[BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Kaaiman » wo 21 aug 2019, 8:28

Opslagplaats? Ziet er meer uit als een illegale afvalstort.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » do 10 okt 2019, 20:26

Morgen opent 9 kilometer van de A2 tussen Yablanitsa en Boaza.

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=43. ... 27/24.1837

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » di 29 okt 2019, 16:44

Het tracé van de geplande A5 tussen Varna en Burgas, langs de Zwarte Zee.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Palance » di 29 okt 2019, 18:34

Sterker nog: volgens de titel bovenaan de kaart héét de snelweg ook “Zwarte zee”. (Черно море=Zwarte zee)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » di 29 okt 2019, 18:56

Dat klopt, in de communicatie wordt in Bulgarije bijna altijd de snelwegnaam gebruikt zoals 'AM Cherno More' (AM = avtomagistrala)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » di 03 dec 2019, 21:52

De A6 in aanbouw tussen Dragoman en Slivnitsa. Het verkeer wordt omgeleid via de oude hoofdweg, die nog is uitgevoerd in kasseien. Ik vraag mij af hoe oud die weg is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Hajo » wo 04 dec 2019, 18:50

^^ Ik denk dat die weg met kasseien uit de jaren dertig van de vorige eeuw stamt.

Begin vorige eeuw kwamen zulke wegen veel vaker voor dan tegenwoordig. Ook belangrijke hoofdwegen hadden vaak een stenen verharding. Pas na de oorlog ging men steeds meer op beton en asfalt over. Stenen wegen werden daarbij eerst met asfalt overlaagd, pas later werd zo'n weg geheel in asfalt of beton uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » wo 11 dec 2019, 18:57

Er is nog eens 483 miljoen BGN (€ 247 miljoen) toegekend voor de bouw van de A2. Dit gaat om 89 kilometer autosnelweg. Hiermee is nu de financiering voor het gehele resterende deel van de A2 gedekt.

>> https://sofiaglobe.com/2019/12/11/bulga ... struction/
Chris schreef: wo 12 dec 2018, 21:17 De Bulgaarse regering heeft 1,35 miljard BGN (€ 690 miljoen) vrijgemaakt voor de bouw van de A2 (Sofia - Varna).

De Bulgaarse regering heeft onverwacht een begrotingsoverschot, men had een raming van een tekort van 1,1 miljard BGN gemaakt voor de begroting van 2018, maar in de eerste 10 maanden kwam het overschot uit op 2,84 miljard leva. Het jaar eindigt met een kleiner overschot van 591 miljoen leva omdat er dus geld wordt toegekend aan onder andere de bouw van de A2. Bulgarije heeft ook de op 2 na laagste staatsschuld in Europa met 24%.

Met de 690 miljoen euro wordt 134 kilometer van de A2 aangelegd tussen Yablanitsa en Veliko Tarnovo.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » za 11 jan 2020, 20:07

De weekintensiteiten op de Vidin - Calafat Bridge. Dit ligt nu iets boven de 20.000 per week = ~3.000 per dag. De groei lijkt er nu wel een beetje uit te zijn. De intensiteiten zijn sinds het openingsjaar 2013 wel ruim verdubbeld.

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door jelger » za 11 jan 2020, 22:38

^^
Ik zit in de statistiek van week 31 2015. :lol:

Een deel van de reis die ik niet meer af heb gemaakt in de videobewerking. Dus nu maar even snel wat in elkaar gehackt. Brugpassage zit net na 3:30. Poedelprijs voor degene die raad waar we in Vidin vandaan gekomen zijn. :mrgreen:
Link

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door mavas » zo 12 jan 2020, 0:30

Chris schreef: za 11 jan 2020, 20:07 De weekintensiteiten op de Vidin - Calafat Bridge. Dit ligt nu iets boven de 20.000 per week = ~3.000 per dag. De groei lijkt er nu wel een beetje uit te zijn. De intensiteiten zijn sinds het openingsjaar 2013 wel ruim verdubbeld.

Afbeelding
Die route lijkt zich wel bewezen te hebben. Met 3.000 per dag op zo'n verbinding is niet gek. Hij ligt namelijk niet heel logisch in de internationale verbindingen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » do 16 jan 2020, 21:36

De Bulgaarse wegbeheerder heeft een aanvraag voor EU-financiering voor het deel van de A3 door de Kresna Gorge ingetrokken. Het blijkt voor Bulgarije financieel niet mogelijk om de snelweg binnen EU-wetgeving omtrent tunnelveiligheid en natura 2000 aan te leggen.

Het voorkeursalternatief is om een nieuw tracé voor de rijbaan richting Sofia aan te leggen en de bestaande weg richting Kulata om te vormen tot één rijrichting. Vergelijkbaar met wat Macedonië indertijd heeft gedaan met de A1 ten zuiden van Skopje.

Om aan de maximale milieubescherming te voldoen zou de snelweg over 14 of 15 kilometer ondertunneld moeten worden. Dat zou waarschijnlijk meer dan een miljard kosten. Er was voorheen nog een alternatief om één rijrichting in een enkelbuizige tunnel aan te leggen maar dat is dan weer niet veilig genoeg. Een probleem is ook dat er in Bulgarije nauwelijks expertise is omtrent wegtunnels, zeker geen wegtunnels van dit kaliber.

De rijrichting Kulata is dan weliswaar bochtig maar kent geen serieuze hoogteverschillen. Voor de voorgenomen bouw van de rijrichting Sofia geldt dat wel, maar dat wordt wordt wel gereduceerd met de bouw van een aantal korte tunnels.

Dit is het voorgenomen project:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Tachi » zo 19 jan 2020, 19:53

jelger schreef: za 11 jan 2020, 22:38 Poedelprijs voor degene die raad waar we in Vidin vandaan gekomen zijn. :mrgreen:
Link
:mrgreen:
https://www.google.nl/maps/@43.9883523, ... 312!8i6656

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door jelger » zo 19 jan 2020, 20:27

Goed herleid! :top: :worship:

Camera iets te laat gestart. Ons echte startpunt die dag was Hotel Anna Christina, een zijstraatje terug.

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Riis » ma 03 feb 2020, 12:05

Wat betreft de tunnel-expertise geloof ik dit direct, ook bij de bouw van de snelwegen kan men nog een hoop leren van andere EU-landen die e.e.a. al verder hebben ontwikkeld. Zelfs de nieuwe snelweg zijn totaal niet veilig en ook de mentaliteit/rij-opvoeding is niet helemaal in orde. Het grootste probleem vind ik de veel te korte invoegstroken die je door het hele land vindt en het vastgeroeste idee dat de rechterbaan vooral voorbehouden is aan langzaam verkeer (of invoegend verkeer op de veel te korte stroken).

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door GuteFahrt » ma 24 feb 2020, 17:02

Chris schreef: do 15 nov 2018, 20:03 Nog wat nieuws;

Er is een contract gegund om 14,5 kilometer van de I/8 op te waarderen naar 2x2 rijstroken tussen Kalotina en Dragoman. Dit is onderdeel van de transitroute van Servië naar Sofia. Er wordt nog geen A-nummer voor dit deel genoemd.

(...)
Ik vond een bericht van 10 dagen geleden waarin wordt gemeld dat de werkzaamheden inmiddels zijn begonnen en dat het in januari 2022 klaar moet zijn.

https://www.stroiteli-bg.com/novini/sta ... la-evropa/
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » vr 20 mar 2020, 15:20

De aanleg van de A6 Sofia - Kalotina. Deels wordt de bestaande weg I/8 verdubbeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » di 07 apr 2020, 15:49

De bypass van Gabrovo in de Stara Planina (Balkangebergte). De bypass is onderdeel van de weg I-5 maar op de nieuwe wegwijzers staat alleen de E85 en dan ook nog wit-op-blauw. Ook wel opvallend dat Shipka de control city is richting zuiden, omdat Kazanlak of Stara Zagora veel groter zijn. Maar dat komt wellicht doordat de weg eerst nog over de Shipka Pass gaat, één van de meer bekende passen in Bulgarije.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » do 28 mei 2020, 10:02

Een soort van rotonde in Varna.

Afbeelding

Afbeelding

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door martien » do 28 mei 2020, 10:20

^^ ik herken die plek, de rotonde ligt in de I-9 (kaart), er lag eerder een u-bocht-constructie (Streetview).

De I-9 is vanaf de stadsgrens van Varna tot aan Golden Sands voor Nederlandse standaarden heel vreemd. De weg is 2x2, heeft soms kenmerken van een stroomweg en soms van een erftoegangsweg. Op het grootste deel mag je 60. Soms mag je 90, maar is er geen voetpad en lopen mensen langs de zijkant en ineens een zebrapad (!). Er zijn heel veel uitritten naar kleine zijstraten of vakantiecomplexen. En net voor Golden Sands houdt het 2x2-deel op en duik je onmiddelijk een slinger in met een kleine afdaling.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door mavas » do 28 mei 2020, 10:45

Interessante variant op een turborotonde, waarbij de nadruk ligt op doorstroming op de doorgaande richting.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » do 04 jun 2020, 21:01

Vandaag is de grote bypass van Gabrovo in Centraal-Bulgarije geopend, onderdeel van hoofdweg I/5 (Veliko Tarnovo - Stara Zagora). De weg doorkruist hier het Stara planina-gebergte. Het is één van de grootste wegenprojecten in Bulgarije, de nieuwe rondweg is 23 kilometer lang, omvat meerdere tunnels en een 640 meter lang cantilever viaduct met een overspanning van 160 meter. Het is pas de derde cantilever (vrije voorbouw) brug van Bulgarije.

