

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 16 jan 2016, 16:38

Toch boeiend dat de Grotebeltbrug nog zoveel drukker is dan de Sontbrug. Door dat de Sontbrug direct tussen twee steden ligt is er in principe meer potentieel voor pendelverkeer e.d. Blijkbaar dat de grens en de kosten dat toch enigszins dempen, of mensen de trein in krijgen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 16 jan 2016, 16:52

Ik denk dat de groei 2001-2008 vooral is gekomen doordat Denen in het goedkopere Zweden zijn gaan wonen en in Denemarken bleven werken, plus een shift van de ferries. Het effect daarvan lijkt wel uitgewerkt, ook het aantal treinpassagiers over de Øresund groeit maar beperkt sinds 2008. Het Deense binnenlandse verkeer laat nog wel een vrij sterke groei zien, het aantal afgelegde kilometers in 2015 steeg met 3 procent.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » za 16 jan 2016, 17:39

Matthijs schreef:Toch boeiend dat de Grotebeltbrug nog zoveel drukker is dan de Sontbrug. Door dat de Sontbrug direct tussen twee steden ligt is er in principe meer potentieel voor pendelverkeer e.d. Blijkbaar dat de grens en de kosten dat toch enigszins dempen, of mensen de trein in krijgen.
Ik denk dat het juist met die grote steden te maken heeft. Er zijn weinig dingen die Malmö wel heeft, en Kopenhagen niet. Als het dus een beetje kan blijven beide aan beide kanten van de brug. Bij de Grotebeltbrug zie je dat voor West-Sjaelland (de regio Naestved-Slagelse-Kalundborg) Odense de dichtstbijzijnde grote stad is, dichter bij dan Kopenhagen. Al die mensen zullen dus de brug over gaan voor zowel werk als recreatie.

Bovendien levert bij de Sontbrug de taalgrens nog wel de grootste problemen op denk ik. Er zullen wel belastingmigranten zijn, maar ik denk dat er weinig Zweedstaligen in Denemarken aan de slag kunnen en vis versa, omdat de taalverschillen redelijk groot zijn. Voorbeeld: kycklingen blir slaktad of kyllingen bliver slagtet. De spelling is voldoende verschillend om zonder taallessen te leren.

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » za 16 jan 2016, 18:15

De Zweedse regio Skåne heeft lange tijd onder Deense invloed gestaan. Ik neem aan dat men in de regio Malmö goed overweg kan met Deens.
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 16 jan 2016, 18:31

Malmö is ook een stad die het economisch niet zo goed doet. Bijna de helft van de inwoners is van een immigrantenafkomst en de werkloosheid en criminaliteit is hoog.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 16 jan 2016, 19:02

Ik ken diverse mensen die in Malmo wonen en in Kopenhagen werken. Die gingen altijd dagelijks met een voetveer en dat doen ze nog steeds omdat de brug een heel eind om is. Ze praten trouwens gewoon hun eigen dialect, iedereen kan elkaar verstaan.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » za 16 jan 2016, 22:57

^^ Er is qua werk een groot verschil tussen praten en schrijven. Een e-mail naar een klant in Haderslev moet wel gewoon in goed Deens geschreven zijn. Hebben die mensen daar geen last van, of kunnen ze daar goed tussen wisselen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 17 jan 2016, 10:01

2x4 rijstroken op de E20 ten zuidwesten van Kopenhagen.

Afbeelding

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 17 jan 2016, 11:05

Wat is dat zandlichaam links? Het oude tracé of een (spoor)weg in aanleg?
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 17 jan 2016, 11:08

Dat is de København-Køge-Ringsted-lijn, een nieuwe hogesnelheidslijn die in 2018 geopend moet worden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 17 jan 2016, 20:50

harry schreef:Ik ken diverse mensen die in Malmo wonen en in Kopenhagen werken. Die gingen altijd dagelijks met een voetveer en dat doen ze nog steeds omdat de brug een heel eind om is. Ze praten trouwens gewoon hun eigen dialect, iedereen kan elkaar verstaan.
verfmeer95 schreef:Er is qua werk een groot verschil tussen praten en schrijven. Een e-mail naar een klant in Haderslev moet wel gewoon in goed Deens geschreven zijn. Hebben die mensen daar geen last van, of kunnen ze daar goed tussen wisselen.
Het meeste gaat in het Engels, want het bedrijf in Kopenhagen geeft boeken en tijdschriften uit door heel Scandinavië en tegenwoordig ook in Duitsland en Oost-Europa.
Ik ken ook 2 Amerikanen die daar werk(t)en en die gingen alleen Deens leren omdat ze dat buiten hun werk nodig hadden.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » vr 22 jan 2016, 9:45

GuteFahrt schreef:Overigens wel luxe zeg, voor Sundeved en Sønderborg, zo'n "privé-primærrute." In die plaats wonen zo'n 27.000 mensen, zo heb ik uitgevonden. Het is eigenlijk net zoiets als dat Enkhuizen/Bovenkarspel een eigen snelwegverbinding met de A7 bij Wognum zouden hebben. :lol:
Eigenlijk krijgen ze dat ook met de nieuwe N302 / N23

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » za 23 jan 2016, 9:29

harry schreef:
harry schreef:Ik ken diverse mensen die in Malmo wonen en in Kopenhagen werken. Die gingen altijd dagelijks met een voetveer en dat doen ze nog steeds omdat de brug een heel eind om is. Ze praten trouwens gewoon hun eigen dialect, iedereen kan elkaar verstaan.
verfmeer95 schreef:Er is qua werk een groot verschil tussen praten en schrijven. Een e-mail naar een klant in Haderslev moet wel gewoon in goed Deens geschreven zijn. Hebben die mensen daar geen last van, of kunnen ze daar goed tussen wisselen.
Het meeste gaat in het Engels, want het bedrijf in Kopenhagen geeft boeken en tijdschriften uit door heel Scandinavië en tegenwoordig ook in Duitsland en Oost-Europa.
Ik ken ook 2 Amerikanen die daar werk(t)en en die gingen alleen Deens leren omdat ze dat buiten hun werk nodig hadden.
Feitelijk had ik dat in Zwitserland ook toen ik daar werkte. En nu in Friesland weer. Ik heb de taal alleen nodig om in de kroeg mensen te kunnen verstaan :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 jan 2016, 16:05

De snelweg primærrute 15 rond Silkeborg opent op 11 september 2016 voor het verkeer. Er komt een groot openingsfeest.

Afbeelding

Afbeelding

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 jan 2016, 18:35

^^ Dat zijn nogal wat viaducten.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 28 jan 2016, 17:09

^^ Waaronder ecoducten, kennelijk.
--Harry.

Jurjen
dorpsstraat

Bericht door Jurjen » do 28 jan 2016, 18:16

^^ Ik zie maar 1 ecoduct, het voorste viaduct lijkt me een fietspad te moeten worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 mar 2016, 14:33

Het verkeer op de Deense autosnelwegen neemt behoorlijk snel toe, en groeit meer dan het verkeer op overige wegen. Tussen 2005 en 2015 nam het verkeer op autosnelwegen met 37 procent toe. Dat zal overigens deels toe te schrijven zijn aan het openen van nieuwe autosnelwegen (met name op Jutland is best wat geopend sinds 2005). In 2015 nam het aantal afgelegde kilometers op autosnelwegen met 6% toe. Een derde van alle afgelegde kilometers zijn op autosnelwegen, terwijl dit maar 2% van alle wegen zijn.

Afbeelding