[BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Snelwegenkenner » za 27 jun 2015, 12:32

Is het zeker dat de snelweg tot Chirpan in oktober opent?

Dan zijn Jihadisten nog sneller hier...

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Tachi » za 27 jun 2015, 15:19

^^ In Bulgarije? Is er ooit een deel van deze snelweg zonder vertraging geopend?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door SnarfFlevoland » za 27 jun 2015, 15:26

olaf schreef:We hebben daar totaal geen last van gehad. Ze controleren wel omdat je uit Servië komt en dit land niet in de eu zit. Dit is wel de meest logische weg. Gewoon pascontrole en soms bagage. Je hoeft geen geld in je paspoort te stoppen als je dat bedoeld. Verder gewoon aan de verkeersregels houden heb je nergens last van. Er zijn wel veel politiecontroles maar we zijn nooit aangehouden. Gewoon in de dorpen 50 rijden.
Dat klinkt alvast erg rustgevend! :) Je hoort en/of leest soms nog erg wonderlijke verhalen. Vooral over komische douanecontroles en aanhoudingen in het binnenland voor overtredingen die je helemaal niet hebt begaan. En verder ook over criminele bendes.

Sinds ik al in diverse voormalige oostbloklanden ben geweest en me daar volledig veilig en correct behandeld voelde, was ik al wat skeptisch over de spookverhalen uit Bulgarije.

Hebben nog meer forummers ervaringen en/of tips met reizen door dit land?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door olaf » zo 28 jun 2015, 12:51

Die verhalen kloppen ook wel die tijd is wel geweest maar om aansluiting bij de eu te krijgen was ook een voorwaarde om de corruptie aan te pakken. Vandaar dat ze je niet zomaar meer staande houden. Dan moet je wel te hard hebben gereden. Dan is de kans dus groot dat ze je staande houden. Ze controleren wel enorm veel. Ik weet niet of je een doorreis gaat maken of het land zelf wil verkennen maar buiten de snelwegen die er nu liggen is het wegennet erg slecht en dus niet prettig om te rijden

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » zo 28 jun 2015, 12:57

In Bulgarije kwam het een aantal jaren geleden inderdaad vrij vaak voor dat je werd aangehouden voor nep-overtredingen, of smeergeld moest betalen aan de grens. De Bulgaarse overheid is bezig om dat aan te pakken, er hangen namelijk financiële consequenties aan vast vanuit de EU.

Zie ook dit bericht van 2014: http://sofiaglobe.com/2014/11/25/bulgar ... de-checks/

Ik heb er de laatste 2 jaar ook minder over gelezen.

Angelus
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 07 jun 2014, 14:41

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Angelus » zo 28 jun 2015, 15:03

Ik ben vorig jaar aangehouden. Was ergens tussen Plovdiv en Dimitrovgrad. Dat stukje waar ik te hard reed was goed, was een 90-weg. Voor 20 euro heb ik toen mijn rijbewijs terug gekregen

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door SnarfFlevoland » ma 29 jun 2015, 16:56

olaf schreef:Ik weet niet of je een doorreis gaat maken of het land zelf wil verkennen maar buiten de snelwegen die er nu liggen is het wegennet erg slecht en dus niet prettig om te rijden
Beide zal het geval zijn. In Bulgarije wil ik o.a. de gebergtes en skigebieden verkennen om daarna weer verder te reizen. Over de slechte staat van de binnendoor wegen ben ik op de hoogte. Hoofdwegen moeten toch wel min of meer van acceptabele kwaliteit zijn.
Angelus schreef:Ik ben vorig jaar aangehouden. Was ergens tussen Plovdiv en Dimitrovgrad. Dat stukje waar ik te hard reed was goed, was een 90-weg. Voor 20 euro heb ik toen mijn rijbewijs terug gekregen
Hoeveel reed je daar te hard? Zolang het een normale overtreding is vind ik €20 nog wel meevallen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door jelger » ma 29 jun 2015, 20:00

