[SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » vr 02 aug 2019, 20:17

Op 18 augustus moet 59 kilometer van de A2 tussen Obrenovac en Ljig worden geopend. Dit is dan de grootste individuele snelwegopening in de Servische geschiedenis denk ik. Deze snelweg is al sinds 2010 in aanbouw en een deel is al een langere tijd opgeleverd, maar kan niet open zonder de aansluitende delen. Nu wordt dus alles in één keer geopend.

Het gaat om de segmenten;
* Obrenovac - Ub: 26 km
* Ob - Lajkovac: 13 km
* Lajkovac - Ljig: 20 km

De media meldt dit als een 103 kilometer lange opening tot aan Čačak, maar het segment Ljig - Preljina (bij Čačak) is al in 2016 geopend. Ten zuiden van Ljig zit een tijdelijk eindpunt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » za 17 aug 2019, 19:55

Voorbereidingen voor de opening van de A2:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Wouter N14 » za 17 aug 2019, 20:00

Jammer van de verkeerde Amerikaanse aanduiding highway (en ook een beetje jammer van het sterke nationalisme...)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » di 20 aug 2019, 18:21

Op zondagavond 22 uur is de 63 kilometer A2 geopend tussen Obrenovac en Ljig. Hiermee is nu 103 kilometer van de A2 open tot aan Preljina bij Čačak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » wo 09 okt 2019, 20:12

De bouw is begonnen van een 18 kilometer lange autosnelweg tussen Kuzmin en Sremska Rača. Dit is in het westen van Servië, tussen de A3 en de grens met Bosnië-Herzegovina, het project wordt vaak gesteld als de autosnelweg van Belgrado naar Sarajevo (Autoput Beograd - Sarajevo).

Het contract is gegund aan een Turks bouwbedrijf die banden met Erdoğan heeft. Gesteld wordt dat de aanlegkosten van € 250 miljoen veel te hoog is voor zo'n stuk snelweg door vlak terrein. De brug over de Sava moet € 120 miljoen kosten, terwijl elders vergelijkbare bruggen voor minder dan 30 miljoen zijn gebouwd.

Globaal is het deze route:
Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door jelger » wo 09 okt 2019, 20:50

Zijn er nog Europese ontwikkelingsbank gelden bij betrokken voor zover je het weet, of is het uit eigen staatskas direct gefinancierd?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » do 07 nov 2019, 16:14

Het ontbrekende stuk A4 in het zuidoosten van Servië moet deze maand geopend worden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » do 07 nov 2019, 17:24

Eerste foto: het bovenbord vermeldt “in mist”.
Daaronder staat “volg de punten”. Alleen die punten zie ik nog niet op het wegdek.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » do 21 nov 2019, 19:42

Er is een contract van € 467 miljoen gegund aan Azvirt om de 21 kilometer lange autosnelweg tussen Ruma en Šabac aan te leggen, evenals 55 kilometer autoweg tussen Šabac en Loznica, aan de grens met Bosnië. Eind 2022 moet het klaar zijn.

Hier een planmap van de gehele corridor (die in Novi Sad begint):
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » za 30 nov 2019, 18:09

Een meest recente schematische voorstelling van het Servische snelwegennet (Link naar origineel formaat), inclusief geplande delen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Coen Tunnel » za 30 nov 2019, 22:01

^^ Valt me mee dat Priština niet op de kaart genoemd wordt. Dat had ik als politiek statement wel verwacht.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » za 30 nov 2019, 22:12

Het gaat om de AutoPutevi Srbije. En hoewel Servië Kosovo nog altijd als haar grondgebied beschouwt, kaarten Kosovo ook als deel van Servië laten zien en de wegen in Kosovo vrijwel allemaal een Servisch administratief nummer hebben, heeft AutoPutevi Srbije hoe dan ook niks te maken met onderhoud of aanleg van de Kosovaarse snelwegen.

Wellicht dat het daarom ook niet genoemd wordt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Coen Tunnel » za 30 nov 2019, 22:22

^^ Snap ik, maar er staan ook steden als Novi Pazar op de kaart, waar geen snelweg in de buurt ligt en ook geen snelweg in de buurt komt. Ik had wel verwacht dat Pristina ook op zo'n wijze aangegeven zou worden, zonder dan de Kosovaarse snelwegen te vermelden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » za 30 nov 2019, 22:34

Tsja, de raadselen van de Balkan ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Coen Tunnel » za 30 nov 2019, 23:11

^^ Het blijkt maar weer: de bal kan alle kanten op rollen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Willem » za 30 nov 2019, 23:27

Los van de politieke gevoeligheden en keuzes vind ik het wel een grappig schema. Als je in straat zus en zo moet zijn heb je hier niets aan, maar voor doorgaande reizigers is zo'n schema duidelijk.

Maar heeft de A1 in Novi Sad echt parallelbanen? Het schema wekt die suggestie. Nu ken ik die stad verder niet, maar ik heb niet het idee dat het daar zo druk is dat dit nodig is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 dec 2019, 0:27

^^ Ja, daar is een parallelstructuur. Die was er in 2017, toen ik er voor de eerste keer reed, nog niet. Maar afgelopen september was ik er weer en viel mij de parallelstructuur ook op.

Dit ilijkt mij niet gedaan vanwege de verkeersdrukte, maar om lokaal verkeer tolvrij te kunnen afwikkelen, vergelijkbaar met de situatie op de Italiaanse A14 bij Bologna. In 2017 was er in mijn herinnering een gesloten tolsysteem tussen Belgrado en Novi Sad, en was er nog één tolstation tussen Novi Sad en Subotica. Nu is op het hele traject een gesloten systeem - met dus de parallelstructuur bij Novi Sad waar lokaal verkeer tolvrij kan rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » do 05 dec 2019, 19:52

Diverse media melden dat er een contract is getekend ter waarde van € 755 miljoen om de 112 kilometer lange 'Morava Corridor' aan te leggen tussen Preljina en Pojate. Dit wordt de oost-westverbinding van Centraal-Servië, op de kaart van Palance staat deze aangegeven als de A5. De snelweg moet over 4 jaar gereed zijn. Het project is gegund aan een consortium dat bestaat uit het Amerikaanse Bechtel en het Turkse Enka, zij waren de enige bieders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » ma 16 dec 2019, 20:51

Aanstaande donderdag moet het ontbrekende deel van de A2 worden geopend tussen Obrenovac en Surčin, waar een aansluiting op de ringweg van Belgrado is. Er is dan ook een brug over de rivier de Sava. De snelwegverbinding zal vanaf Belgrado dan tot aan Čačak gereed zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » vr 27 dec 2019, 20:47

Het laatste deel van de rondweg van Subotica is eindelijk opengesteld vandaag. Aan de 24 kilometer lange omlegging van Subotica, feitelijk de gehele IB-11 tussen de Hongaarse grens en de A1, is in totaal bijna 30 jaar gewerkt. De bouw begon al in 1990. Het is een enkelbaans weg met rotondes, maar kruisingen met secundaire wegen zijn wel ongelijkvloers.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » do 23 jan 2020, 22:03

De Servische overheid heeft een memorandum of understanding getekend met het Chinese bouwbedrijf China Shandong International voor de bouw van twee snelwegen.

Het gaat om Beograd-Borča naar Zrenjanin (58 kilometer) en van Zrenjanin naar Novi Sad (45 km). De kosten bedragen € 600 miljoen. Eind dit jaar moet de technische documentatie gereed zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » do 30 jan 2020, 20:29

In het derde kwartaal van 2020 moet de bouw van een autosnelweg tussen Niš en Pločnik starten. Dit is onderdeel van de bouw van een autosnelweg naar Pristina. Het 34 kilometer lange deel kost € 200 miljoen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Willem » vr 31 jan 2020, 14:31

Voordat die weg er tot Pristina ligt zullen de nodige politieke plooien recht gebreid moeten worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 jan 2020, 14:54

^^ Toch is het niet zo'n onrealistische gedachte. De grens tussen Servië en Kosovo is gewoon open, de verkeersvraag is er (de grensovergang in de IB-35/N25 bij Merdare is de grootste tussen Servië en Kosovo) en de plannen voor verlenging van de R7 aan Kosovaarse zijde zijn er ook:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » vr 31 jan 2020, 15:18

Er bestaan ook al gemeenschappelijke grenscontroles tussen Servië en Kosovo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 jan 2020, 15:35

^^ Merdare is ook zo'n integrated checkpoint, geheel aan de Kosovaarse zijde. Je ziet het her en der wel meer in de regio. Bij Presevo-Tabanovce (Servië/Noord-Macedonië) vindt de controle ook in zijn geheel aan de Macedonische kant plaats, bij Muriqan-Sukobin (Albanië/Montenegro) is er één gecombineerd gebouw aan de Albanese zijde.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » za 01 feb 2020, 17:56

Belgrado: Een wegwijzer uit de Joegoslavische tijd verwijzend naar Skopje (inclusief wegnummer 1). Het SV-beeld is uit 2014, maar ik begreep uit een artikel van een paar maanden terug dat het er nog zou moeten hangen.

https://www.google.com/maps/@44.8145324 ... 312!8i6656
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Coen Tunnel » za 01 feb 2020, 18:58

Ook nog vlak naast het centrum! Jammer dat ik dit niet wist, ik was er in september vlak in de buurt. Ik kwam vanaf Novi Beograd over de Brankov Most, maar ik sloeg gelijk daarna af naar de Karađorđeva, mijn hotel zat vlak bij Kalemegdan.

Het zal wel de noordelijkste verwijzing naar Skopje zijn die er nog staat, want volgens mij verschijnt het op de A1 pas bij :KP: Niš-Trupale op de borden. Ook wordt nog de oude (of in ieder geval, de destijds gangbare Servokroatische) spelling Skoplje gebruikt. Dat zie je nog wel eens op oude kaarten, zoals op deze mooie oude getekende kaart die in het Museum van Joegoslavië hangt:

Afbeelding

Aan de noordkant van het centrum staat ook nog wat oud spul uit de Joegoslavische tijd, al ogen deze lichtbakken ietsje nieuwer dan die met Skoplje: https://www.google.com/maps/@44.8151258 ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » za 01 feb 2020, 21:29

Novi Sad: Je moet hier geen hele lange fietser zijn.

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » di 12 mei 2020, 9:59

Een kaart met alle snel- en hoofdwegen die de komende tijd van nieuw asfalt zullen worden voorzien. De kaart is van augustus vorig jaar en het gaat om werkzaamheden voor de daaropvolgende 3 jaren, dus nu nog 2 jaar en een paar maanden.

Van het deel Subotica-Novi Sad wordt slechts de rechter rijbaan opnieuw geasfalteerd, van alle alle genoemde tracé’s alle rijbanen/het gehele wegdek.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie