[DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door SnarfFlevoland » do 03 sep 2015, 13:22

harry schreef:Het lijkt erop dat ze in DK hetzelfde principe hanteren als in NL: plaats uitwijkborden pas zodra het nodig is, bijvoorbeeld wegens wegwerkzaamheden.
Dat men in Duitsland U-routes overal heeft aangegeven vind ik overigens erg praktisch. Niet alleen bij wegwerkzaamheden, maar ook in geval van een file kan je op die manier makkelijk naar een volgende oprit navigeren. Wat dat betreft ben ik redelijk fan van uitwijkroutes.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door brytje008 » vr 11 sep 2015, 9:38

hallo iedereen, binnenkort ga ik waarschijnlijk 1 dag of 2 dagen rijden naar/in Denemarken. ik blijf alleen ter hoogte van aabenraa.( omdat ik niet heel veel tijd hebt ) mijn vraag is nu wat zijn een beetje leuke wegen in de onderste regio,s van Denemarken? en naar welke dropjes en steden lijdt dit?

groetjes bryan
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Willem » vr 11 sep 2015, 11:01

De weg over de dam naar Romo is erg leuk en verder plaatsjes als Tonder, Ribe en Logumkloster. Dat is wel aan de andere kant van Jutland, maar de afstanden zijn niet heel groot.
Eventueel kun je net voorbij Sonderborg nog de veerboot naar Funen nemen, dat is een van de leukere eilanden van Denemarken.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door brytje008 » vr 11 sep 2015, 15:41

okee bedankt! dat ga ik zeker even onthouden:)
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » vr 11 sep 2015, 15:45

Ik heb twee keer in Aabenraa overnacht. Het ligt mooi met wat heuvels rond het water, maar verder is er niet zoveel aan. Ribe is inderdaad een leuk stadje voor een kort bezoek. Als je iets noordelijker gaat is het ook leuk om over de Kleine Beltbrug (die best groot is) te rijden en dan in Middelfart een mooi plekje uitzoeken om wat foto's van de brug te maken. Ik heb dat al twee keer gedaan.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door brytje008 » vr 11 sep 2015, 16:31

Ik zat er ook aan te denken om naar aabenraa te gaan, maar als ik het dus zo hoor kan ik dat denk ik beter overslaan haha. dat lijkt me erg gaaf, maar is deze brug tolvrij? aangezien de bruggen in Denemarken best wel duur zijn. ik heb net ook even wat foto,s op google opgezocht van romo en dat vind ik er erg mooi uit zien en lijkt me zeker een kijkje waard. ben jij daar al wel eens geweest chris en zo ja wat was jou ervaring daarmee?
Touren is rough so you got to be tough

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door waldo79 » vr 11 sep 2015, 17:23

De Kleine Beltbrug is tolvrij ja :yes:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » di 06 okt 2015, 23:32

Een aantal nieuwe voorstellen worden de komende tijd ingevoerd door de regering;

* verlaging leeftijd autorijbewijs van 18 naar 17 jaar (i.c.m. rijden tot 18e jaar onder begeleiding van iemand die 10 jaar ervaring heeft).
* verlaging minimumleeftijd voor scooters van 16 naar 15 jaar.
* verhoging maximumsnelheid op autowegen van 90 naar 100 km/h.
* verhoging maximumsnelheid voor caravans en aanhangers naar 100 km/h op snelwegen en 80 km/h op overige wegen (was 90 en 70).
* verhoging maximumsnelheid voor tractors van 30 naar 40 km/h.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door waldo79 » wo 07 okt 2015, 11:56

^^Dat zijn allemaal versoepelingen van de regels.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » do 19 nov 2015, 15:03

De afritbewegwijzering van de Silkeborgmotorvej (primærrute 15) rond Silkeborg is bekend gemaakt: http://vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekt ... _rev06.pdf

De afritnummering is opvallend;

* 24 Låsby
* 26 Hårup
* 27 Silkeborg-Øst
* 28 Søholt [46]
* 29 Høje Kejlstrup
* 30 Silkeborg-Nord [52]
* 33 Funder
* 35 Pårup [13]

Er worden dus afritnummers overgeslagen en alhoewel de snelweg rond Silkeborg loopt krijgen maar 2 van de 4 aansluitingen rond de stad ook de naam Silkeborg. Afrit 28 is bovendien onvolledig (alleen van en naar Århus). Opvallend is dat bij afrit 28 niks van Silkeborg aangegeven staat terwijl je meteen op de stadsring uitkomt. Silkeborg-centrum zou logischer zijn.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Willem » do 19 nov 2015, 19:49

Zijn er in de toekomst extra afslagen voorzien? Het kan zijn dat ze in de nummering daar nu al rekening mee houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » do 19 nov 2015, 19:57

Het zou kunnen dat er ooit meer afslagen rond Silkeborg voorzien waren. De plannen werden pas een stuk later dan de aansluitende trajecten concreet. De slinger van de snelweg rond Silkeborg is ook vrij opvallend alhoewel wel verklaarbaar.