SnarfFlevoland schreef:Hoe zit het eigenlijk met de corruptie van Bulgaarse douaneambtenaren en (grens)politie? .
Geen last van corruptie gehad. En het zou sindsdien alleen maar beter zijn geworden.

grens overgang in : Vrashka chuka (Servië - Bulgarije bij Zajecar). Het was wel een hele procedure laat op de avond, maar dat had meer te maken met de organisatie (beetje sovjet stijl ieder stempeltje een ander loket). Gemoedelijke overgang verder, typisch platteland die twee jongemannen in een oude auto wel konden waarderen. Ook geen uitgebreide bagagecontrole gehad, gewoon een vluchtige blik in de auto en kofferbak.

gereden via Vidin (overnachting) en route (1) naar de A2 bij Botevgrad. Via Sofia naar Stara Zagora over de A1 om binnendoor via Radnevo en Topolevgrad uit te komen op de grens naar Turkije bij Lesovo (De A1 was nog niet zo ver doorgetrokken).

Geen enkele keer aangehouden voor Baksheesh. Wel langs de (1) de nodige zigeunerhoertjes zien staan. Een passerende motorrijder troffen we later aan tijdens een openbare pijpsessie 30 meter van de weg. :nuts:

Over de staat van de wegen buiten de autosnelweg : ik vond de route die ik reed wel meevallen wat wegkwaliteit beteft. Het was soms binnen de bebouwde kom van wat grotere plaatsen slecht. Bijvoorbeeld bij Montana waar je helemaal omgeleid wordt en over slechte wijkwegen geleid wordt. Maar de hele (1) als geheel was goed te doen, en strak op door te rijden. Maar er zullen vast slechte wegen zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door SnarfFlevoland » di 30 jun 2015, 0:49

^^
Dank voor het delen van je ervaringen. Waarschijnlijk kom ik Bulgarije gewoon via Dimitrovgrad binnen, maar rij dan vanaf Skopje naar het zuiden de hooggebergtes in. Eventueel terug via Griekenland en Macedonië of anders Roemenië.

Het ligt er ook aan hoeveel tijd ik heb. Eventueel lijkt me skiën in Turkije ook wel wat, sinds ik daar nu van verschillende mensen berichten over heb gelezen. Eens kijken waar het schip zal stranden. Voordat ik weet zit ik net als een bekende uit Innsbruck met de ski's in Armenië. :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door ACT-F » vr 03 jul 2015, 14:50

Gisteren ben ik over de nieuwe A4 gereden van Dimitrovgrad naar de Turkse grens gereden. Een prachtig stukje asfalt waar nog zeer weinig verkeer is. Schrikbarend was de kilometers lange file van vrachtwagens die net voorbij Svilengrad begon. In eerste instantie stonden ze stil op de vluchtstrook, maar bij het naderen van de grens werd het vrachtverkeer door de politie naar de linkerstrook gedirigeerd. Je moet je voorstellen dat de chauffeurs ernaast zitten te picknicken en rondlopen terwijl het autoverkeer er voorbij raast. Daar moeten ze toch echt een goede oplossing voor vinden of de douanecapaciteit fors vergroten.
Meer bitumen!

Angelus
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 07 jun 2014, 14:41

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Angelus » zo 05 jul 2015, 13:35

SnarfFlevoland schreef:Hoeveel reed je daar te hard? Zolang het een normale overtreding is vind ik €20 nog wel meevallen.
140-150 km/h. Het was 7 uur in de ochtend.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door duikgek89 » zo 05 jul 2015, 14:04

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » ma 06 jul 2015, 14:45

De A3 bij Dupnitsa:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Tachi » ma 06 jul 2015, 15:40

jelger schreef:Geen last van corruptie gehad. En het zou sindsdien alleen maar beter zijn geworden.
Als gewone toerist zul je er niet veel last van hebben, maar als vrachtwagenchauffeur schijn je daar meer last van te hebben.

Ik heb ergens gelezen dat de lange rijen met vrachtwagens bij Kapitan Andreevo - Kapikule ontstaan door tekort aan niet-corrupte douane-ambtenaren aan Bulgaarse zijde. Afgelopen mei zijn weer een trits Bulgaarse douane-ambtenaren de laan uitgestuurd. Het duurt even voordat de lege plekken opgevuld zijn.
Angelus schreef:
SnarfFlevoland schreef:Hoeveel reed je daar te hard? Zolang het een normale overtreding is vind ik €20 nog wel meevallen.
140-150 km/h. Het was 7 uur in de ochtend.
Bij een snelheidsovertreding van 50 km/u of meer betaal je echt niet € 20. En al hélémáál niet direct aan oom agent, maar via een bank. Ik neem aan dat er geen proces-verbaal o.i.d. is opgemaakt en dat je als Brugman geluld moet hebben om het bedrag naar €20 af te dingen.
Normaalgesproken had je een rijverbod van 2-3 maanden gekregen plus een boete van ongeveer € 100 ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » zo 26 jul 2015, 15:03

De A4 tussen Chirpan en Dimitrovgrad.

Afbeelding

Afbeelding

psycoturko
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 9:38
Contacteer:

Re: RE: Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door psycoturko » zo 26 jul 2015, 16:19

Ik rij nu letterlijk over de(straks) oude A80 via haskovo.... Heb daarvoor 1,5 uur lang de tomtom gevolgd die mij via de snelweg richting burgas ,A1, naar chirpan centrum heeft geleid over een doodlopende weg uit de goede oude communistische tijd. Gelukkig waren overal bulgaarse turken die voor een prikkie (10 euro) ons naar de oude weg richting edirne heeft gebracht.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op zo 26 jul 2015, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Let op je taalgebruik! Niet zo netjes...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » zo 26 jul 2015, 16:28

^^ Je kan beter de bewegwijzering volgen. Als je TomTom je op een doodlopende straat in Chirpan laat uitkomen op de transitroute naar Turkije lijkt me er iets niet goed met je TomTom te zijn.

psycoturko
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 9:38
Contacteer:

Re: RE: Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door psycoturko » zo 26 jul 2015, 16:46

Chris schreef:^^ Je kan beter de bewegwijzering volgen. Als je TomTom je op een doodlopende straat in Chirpan laat uitkomen op de transitroute naar Turkije lijkt me er iets niet goed met je TomTom te zijn.
Afbeelding

İk sta net te kijken op maps en alle puzzelstukjes vallen in elkaar. İk heb idd gedaan wat je zei, mbv een bulgaarse turk. Hierboven in foto staat mijn route. İk ben via de oude a80 over gegaan op het nieuwe stuk dat in juni open is gegaan. Zal wel fotos uploaden ervan...

psycoturko
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 9:38
Contacteer:

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door psycoturko » di 28 jul 2015, 0:53

Afbeelding

Afbeelding

Nieuw stuk weg tussen dimitrovgrad en kapitan andreevo die onlangs geopend werd. Heerlijk stuk weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » vr 31 jul 2015, 20:33

Vandaag is 15 kilometer van de A3 (Struma Motorway) opengesteld in het zuidwesten van Bulgarije, tussen Sandanski en het grensstadje Kulata. Toen twee maanden geleden werd aangekondigd dat dit deel op 1 augustus zou worden opengesteld, geloofde bijna niemand dat het mogelijk was aangezien delen nog niet eens geasfalteerd waren en men nog met de kunstwerken bezig was. Maar het is ze toch gelukt.

edit: wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » zo 02 aug 2015, 9:36

De grensovergang Kapitan Andreevo met Turkije (richting Edirne / Istanbul).

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » zo 02 aug 2015, 13:11

Chris schreef:Opvallend vormgegeven aansluiting tussen de A2 en I/2 bij Belokopitovo. Voor een snelwegknooppunt zijn dit soort aansluitingen niet echt aan te raden, maar dit is een aansluiting tussen een snelweg en een hoofdweg. De wit gekleurde delen betreffen de A2.

Afbeelding
Bovenstaand knooppunt opent morgen voor het verkeer, inclusief 5 kilometer van de A2 langs Belokopitovo. Het wordt beschouwd als het grootste knooppunt van Bulgarije.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door jelger » zo 02 aug 2015, 16:41

Even inhakend op het stuk van Dimitrovgrad via Haskovo naar de A1 : Paar dagen geleden gereden.
Het staat ook niet op alle essentiele stukken erg helder aangeven. Als je net van de snelweg de (5) bij Dimitrovgrad wordt opgestuurd is eea wat verwarrend. Vooral als je ook achterom kijkt en "Sofia" op de snelweg aanduiding ziet staan... .

Er waren bij de grens een stel Belgen (Turken) in dure flits auto's die we op bovengenoemd stuk ineens in tegenovergestelde richting zagen staan (en zoeken). Die reden ongetwijfeld op de navigatie. Het was voor mij zonder navigatie ook af en toe niet heel duidelijk, maar de nodige reiservaring, wijsheid en oplettendheid hielp wel.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door jelger » zo 02 aug 2015, 16:49

Daarnaast : het lijkt wel of er aan elk (groot) snelweg viaduct gewerkt wordt in Bulgarije. Niet alleen voornoemde in de A1 (post van Chris, 8 juni)

psycoturko
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 9:38
Contacteer:

Re: RE: Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door psycoturko » zo 02 aug 2015, 19:02

jelger schreef:Even inhakend op het stuk van Dimitrovgrad via Haskovo naar de A1 : Paar dagen geleden gereden.
Het staat ook niet op alle essentiele stukken erg helder aangeven. Als je net van de snelweg de (5) bij Dimitrovgrad wordt opgestuurd is eea wat verwarrend. Vooral als je ook achterom kijkt en "Sofia" op de snelweg aanduiding ziet staan... .

Er waren bij de grens een stel Belgen (Turken) in dure flits auto's die we op bovengenoemd stuk ineens in tegenovergestelde richting zagen staan (en zoeken). Die reden ongetwijfeld op de navigatie. Het was voor mij zonder navigatie ook af en toe niet heel duidelijk, maar de nodige reiservaring, wijsheid en oplettendheid hielp wel.
Inderdaad. Had ook hetzelfde probleem vorige week. Aansluiting van A1 op de A3 is nog niet af, waardoor je via allemaal andere weggetjes moet. Beste is dus om de borden te volgen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Chris » ma 03 aug 2015, 14:14

Een luchtfoto van de aansluiting A2 en I/2 nabij Shumen dat vandaag in gebruik is genomen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Wouter N14 » ma 03 aug 2015, 14:22

Moet verkeer van linksboven naar rechtsboven werkelijk de twee doorgaande rijstroken kruisen? :confuuuse:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Kaaiman » ma 03 aug 2015, 14:37

Groene Kruisweg meets KP Cheratte, meets KP Everdingen, meets het oude KP Ypenburg. :ziek:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 aug 2015, 14:42

^^ Gezien de configuratie van de aansluiting zullen dat vermoedelijk zeer kleine verkeersstromen zijn.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door Alfa » ma 03 aug 2015, 14:57

^^Dat dachten ze in Cheratte destijds ook. Het autoverkeer in Bulgarije zal nog wel groeien.

Dit is een onding. Niet alleen het kruisen van de twee doorgaande stromen. Maar ook de korte weefstroken. Dan hadden ze beter een simpel klaverblad gelegd wat wellicht nog goedkoper was. Want nu tel ik 3 kunstwerken terwijl een klaverblad maar 1 kunstwerk nodig heeft.

Plaats reactie