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=42. ... 82/25.2775

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » ma 09 nov 2020, 12:49

Het eerste deel van de A6 is bijna gereed tussen Slivnitsa en Dragoman. Het nummer A6 wordt kennelijk niet bewegwijzerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » di 10 nov 2020, 18:36

Vandaag is kennelijk de 17 kilometer A6 tussen Dragoman en Slivnitsa geopend. Dit is het eerste segment van de autosnelweg 'Europa' tussen de Servische grens en Sofia.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » ma 07 dec 2020, 9:57

De aanbesteding is gestart voor de bouw van 75,6 kilometer A8 in Noord-Bulgarije.

Het gaat om 40 kilometer tussen Ruse en Byala en 35 kilometer in de omgeving van Byala.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » di 08 dec 2020, 22:46

Er is nu een aannemer geselecteerd voor LOT 3.2.2 van de A3 door de Kresnakloof in Zuidwest-Bulgarije.

LOT 3.2 is 24 kilometer lang van Krupnik naar Kresna. Dit deel voert door de Kresnakloof. Oorspronkelijk was hier één lange tunnel gepland maar uiteindelijk voert men dit gefaseerd uit met één nieuwe rijbaan in tunnels en op viaducten, waarna de oude rijbaan een éénrichtingsweg wordt (net zoals de A1 in Macedonië).

Men heeft de EU-financiering voor dit project ingetrokken omdat er dan kennelijk niet aan EU-regelgeving voldaan hoeft te worden omtrent Natura 2000. Dit stuk A3 wordt dan uit de reguliere begroting gefinancierd.

LOT 3.2.2 is 10,4 kilometer lang, de aannemer is een Portugees-Bulgaars consortium dat geen grote naam is in Oost-Europa. Het Portugese bedrijf is Empresa Portuguesa de Obras Subterrâneas, dat in het portfolio maar één project buiten Portugal heeft (een tunnel in Caracas).

LOT 3.2.1 is 13,2 kilometer lang, hier is in november 2019 al een aannemer geselecteerd, een consortium van Bulgaarse bedrijven, maar hier is het contract nog niet van getekend. De bedoeling is kennelijk om beide contracten gelijktijdig te tekenen en aan te leggen. En dan ook te openen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » di 09 mar 2021, 19:31

De bouw van de A3 tussen Blagoevgrad en Simitli.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » wo 10 mar 2021, 17:14

Het ongelijkvloers maken van de ringweg van Sofia. Dit is het zuidoostelijk deel ter hoogte van de weg II-82.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door MotelMioveni » zo 25 apr 2021, 15:22

Afdwalen van het onderwerp wordt soms streng bestraft, vandaar dat ik mijn reactie maar even in deze discussiedraad neerzet, want wat ik kwijt wilde, heeft meer met rijden in Bulgarije te maken, dan met autosnelwegen die ook militaire landingsbanen kunnen zijn.
MotelMioveni schreef: vr 02 apr 2021, 20:07 Onder het mom van 'beter laat dan nooit', heb ik nog iets toe te voegen aan een 15 jaar oud bericht van ACT, wat ik destijds wel gelezen heb, maar toen had ik zelf geen account, dus kon ik niet reageren. Tussen Plovdiv en Sofia is niet fout, maar Plovdiv is veel dichterbij.
ACT-F schreef: wo 12 okt 2005, 23:29 In Bulgarije heb je een stuk tussen Plovdiv en Sofia waar geen middenvangrail zit en ook geen portaalborden. Je mag er maar 80km/u en het is daar tijdelijk even geen snelweg volgens de verkeersborden, maar wel gewoon 2x2 rijstroken met vluchtstrook. Daar kan makkelijk een vliegtuig landen.
Mijn eerste bezoek aan Bulgarije was in de zomer van 2002 en toen lag dit stuk landingsbaan in de A1 er nog duidelijk herkenbaar bij, heel breed, met snelheidslimiet en zonder middenvangrail. De twee richtingen van de snelweg werden toen slechts door lijnen gescheiden.

<knip>
Wie precies wil lezen wat ik schreef over de voormalige landingsbaan op de A1/E80 bij Plovdiv, kan hier verder lezen:

viewtopic.php?p=1147058#p1147058

Vervolgens reageerde ACT op mij en ik wilde weer op ACT reageren:
ACT-F schreef: za 17 apr 2021, 14:47 ^^ Bedankt voor de update :lol:

Ik dacht al iets te missen de afgelopen jaren, want de voormalige landingsbaan is inderdaad minder herkenbaar door de middenvangrail. Als sinds de jaren '80 dat we er overheen rijden is dit een onmiskenbaar stukje snelweg geweest. Kort erna wist je dat je op de laatste afslag van Plovdiv moest letten voor de richting Istanbul. Meestal stond er een bord 'Transit' bij al dan niet vergezeld met politieagenten die je de weg wezen of zelfs probeerden te bekeuren als je 'verkeerd' reed met je buitenlandse kenteken.

Langzaam maar zeker verdwijnen de relikwieën van de koude oorlog.
Ach ja, de Bulgaarse politie kon soms wat dwingend en hardnekkig zijn in hun pogingen om het verkeer in goede banen te leiden, maar ze hadden dan ook heel wat te stellen met die grote stroom rallyrijders van Turkse afkomst, op weg naar (of van) Edirne en Istanbul. :roll:

Toen ik in 2007 of 2008 Bulgarije wilde verlaten, had ik een route uitgestippeld van Plovdiv via Petrohanski Prohod (bergpas in weg 81), Montana en Vidin. De zuidelijke ringweg van Sofia was nog een grote rommelboel, de enkelbaans noordelijke ringweg was mij een veel te grote omweg en de 'severna skorostna tangenta' (nieuwe noordelijke ringsnelweg), die bestond nog lang niet, dus met de stadskaart van Sofia erbij had ik mijn route dwars door de Bulgaarse hoofdstad uitgestippeld. De Carigradski shossee (c = ts) eindigt in Sofia ergens bij het parlement, waarna je echt even de weg moet weten om Bulevard Slivnica te vinden, die aantakt op weg 8 naar de Servische grens. Om weg 81 makkelijk te vinden, wilde ik langs het centraal station van Sofia rijden. :arrow:

Al dat internationale doorgaande verkeer konden ze in de hoofdstad natuurlijk missen als kiespijn, maar daar had ik geen boodschap aan, want ik had geen zin om buitenom te rijden, veel tijd te verliezen en mijn afslag te missen, die niet al te best bewegwijzerd was. :ongeduldig:

Het zullen mijn gele nummerplaten wel geweest zijn, want ik werd uiteraard de ring van Sofia opgewezen, maar ik reed links om de agent heen en stopte op de vluchtstrook onder de oostelijke ring, 50 meter voorbij de agent die mij via weg 18 en weg 2 richting Botevgrad had willen sturen, waar ik niet naartoe wilde, dus daarom stopte ik voorbij de splitising. Als een opgewonden standje dribbelde de man achter mij aan en maakte aanstalten mij de huid vol te schelden, maar toen ik in het Bulgaars vroeg op grond van welk wetsartikel hij mij had willen aanhouden, stokten de woorden hem in de keel. Op zijn vraag wat mijn bestemming was, antwoordde ik kortaf (met ijspegels aan mijn tekstballon): 'Centralna Gara' (centraal station) en 'Poznavam pâtya do tam' (Ik ken de weg daarheen). :dyn_hyp:

Toen ik vroeg of ik als Europees burger in een EU-land (Bulgarije was in 2007 lid geworden van de EU) zelf mijn route mocht kiezen, haastte hij zich mij een goede reis te wensen en was ik vrij om te gaan en staan waar ik wilde. :mrgreen:

Moraal van dit verhaal: Het helpt heel erg als je de taal leert van het land waar je gaat wonen, zelfs al woon je daar maar tijdelijk, want de Bulgaarse politie stond nogal met hun mond vol tanden tegenover iemand die onverwacht hun taal sprak... :PP:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » do 05 aug 2021, 11:25

Er komt een nieuwe grensovergang bij Rudozem, op de route Plovdiv - Xanthi. De grensovergang komt deze maand gereed, maar de weg is aan Griekse zijde nog niet voltooid, waarschijnlijk wordt het daarom pas in 2022 in gebruik genomen. Het ligt in bergachtig terrein. De Bulgaarse weg II/86 sluit dan aan op de Griekse weg EO55.

Afbeelding

De Griekse weg:
Afbeelding

Plaats reactie