Tussen Låsby en Hårup zit een stuk van 11 kilometer zonder afslagen, voor Deense begrippen vrij lang. Hier is het niet onmogelijk dat er nog eens een afrit bij Linå komt ofzo. Aan de westkant van Silkeborg worden echter twee nummers overgeslagen terwijl er maar 7 km tussen de twee aansluitingen zit. Zeg nooit nooit, maar ik denk niet dat hier twee aansluitingen gepland zijn. Tussen Funder en Pårup wordt weer een nummer overgeslagen. Hiertussen is geen logische plek voor een aansluiting, tenzij men de aansluiting Funder als twee aparte aansluitingen beschouwd.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Emil » do 19 nov 2015, 20:02

Tussen Silkeborg-Nord en Funder (dat stuk van 7km) kan nog een afslag richting Kragelund (Bordingvej) of ter hoogte van de meest westelijke wijken van Silkeborg, misschien om de oude weg nog verder te ontlasten. Tussen Funder en Pårup is misschien ooit nog een afslag voorzien op de plek waar de 195 onder de weg doorgaat, maar daar zie ik het nut niet van in.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » do 26 nov 2015, 19:41

Er komt nu echt een nieuwe brug over het Roskildefjord bij Frederikssund. Het wordt een 1.300 meter lange brug met 2x2 rijstroken. Het definitieve milieubesluit is in 2010 genomen, maar de voorgaande regering heeft het project niet in gang gezet. De nieuwe regering doet dat wel. Morgen wordt formeel een concessionair opgericht die de aanleg gaat financieren en uitvoeren. Het wordt daarmee de derde tolweg van Denemarken. De uitvoering is gepland voor 2016-2019.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » wo 16 dec 2015, 13:17

Eind vorige maand is de verbreding van de E47/55 ten noorden van Kopenhagen afgerond voor wat betreft de extra capaciteit. Het deel met 2x3 rijstroken is nu noordwaarts verlengd van Gammel Holte tot Hørsholm-zuid. De maximumsnelheid is voorlopig nog 80 km/h omdat de werkzaamheden aan een aantal viaducten over de snelweg nog tot zeker de zomer van 2016 duren. Daarna gaat de maximumsnelheid weer omhoog naar 110 km/h.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » wo 16 dec 2015, 17:57

Kattegatverbinding

Vandaag is een financiële analyse van de voorgestelde Kattegatbrug gepubliceerd. In het voorstel zouden twee bruggen van 19 en 20 kilometer lengte worden aangelegd vanaf Røsnæs op Sjælland via het eiland Samsø naar Hov op Jutland. Dit zou 118 miljard kronen (€ 15,8 miljard) kosten als snelweg/spoorverbinding, inclusief de aansluiting op het bestaande snelwegennet. Hiervan kan ruim de helft met tolheffing terugverdiend worden in een periode van 40 jaar, maar is een overheidsbijdrage van 50 miljard kronen (€ 6,7 miljard) nodig om het project te realiseren. De huidige regering heeft aangegeven dit te duur te vinden, en heeft niet de intentie het project in uitvoering te nemen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 dec 2015, 19:13

^^ Het is ook wel erg duur, maar voor Noord-Jutland zou dit heel veel voordelen kunnen hebben. En de 4000 inwoners van Samsø zouden niet meer afhankelijk zijn van de veerboot.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Snelwegenkenner » wo 16 dec 2015, 19:14

Mooie intentie maar we hebben als Nederlanders meer aan een brugverbinding tussen Helsingor en Helsingborg, maar de meest kritische is nog altijd de Fehmarnbeltbrug.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 dec 2015, 19:18

^^ Het gaat er toch niet om wat wij als Nederlanders er aan hebben? Denk je dat de Denen daar rekening mee gaan houden? ;)

Bij de Fehmarnbelt komt overigens een tunnel, mits de Duitsers niet teveel tegenwerken.

Helsingør-Helsingborg voegt aan het netwerk niet heel veel toe. Er is immers ook al de brug-tunnelverbinding tussen Kopenhagen en Malmö.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » wo 16 dec 2015, 19:34

Een HH-verbinding is wel eens onderzocht. Richting Stockholm en Göteborg scheelt het 40 kilometer, maar het nadeel is dat de Øresundbrug dan minder rendabel wordt, alhoewel vrij veel vrachtverkeer nog kiest voor de veerboot naar Trelleborg of Malmö, of van Helsingborg naar Helsingør. De HH-verbinding wordt meestal ook in context gezien met de motorring 5, een nieuwe westelijke bypass van de regio Kopenhagen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Willem » wo 16 dec 2015, 21:11

Voor een HH-brug zal aan beide zijden aandacht moeten zijn voor de aanvoerroutes, aangezien die dwars door beide plaatsen gaan. Nu met de veerboten is daar wel overheen te komen, maar bij een brug wordt dat ongewenst.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door nederland24 » do 17 dec 2015, 15:58

Ik vraag me af of de bewoners van die eilanden het prettig vinden zo'n snelwegverbinding dwars over het eiland. Mensen die daar gaan wonen, kiezen er vaak bewust voor om op een eiland te gaan wonen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Snelwegenkenner » do 17 dec 2015, 16:09

Chris schreef:Een HH-verbinding is wel eens onderzocht. Richting Stockholm en Göteborg scheelt het 40 kilometer, maar het nadeel is dat de Øresundbrug dan minder rendabel wordt, alhoewel vrij veel vrachtverkeer nog kiest voor de veerboot naar Trelleborg of Malmö.
Dus het gaat er pas van komen als de Øresundbrug is terugverdiend.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Coen Tunnel » do 17 dec 2015, 17:17

^^ De tol zal daar ongetwijfeld blijven voor bijvoorbeeld onderhoud. En zelfs als die verbinding is terugverdiend, dan nog is het geen uitgemaakte zaak dat de HH-verbinding er komt. Want die gaat niet goedkoop worden en de toegevoegde waarde aan het netwerk is, met de Øresundverbinding een stukje verderop, beperkt.

Nikolaj
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 15:13

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Nikolaj » vr 18 dec 2015, 12:49

The HH-connection is not on the agenda in Denmark. Sweden and especially municipalities and regions in Southern Sweden is very interested in more capacity towards the south and the Continent, but it is not part of any official Danisk planning. It is likewise the Fehman connection, where it is primarily Denmark (and Sweden) tjat is interested in a better connection toward the South and the Continent, whereas Germany is a bit reluctant. A HH-connection requires developing the rail and road infrastructure in Northern Zealand (including a Motorring 5) which is highly unpopoular in this area. Northern Zealand is the most affluent area of Denmark, and the place where the political and econonimical elite resides, and it is higly unlikely that any new infrastructure like a Motorring 5 will be established. The Danish Parliament yesterday discussed a private proposal that would force the Transportminister to give up any planning of a Motorring 5, including the 40 year old landreservation along the corridor. It was expected that the Minister would be defeated, but as a compromise he promised within the next 6 months to come up with some compelling arguments to keep the landreservation, otherwise it will be cancelled, and the Motorring 5 will be finaly buried.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » vr 18 dec 2015, 14:13

Ik zou die ruimtereservering wel behouden. Wat nu onhaalbaar lijkt, hoeft dat over 10 of 20 jaar niet zo te zijn. In Australië hebben ze in de jaren '70 allemaal vrijgehouden tracé's verkocht aan ontwikkelaars, waarbij ze er nu achter komen dat die snelwegen toch wel nodig zijn en er voor miljarden extra aan tunnels gebouwd moet worden.

Nikolaj
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 15:13

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Nikolaj » vr 18 dec 2015, 14:49

Agree but local politicians, and by that parlamentarians elected in Northern Zealand, would do anything to kill the possibility for a Motorring 5 in the future. There is a very different attitude towards new infrastructure in eastern Denmark, especially around Copenhagen, and the rest of the country. In Copenhagen and the suburbs the local politicians fight against new infrastructure, whereas in the rest of the country new motorways is the big hit among local politicians.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door harry » vr 18 dec 2015, 16:42

^^ Kopenhagen is dus meer "Nederlands" dan de rest van Denemarken. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door GuteFahrt » ma 04 jan 2016, 14:06

Afbeelding
Bron

^Zo zou het er nu bij Ellund (nabij Flensburg) ongeveer uit moeten zien op de grensovergang A7-E45. Men heeft steekproefsgewijze grenscontroles ingevoerd, als een reactie op Zweden en Noorwegen, die vanaf vandaag ook strenger controleren.

Uitgebreid artikel van de NDR:

http://www.ndr.de/nachrichten/schleswig ... en178.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
N371
polderweggetje
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 19:59
Locatie: Maastricht

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door N371 » ma 11 jan 2016, 16:06

Allicht iets offtopic, aangezien ik geen ervaring heb met het passeren van de grens over de weg:

Ook tussen Denemarken en Zweden zie je die controles al vorm krijgen. Ik ben 8 januari per trein naar Zweden gegaan.

Op het station København Lufthavn is spoor 1 nu gereserveerd voor de trein naar Zweden. Er zijn provisorische borden opgehangen onder de 'wegwijzer' naar spoor 1 met daarop de tekst 'A valid photo-ID is necessary for travels to Sweden', en voor de roltrap staat nog een beveiliger om je hierop te attenderen. Ook in de trein van København Hovedbanegård zijn er overal folders met informatie over die maatregelen te vinden.

Wanneer je op het perron loopt, wordt van je paspoort/ID wordt dan een foto gemaakt waarna je wordt toegelaten tot het perron. Ik weet niet wat er met de foto gebeurd, misschien wordt deze opgeslagen in een database?
Op het eerste station in Zweden is er dan ID controle door de Zweedse politie. Controle van het plaatsbewijs is op de Øresundbrug al uitgevoerd.

Tussen perron 1 en 2 staan ook provisorische hekken zoals je ziet op onderstaande foto. Deze heb ik ook nog zien doorlopen tussen het 1e en 2e station in Zweden (Hyllie en Triangeln)
Afbeelding

Plaats reactie