[SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

[SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Quattro » vr 23 dec 2005, 0:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 23 dec 2005, 8:16

Het is een tijd geleden dat ik foto's uit Servië heb gezien :klappen:

Wat me opvalt Op sommige plekken is al werk gemaakt van nieuwe bewegwijzering, maar de kwaliteit van de "Autoput" laat hier en daar nog wel wat te wensen over.

Ik neem aan dat de eerste foto is gemaakt net na de Kroatische grens?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 23 dec 2005, 8:27

Quattro schreef:Afbeelding
Op het voorste bord alleen romeins schrift, daarna "tweetalige" borden met romeins en cyrillisch schrift. Vreemd !?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 23 dec 2005, 8:41

Het voorste bord is 'oud', dat was de bewegwijzering zoals deze in heel Joegoslavië voorkwam. De republieken zijn nu bezig die te veranderen (de één wat sneller dan de ander). Hier zie je dus een voorbeeld van oud en nieuw.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 23 dec 2005, 9:14

Palance schreef:Het voorste bord is 'oud', dat was de bewegwijzering zoals deze in heel Joegoslavië voorkwam. De republieken zijn nu bezig die te veranderen (de één wat sneller dan de ander). Hier zie je dus een voorbeeld van oud en nieuw.
Dus in Servië (waar Cyrillisch schrift wordt gebruikt) werd in de oude tijd toch Romeins schrift gebruikt? Nou dat noem ik nog eens een vrijwillige overschakeling op vreemde talen.

Laat Rosco het maar niet weten ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 23 dec 2005, 9:15

http://i3.photobucket.com/albums/y91/pp ... e/s_22.jpg

Lijkt de A1 wel met de belijning :shock:

Overigens zijn de nummers wel erg klein :P

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 23 dec 2005, 9:56

Pino schreef: Dus in Servië (waar Cyrillisch schrift wordt gebruikt) werd in de oude tijd toch Romeins schrift gebruikt? Nou dat noem ik nog eens een vrijwillige overschakeling op vreemde talen.
Ja en nee :)

Het Servisch kent officieel 2 alfabetten: Het cyrillische en het latijnse. (Volgens mij zo'n beetje de enige taal ter wereld die dat officieel heeft).

In sommige gebieden wordt het cyrillisch dan ook nauwelijks gebruikt (met name in het noorden in "Vojvodina", het gebied rondom Novi Sad: Er wonen veel Kroatische en Hongaarse minderheden, het percentage Serviërs is ongeveer 55%). In midden-Servië, waar de Serviërs ruim in de minderheid zijn, wordt wel het cyrillisch veel gebruikt.

In Montenegro was het een aantal jaren terug zo dat je in het binnenland op de wegwijzers ook 2 schriften tegen kwam, of alleen het cyrillisch. Langs de kust dan weer alleen het latijnse. Het wisselte dus een beetje.

Ook spelen tegenwoordig nationalistische argumenten een rol om meer cyrillisch op de borden te zetten. Het is dat deze foto's gemaakt zijn op een belangrijke internationale route, anders had waarschijnlijk alles in het cyrillisch schrift geweest.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 23 dec 2005, 10:02

Overigens heb ik ooit een lijstje gepost met allerlei snelweg-termen in het Sloveen, Kroatisch en Servisch, maar kan ik dat nergens meer terugvinden? :?:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 23 dec 2005, 13:07

Op oude stukken asfalt zie ik ook vale, gele markering. Op nieuwe stukken niet, daar is alles wit.
Stamt het geel nog uit het "oude" Joegoslavië ?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 23 dec 2005, 13:09

De wegnummers op foto's 6 en 7 vind ik trouwens achterlijk klein. Volgens mij met hoge snelheid volstrekt onleesbaar.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 23 dec 2005, 13:57

René schreef: Stamt het geel nog uit het "oude" Joegoslavië ?
Ja. Dat was gebruikelijk. Net als dat lichte beton. Deze weg maakte deel uit van de "Broederschap en eenheidweg" (Put Bratstvo i Jedinstvo). Deze verbond 4 republieken (Slovenië, Kroatië, Servië en Macedonië) en liep vlak langs de grens van Bosnië-Herzegovina, en had wegnummer 1.
Ik ken die weg van vroeger als een drukke 1+1 weg, met hier en daar een heel klein stukje snelweg. Wat dat betreft is het tegenwoordig een enorme verbetering.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 23 dec 2005, 14:23

Hoe zit het eigenlijk met de vernielde infrastructuur in Servië ?

Zijn er nog steeds wegen buiten gebruik ?
Als je op Google Earth kijkt, dan zie je nog steeds een onderbroken snelweg-in-aanbouw bij Belgrado. Maar die foto is wellicht al een paar jaartjes oud. Zit er inmiddels schot in de wederopbouw ?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 23 dec 2005, 14:57

René schreef:Hoe zit het eigenlijk met de vernielde infrastructuur in Servië ?

Zijn er nog steeds wegen buiten gebruik ?
Als je op Google Earth kijkt, dan zie je nog steeds een onderbroken snelweg-in-aanbouw bij Belgrado. Maar die foto is wellicht al een paar jaartjes oud. Zit er inmiddels schot in de wederopbouw ?
Leuke woordspeling :)

Voor zover ik weet (ik ben er zelf niet geweest), gaat de wederopbouw in Servië vrij hard. Het is de bedoeling dat rond Belgrado een nieuwe rondweg (aan de zuidkant) komt, maar die is naar mijn weten nog niet klaar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 23 dec 2005, 15:25

Mooie foto's, maar die wegnummers zijn idd veel te klein.

Ook opvallend zijn de bakens waarvan sommige verkeerdom staan.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » za 24 dec 2005, 11:46

De belijning klopt ook niet overal (zoals op de foto van de splitsing van weg 22 en de E-75).
Maar dat is een stuk dat vast nog opgeknapt zal worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 24 dec 2005, 11:51

Volgens mij is de hoofweg/snelweg van de Kroaatse grens door Beograd naar de Macedonische grens al vrij oud, of niet. Volgens mij bestaat het plan voor een zuidelijke rondweg van Beograd ook al heel lang. Alleen kwamen er een aantal oorlogen tussen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 24 dec 2005, 14:16

Chrizz schreef:Volgens mij is de hoofweg/snelweg van de Kroaatse grens door Beograd naar de Macedonische grens al vrij oud, of niet. Volgens mij bestaat het plan voor een zuidelijke rondweg van Beograd ook al heel lang. Alleen kwamen er een aantal oorlogen tussen.
De weg is inderdaad al heel oud, de baan voor de tegenrichting is later aangelegd (zoals wel te zien is). De plannen voor een snelweg waren er inderdaad al heel lang, net als plannen voor een kustsnelweg Slovenië-Kroatië-Montenegro-Albanië-Griekenland. Ook deze zijn door de oorlogen in de ijskast gezet, alleen de Kroaten zijn nu hard aan het bouwen langs de kust
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 24 dec 2005, 15:07

De wegen zien er niet verkeerd uit. Hier en daar inderdaad wat vreemde situaties.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 11 mar 2006, 15:48

Ik zie op de ANWB kaart 2006, dat de A?M?D?-22 tussen Novi Sad en Beograd nu officieel een autosneltolweg is geworden :)
En de 22 tussen Novi Sad en Subotica staat nu als een 1x1 weg, terwijl ik eerder wel eens kaarten gezien heb waar het een 2x2 weg is.
En dit jaar moet er een stukje van de E80 vanaf Niš naar Sicevo (richting Sofija) autosnelweg afkomen, ongeveer 20km.

De bypass van Beograd staat nog altijd als "in aanleg" op de kaart, al is er wel een stukje klaar langs het vliegveld en tot over de Sava.

Servië-Montenegro telt nu 620km snelwegen. En nog een kilometer of 30 in aanbouw.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 01 mei 2006, 7:54

Gisterenavond was het bij het RTL nieuws een leuk item over verkeer in Servië-Montenegro en vooral het gebrek aan goede auto's, een goed wegdek, regels en dicsipline (en het niet ontbreken van corruptie :) )

Zie http://www.rtl.nl/ en zoek dan naar de uitzending van her RTL nieuws van 30 april 19.30 voor het item.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 01 mei 2006, 11:08

Het lijkt Egypte wel... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » ma 01 mei 2006, 20:34

Palance schreef:Gisterenavond was het bij het RTL nieuws een leuk item over verkeer in Servië-Montenegro en vooral het gebrek aan goede auto's, een goed wegdek, regels en dicsipline (en het niet ontbreken van corruptie :) )
Het is er niet anders dan in een doorsnee Balkanland.

Men rijdt, uiteraard, vrij roekeloos rond. Bijna-dood manoeuvres zijn aan de orde van de dag (inhalen in blinde bocht). Langs menig weg staan dan ook talloze kruisjes en grafstenen. Ook met een "slok op" rijden heeft menig automobilist geen probleem (zie kruisjes en grafstenen). Natuurlijk rijdt niet iedereen daar als een malloot. Er zijn genoeg mensen die wél normaal rijden. Het percentage "malloten" is er gewoon wat hoger...

De staat van de voertuigen varieert nogal. Er rijden Mercedessen, Peugeots, Volkswagens, Lada's, Yugo's. Gloednieuw tot afgeragt.

De politie controleert vrij intensief op snelheid. Ik heb wel eens 3 lasercontroles meegemaakt op de A1 op een stuk van pakweg 30 kilometer. :lol: Ook op de binnenwegen lasert men regelmatig wat geld voor de staatkas bij elkaar. Alchoholcontroles ben ik er nog niet tegengekomen (maar dat doe ik in NL ook niet zo vaak). Die zijn trouwens te omzeilen met een "pasje"... ;) Enige corruptie is er dus wel.

Al met al heeft het verkeer daar zéker z'n charme. Het is er allemaal wat "menselijker" dan in Nederland met onze makke DV schaapjes en er is totaal geen agressie te bespeuren. You just go with the flow en dan is het cruisen door Beograd zeker wel okay. :)<>:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 02 mei 2006, 6:46

Dat van de agressie kan ik beamen. Ik kom natuurlijk al van jongs af aan on (vml. Joegoslavië) en hoewel de maatschappij in de landen sinds/dankzij de oorlog ookis verhard, is het verkeer chaotisch doch relatief hoffelijk. Het grote gevaar zoals je al aangaf zijn de diverse soorten auto's, teveel verschillen op de wegen. En snelheidscontroles zijn er alleen voor buitenlanders natuurlijk ;) (3 jaar geleden een week in Bosnië-Herzegovina rondgetrokken in een auto met Bosnisch kenteken. Ik heb veel controles gezien en slechts 1 keer staande gehouden vanwege een gordelcontrole)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » wo 03 mei 2006, 16:15

Afbeelding

Willkomen? Mag ik even smakelijk lachen? Tik eens bij Google het (foutieve) Willkomen of Wilkommen in en zie hoe moeilijk het is voor sommige mensen om deze woorden goed te schrijven.

misschien wordt het eens tijd de vangrail links te vervangen...
:denk:
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 03 mei 2006, 16:30

Misschien verwrongen door de warmte :schijnheilig:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 04 mei 2006, 6:51

Je ziet op de Balkan niet anders dan fouten in Engels en/of Duitse teksten...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » do 04 mei 2006, 12:10

Palance schreef:Je ziet op de Balkan niet anders dan fouten in Engels en/of Duitse teksten...
Bij niet alledaagse woorden kan ik me dat enigszins voorstellen, maar zoiets als Willkommen kan men toch nog wel goed schrijven?
*11-08-2017 L.M.

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » za 03 jun 2006, 14:51

Even :offtopic: ;)

Mijn vader heeft wel eens in Japan een bestelauto gezien met de tekst:
"Healthy bread for a delicious life." terwijl je zou verwachten: Delicious bread for a healthy life....
Als je niet zo aan Engels of een andere taal bent gewend maak je gewoon sneller van dat soort kleine foutjes. Vooral als die taal totaal anders is dan je eigen taal.

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » wo 14 jun 2006, 9:14

Weet iemand of de rondweg van Subotica is afgerond?

Als ik de berichten zie moet er tot Novi Sad betaald worden voor een 1x1 weg?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 14 jun 2006, 13:34

Nog een aantal foto's uit Servië

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie