[DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Afrit13 » vr 06 mei 2016, 19:39

Heb vandaag een stuk over Rømø gereden, en dan voornamelijk het strand, dat is wel heel leuk om te doen zeg. 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » wo 11 mei 2016, 13:39

Er komen wellicht meer trajecten met spitsstroken in Denemarken. Naar aanleiding van een politieke overeenkomst in 2014 is besloten 10 kansrijke trajecten te onderzoeken. Dit onderzoek is vandaag gepubliceerd. Op alle 10 trajecten zijn spitsstroken met geringe ingrepen mogelijk. Dit varieert van een versterking van de vluchtstrook tot een kleine verbreding van het dwarsprofiel en veiligheidsmaatregelen (afscherming). Het gaat om 156 kilometer in totaal, waaronder een groot deel van de E45 in midden-Denemarken. De intensiteiten zijn op deze trajecten met 40.000 - 60.000 voertuigen niet extreem hoog, maar in de spits is er sprake van enige overbelasting. De spitsstroken zullen waarschijnlijk een maximumsnelheid van 90 km/h kennen. Als de politiek het besluit neemt om een spitsstrook te realiseren dan kan dat in 2 jaar opengesteld worden.

Kaart met de 10 onderzochte trajecten:
Afbeelding

Voorbeeld van een bestaande spitsstrook in Denemarken. (primærrute 16 bij Hillerød, ten noorden van Kopenhagen).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Wouter N14 » do 12 mei 2016, 22:50

Dat wordt goed nageleefd :yes:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » vr 17 jun 2016, 18:39

Vandaag ben ik weer eens door Denemarken gereden. Via de bruggen, een duur reisje dus ;) De Drogdentunnel - onderdeel van de Øresundverbinding - staat vanaf Zweden als de Øresundtunnel aangegeven. Dat was me nog niet eerder opgevallen. De kwaliteit van de snelwegen rond Kopenhagen is sterk verbeterd de laatste 10 jaar. Veel trajecten zijn verbreed en opnieuw geasfalteerd. Momenteel loopt de verbreding van het laatste deel E20/E47/E55 bij Køge naar 2x4 rijstroken. Ook de nieuwe PR-17 voorbij Ballerup ziet er goed uit. Deze snelweg is door Nederlandse bedrijven aangelegd.

Op de E20 ten westen van Odense was een ongeval gebeurd. Ik hoorde iets op de radio dat voor mij relevant leek, maar mijn Deens is niet goed genoeg om het letterlijk te volgen. Ik ben even gestopt om trafikken.dk te raadplegen. Er was 1 rijstrook afgesloten met een lange file ervoor. Ik ben toen afgeslagen en via de O3 en O2 rond Odense gereden, en toen de secundaire weg 303 naar Brenderup genomen. Een leuke route met veel kleine hoogteverschillen. Na de file weer terug op de E20, ik kwam precies dezelfde vrachtwagens weer tegen. Geen tijd gewonnen, maar wel een filevrije alternatieve route gereden.

Verderop liep het goed vast voor de samenvoeging van de E20 en E45 bij het knooppunt Kolding, waar verkeer van 4 naar 2 rijstroken moet via zo'n typische Deense tweezijdige taper. Het deel rond Kolding zou eigenlijk naar 2x3 verbreed moeten worden. Nu zijn er alleen een paar klimstroken. Er rijdt echt veel vrachtverkeer daar. Bijna alle Deense opleggers hadden een trekker met een PL, BG of LT kenteken.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door harry » vr 17 jun 2016, 19:57

Chris schreef:De Drogdentunnel staat vanaf Zweden als de Øresundtunnel aangegeven.
Echt met een Ø? Ik kan me niet heugen dat ik ergens in Zweden een Ø heb gezien!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » vr 17 jun 2016, 20:52

Ja met een Ø, maar dit deel van de verbinding ligt ook in Denemarken. Het is een vrij klein bord aan de rechterkant vlak voor de tunnel.

De Øresundbrug kost nu € 54 trouwens, ik vind dat toch wel gortig worden. In 10 jaar tijd is de brug 20 euro duurder geworden en dat ligt niet aan de wisselkoers, ook in DKK en SEK is de prijs voor een enkeltje fors verhoogd.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door brytje008 » vr 17 jun 2016, 21:05

^^ Wat zou de reden kunnen zijn van deze forse verhoging?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Wesso » vr 17 jun 2016, 21:26

^^ De kosten van grenscontroles, of wellicht tegenvallende inkomsten door de nog altijd aanwezige veerdiensten?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » vr 17 jun 2016, 21:35

Het gebruik is na een wat trage start toch aardig tegenwoordig, bijna 20.000 voertuigen per dag. Het grootste deel betaalt een gereduceerd tarief, maar als je niet minstens elk jaar een retourtrip doet kan een abonnement met BroPass niet uit, daarvoor zijn de vaste abonnementskosten van € 40 te hoog. Vooral toeristen betalen de volle pond.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door brytje008 » vr 17 jun 2016, 22:48

Toch vraag ik me zelf nog altijd af ondanks de hoge tol voor de bruggen, wat nu voordeliger is. Maar ook 'handiger'. Met de boot of via de bruggen? Ik denk haast via de bruggen. Ik zelf zou eigenlijk altijd de bruggen kiezen, want hoe meer ik kan rijden hoe leuker. Ik denk ook dat dat beter is, omdat je met de boot ook soms redelijk lang moet wachten in de haven. Ook het oversteken met de boot kan toch vele uren duren, terwijl je via de bruggen gewoon kan door rijden.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Jeroen » vr 17 jun 2016, 23:11

De veerdienst bij Helsingør is zowel tijdtechnisch als kostentechnisch om het even als je verder richting Göteborg of Stockholm wil. Vanuit Jutland en Duitsland zijn er ook nogal wat veerdiensten naar Zweden, maar die zijn ook allemaal niet bepaald goedkoop te noemen. Een snellere manier (buiten het vliegtuig) is er iig niet om in Zweden te komen, dus zullen mensen wel bereid zijn om zulke toltarieven te betalen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » za 18 jun 2016, 7:24

Het voordeel van de bruggen is dat je niet tijdgebonden hoeft te zijn, niet van te voren een overtocht hoeft te boeken of hoeft te wachten op de eerstvolgende beschikbare plek. Met name op piekdagen is de wachttijd soms uren, met name bij Puttgarden of Rødby. Vanuit Nederland is de overtocht vanaf Puttgarden lastig te timen vanwege de onbetrouwbare reistijd in Duitsland, met name langs Hamburg. Dan moet je zoveel speling inplannen dat je net zo goed via de bruggen kan rijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Coen Tunnel » za 18 jun 2016, 12:03

brytje008 schreef:Toch vraag ik me zelf nog altijd af ondanks de hoge tol voor de bruggen, wat nu voordeliger is. Maar ook 'handiger'. Met de boot of via de bruggen? Ik denk haast via de bruggen. Ik zelf zou eigenlijk altijd de bruggen kiezen, want hoe meer ik kan rijden hoe leuker. Ik denk ook dat dat beter is, omdat je met de boot ook soms redelijk lang moet wachten in de haven. Ook het oversteken met de boot kan toch vele uren duren, terwijl je via de bruggen gewoon kan door rijden.
De veerdienst Puutgarden-Rodby is simpelweg duurder dan de kosten voor tien liter brandstof (voor het omrijden via Flensburg-Kolding-Odense) en de tol voor de Grote Beltbrug. En sneller is het ook niet.

Bij Denemarken-Zweden speelt meer mee of je lekker wil doorrijden, of een iets kortere route en een iets goedkopere veerdienst neemt. Ik vind het fijn om door te kunnen rijden en bij mij speelt ook mee dat mijn vriendin gauw zeeziek wordt en dat we 's nachts door Denemarken kwamen, en dan gaat de boot van Helsingor naar Helsingborg maar eenmaal per uur. Voor mij was het dus een makkelijke keuze om de bruggen te nemen toen we vorig jaar naar Oslo reden. Qua kosten zijn de veerdiensten niet of nauwelijks voordeliger.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door brytje008 » za 18 jun 2016, 12:53

^^ Ja dat is waar. Want ik denk dat je al gauw 150 a 200 euro betaald voor een oversteek met de boot?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » za 18 jun 2016, 14:24

Puttgarden - Rødby kost € 67 - 107 enkele reis, afhankelijk van het soort ticket. Combineer je dat met Helsingør - Helsingborg, dan betaal je € 108 - 145 afhankelijk van het soort ticket.

Op drukke zaterdagen staan er soms urenlange wachtrijen voor de ferries. Vorig jaar liep dat op tot 3 uur wachttijd zowel aan de Duitse als Deense kant op zaterdagen eind juni / begin juli (het seizoen is hier wat eerder dan in zuid-Europa).

De tolbruggen kosten samen € 86 enkele reis. Veel geld, maar dus goedkoper dan de ferries, plus je bent veel flexibeler en niet afhankelijk van boekingen en vaartijden.

Een BroPass voor de Øresundbrug is alleen zinvol als je minstens 1 keer per jaar een retourtrip doet. De kosten van het abonnement zijn € 40, en dan betaal je € 22 enkele reis, in totaal dus € 84 bij één retourrit per jaar, in plaats van twee losse tickets van samen € 108. Sla je echter een jaar over dan is je winst meteen omgeslagen in verlies. En als je denkt slim te zijn door de transponder meteen na je vakantie weer terug te sturen krijg je een toeslagheffing, dus dat loont ook niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » za 18 jun 2016, 19:07

Een paar foto's van de E20 op Fyn (Funen). Het deel tussen de Kleine Beltbrug en Nørre Aaby is in 2014 naar 2x3 rijstroken verbreed. Het plan is om uiteindelijk bijna de hele E20 op Fyn naar 2x3 rijstroken te verbreden, maar vooralsnog is dit niet heel concreet. Mogelijk komen er eerst spitsstroken tussen Nørre Aaby en Odense-SV.

1. De Kleine Beltbrug / Lillebæltsbro. Deze had altijd al 2x3 rijstroken.
Afbeelding
E20 Little Belt Bridge by European Roads, on Flickr

2. De 2x3 loopt nu verder door.
Afbeelding
E20 Fyn-1 by European Roads, on Flickr

3. Middelfart is een klein stadje aan de kant van Fyn / Funen van de Kleine Belt.
Afbeelding
E20 Fyn-2 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
E20 Fyn-4 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
E20 Fyn-5 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
E20 Fyn-6 by European Roads, on Flickr

7.
Afbeelding
E20 Fyn-8 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
E20 Fyn-10 by European Roads, on Flickr

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door T-hijs » za 18 jun 2016, 21:03

@Chris:
Was het niet zo dat Århus hernoemd is naar Aarhus, of in ieder geval voortaan met dubbel A wordt geschreven? Dan hebben ze nog niet overal de wegwijzers gewijzigd/vervangen. :)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » za 18 jun 2016, 21:10

Århus kom je inderdaad nog wel tegen her en der. Ik heb het ook nog wel gezien. Sinds 2011 is het Aarhus in plaats van Århus. Maar in bijvoorbeeld Aalborg en Aabenraa schijnt Ålborg en Åbenrå nog één van de twee juiste spellingen te zijn, alhoewel ze die Å-versie niet bewegwijzeren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » do 23 jun 2016, 17:51

Ik reed vorige week door Odense om een file op de E20 te vermijden, via O3 en O2. Sinds 2014 is de noordring van Odense voltooid met een draaibrug over het Odensekanaal.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » vr 01 jul 2016, 17:00

Er zijn enkele modelstudies uitgevoerd naar een nieuwe noord-zuidsnelweg door Jylland (Jutland), de Midtjyske Motorvej.

Alle alternatieven hebben een positieve kosten-batenverhouding. Het midden van Jutland heeft een sterke verkeersgroei van circa 3% per jaar en de congestie op de E45 is een toenemend probleem. De verwachting is dat de hoeveelheid verkeer op de E45 op grote delen zal verdubbelen de komende 20 jaar.

Corridor A + C trekken het meeste verkeer. De ontlasting van de E45 en PR13 is het grootste met corridor B+. De reistijdverkorting tussen plaatsen is het grootst met corridor A, B en B+, en het minst met C.

Vanwege de route van de E45 is de ontlasting het minst in de regio Aarhus (hier ligt de geplande snelweg het verst van de E45 af) en zullen ook na de bouw problemen met de doorstroming ontstaan.

De verkeersintensiteiten in 2030 en de ontlasting van de E45 tussen Hobro en Kolding;
* Corridor A: 19.000 - 47.000 mvt/dag, 6-36%
* Corridor B: 22.000 - 39.000 mvt/dag, 6-42%
* Corridor B+: 22.000 - 43.000 mvt/dag, 10-42%
* Corridor C: 19.000 - 49.000 mvt/dag, -2-38%

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Peter » za 02 jul 2016, 13:33

Chris schreef:Århus kom je inderdaad nog wel tegen her en der. Ik heb het ook nog wel gezien. Sinds 2011 is het Aarhus in plaats van Århus. Maar in bijvoorbeeld Aalborg en Aabenraa schijnt Ålborg en Åbenrå nog één van de twee juiste spellingen te zijn, alhoewel ze die Å-versie niet bewegwijzeren.
Faaborg wordt (als je route 8 volgt via de pont) op twee manieren gespeld op de wegwijzers. Ik kon niet goed zien of er een oud en nieuw was op de borden.
Ik betaalde op de heenweg via Rodby 100 Euro voor een enkeltje (incl 8 Euro administratiekosten aan de slagboom). Belachelijk voor 30-45 minuten varen. De pont bij Faaborg kostte ook nog 35 Euro of zo. Daar spaar je geen tijd me tafsteken, daar deze maar eens per uur gaat en de weg erheen langzaam is.

De pont naar Rodby is met bestemming Kopenhagen of Zweden toch echt sneller dan omrijden, mits je overdag gaat (ieder kwartier een pont of zo) en het niet zo druk is dat je 1 of 2 ponten moet wachten. Bovendien kan je de pont laten samengaan met een rustmoment of lunch.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » wo 06 jul 2016, 12:26

E20/E47/E55 Køge Bugt Motorvej

De snelweg tussen Køge en Kopenhagen is in recente jaren verbreed naar 2x4 rijstroken. Het laatste deel bij Køge is momenteel in aanleg. Eind 2016 zijn al 2x4 rijstroken beschikbaar, maar de definitieve asfaltlagen worden pas in de loop van 2017 aangebracht. Dit project is dan 1 jaar voor op schema klaar, en 1,5 jaar eerder dan gepland zijn de 2x4 rijstroken al gereed.

Dit is het drukste stuk snelweg van Denemarken met 87.000 voertuigen bij Køge en 111.000 voertuigen bij Greve.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » do 07 jul 2016, 15:37

In 2015 hebben enkele linkse partijen een wetsvoorstel ingediend om de ruimtereservering voor de transportcorridor van Motorring 5 / spoorlijn naar Helsingør op te heffen, duidelijk met als doel de aanleg van deze corridor onmogelijk te maken. Daarop heeft Vejdirektoratet een verkeersstudie uitgevoerd. Hieruit blijkt dat de aanleg van een snelweg ruimer langs Kopenhagen al op korte termijn noodzakelijk is, met name om de Motorring 3 te ontlasten.

Men wijst erop dat de verkeersstromen sinds het invoeren van de ruimtereservering in 1947 (Fingerplan) significant gewijzigd zijn, met veel meer verkeer dat een bestemming en herkomst buiten de stedelijke kern heeft, en dus gebruik maakt van de ringwegen. Daarom is er minder noodzaak voor nieuwe snelwegen de stad in, maar een grotere noodzaak voor tangentiële verbindingen in de periferie. Vejdirektoratet raadt af om de ruimtereservering op te heffen.

Het laatste Fingerplan van 2013:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » di 12 jul 2016, 14:00

Het verkeer op de Deense autosnelwegen is sterk gegroeid de afgelopen jaren. Sinds 2007 is het verkeer op autosnelwegen met 25% toegenomen, ondanks de crisisjaren.
Afbeelding

De groei is ook terug te zien op telpunten. Met name de intensiteiten in midden-Jutland groeien snel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chrysa » wo 13 jul 2016, 4:50

Typisch dat het verkeer op de kommuneveje juist afnam voor een paar jaar. Zijn er toen motorveje/statsveje geopend of wegen van beheerder verwisselt?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » wo 13 jul 2016, 9:32

Het zijn geen 'communicerende vaten', omdat het aantal kilometers weg niet vergelijkbaar is, en er niet evenveel kilometers op afgelegd worden. Van de 74.500 kilometer openbare weg in Denemarken valt er ongeveer 70.500 kilometer onder de gemeenten.

Wellicht is er ten tijde van de crisisjaren meer op de lange afstand gereden en minder op de korte afstand. Misschien een kleine modal shift van auto naar fiets op korte trajecten (die vaker over gemeentelijke wegen gaan), terwijl het verkeer op de lange afstand sterk is gestegen.

