[DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Pino » vr 08 mei 2020, 8:59

De praktijk schreef:
vr 08 mei 2020, 1:41
Coen Tunnel schreef:
wo 06 mei 2020, 21:04
Even nummers zijn in principe routes van west naar oost. Echter, de E4 en E6 zijn typische noord-zuid-routes.
Je moet de kaart van Scandinavie maar eens op een wereldbol bekijken. De E4 is de korste, maar neem de E6, die begint in Trelleborg, en eindigt in Kirkenes.
Kirkenes ligt op dezelfde hoogte als Istanbul!!
Het effect van hoge breedte: op de Noordpool ga je met één stap van de lengtegraad van Trelleborg naar die van Istanbul.

Tot aan Narvik kun je denk ik echt wel naar de E6 kijken als een noord-zuid; er zit maar vier lengtegraden verschil tussen Narvik en Trelleborg terwijl je dertien breedtegraden omhoog gaat. Tussen daar en Kirkenes wordt de E6 natuurlijk een ander verhaal, maar zo’n laatste stuk aan het einde van de wereld is natuurlijk nooit beslissend voor de algemene kwalificatie. Overigens was in de nummering van 1975-1985 wel degelijk voorzien dat de “E6” in het hoge noorden zou wisselen van een noord-zuid-nummer naar een oost-west-nummer. En dat oost-west-nummer was -drie keer raden- E06.

De praktijk
woonerf

Bericht door De praktijk » vr 08 mei 2020, 21:01

Het effect van hoge breedte: op de Noordpool ga je met één stap van de lengtegraad van Trelleborg naar die van Istanbul.
Ja en op de Evenaar ben je ''3'' weken onderweg.

Om een leuke anedoke te vertellen.
Ik heb een vriendin gehad in Umeå.
Vroeg haar waar ze woonde, en haar antwoord was: Umeå, Noord Zweden.

Die nam ik mee naar Noord Noorwegen. Volgens mij Båtsfjord.
Toen die Noor vroeg waar ze vandaan kwam, antwoorde ze: Umeå.
Ohh zei die Noor, dat is wel erg ver naar het Zuiden. :rofl2:
Tussen daar (Narvik.) en Kirkenes wordt de E6 natuurlijk een ander verhaal, maar zo’n laatste stuk aan het einde van de wereld is natuurlijk nooit beslissend voor de algemene kwalificatie.
Nou einde van de wereld.
Je heb het over 1100km weg. Meer als 1/3 van de E6.
Overigens was in de nummering van 1975-1985 wel degelijk voorzien dat de “E6” in het hoge noorden zou wisselen van een noord-zuid-nummer naar een oost-west-nummer. En dat oost-west-nummer was -drie keer raden- E06.
1985 is al lang geleden.

Om nog even terug tekomen op het einde van de wereld.
Ik heb wel eens een verhaal gelezen, met het 'idee' Noorwegen op tesplitsen in 3 'landen'
Zuid, midden en Noord.
Het Noorden zou er als beste land uitkomen.
Daarna het midden.
En het Zuiden zou er financieel heel slecht voor staan.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » vr 05 jun 2020, 23:19

Mede vanwege de coronacrisis werd eerder dit jaar de veerdienst Fredrikshavn - Oslo opgeheven. Stena Line zag geen brood meer in deze verbinding. DFDS ziet het wel zitten, maar wel op een opmerkelijke manier. De veerdienst Kopenhagen - Oslo gaat vanaf 25 juni een tussenstop maken in Fredrikshavn. Er worden geen tickets verkocht voor een verbinding Kopenhagen - Fredrikshavn, maar Fredrikshavn heeft wel weer een directe verbinding terug met Noorwegen. Oslo verdwijnt niet van de borden. :)

Afbeelding

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 05 jun 2020, 23:39

^^ Goed nieuws, maar doet dat ook wat met de tarieven? Uit ervaring weet ik dat Stena Line een stuk goedkoper is dan DFDS.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » vr 05 jun 2020, 23:56

Ik zie prijzen van zo'n €265 inclusief hut en auto. Voor een vaart overdag €130 inclusief auto. Geen idee hoe zich dat verhoudt tot de oude prijzen van Stena. Het is wel duurder dan Color Line vanuit Hirtshals naar Larvik, maar daar heb je sowieso geen hut en kom je ook 130 kilometer zuidelijker uit. Het is eigenlijk de enige volwaardige nachtboot vanuit het noorden van Denemarken naar Noorwegen, en daar zit een bepaald verdienmodel in. Je moet je voorstellen dat die nachtboten vanuit Göteborg en Oslo naar Denemarken en Duitsland ook het nodige 'alcohol toerisme' met zich meebrengt, als een soort minicruises. Net zoals je vanuit Nederland ook 'minicruises' naar Engeland kan doen.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » za 06 jun 2020, 8:12

Emil schreef:
vr 05 jun 2020, 23:19
Mede vanwege de coronacrisis werd eerder dit jaar de veerdienst Fredrikshavn - Oslo opgeheven. Stena Line zag geen brood meer in deze verbinding. DFDS ziet het wel zitten, maar wel op een opmerkelijke manier. De veerdienst Kopenhagen - Oslo gaat vanaf 25 juni een tussenstop maken in Fredrikshavn. Er worden geen tickets verkocht voor een verbinding Kopenhagen - Fredrikshavn, maar Fredrikshavn heeft wel weer een directe verbinding terug met Noorwegen. Oslo verdwijnt niet van de borden. :)

Afbeelding
Staat daar nou echt een (poging tot) palmboom op die foto?
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 06 jun 2020, 9:13

Emil schreef:
vr 05 jun 2020, 23:19
De veerdienst Kopenhagen - Oslo gaat vanaf 25 juni een tussenstop maken in Fredrikshavn. Er worden geen tickets verkocht voor een verbinding Kopenhagen - Fredrikshavn, maar Fredrikshavn heeft wel weer een directe verbinding terug met Noorwegen.
Geen idee hoe lang het varen is tussen Fredrikshavn en Kopenhagen, maar anders kan er mischien toch vraag naar zijn.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » za 06 jun 2020, 9:53

Ik denk eerlijk gezegd dat je er rijdend zeker niet langer over doet...
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » za 06 jun 2020, 11:22

T-hijs schreef:
za 06 jun 2020, 9:53
Ik denk eerlijk gezegd dat je er rijdend zeker niet langer over doet...
Zo'n 4,5 uur over de bruggen. Via de veer ongeveer dezelfde tijd, afhankelijk van je wachttijd.

Hierin speelt natuurlijk wel een belangrijke rol of je aan abonnement hebt op brug of veer, anders ben je ook behoorlijk wat kwijt aan tol. De veer tussen Oslo (edit: bedoelde Kopenhagen) en Fredrikshavn doet er zeker wel een uurtje of zes á zeven over, maar het scheelt je wel brandstof en tolgelden. Fredrikshavn heeft ook geen luchthaven en geen directe treinverbinding met Kopenhagen, dus voor passagiers zonder vervoer is het ook niet zo gek. Het zal misschien met concessies te maken hebben dat ze het niet doen?
Laatst gewijzigd door Emil op za 06 jun 2020, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 jun 2020, 11:29

Het voordeel van de bruggen is dat je geen rekening hoeft te houden met afvaartijden of reserveringen. Dat reist toch wel wat onbezorgder.

Aan de andere kant is Noorwegen over land wel dermate ver dat het een overnachting extra kost. Ik heb mijn overnachtingen op de reis naar Noorwegen tussen Køge en Varberg gedaan. Køge is vanuit Zwolle wat vroeg om te stoppen, maar tenzij je echt in de nacht vertrekt is Varberg al best een eind rijden via de bruggenroute (1.100 kilometer vanaf Zwolle). Oslo is 1.400 kilometer. Dat vind ik te gortig voor één dag en bovendien is Oslo toch nooit een bestemming geweest als ik naar Noorwegen ga.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » za 06 jun 2020, 11:34

Nee klopt, voor Noorwegen is het een ander verhaal. Al vind ik een ferry Kopenhagen - Oslo wel erg gortig en erg prijzig.

Ik bedoelde in mijn vorige post de verbinding Kopenhagen - Fredrikshavn, foutje.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » zo 07 jun 2020, 22:04

1400 km in 1 dag is erg pittig, wat ik niet aanbeveel.
Van hier naar Zuid-Zweden is niet zo heel spannend qua dalen en/of stijgen, maar het laatste deel is dat wel.

@Chris: Nooit overwogen om je stop in Göteburg te maken? Zonder op de kaart te kijken zou je dan ongeveer zo'n 1k km afgelegd hebben, wat relaxt te doen is in 1 dag rijden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 jun 2020, 22:15

Göteborg is vanaf Zwolle via de bruggen 1150 kilometer. Dat is best ver en in de praktijk schiet het niet zo op: files/werkzaamheden in Duitsland, veel 110 in Denemarken en Zweden. Tenzij je echt vroeg weggaat ben je meestal in de avondspits bij Kopenhagen en dan moet je nog best een eind rijden om in Göteborg te komen inclusief ergens eten. Ik hou er ook niet zo van om tot ver in de avond te blijven rijden. Als je ergens bij Malmö wat eet dan is het nog bijna 3 uur naar Göteborg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 jun 2020, 13:46

Men is wel serieus over de verbreding van de E45 op Jutland. Er zijn nu 3 milieustudies ter inzage gelegd om het hele traject van Vejle naar Randers naar 2x3 rijstroken te verbreden. Dit traject is bijna 100 kilometer lang.

Afbeelding

Als je de geplande verbredingen op de E20 meerekent krijg je een ruim 180 kilometer lang traject van Odense tot Randers dat (bijna) volledig 2x3 rijstroken zal tellen. Alleen die driehoek bij Kolding blijft vermoedelijk 2x2.

En dan te bedenken dat tot 2013 het enige stuk 2x3 buiten Kopenhagen de E20 over Kleine Beltbrug was....

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 jun 2020, 12:51

Een beetje off-topic, op zich wel interessant.

Er is een politieke overeenkomst gesloten over de nieuwe spoorbrug in Nykøbing Falster. Als onderdeel van de Fehmarnbelttunnel wordt de spoorlijn ook verdubbeld. Men heeft nu besloten dat er één nieuwe basculebrug naast komt, en dus geen vaste brug of tunnel.

De spoorlijn en de primærrute 9 steken hier via een basculebrug het Guldborgsund over. Men heeft dus besloten dat een grote investering in een vaste verbinding niet gerechtvaardigd is.

Er zijn nog twee verbindingen over het Guldborgsund, de tunnel van de E47 en een lokale brug bij Guldborg (die ook beweegbaar is).

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 18 jun 2020, 18:34

Chris schreef:
do 18 jun 2020, 12:51
Er is een politieke overeenkomst gesloten over de nieuwe spoorbrug in Nykøbing Falster. Als onderdeel van de Fehmarnbelttunnel wordt de spoorlijn ook verdubbeld. Men heeft nu besloten dat er één nieuwe basculebrug naast komt, en dus geen vaste brug of tunnel.

De spoorlijn en de primærrute 9 steken hier via een basculebrug het Guldborgsund over. Men heeft dus besloten dat een grote investering in een vaste verbinding niet gerechtvaardigd is.
Al die politici die maar roepen dat dat Europese hogesnelheidsnet er moet komen. De praktijk blijkt toch wat weerbarstiger.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 18 jun 2020, 18:47

^^ Helaas zijn er nog wat plekken in Europa waarbij ook de trein voor bijna niets moet rijden.
Gevolg: Dieseltreinen die overal stoppen, een baanvaksnelheid van max. 80 km/h, enkel spoor en een minimale hoeveelheid aan seinen en lampjes.

Dat schiet nou ook niet echt op. Als op dat soort trajecten het baanvaksnelheid omhoog kan naar 140 of 160km/h is er echt al veel gewonnen (terwijl de investeringen nog met een redelijke termijn terug te verdienen zijn)

/einde off-topic

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 18 jun 2020, 19:29

Wordt hier nu specifiek op een beweegbare spoorbrug gewezen? Dat kan gewoon in een spoorlijn met een baanvaksnelheid van bijv. 140 km/h. Die dingen worden goed beveiligd met het seinsysteem. Bovendien weet de brugwachter als het goed is ook wanneer de trein volgens dienstregeling langskomt. In Nederland worden spoorbruggen op een minutendienstregeling geopend en gesloten. Het is meer jammer dat de spertijden voor het wegverkeer lang niet altijd worden gerespecteerd: in de ochtend- en avondspits zouden bruggen in het snelwegennet niet open moeten gaan...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 jun 2020, 20:41

Een vaste verbinding vereist een tunnel, dat wordt dermate lastig in te passen dat je na moet gaan denken over een complete omlegging van Nykøbing F en dan praat je over een project dat waarschijnlijk snel richting of over een miljard euro gaat.

Het station van Nykøbing ligt ook op korte afstand van die brug, dus tenzij ze dat ook gaan verbouwen zal de snelheid sowieso niet op 250 liggen denk ik.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 jun 2020, 0:42

Vinny schreef:
do 18 jun 2020, 19:29
Wordt hier nu specifiek op een beweegbare spoorbrug gewezen? Dat kan gewoon in een spoorlijn met een baanvaksnelheid van bijv. 140 km/h.
Maar de bedoeling is dat de lijn voor 200 km/u geschikt wordt: https://en.wikipedia.org/wiki/High-spee ... d_projects

Maar als, zoals Chris al aangeeft, het station van Nykøbing Falster naast die brug ligt zal een lagere baanvaksnelheid over een kort stukje minder een probleem zijn, want Nykøbing Falster zal door de ICE's die dan tussen Hamburg en Kopenhagen gaan rijden ongetwijfeld worden aangedaan.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » vr 19 jun 2020, 14:03

Niet alle stations aan de lijn in Denemarken worden geschikt gemaakt voor 200km/h. De passeersnelheden zullen daarom lager uitvallen, voor 160km/h zijn de eisen al veel lager. Dat zal niet al te veel problemen opleveren, aangezien ik wel verwacht dat de ICE gaat stoppen op al die provinciestadjes: Nykøbing, Vordingborg en Næstved en vanuit daar over de nieuwe HSL (250km/h) naar Kopenhagen. De kleinere stations krijgen wel een upgrade en een heel aantal bochten worden rechtgetrokken.

Overigens zijn deze werkzaamheden al bezig. De lijn tussen Næstved en Ringsted ligt er tot einde van dit jaar uit voor een verdubbeling, nieuw station en nieuwe kunstwerken. In 2024 moet het hele traject omgebouwd zijn, inclusief een geheel nieuw station op Falster dat het huidige Rødbyhavn gaat vervangen:

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 jun 2020, 14:17

Volgens mij zijn heel veel bochten ten zuiden van Ringsted ook niet geschikt voor 250 km/h. Het lijkt er op dat Ringsted - Femernbælt dan een duidelijk lagere standaard krijgt dan hogesnelheidslijnen op veel andere plekken in Europa. De vervoersvraag rechtvaardigt waarschijnlijk ook niet een mega-investering. De grootste winst wordt al geboekt met de Fehmarnbelttunnel.

Er is trouwens ook nog niet echt begonnen met de nieuwe Storstrømbrug bij Vordingborg. Dat is de grootste upgrade van het spoor tussen Ringsted en de Femern Bælt. Luchtfoto's van juni laten zien dat er op de oevers gebouwd is, maar dat er met de brug zelf nog niet echt een aanvang is gemaakt. Voor een brug die over 1,5 jaar al open moet zijn lijkt het niet echt op schema te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Foto's: Vejdirektoratet

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » vr 19 jun 2020, 14:56

^^ Klopt, het wordt eigenlijk geen hogesnelheidslijn. 200km/h is het maximaal haalbare met bestaand spoor, een oplossing waar men in Zweden ook op veel plekken voor gekozen heeft. De 250km/h is alleen bestemd voor het nieuwe spoor tussen Ringsted en Kopenhagen via Køge. Alles ten zuiden wordt 200km/h of minder.

