[AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door feitelijk » di 31 mar 2015, 12:28

Wat Sfeer beelden dan maar?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En je gaat ook een hoop van dit zien:
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Chris » ma 13 apr 2015, 15:07

Wegverlichting op de dubbelbaans weg van Tiranë naar Durrës.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door waldo79 » ma 13 apr 2015, 15:12

Wat zullen we ervan zeggen :|

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door keokiracer » ma 13 apr 2015, 15:15

Is dat een reserve-landingsbaan? Of ligt het vliegveld vlak na de bocht?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door duikgek89 » ma 13 apr 2015, 20:54

Horen die andere palen er eigenlijk wel bij? Kan zomaar zijn dat dit één van de lampen is voor baan 36 van het internationale vliegveld.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Wesso » vr 17 apr 2015, 23:44

Mooi filmpje van het drukke, chaotische verkeer in Shkodër.
Link
Ik heb de indruk dat het in andere steden niet veel beter is. Oftewel: Europees India :|

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door feitelijk » vr 17 apr 2015, 23:53

Welk chaotisch verkeer?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Wouter N14 » vr 17 apr 2015, 23:59

Ik heb er vorig jaar ook gereden en echt chaotisch vond ik het niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Coen Tunnel » za 18 apr 2015, 0:37

Wesso schreef:Mooi filmpje van het drukke, chaotische verkeer in Shkodër.

Ik heb de indruk dat het in andere steden niet veel beter is. Oftewel: Europees India :|
Druk? Chaotisch? Europees India? Allemaal wel wat overdreven. Sorry, maar ik zie hier weinig schokkends. Het gaat er niet allemaal zo geordend aan toe als in Nederland, maar in de gemiddelde wat grotere Spaanse stad is het veel chaotischer en drukker dan in dat filmpje van Shkodër.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door waldo79 » za 18 apr 2015, 8:26

Het valt me heel erg mee. Ik zie weinig spannende dingen en het verkeer blijft soepel gaan.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Wesso » za 18 apr 2015, 12:08

Dat het soepel opgelost wordt is een prestatie. Maar het beeld dat ik krijg doet me toch een beetje aan India denken. Voorpiepers, fietsers en obstakels i.p.v. riksja's op de rijbaan. Afijn, ik ben misschien niet zoiets gewend van een Europees land.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door feitelijk » do 14 mei 2015, 23:45

Op de snelweg van Kavaje naar Durres, ik wist niet beter of de limiet was 90. Maar met die betere wegen is die niet zo slecht.

Afbeelding

Aan de andere kant....

Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Stijnley
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 27 mar 2015, 10:25

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Stijnley » zo 07 jun 2015, 17:38

Volgende week duik ook ik Shqiperia binnen! :woop:

Ik worstel nog met een kleine routevraag: Ik kom via Dubrovnik Albanië binnen en dit kan via 2 opties:

1) Dubrovnik - Nikcik (MTN) - Pogrorica (MTN) - Skhoder = (210km of 3u20 volgens google)
2) Dubrovnik - Herceg Novi (MTN) - 10min veerboot - Tivat - Bar - Skhoder = (180km of 4u volgens google)

Route 2 lijkt mij de mooiste/leukste aangezien deze langs de kust van Montenegro loopt, nadeel is dat deze weg trager zal zijn.

Enig idee wat aan te raden is? Zou de kustweg té traag zijn? Ik las al waarschuwingen voor sterke wegenwerken via Podgorica dus dat lijkt mij evenmin sneller ondanks de grotere wegen... We hebben wel wat tijd die dag, maar dan zien we liever de kust dan de snelwegen, tenzij het té traag zal gaan. De bedoeling is om in de late namiddag in Fier te zijn.

Bedankt voor jullie tips!

Japsuh
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 10:22

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Japsuh » zo 07 jun 2015, 18:25

Vorig jaar heb ik in Montenegro de kustroute genomen. De kustroute was rond die tijd behoorlijk druk en in Budva hebben we een tijd stilgestaan. We volgden onze Garmin (die er nogal een handje van heeft om 'toeristische routes' te kiezen), en die heeft ons iets anders geleid op een gegeven moment, waardoor we van de kustweg raakten (de witte weg op Google Maps na Bar). Alhoewel wel rustig, was dit wel een smalle weg. De grensovergang duurde bij ons ca. 1,5 uur.

Oh, en snelwegen zijn er niet daar, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Overigens betreed ik Albanië over ongeveer 4 weken weer. Ik heb een overnachting in Podgorica, dus ik hoop dat dan goed gaat...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Palance » zo 07 jun 2015, 18:31

Als je via Herceg Novi rijdt, neem dan de grensovergang Konfin/Kabila inde Kroatische D516 in plaats van de grote en soms zeer drukke grensovergang Karasovići/Debeli Brijeg in de D8. Die kleine grensovergang staat vanaf de D8 niet bewegwijzerd, maar met een beetje kaart kom je er wel. Het kan zo een uur wachttijd schelen.

Als je van Dubrovnik via Nikšić rijdt, dan moet je via Trebinje en dus via nog een grensovergang (BiH)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Stijnley
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 27 mar 2015, 10:25

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Stijnley » zo 07 jun 2015, 18:52

aha, die extra overgang in Bosnië-Her was ik vergeten als ik over Niksic zou gaan, dus dat is een extra wachttijd!