Het is overigens een trend die je ook wel in Nederland ziet, het aantal afgelegde kilometers op rijkswegen stijgt sneller dan het gemiddelde.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » wo 13 jul 2016, 9:33

Mooie foto van een transport van windturbine-bladen ergens in Denemarken:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » wo 13 jul 2016, 10:49

Vandaag is het exact 1 jaar geleden dat de verlenging van de Rute 17 / Frederikssund motorvej opende tussen Ballerup en de Tværvej.

Wat foto's van vorige maand:

1. Knooppunt Rødovre heeft een afslag naar links om Rute 17 te bereiken.
Afbeelding
PR-17-1 by European Roads, on Flickr

2. Rechts gaat Motorring 3 rechtdoor als bypass van Kopenhagen. Motorring 3 wordt echter als E47 bewegwijzerd.
Afbeelding
PR-17-2 by European Roads, on Flickr

3. Ejby
Afbeelding
PR-17-3 by European Roads, on Flickr

4. O3 is een stadsweg die door de westelijke voorsteden van Kopenhagen loopt. Dit is niet dezelfde weg als de Motorring 3, terwijl O4 en Motorring 4 wel hetzelfde zijn.
Afbeelding
PR-17-4 by European Roads, on Flickr

5. Het knooppunt Ballerup met Motorring 4, de incomplete bypass van Kopenhagen.
Afbeelding
PR-17-5 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
PR-17-6 by European Roads, on Flickr

7. De maximumsnelheid is 110, zoals op de meeste snelwegen in de regio Hovedstaden.
Afbeelding
PR-17-7 by European Roads, on Flickr

8. Smørum
Afbeelding
PR-17-8 by European Roads, on Flickr

9.
Afbeelding
PR-17-9 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
PR-17-10 by European Roads, on Flickr

11. De autosnelweg eindigt tijdelijk bij de Tværvej. Deze weg verbindt de snelweg met de oude weg naar Frederikssund en is tegelijkertijd met de snelweg opengesteld.
Afbeelding
PR-17-11 by European Roads, on Flickr

12. Er is geen afritbewegwijzering naar Tværvej, verkeer heeft geen andere keus dan af te slaan.
Afbeelding
PR-17-12 by European Roads, on Flickr

13.
Afbeelding
PR-17-13 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door harry » do 14 jul 2016, 0:06

Chris schreef:Motorring 3 wordt echter als E47 bewegwijzerd.
En is vreemd genoeg wel M3 op dit soort borden:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

bobbob
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 17:55
Locatie: Nijkerk

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door bobbob » vr 15 jul 2016, 17:38

Gisteren zijn wij door Denemarken gereden naar Hirtshals, voor de overtocht naar Noorwegen.
Bij Flensburg gingen we de grens over, hier moest alles naar 1 strook ivm grenscontroles. Dit was echter steeksgewijs, als een auto of bestuurder opviel werd de auto onderzocht, wij konden namelijk zo doorrijden.
Daarna de E45 via Kolding, Aarhus en Aalborg gereden. Bij Aalborg was de splitsing: E45 naar Frederikshavn; E39 naar Hirtshals.
Totaal geen last van files gehad, we reden natuurlijk ongeveer tussen 06:00 en 10:00 deze route.

Na Duitsland viel ons op dat deze wegen in Denemarken kwalitatief erg goed zijn. Vlak asfalt, comfortabel. Terwijl het zeker niet nieuw is.
De maximumsnelheid varieerde zo'n beetje tussen 110 en 130. Een prima snelheid om te rijden dus.
Het grootste gedeelte was opgebouwd uit 2x2 wegen, enkele gedeeltes was 2x3.

Dit is onderweg, op de E45. Nog vroeg op de ochtend, vandaar ook de lucht ;)
AfbeeldingFHD0003 by Pieter Kraan, on Flickr
AfbeeldingFHD0004 by Pieter Kraan, on Flickr

De pijlen voor afstand houden bij mist waren hier nog zichtbaar, op een aantal andere plekken waren deze verwijderd, maar is de afdruk nog wel zichtbaar. Hier zijn ze dus blijkbaar niet verwijderd.
AfbeeldingFHD0012 by Pieter Kraan, on Flickr

Plaats reactie