Afbeelding

Audifanaticus
dorpsstraat

Bericht door Audifanaticus » zo 19 jul 2020, 15:25

Is de Deense verkeerspolitie eigenlijk streng? :?:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 19 jul 2020, 15:27

Je hebt vakantieplannen? :lol:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 19 jul 2020, 17:17

Stel je voor dat je je in een land waar je te gast bent, aan de verkeersregels houdt... :roll:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Jeroen O
dorpsstraat

Bericht door Jeroen O » zo 19 jul 2020, 18:05

Wat een reacties :sadley:

Gelijk er maar vanuit gaan dat iemand zwaar de regels wilt overtreden. Misschien is het zo niet bedoeld, maar zo komt het wel over.

Zo raar vindt ik de vraag niet, want in sommige landen is de politie een stuk strenger dan in Nederland. Dat kun je maar beter van tevoren weten, dan achteraf met grote gevolgen voor je vakantie. Ook met de beste bedoelingen kun je wel eens per ongeluk een regel overtreden.

Bijvoorbeeld: vorig jaar ben ik naar Noorwegen geweest met de motor (georganiseerde reis). De reisbegeleider heeft meerdere keren gewaarschuwd dat je goed op je snelheid moet letten. Niet alleen de boetes zijn er een stuk duurder, maar als je meer dan 10-15 km te hard rijdt, kun je zelfs nog het land uit gezet worden. Daar gaat je vakantie als je per ongeluk even niet oplet. De reisleider had daar vervelende ervaringen mee opgelopen tijdens een eerdere reis.

Hoewel ik zelf ook een keer in Denemarken ben geweest, kan ik je niet vertellen of de politie erg streng is of niet. Wellicht kun je op internet daar wat meer informatie over vinden. Als dat echt zo is, zal daar zeker wel ergens voor gewaarschuwd worden.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 19 jul 2020, 18:21

Jeroen O schreef:
zo 19 jul 2020, 18:05
Wat een reacties :sadley:

Gelijk er maar vanuit gaan dat iemand zwaar de regels wilt overtreden. Misschien is het zo niet bedoeld, maar zo komt het wel over.
Zo komt het juist wel over als je deze vraag stelt. Als je dat namelijk niet van plan bent, is een dergelijke vraag helemaal niet relevant. Als je die vraag moet stellen ben je blijkbaar al van plan om bepaalde risico's in te schatten. Risico's waar je, als je normaal rijdt, helemaal niet over na hoeft te denken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 19 jul 2020, 18:22

Ik heb in Denemarken nog nooit een flitser of flitspaal gezien langs de snelweg en je ziet eigenlijk ook geen politie op de snelweg.

Er staan wel een paar flitspalen langs het onderliggend wegennet, maar het wegennet staat er niet vol mee. Als je gewoon normaal met het verkeer mee rijdt hoef je je niet echt zorgen te maken om duizelingwekkende verkeersboetes.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 19 jul 2020, 19:00

Jeroen O schreef:
zo 19 jul 2020, 18:05
Wellicht kun je op internet daar wat meer informatie over vinden. Als dat echt zo is, zal daar zeker wel ergens voor gewaarschuwd worden.
Dat probeert hij nu toch ook? Hier op het forum zit naar mijn idee een stuk meer kennis hierover dan op tripadvisor/speedingeurope oid. Zo wordt je bijvoorbeeld overal bang gemaakt voor de Zwitserse boetes, terwijl ik op dit forum nog de nuance lees dat het in Valais allemaal wel los loopt met de handhaving.

Ik bedoelde overigens niks met mijn opmerking, wat mensen 1000km van mijn huis uitspoken op de weg doet me vrij weinig. Ik vond het gewoon grappig klinken hoe deze vraag uit het niets werd gesteld.