[AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Chris » vr 02 dec 2005, 10:57


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 02 dec 2005, 11:11

Afbeelding


De wegen in Albanië zijn van zeer slechte kwaliteit. Momenteel wordt de weg naar Macedonië vernieuwt. Men lengt de brandstof ook nog eens aan met water. Geldautomaten zijn er al helemaal niet te vinden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 02 dec 2005, 11:28

Op die foto ziet de weg er toch nog redelijk uit. Albanie is toch een van de armste (dan wel niet hét armste?) landen van europa?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 02 dec 2005, 11:33

Volgens mij het armste, of Moldavië moet die plaats hebben ingenomen. Wit Rusland is ook niet bepaald rijk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 02 dec 2005, 11:40

Volgens mij staat het nog altijd onderaan. Het is tijdelijk ingehaald geweest door Joegoslavië ten tijde van de Kosovo-oorlog, maar dat is ondertussen al veranderd.

Toch zou ik er graag eens een kijkje willen nemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 02 dec 2005, 12:46

Sommige wegen zijn door de NATO aangelegd voor hun militairen om de konvooien tijdens de Kosova-crisis op de juiste plek te krijgen, daaraan dankt Albanie haar vooralsnog zeer prille snelwegennet.

Tien jaar geleden had het land vier verkeerslichtinstallaties, waarvan er precies 1 functioneerde... :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 02 dec 2005, 14:09

20 jaar geleden, onder Enver Hoxha, was privé-autobezit nog helemaal verboden. Evenals religie overigens. Vreemd land.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 02 dec 2005, 14:49

Ik ben vele jaren terug (in de Hoxha-tijd) op vakantie geweest in Ohrid, in Joegoslavië, thans Macedonië. Daarbij kon je naar een klooster (Sveti Naum), dat praktisch op de Albanses grens ligt. Wat ik nog weet is dat er veel bewaking in de buurt was, met een verrekijker kon je de mensen in Pogradec (aan de andere kant van de grens) zien lopen. Het is me ook altijd bijgebleven dat we toen in die buurt een auto met Albanees kenteken zagen staan. Zeker toen was dat een hele aparte ervaring. Het was wel een hele dure, dus geheid een partijbons die even Joegoslavië in mocht.

In de Kosovo-oorlog is me ook een documentaire bijgebleven over hulpverleners die Kosovo vanuit Albanië wilden bereiken. Een mission-impossible: De weg in het noorden zat vol gaten (met name de bruggen!) als er al asfalt lag, meestal was het niet meer dan een geitenpaadje. Je kon ook zien waar de grens met Servië lag: Sowieso was er een controlepost, maar de grens liep daar, waar het geitenpaadje in asfalt overging :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 02 dec 2005, 15:17

:offtopic: Heb twee Albaanse films gezien. Lijkt me een buitengewoon fascinerend land.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 02 dec 2005, 15:26

De makkelijkste manier: Een weekje Corfu boeken, daar heb je namelijk 1- en meerdaagse excursies naar Albanië.

De moeilijke manier: Gewoon als toerist over de weg via Montenegro, Servië (Kosovo), Macedonië of Griekenland. Ik heb verhalen gehoord over behoorlijk lange wachttijden aan de grenzen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 02 dec 2005, 15:41

Foto's van die Grieks-Albanese grens (de moeilijke manier dus)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 02 dec 2005, 17:11

Albanië is bezaaid met één-mans bunkers, heb ik gehoord.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 02 dec 2005, 17:32

Gelukkig kunnen wij de grens zo over rijden. 8-) Ik zou daar niet aan moeten denken. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 02 dec 2005, 18:02

Mij lijkt Albanie ook maar een vreemd land uit de beelden die ik op TV zag. :?

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » vr 02 dec 2005, 18:48

Het zal jullie waarschijnlijk verbazen, net als het mij deed, maar Albanië is niet zo verschrikkelijk arm meer. Volgens statestieken van o.a. de Wereldbank groeit de economie erg snel. Het BNP per hoofd van de bevolking (vergelijkbaar met het gem. nationale inkomen) is boven de 2100 euro en dat is vergelijkbaar met landen als Servië, Macedonië. Hoger dan Moldavië of Oekraïne en maar een beetje lager dan nieuwe EU-lidstaten Bulgarije en Roemenië. Kortom nog niet het rijkste land, maar rijker dan veel mensen denken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 02 dec 2005, 19:28

snelwegracer schreef:Gelukkig kunnen wij de grens zo over rijden. 8-) Ik zou daar niet aan moeten denken. ;)
Ik weet van mijn vakanties van 'vroegâh' nog wel de lange wachttijden voor de Joegoslavische grens. De Karawankentunnel bestond nog niet, en alles moest zich over de Loibl dan wel Würzenpas slingeren. Er werd ook behoorlijk gecontroleerd, dus dat hield behoorlijk op. Wachttijden tot 12 uur waren geen uitzondering, geen pretje op een bergpas. Pas tegen het einde van de jaren 80 merkten wij versoepeling van de Joegoslavische autoriteiten, het laatste jaar kon je heel makkelijk doorrijden. Het nieuwe Slovenië controleert nog altijd aan de grenzen (wel EU, ,maar nog geen Schengen), dus daar kom je snel in. Aan de Kroatische grenzen hebben ze echter de controles behoorlijk opgevoerd (met het oog op een aanstaande toetreding tot Schengen), dus dat houdt het verkeer nu daar op (alleen zijn daar gene bergpassen).

Ook zijn er tegenwoordig lange wachttijden van vele uren aan de Kroatisch/Servische gren geen uitzonderingen meer. Het is mooi rijden over de Balkan, maar je moet, zeker in drukke tijden, geen haast hebben met al die nieuwe grenzen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

PatrickOudejans
stadsweg
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 12:12
Locatie: Den Haag

Bericht door PatrickOudejans » vr 02 dec 2005, 19:36

Wouter schreef:...en maar een beetje lager dan nieuwe EU-lidstaten Bulgarije en Roemenië. Kortom...
Voor zover ik weet zijn Bulgarije en Roemenië nog geen lid van de EU hoor.
Groetsels, Patrick

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » vr 02 dec 2005, 19:57

Ik bedoelde natuurlijk toekomstige leden. 2007 dacht ik zo uit m'n hoofd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 03 dec 2005, 17:58

De DDR in en uitreizen, dat waren nog eens tijden. Zoals Checkpoint Charlie in Berlijn.

Wat mij betreft alle landen en grenzen opheffen, we zijn allemaal mensen. Toch?

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 03 dec 2005, 18:40

De weg op de eerste foto in dit topic ziet er nog wel redelijk uit. Ik neem aan dat dat een uitzondering is.

Westlander
stadsweg
Berichten: 290
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 19:36
Locatie: Gemeente Westland-Naaldwijk

Bericht door Westlander » za 03 dec 2005, 18:43

Hajo schreef:De DDR in en uitreizen, dat waren nog eens tijden. Zoals Checkpoint Charlie in Berlijn.

Wat mij betreft alle landen en grenzen opheffen, we zijn allemaal mensen. Toch?
Die tijd heb ik nog nooit bewust meegemaakt (bouwjaar 1986) maar wel veel over gelezen thuis op het internet en tijdens de vakantie dit jaar.
Voordat men als niet DDR burger de grens gepaseerd was had de zoll heel je auto al onderste boven gekeerd....
Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 04 dec 2005, 13:00

De DDR-tijd heb ik (gelukkig) wel bewust meegemaakt. Of je het ermee eens bent of niet, dat ijzeren gordijn boezemde je behoorlijk wat indruk. Wij waren met school via de A2 naar Berlijn over de transitautobahn. Zelfs degene met de grootste monden vielen stil bij het passeren van de grens., met betonnen blokken die naar voren schoten als je harder dan 20 km/h reed, zwaarbewapende Vopo's die alles en ieder in de gaten hielden en 2 uur op de grens vanwege de controles. Lichtpuntje: De Vopo's die ons controleerden waren behoorlijk vriendelijk, dat scheelde wel. Ook heb ik Checkpoint Charlie nog mogen passeren toen het nog 'in bedrijf' was vanwege een dagtochtje Oost-Berlijn.

Wie nog iets van die sfeer wil proveren: 2 jaar geleden heb ik een dorpje gevonden op de grens van Thüringen en Beieren wat destijds gedeeld was (Mödlareuth) en waar nu nog stukken staan: Er zijn tentoonstellingen, je kunt tussen de muren en het prikkeldraad lopen, een DDR-wachttoren beklimmen en een Russische tank bekijken. Die mensen daar hebben het slim aangepakt; toeristen komen toch wel kijken (uiteraard tegen een kleine vergoeding), en de wereld blijft herinnerd worden aan die lange scheiding der landen. Een aanrader.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 04 dec 2005, 13:44

Daar ben ik net voor de hereniging geweest.
Vanuit Thüringen werd de weg (de huidige B2) steeds slechter, bij de grens was er dan plotseling mooi nieuw asfalt, de grens was wel al afgebouwd maar je kon onmiddellijk zien waar die was.

Die tentoonstelling zal er nog wel niet geweest zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 04 dec 2005, 14:09

Een oude schuur in het Beierse deel was ingericht als tentoonstellingsruimte: Films over de DDR-tijd, en de tijd van de scheiding (het dorp telt 50 inwoners, waarvan er 20 in de DDR terecht kwamen). Ook Stasi-opnamen van het westen, alsmede opnamen van het oosten werden getoond, e bouw van de muur en het afbreken. Binnen allerlei Vopo-pakken, oude formulieren die je in moest vullen als je de grens over wilde (helaas heb ik mijn kaart niet meer van mijn trip naar Oost-Berlijn, maar nog wel het paspoort met de stempels), allerlei maquettes vam de grensbewaking, krantenartikelen. etc.etc.


Zie http://www.moedlareuth.de/
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » do 08 dec 2005, 10:00

Palance schreef:
snelwegracer schreef:Gelukkig kunnen wij de grens zo over rijden. 8-) Ik zou daar niet aan moeten denken. ;)
Ik weet van mijn vakanties van 'vroegâh' nog wel de lange wachttijden voor de Joegoslavische grens.
Die wachttijden zijn er nog steeds hoor, vooral bij de Servische grens. Je kan daar het beste doordeweeks de grens passeren, zoals ik afgelopen zomer. Dan ben je er binnen 15 minuten door...

Twee jaar geleden vertrok ik in het weekend terug naar Nederland, en aan de Servische grens stond een rij van minstens 3 kilometer te wachten om Servië in te kunnen... en dat was een uur of 18:00. Daar wil je écht niet in staan. :lol:

De lange wachttijden liggen vooral aan de doorgaande Turkse vakantiegangers. Turken zijn daar niet zo geliefd en hun auto's worden dan ook vaak binnenstebuiten gekeerd.

Kroatië en Slovenië rijd je meestal zo in/uit.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 08 dec 2005, 17:22

Een interessante website met foto's van DDR grensovergangen is deze:

http://www.grenzerinnerungen.de/vor_der_wende.htm

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » do 08 dec 2005, 21:38

Afbeelding

Zelfs de verlichtingspalen stralen een communistisch sfeertje uit. Ergens vind ik het jammer dat het communisme verdwenen is, het had iets.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 08 dec 2005, 21:40

Alfa schreef:Zelfs de verlichtingspalen stralen een communistisch sfeertje uit. Ergens vind ik het jammer dat het communisme verdwenen is, het had iets.
Ja, repressie van de bevolking. Ik ben in '87 in de DDR geweest, en heb er nog van mogen proeven, gelukkig zéér kortstondig.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 08 dec 2005, 22:19

Zelfs de verlichtingspalen stralen een communistisch sfeertje uit. Ergens vind ik het jammer dat het communisme verdwenen is, het had iets.
Die verlichtingspalen kun je zo hier en daar nog wel terugvinden in Oost-Duitsland... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 13 dec 2005, 16:38

René schreef:
Alfa schreef:Zelfs de verlichtingspalen stralen een communistisch sfeertje uit. Ergens vind ik het jammer dat het communisme verdwenen is, het had iets.
Ja, repressie van de bevolking. Ik ben in '87 in de DDR geweest, en heb er nog van mogen proeven, gelukkig zéér kortstondig.
Idem. :roll:

Plaats reactie