Dus als ik het goed begrijp, toch best via de kustweg en dan nog eens de tijdbesparende grensovergang nemen op de Kroatische 516. Klopt het dat het de overgang is, zo goed als in het zuidelijke puntje van Kroatie?

zie kaart: https://www.google.be/maps/dir/Dubrovni ... 692985!3e0

foto's van de grensovergang: http://border.autosnelwegen.net/0132.html

Hier kunnen we eveneens voortdurend oversteken of enkel tijdens bepaalde uren? Is deze vlot berijdbaar? Het lijkt mij alvast een héél avontuur, wetende dat ik nog niet verder ging met de wagen dan Zuid-Frankrijk 8-) 8-) 8-)

Bedankt voor jullie tips, ik zou dit nergens anders te weten komen! :worship:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Palance » zo 07 jun 2015, 19:27

Yup, dat is mijn foto van die grensovergang :)

Dit is een internationale grensovergang (al ziet-ie er niet zo uit) die 24 uur per dag open is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Stijnley
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 27 mar 2015, 10:25

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Stijnley » zo 07 jun 2015, 19:31

Super, bedankt, ziet er niet internationaal uit maar dat hebben we hier genoeg! Mijn route werd aangepast! :top:

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door olaf » ma 08 jun 2015, 20:34

We zijn destijds langs de kust gereden over de E80 tot aan Budva en daarna richting Podgorica en dan de E762 op richting shkoder. Lekkere vlotte grensovergang. Het was in oktober en kon zo door. Douanier keek nergens naar. Boem stempel in de pas en gaan. Maar kan natuurlijk per periode verschillen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Chris » di 07 jul 2015, 14:24

Ik las op Skyscrapercity dat in Albanië bijna geen tankstations credit cards of bankpassen accepteren, alleen cash. Heeft iemand daar ervaringen mee?

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door feitelijk » di 07 jul 2015, 14:28

Ik betaal er altijd cash.
Heb voor de lol/test in mei een keer geld uit de muur getrokken. Dat was ten eerste met een slechte wisselkoers en mijn bank wilde er ook nog zo'n 3 euro hebben.

Maar ik kan me er wat bij voorstellen. de lokale stations hebben echt geen pinapparaat, op de snelweg lijkt het me ook zeldzaam.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door olaf » di 07 jul 2015, 21:51

We hebben er 2 keer getankt tijdens onze trip en hebben beide keren met de creditcard kunnen betalen. De eerste keer kon niet anders daar we uit Montenegro kwamen en dus tussen skhoder en tirana moesten tanken. Zeer modern station met eetgelegenheid erbij. De tweede keer op de nieuwe A1 richting Kosovo wederom een zeer modern station met restaurant erbij. Hier creditcard ook geen probleem. Voor kleine stations in het binnenland zou het goed kunnen maar daar geen ervaring mee.

Ugur
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 9:44

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Ugur » ma 21 dec 2015, 21:25

Chris schreef:Ik las op Skyscrapercity dat in Albanië bijna geen tankstations credit cards of bankpassen accepteren, alleen cash. Heeft iemand daar ervaringen mee?
ik kon er ook niet met visa betalen cash werd er gevraagd ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Palance » za 27 feb 2016, 21:59

De SH20 in het noordelijke Albanese berggebied wordt steeds verder geasfalteerd en verandert langzaam van een soort bergpaadje naar een goede doorgaande weg.
Deze weg is ook van belang voor bewoners van de regio's Plav en Andrijevica in Montenegro omdat dit een steeds snellere (en vooral kortere) weg is naar de hoofdstad Podgorica en de Montengrijnse kust.

2014
Afbeelding

2016
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Chris » za 27 feb 2016, 22:06

Lijkt me mooi om eens te rijden. Die wegen in het noordoosten van Albanië zien er op een kaart zeer tijdrovend uit.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Kaaiman » za 27 feb 2016, 22:33

De Trollstigen van de Balkan? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Wouter N14 » zo 28 feb 2016, 12:49

Mooie vooruitgang. Die "wegen" daar zijn nu letterlijk en figuurlijk slopend.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door feitelijk » zo 28 feb 2016, 13:34

Dat valt nu alles mee, ik kom er al sinds 2005, de wegen zijn al zooooo veeel beter
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door Wouter N14 » zo 28 feb 2016, 14:10

^^ Er zal ongetwijfeld al langer een verbeteringsslag gaande zijn, maar de paar (hoofd)routes in de bergen die ik in 2014 heb gereden... :nooo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [AL] Albanië - Albania - Shqipëria

Bericht door feitelijk » zo 28 feb 2016, 15:42

Toen ik daar voor het eest kwam was er 1 snelweg de SH4 en die zat vol gaten en stukken onverhard grind. Als je nu de snelweg bij durres bekijkt...

De 'provinciale' wegen hadden soms een stukje asfalt tussen de gaten. Lushnje was verschrikkelijk.
Nu zijn ook die glad, en zijn ze ook de kleinere wegen tussen de dorpen aan de beurt.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie