[BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

[BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Quattro » vr 23 dec 2005, 0:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sofia:
Afbeelding

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 23 dec 2005, 14:49

Hebben zo in Bulgarije nog meer snelwegen? En legt daar al veel snelweg? De laaste foto zag het er druk uit wel grappig. 8-)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 23 dec 2005, 15:25

Waar haal je toch al die foto's vandaan? :toppie:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 23 dec 2005, 19:39

Ze hebben in Bulgarije al vrij lang een snelwegennet.

Vanaf Sofija gaat er een richting Burgas, maar daar missen vrij lange stukken. Er gaat er ook één naar Edirne (TR), maar daar ontbreekt maar een klein stukje van. Verder heb je hier en daar enige snelweg-achtige stukken, zoals de rondweg van Sofija, en van Sofija naar de Servische grens.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » vr 23 dec 2005, 21:44

ViaHaaren schreef:Waar haal je toch al die foto's vandaan? :toppie:
1 simpel Nederlands forum: http://www.skyscrapercity.com Meer dan 100.000 topic en meer dan 3,5 miljoen berichten geplaatst door bijna 26.000 leden. Maar laat u niet misleiden door deze cijfers want dit forum wordt regelmatig opgekuist. :lol:
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 23 dec 2005, 21:56

Bulgarije moet trouwens een prachtig land zijn;

hoge bergen, vooral ten zuiden van Sofija, diepe kloven, de uitgestrekte vlakten langs de Donau, en de bossen die totaan de Zwarte Zee lopen. Het schijnt ook een skigebied bij uitstek te zijn, de actuele sneeuwhoogte is bijvoorbeeld 84cm in de bergen. De Zwarte Zee kust is een vakantiebestemming in opkomst.

Aan uitbereiding van het Bulgaarse snelwegennet wordt momenteel geen prioriteit gegeven. Mijn kaarten van 6 jaar geleden geven eenzelfde beeld weer als die van 2005 van het net.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5060
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » vr 23 dec 2005, 22:20

Chrizz schreef: Aan uitbereiding van het Bulgaarse snelwegennet wordt momenteel geen prioriteit gegeven. Mijn kaarten van 6 jaar geleden geven eenzelfde beeld weer als die van 2005 van het net.
Dat zal na 2007 wel anders zijn. Dan wordt Bulgarije lid van de EU en komt voor het wegennet een hoop geld vrij.

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » za 24 dec 2005, 11:59

Hebben ze daar ook borden in zowel het cyrillisch als het latijnse schrift?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 24 dec 2005, 12:18

All the road signs are in Cyrillic with only the major towns having an ‘English subtitle’.

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » wo 14 jun 2006, 9:18

De kaarten zien er inderdaad al jaren hetzelfde uit.

Bij Plovdiv krijg je afslag Svilengrad. Vanaf dat moment rij je uren door dorpjes en dergelijke terwijl op de kaart een snelweg zou moeten liggen vanaf Kharmanli.
Ik vind het heel vreemd. Dit jaar ga ik gewoon doorrijden kijken waar ik uitkom..

Trouwens vragen ze nog steeds 5 euro bij elk grenspost (meestal 3 posten)?
En wat doen ze als je weigert? Iemand meegemaakt?
2 jaar geleden zeiden ze dat ze mijn auto ondersteboven zouden halen als ik geen geld zou geven en omdat ik er wat waardevolle spullen in had liggen had ik maar gedokt maar dit jaar neem ik niks mee dus wil ook niet betalen..

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 14 jun 2006, 9:25

Daar heb ik al iets van opgevangen. Ik vond niet meteen info, maar ik denk dat je dat kunt weigeren... (pure corruptie)

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » wo 14 jun 2006, 10:09

er staat in de anwb handboek dat je moet vragen naar iemand die je dan kan helpen maar als je die gasten geen geld geeft denken ze dan dat ze je helpen met bellen enzo :)

vervelende mensen daar bij de douane

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » wo 21 jun 2006, 10:35

ik zoek een site van de bulgaarse wegennet zoals de autopalya van hongarye en amsj van servie waar je verkeersinfo kan vinden..
weet iemand zo'n site? ik heb me gek gezocht op google etc etc maar kan niets vinden...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 21 jun 2006, 11:16

Je kan waarschijnlijk niets vinden, omdat je het niet in het Cyrillisch hebt geprobeerd?

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » wo 21 jun 2006, 11:23

geen verstand van :cry: :(

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » wo 21 jun 2006, 17:40

Heeft Bulgarije wel zo'n site?
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » wo 21 jun 2006, 18:33

dat vroeg ik me ook al af..

er zijn wel sites waar je oude kaarten ziet of er zijn steden-sites.

ze zouden hongarije als voorbeeld moeten nemen. die geven zelfs door of er files zijn of niet

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 21 jun 2006, 18:39

Er is wel een site van de UAB (Bulgaarse wegenwacht)

http://www.uab.org

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » wo 21 jun 2006, 20:19

bedankt chris , er staat in ieder geval een vers kaart in :)
ik zie dat er de afgelopen 5 jaar niks is gedaan aan de A1 :(

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » za 24 jun 2006, 11:11

Info over Bulgarije van het Belgische ministerie:
Nog steeds geldig op 24 juni 2006

Reizen in Bulgarije kan in principe zonder noemenswaardige problemen verlopen.

