[SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » di 07 okt 2014, 22:16

Foto uit 1944 met wegwijzer. We zien Vrsac, Beograd, Pančevo en Vladimirovac.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » wo 10 dec 2014, 19:42

Binnenkort opent een nieuwe zesstrooks brug over de Donau bij Zemun, een westelijke voorstad van Belgrado. Het is onderdeel van de SMT, een nieuwe autoweg rond de noordelijke helft van de stad. Het is door Chinese bedrijven gebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » za 13 dec 2014, 19:15

De A2 / E763 tussen Ub en Lajkovac is nu gereed, maar er is maar één aansluiting op dit stuk snelweg, waardoor deze nog niet opengesteld kan worden. Wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » za 13 dec 2014, 21:55

Zo te zien is hier de allerlaatste versie van de wegnummering gebruikt. Het zijn de eerste foto's die ik zie van borden met de hudige wegnummers.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » do 18 dec 2014, 15:15

Vandaag opent de SMT - spoljna magistralna tangenta (buitenring) van Belgrado over 9 kilometer voor het verkeer. Dit stuk autoweg telt 2x3 rijstroken. Ook geopend is de nieuwe brug over de Donau, de tweede brug over de Donau bij Belgrado. De brug is aangelegd door een Chinees bouwbedrijf. Deze week is de Chinese premier in Servië geweest om grote projecten met Chinees geld op te starten, waaronder de snelweg van Belgrado naar Montenegro, de verlenging van de zuidring van Belgrado en een hogesnelheidslijn door Servië.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » vr 19 dec 2014, 20:24

Nog wat foto's van de Mihaljo Pupin Bridge over de Donau in Belgrado (Zemun eigenlijk).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » za 28 feb 2015, 16:44

Het eerste bewijs dat ik zie van de huidige Servische wegnummering op nieuwere borden. Ook het eerste kilometerpaaltje dat ik overigens zie in deze stijl:

https://maps.google.nl/maps?ll=44.75621 ... 9,,2,12.54

(I/21 bij Šabac)

Vlak daarbij trouwens een overkill aan portaalborden. (overigens zonder wegnummer)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Mark » zo 01 mar 2015, 1:47

Het portaal doet behoorlijk Nederlands aan (maar toch met de nodige verschillen). Wel voor het eerst dat ik zo'n ontwerp buiten Nederland zie.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door marcel » zo 01 mar 2015, 11:32

Palance schreef:Het eerste bewijs dat ik zie van de huidige Servische wegnummering op nieuwere borden. Ook het eerste kilometerpaaltje dat ik overigens zie in deze stijl:

https://maps.google.nl/maps?ll=44.75621 ... 9,,2,12.54

(I/21 bij Šabac)
Met 'huidig' bedoel je dus de nummering van rond 1985? Dat verwarde mij even, want ik heb vorig jaar juist gezocht naar de nieuwe nummering (van 2012). Zie bijv.

https://maps.google.ch/maps?q=44.583913 ... sic&dg=brw

https://maps.google.ch/maps?q=44.343199 ... sic&dg=brw

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » vr 06 mar 2015, 15:50

Nee, echt de huidige nummering. Maar hier is de verwarring omdat het nummer hier toevallig dezelfde is als het oude nummer, zie ik nu.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door marcel » za 07 mar 2015, 17:46

Palance schreef:Nee, echt de huidige nummering. Maar hier is de verwarring omdat het nummer hier toevallig dezelfde is als het oude nummer, zie ik nu.
Het nieuwe nummer is 1B-13 (waarbij dat 1B wel weggelaten zal worden op borden, zoals bijv. 1/, II/ etc. in Tsjechië).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » za 07 mar 2015, 18:03

Nee, dit is in Šabac, en dat is echt de IB-21 (zie http://www.putevi-srbije.rs/pdf/regulat ... puteva.pdf ) De IB-13 loopt van Horgoš naar Beograd en komt hier niet in de buurt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door marcel » za 07 mar 2015, 18:38

Alweer een nieuw systeem dus. Ik dacht dat de kaart AADT 2011 de geldige nieuwe nummering had.

EDIT: Ik bedoel de kaart die Chris op 6 Aug 2012 postte, nu niet meer te vinden maar je zult hem ook wel hebben.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door marcel » zo 08 mar 2015, 17:45

Ik heb het voor een paar voorbeelden (die ik in streetview kan vinden) uitgewerkt:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... erbia#HIST

Wat mij verwarde was dat het systeem van 2011 in 2014 op sommige borden stond. Het blijkt dat die een paar maanden later alweer aangepast waren naar het systeem van 2013.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » zo 08 mar 2015, 18:41

En dan hebben we nog de oude Joegoslavische wegnummering die nog steeds veel te vinden is in Servië:
Afbeelding

Op wegnummers rijden kun je daar de komende jaren wel vergeten :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door marcel » zo 08 mar 2015, 19:56

Ja, volgens mij staat die nummering nog steeds het meest op de borden, zowel de nummering van 2011 als 2013 heb ik alleen op de A1 gevonden.
En op de meeste borden staan natuurlijk helemaal geen nummers.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Robbert297 » vr 10 apr 2015, 17:34

Ik zie dat de bebording van Servië veel overeenstemming heeft met het Zwitserse systeem. Leuk! :lol:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 apr 2015, 23:34

Wit-op-groen voor autosnelwegen, bijna geen wegnummers aangeven en er wordt net als op oude Zwitserse borden SNV gebruikt, ja, er zijn inderdaad wel wat overeenkomsten.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door marcel » za 11 apr 2015, 12:51

Het systeem lijkt er inderdaad op, zelfs het lettertype.
Alleen is het met de aanduiding van de hoofdwegnummers juist andersom: in Zwitserland zie je ze vrijwel nooit staan op snelwegen, maar op de wegen zelf wel, in Servië zie je ze vanaf de snelweg vaak wel (vooral op nieuwe borden), op de wegen zelf juist vrijwel nooit.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Robbert297 » za 11 apr 2015, 16:57

Waarom geven ze dan de wegnummers eigenlijk niet goed aan, sprekende over Zwitserland en vooral Servië?
Слава Україні

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door marcel » za 11 apr 2015, 20:03

Dat vraag ik mij ook weleens af, temeer daar het in beide landen volgens mij 50 jaar geleden veel beter was.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Robbert297 » za 11 apr 2015, 20:42

Nou vind ik dat niet hinderlijk, maar ik vind het wel vreemd.
Ik ben een aantal keer in Zwitserland geweest en daarbij viel het mij op dat alleen bij belangrijke punten (zoals knooppunten) wegnummers worden aangegeven, en dat bij ('onbelangrijke') afritten wegnummervermelding niet relevant is, want de A2 is de A2 en de A4 is de A4. Je kan niet verkeerd rijden zolang je bestemming niet als afrit aangegeven wordt.
Op belangrijke knooppunten zou je nog weleens verkeerd kunnen rijden, omdat je bestemming niet op de borden staat en je zonder wegnummervermelding niet zou weten welke Autobahn je nou moet hebben. Nou vind ik dit van mezelf wel vergezocht, maar het zou de reden kunnen zijn.
Zelf denk ik dat dat ook geld voor de borden op het Servische OWN.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » wo 29 jul 2015, 21:19

De inmiddels beroemde eikenboom in het tracé van de snelweg naar Montenegro is vorige week omgezaagd. Hij bleek niet zo oud te zijn als gedacht, men schatte het op 600 jaar, maar de ringen gaven rond 300 jaar aan. Bovendien was de boom van binnen aan het rotten. De boom stond in het tracé van de snelweg bij het dorp Savinac, een kilometer of 15 ten noorden van Čačak. Een tijdje terug zijn nog filmploegen van de Servische televisie naar Breda gereden om de eikenboom in de middenberm van de A58 te bekijken.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » vr 31 jul 2015, 21:08

Vandaag is de oude grensovergang Horgoš met Hongarije weer opengesteld. De grensovergang is 6 jaar buiten gebruik geweest, maar is nu opgeknapt en weer in gebruik. De grensovergang verloor zijn belang nadat de nieuwe snelweggrensovergang ernaast werd opengesteld. Voor lokaal verkeer is de oude grensovergang nu weer in gebruik genomen. Deze kan ook gebruikt worden om de piekdrukte wat te spreiden in de zomer. Vrachtverkeer moet van de snelweg gebruik maken. De grensovergang is alleen tussen 7 en 19 uur geopend.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Wesso » ma 31 aug 2015, 0:07

Dit bord heeft zijn beste tijd wel gehad.

Afbeelding
Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » zo 15 nov 2015, 12:39

Verdubbeling van de ringweg van Belgrado, aan de westkant van de stad.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Robbert297 » zo 15 nov 2015, 12:50

"ROAD UNDER CONSTRUCTION". Duidelijk! :lol:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » di 24 nov 2015, 11:39

Afbeelding
De bovenste regel vermeldt netjes "museum oude stad". In het Engels is dat "Old Village Museum".

Jammer alleen dat ze dat Engels letterlijk op de tweede regel in het cyrillisch hebben geschreven :nuts: (waarbij nog een letter mist trouwens)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Afrit13 » wo 25 nov 2015, 0:07

Betekent 'selo' niet dorp? Zo heb ik het ten minste geleerd in het Russisch en Oekraïens, en ook Google Translate zegt me dat. Voor de rest is die tweede regel natuurlijk :facepalm:.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » wo 25 nov 2015, 6:25

Het betekent inderdaad dorp, maar dat wordt heel soms gebruikt om een oud stadscentrum, als het heel klein is, aan te duiden. Mijn vertaling was dus niet heel letterlijk :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie