[SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Worldroadsking236
dorpsstraat

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Worldroadsking236 » vr 05 jun 2020, 18:22

Ik heb op de link geklikt en het is niet meer beschikbaar

Worldroadsking236, sinds 2011 een echte wegenkenner

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 05 jun 2020, 18:52

Hij doet het nog gewoon bij mij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 15 jun 2020, 11:46

Gisteren is de tweede brug over de Sava geopend, onderdeel van de ringweg van Belgrado. Dit is de brug bij Ostružnica. Het is ongeveer 2,5 kilometer tweede rijbaan en dus autosnelweg wat nu geopend is.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 26 jul 2020, 16:56

In Belgrado gaan als gevolg van het nationalisme diverse straatnamen hernoemd worden. De burgemeester wil alleen nog straatnamen die verwijzen naar zaken die te maken hebben met Servië of landen die een goede relatie hebben met Servië. Straatnamen die verwijzen naar plaatsen die in de andere voormalige Joegoslavische landen liggen moeten verdwijnen wat hem betreft.
In Belgrado gaat het dan om namen van plaatsen in Kroatië, Slovenië en Bosnië-Herzegovina als Porečka, Hvarska, Hrvatska, Splitska, Podravska, Bjelovarska, Šibenička, Ljubljanska, Bledska, Bosanska, Mariborska, Celjska, Lopudska, Murska, Zenička, Sarajevska en Mostarska. Volgens de burgemeester is het ook een gevolg van het feit dat vrijwel nergens in de overige ex-Joegoslavische republieken straten bestaan die naar Belgrado verwijzen (behalve in Skopje en Podgorica). Straten die vernoemd waren naar Zadar en Zagreb zijn al eerder hernoemd.

In Zagreb is inderdaad geen straat meer die naar Belgrado verwijst, maar nog wel naar diverse andere plaatsen in Vojvodina (het noorden van Servië).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 aug 2020, 16:17

Wegenplanning in Servië. President Vučić kalkt wat op een kaart en ze moeten de weg aanleggen, zonder na te denken over noodzaak of terrein. Lijken wel Noord-Koreaanse praktijken... :nuts:

Link

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 13 aug 2020, 16:31

^^ Zijn dat recente beelden of zijn dat opnames uit 1988? :nuts:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 13 aug 2020, 18:11

Servië heeft al langer veel plannen, varierend van best nuttig (bv de snelweg naar Montenegro) tot volstrekte onzin (2 snelwegen richting Bosnië-Herzegovina op nog geen 30 kilometer van elkaar). Die laatste twee zijn bedoeld om de connecties met Republika Srpska te versterken dus daar zit uiteraard meer politiek dan nut achter.

Ik heb trouwens ook even geluisterd naar wat hij te zeggen heeft, maar het gaat niet alleen om snelwegen, maar ook om brzi putevi, de expresswegen. Zo zijn er plannen voor een uograde van de IB-33 en IB-34, dat stukje wordt ook even genoemd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 okt 2020, 12:23

Er is een contract van € 606 miljoen gesloten met de China Road and Bridge Corporation om de 48 kilometer lange snelweg tussen Novi Sad en Ruma aan te leggen. In maart 2024 moet het opengesteld worden.

Deze route gaat door het nationaal park Fruška Gora, hier komt een 3,5 kilometer lange tunnel. Bij Ruma sluit het aan op de A3 en ik denk ook op de in aanbouw zijnde snelweg van Ruma naar Šabac.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 okt 2020, 21:17

Foto van een bedrijf dat de weg heeft aangelegd van Zemun (bij Belgrado), naar Novi Sad en Subotica. De foto zou van eind jaren 30 zijn.

Er staat:
ONDERNEMING
voor de bouw van het eerste tracé van rijksweg nummer II (III dus)
Zemun-Novi Sad-Subotica.

Blijkbaar had in het Joegoslavië van het interbellum toch al een soort wegnummering.

Afbeelding

Foto van de aanleg
Afbeelding

En zo heeft de oude weg eruit gezien
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Palance op vr 16 okt 2020, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 16 okt 2020, 21:26

^^ Mooi! Maar er staat volgens mij III ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 okt 2020, 21:28

Je hebt gelijk! Ik zit te lang achter de computer denk ik :computypen:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 19 okt 2020, 10:29

De "Brankov most" is de oostelijkste oeververbinding over de Sava in Belgrado, vlak voordat die uitmondt in de Donau (locatie). Hij verbindt de binnenstad van Belgrado met de buitenwijk Novi Beograd. Officieel heeft de brug niet echt een naam, hij is simpelweg vernoemd naar de straat in het verlengde van de brug: Most preko reke Save u nastavku Brankove ulice (Brug over de rivier Sava in het verlengde van de Brankovstraat), en die is weer vernoemd naar de 19e eeuwse Servische zanger Branko Radičević.
Afbeelding

Deze brug ligt op de plaats van een brug die in 1941 verwoest is. Als ik de oude foto's bekijk moet dat best een indrukwekkende brug geweest zijn Die brug heette de Most kralja Aleksandra Karađorđevića, vernoemd naar de toenmalige Joegoslavische koning. De brug is in december 1934 in gebruik genomen en dus 7 jaar later alweer verwoest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al zoekende naar wat meer informatie over bruggen kwam ik nog een leuk feitje tegen. De Pančevački most (tussen Pančevo en Belgrado, over de Donau), heeft in 1946 de naam "Most Crvene Armije" (brug van het Rode Leger) gekregen van Tito. Die naam is nooit gewijzigd en heeft dus officieel nog die communistische naam, hoewel die in de praktijk niet gebruikt wordt.

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » ma 19 okt 2020, 20:56

Palance schreef:
vr 16 okt 2020, 21:28
Je hebt gelijk! Ik zit te lang achter de computer denk ik :computypen:
Verbeter het nou :) Ik begreep er eerst niks van. Hoezo routenummer II, er staat toch duidelijk III? En dan tussen haakjes III dus. Wat weet je meer dat je het routenummer II noemt, maar dus toch III is. :s
Pas toen ik je opmerking las, begreep ik het. Het duurde even voordat het kwartje viel. Sorry.

Waar ik routenummer heb gezegd, moet rijksweg nummer staan. Stop de tijd!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 okt 2020, 19:19

Een (nieuwe) schematisch overzicht van het Servische snelwegennet, inclusief stukken in aanbouw en geplande stukken. En de ligging ten opzichte van buurlanden (en verder).

Afbeelding

Directe link: https://denkstream.com/share/images/200 ... ASD-01.png

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 27 okt 2020, 19:56

Opvallend dat er bij Merdare wel een stippellijntje te zien is en het Kosovaarse wegnummer R7 wel wordt getoond, maar de rest van de Kosovaarse snelwegen dan weer niet.