Algemene aanbevelingen

Voorzichtigheid is evenwel geboden op drukke plaatsen zoals winkelstraten, metrostations en toeristische centra, meer bepaald aan de Zwarte Zee, voor straatcriminaliteit (pickpockets, gauwdieven,...).

Om het risico van agressie zoveel mogelijk te beperken is het raadzaam 's nachts buiten het stadscentrum niet op straat te komen en in Sofia weg te blijven van de stationsbuurt, niet-verlichte parken en voetgangerstunnels.

In Bulgarije zijn georganiseerde bendes actief in autodiefstal. Autorijders dienen dan ook bijzonder op hun hoede te zijn.

Uitsluitend overdag rijden en alleen van beveiligde parkings gebruik maken is sterk aangeraden.
Er zijn gevallen gemeld van bestuurders die door zogenaamde politieagenten aangehouden worden. Men dient zich ervan te vergewissen dat deze agenten hun identificatiebadge dragen, en desgevallend hun naam te noteren alsook het registratienummer van hun voertuig. Op de autosnelwegen is alléén de "Highway Police Patrol" bevoegd; deze politielui zijn duidelijk identificeerbaar door hun wagens en hun badges.

Wanneer aangifte wordt gedaan van de diefstal of het zoekraken van een wagen kan de douane een borg vragen die gelijk is aan het bedrag van de wettelijke invoerrechten. Om het grondgebied te mogen verlaten is het mogelijk dat de borg moet zijn betaald of dat schriftelijk de belofte moet worden gedaan deze te betalen bij thuiskomst.
Het is aan te raden indien mogelijk een verzekering af te sluiten die soortgelijke risico's dekt.
In geval van problemen bij aankomst aan de grens kunnen reizigers het nummer 02/983 18 65 (meldpunt grenspolitie) oproepen. Dit nummer kan aangesproken worden in het Engels of het Duits.

Vanaf 2004 is een wegentaks ingevoerd, te betalen in Euro bij binnenkomst in het land (vignettensysteem). De bedragen zijn vastgesteld in functie van de geldigheidsduur van het vignet, het type van het voertuig en het aantal assen.
Borden die de betrokken voertuigtypes, de overeenstemmende taksen en de verkoopspunten van de vignetten aanduiden zijn aangebracht bij de binnengrenzen van Bulgarije. Bijkomende inlichtingen hieromtrent kunnen bekomen worden bij de Ambassade van Bulgarije te Brussel.
Bij binnenkomst in Bulgarije moeten alle voertuigen worden gedesinfecteerd. Voor de buitenlandse voertuigen zijn de kosten daarvoor in Euro te betalen.

De Belgische onderdanen die ook de Bulgaarse nationaliteit bezitten, moeten Bulgarije binnenkomen met een geldig Bulgaars reispas. Dezelfden zijn ook verplicht het land te verlaten met het reisdocument waarmee ze zijn binnengekomen.

Bijkomende raadgevingen

De douanebeschikkingen betreffende de (voorlopige) invoer van goederen zijn strikt vastgelegd. Het is aan te raden om inlichtingen te vragen bij de Bulgaarse overheden (eventueel aan de grens) en te letten de nodige verklaringen af te leggen.
Reizigers die niet in een hotel verblijven, dienen zich binnen de 5 dagen te laten registreren bij de plaatselijke politie.
De import of export van valuta hoger dan 8000 BGL (4000 Euro) dient men bij de douaneautoriteiten aan te geven.
Geld wisselen op de zwarte markt is verboden en wordt zwaar bestraft. Het is aangeraden geld te wisselen in een bank eerder dan in niet altijd betrouwbare wisselkantoren.
Het is af te raden grote sommen geld op zak te hebben of rond te lopen met waardevolle voorwerpen. Deze kunnen best op een veilige plaats worden bewaard (b.v. hotelkluis), samen met de originele identiteits- en reispapieren (paspoort, rijbewijs,...) waarvan dan alleen een eensluidende fotokopie wordt meegenomen.

Indien men een onroerend goed wenst te kopen, is het ten zeerste aangeraden een ernstige advocaat onder de arm te nemen om onaangename verrassingen te vermijden.

Er staan zware straffen op de handel in en het gebruik van drugs.

Vogelgriep

De vogelpest heeft ook Bulgarije bereikt. De bekende gevallen betreffen vooralsnog alleen wilde vogels.

Met betrekking tot vogelgriep leggen de Wereld Gezondheidsorganisatie noch de FOD Volksgezondheid (nog) geen enkele reisbeperking op naar eender welke bestemming, maar ze bevelen wel nog steeds een aantal voorzorgsmaatregelen aan om zo de contactrisico's met het virus van de vogelgriep te verkleinen (mijden van pluimvee, eten van goed gebakken of gekookt vlees van gevogelte of gevogelteproducten, regelmatig wassen van handen).

Uitvoerige informatie vindt u terug in de rubriek "Alles weten over influenza" of op de websites van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid (http://www.health.fgov.be <http://www.health.fgov.be/>), de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO - http://www.who.int/csr/disease/avian_in ... index.html), het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de Voedselketen (FAVV - http://www.favv-afsca.fgov.be) of de Wereldorganisatie van Diergezondheid (O.I.E. - http://www.oie.int).
http://www.diplomatie.be/nl/travel/coun ... =BULGARIJE

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » di 27 jun 2006, 0:56

er wordt geadviseerd om niet snachts door Bulgarije te rijden.
moet ik nou tot de ochtend aan de grens wachten als ik om 23 uur bulgarije in rij?

en dat moet dan in de EU???

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 27 jun 2006, 6:57

goreme schreef: en dat moet dan in de EU???
Ja, dat is een goede zet geweest :roll:

(Anderzijds, ook in Nederland of Frankrijk zijn er 's nachts bendes actief langs de snelwegen)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » di 27 jun 2006, 9:46

Ik heb vanochtend een kennis van me gesproken die op 23 juni vertrok en inmiddels in Turkije is aangekomen.
Aan de grens hebben ze om geld gevraagd, toen hij weigerde hebben ze al zijn spullen uit de auto gehaald. Hij moest 5 uur lang wachten voordat hij zijn paspoort terug kreeg.
Vorig jaar hadden veel mensen het gevoel dat het minder was geworden maar blijkt dat ze weer aan hun praktijken zijn begonnen.
Wie kan deze mensen tegenhouden zodat de mensen daar rustig kunnen doorreizen?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 27 jun 2006, 11:07

Niemand. Hoogstens de EU zelf door Bulgarije te weigeren.

Ik moet zeggen dat ik in (vml.) Joegoslavië nooit zulke mistanden ben tegengekomen. In ieder geval niet aan de grenzen. Wel word je wat vaker aangehouden mals je een buitenlandse kenteken hebt, maar mijn voordeel is dat ik de taal spreek, dus dat scheelt in smeergeld :)

Wel kan ik me een busreis herinneren van begin jaren 80, met controle aan de Italiaans-Oostenrijkse grens, waarbij de Italiaanse politie een duistere hoge boete op wilde leggen. Nadat de chauffeur op hoge poten zijn chef wilde spreken, konden we ineens toch wel doorrijden. Het was op de snelweg tussen Tarvisio en Villach.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » za 15 jul 2006, 18:48

Familie is door Bulgarije gereden en hebben niks betaald aan de grens!!!

Dat is pas positief nieuws..
Ik ga 15 augustus dus kan ik (hopelijk) met een goed gevoel door Bulgarije rijden. Eerlijk is eerlijk het is een mooi land zolang je geen last hebt van mensen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 09 aug 2006, 16:40

Binnenkort treedt Bulgarije toe tot de Europese unie, en vanaf dat moment wordt het Cyrillisch één van de officiele alfabetten van de Europese Unie. Op dit moment is Bulgarije hard aan het werk om al haar richting- en straatnaamborden in Latijnse transcriptie om te zetten, zodat de bewegwijzering tweetalig wordt. Ook komen er Engelse toeristische informatiepanelen. Dit zorgt gelijk voor een probleem, aangezien het cyrillisch niet gelijk omzetbaar is in het Latijnse schrift. Sommige plaatsnamen kunnen op zeven verschillende manieren worden geschreven in het Latijnse schrift. Geen wonder dat men werkt aan een uniform omzet-systeem, dat wel tot gevolg heeft dat uitspraaknuances komen te vervallen, zodat de vertaalde plaatsnamen meer exoniem worden dan een letterlijke omzetting van het schrift.
(c) International Herald Tribune.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 09 aug 2006, 16:45

Interessant! Afbeelding

Hoe zit dat trouwens met Griekenland? Dat heeft ook een afwijkend alfabet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 09 aug 2006, 16:50

In mijn ervaring is het Griekse alfabet in ieder geval makkelijker om te zetten in een Latijns alfabet. Waarbij ook een rol speelt dat het Griekse alfabet maar in één taal wordt gebruikt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 09 aug 2006, 16:50

Ja, dat kun je vinden op de Euro-briefjes waar ook de Griekse transcriptie op staat :)
In Griekenland worden op de hoofdwegen het Griekse en Latijnse alfabet samen gebruikt, op locale wegen meestal alleen Grieks...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 09 aug 2006, 17:05

Het Bulgaars, Oekraïens en Russisch hebben letters die niet direct om te zetten zijn in het Latijnse schrift.

Het Servisch kan dat wel: Voor elke letter in het (Servisch-)Cyrillisch bestaat 1 letter voor het Latijnse schrift en omgekeerd.

Zie voor een 'vertaaltabel' deze site (halverwege de pagina). Het Servisch kent officieel dan ook 3 schriften.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie