[BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

psycoturko
woonerf

Re: [BG] Bulgarije - Bulgaria - България

Bericht door psycoturko » di 26 aug 2014, 12:57

Rogier schreef:^^

Off-topic: Niet direct, maar ik verwacht binnen 10 jaar dat Polen ook meer gaat importeren uit Nederland.
De Poolse economie groeit snel en Polen kan niet alles zelf maken of regelen.
Daar kan Nederland van profiteren.
Overigens de meeste investeringen moeten door deze landen zelf gefinancieerd worden.
Europa geeft vaak een aanvullende subsidie, maar het meeste geld moeten deze landen toch zelf ophoesten.
(S-net in Polen, wordt door Polen zelf betaald).

On-topic. Bulgarije kan binnen 10 - 15 jaar sterk groeien, mits men de corruptie aanpakt.
Dan zullen de investeringen in het land stijgen en houdt men meer geld over om de infrastructuur verder te ontwikkelen.
Wat we niet uit het oog moeten verliezen is dat bulgarije een vrij groot land is met niet al te veel inwoners ten opzichte van andere landen. Bulgarije is de weerspiegeling van de voormalige Warschaupact landen: ieder jaar neemt de bevolking af. Zie rusland.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 aug 2014, 13:56

psycoturko schreef:Wij hier in het westen maken nauwelijks tot niet gebruik van de veranderingen in polen. Maar toch moet voornamelijk de west-europeese belastingbetaler ervoor boeten
De export vanuit Nederland naar Polen is enorm gegroeid. Voor de crisis exporteerde Nederland voor € 4 miljard per jaar naar Polen. Momenteel is dat al ruim € 9 miljard per jaar. Alleen al tussen 2009 en 2013 groeide de export van Nederland naar Polen met 50%. De export naar Bulgarije is een stuk minder, maar Nederland is (mede vanwege de afstand) ook een minder logische exportpartner van Bulgarije. In 2013 ging het om zo'n € 700 miljoen.

yup_tdi
woonerf

Bericht door yup_tdi » wo 03 sep 2014, 0:41

psycoturko schreef:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Nieuw geopende weg direct na bulgaarse grensovergang vanuit tr. Heel mooi! . Bij de oude weg (paar meter verwijderd van de nieuwe weg) zaten ontzettend veel winkeltjes en benzinestations. Die zullen nu wel langzamerhand ten ondergaan door de nieuwe snelweg.
Klopt, je ziet die winkeltjes links van de snelweg als je de grensovergang overgaat.

Weet iemand nou of deze Maritsa snelweg / A4 nou eindelijk volgend jaar voor de zomer af is? Zou echt heel veel ergernis schelen. Overigens in Bulgarije een van mijn schokdempers kapot gereden :shutup: Ging door een kuil die ik niet meer kon ontwijken. Kon gelukkig verder in Turkije voor een lachwekkend laag bedrag laten vervangen. (niet eens 50 euro omgerekend).

In Bulgarije ook na jaren tijd door Sofia gereden, gewoon lekker om 23:00 in de avond. Overigens opvallend goede wegen, veel beter dan de noordelijke randweg waarbij je een heel stuk omrijd. Er was weinig verkeer en helemaal niks onheilspellends gezien ofzo (de meesten raden door de nacht in BG rijden af). Overigens voordat je Sofia binnenrijd krijg je de borden met Kalotina (grens Bg - Srb) en daarna krijg je weer een afslag met Beograd 485 km ofzo erop. Volgens mij is de ene de zuidelijke ring en de ene noordelijke ring (die veel langer is), iemand een idee?

Sofia is ook een prachtige stad in de avond overigens.

Wat wel opvalt is dat veel wegen extreem slecht zijn in Bulgarije (nog steeds na al die jaren). Niet te geloven zeg...

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » do 04 sep 2014, 0:19

^^ Dat is geen verrassing. Ik zal je iets anders vertellen: vorig jaar gingen we ook naar Turkije. We waren 50 km van de Turkse grens af. Wij en andere Turkse medereizigers rijden dus wat harder dan toegestaan (gemiddeld 140) om zo snel mogelijk uit dat land te komen( 'S nachts ). 140 is trouwens de maximum snelheid in Bulgarije dus dat maakt niks uit. Vervolgens uit het niets in het donker verschijnt een politie agent tussen de twee rijstroken die met zijn hand een stopteken gaf aan iedereen die voorbij reed. Dit is weer typerend voor de ambtenaren in het Balkan. Vermoedelijk gewoon corruptie. Niemand heeft gestopt voor deze malloot en we hebben niks meer gehoord van de politie. Daarnaast zijn we eerder de dag aangehouden omdat we kennelijk te hard reden, terwijl ze amper metingen hadden gedaan. Als boete moesten we 5 euro betalen ;'). En dan vragen wij ons af hoe het kan dat Bulgarije na zoveel jaar nog steeds zo slecht ervoor staat qua infrastructuur. Raar land.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op do 04 sep 2014, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Let even op je taalgebruik, laten we het netjes houden ;)

yup_tdi
woonerf

Bericht door yup_tdi » do 04 sep 2014, 0:34

Dan hebben jullie geluk gehad. In 2009 was mijn pa een paar tientallen meters na de stopteken gestopt (want hij reed rond de 90 ofzo waar overigens je ook 90 mocht) en heeft het met pijn en moeite voor 150 euro kunnen "afkopen", anders rijbewijs in beslag, en moest ie helemaal terug naar Sofia, en omdat het in de nacht was moest ie wachten totdat het dag was en de boete daar betalen (standaard lulverhaal in BG).

Ander familielid van me heeft 300 euro smeergeld moeten aftikken omdat ie niet gestopt was voor een stopteken, maar goed die was ook expres doorgereden en die is tot stoppen gedwongen.

Offtopic maar toch moet ik dit kwijt: ook in Servie, Kroatie etc. moet je oppassen, een maat van me dacht hem ook te smeren en die is ook tot stoppen gedwongen met later bleek gasten die bewapend waren met automatische vuurwapens. Je moet niet denken dat het een stelletje amateurs zijn. Overigens rijden er in Servie en Kroatie hele dikke onopvallende politiewagens rond (A4 3.0 TDi en nieuwste 530d bijv,) Gelukkig ook kunnen afkopen met smeergeld, maar goed als ze voet bij stuk zouden houden zou dat heel slecht kunnen aflopen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 sep 2014, 14:19

Ik heb de indruk dat Bulgarije het enige EU-land is waar nog echt een Sovjetsfeer hangt. Verouderd, corrupt, trage verbeteringen. In de echte ex-Sovjetrepublieken (LT+LV+EST) is dat allemaal veel beter en gemoderniseerd.

Terwijl vroeger in de jaren 60 Bulgarije één van de meest vooruitstrevende communistische landen was, zo schijnt het. Het was de Silicon Valley van het communistische blok.

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » do 04 sep 2014, 23:19

^^ Juist. Bulgarije was laten we zeggen een soort van Duitsland van de Sovjet-unie qua industrialisatie. Dat verbaast mij ook ieder jaar als ik door Bulgarije rijd. Je ziet wel degelijk tientallen, zoniet honderden verlaten industriële complexen. Misschien waren dat wel fabrieken uit die tijd. Men wilt zo te zien gewoon niet afstand doen van het oude systeem, ookal heeft Europa al 7 jaar lang meer macht op het land. Btw: Heb altijd de drang dan om van de snelweg af te gaan en naar die verlaten fabriekshallen te gaan, toch een beetje historie zoals in het Ruhr :p

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 05 sep 2014, 7:23

Chris schreef:Ik heb de indruk dat Bulgarije het enige EU-land is waar nog echt een Sovjetsfeer hangt. Verouderd, corrupt, trage verbeteringen.
Ik denk ook wel da het uitmaakt waar je zit. Familie van me is pas in Nessebar aan de Zwarte Zee geweest, en die herkennen op zich wel de Balkan-mentaliteit (als je ex-Joegoslavië gewend bent overleef je het hier ook wel :) ), maar zij zagen toch aardig wat modernisering. Ik heb ook veel foto's gezien en vond het er ook erg prettig en modern uitzien. Maar goed, dan praat je natuurlijk wel over een toeristische bestemming en niet een buitenwijk van een grote stad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 05 sep 2014, 12:53

Chris schreef:Ik heb de indruk dat Bulgarije het enige EU-land is waar nog echt een Sovjetsfeer hangt.
Dat is toch ook wel in Roemenie :?:

Emolenaar
dorpsstraat

Bericht door Emolenaar » vr 05 sep 2014, 13:44

Ik ben nog nooit in Bulgarije geweest en kan er dus geen oordeel over doen, maar ik ben 3 weken geleden nog wel in Roemenië geweest.

Daar zie je duidelijk modernisering vergeleken met 5 tot 10 jaar geleden, (bijna) alle doorgaande wegen zijn van goede kwaliteit, de welbekende grauwe woonblokken hebben een vrolijk kleurtje gekregen. Ook zijn bijna alle Lada's, oude Dacia's en Trabanten verdwenen en rijden er nu westerse auto's rond.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 sep 2014, 18:49

Volgens mij zijn Bulgarije en Roemenië nog best wel afwijkende landen, in hoe ze tijdens het communisme ontwikkeld werden, en qua cultuur en taal.

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » vr 05 sep 2014, 20:37

Klopt. Overigens lijkt Roemenië in veel opzichten (armoede, roma etc) wel op elkaar. Mijn ervaring met Roemenië (grotere steden zoals Pitesti en Boekarest dan wel) is toch veel grijze blokken, veel slechte/zeer slechte wegen, veel vuil in de woonwijken en over het algemeen gewoon zeer veel armoe. Roemenië en Bulgarije verschillen vooral in taal met elkaar. Cultuur zal niet heel erg anders zijn, denk ik. Maar ach, Roemenië doet het inderdaad iets beter dan Bulgarije maar beide landen zijn er nog lang niet. Vergelijk het met zo'n beetje elk ander EU land en tja, dan is het gewoon nog dramatisch wat betreft armoe etc..

Overigens klopt het wel wat Emolenaar zegt: Er wordt, en dan ga ik van beide landen overigens uit, wel gewerkt aan het *proberen* van het verbeteren van de landen, de blokken en de wegen. Verder rijden er inderdaad vrij veel west europese tweedehands auto's. In dat opzicht lijken de landen wel op de andere oud oostblok landen zoals Polen, Tsjechië, Slowakije etc.

olaf
dorpsstraat

Bericht door olaf » vr 03 okt 2014, 17:10

Even een update van de situatie. Ben net 2 dagen geleden vanuit Sofia naar Istanbul gereden en de e80 is nog niet klaar. Het is snelweg van Sofia tot Plovdiv wat overigens niet in heel goede staat is. Er ligt hier veel ruw asfalt maar gelukkig geen gaten. Vanaf Plovdiv tot ongeveer 60 km naar de Turkse grens is het nog binnendoor waar je nog altijd goed op de snelheid moet letten. Zeker 6 politiecontroles gezien. Voor kaptain andreevo is een stuk van ongeveer 10 km nog niet klaar maar is zo te zien een questie van strepen trekken en vangrail plaatsen.
Wat betreft de A3 van Sofia naar de Griekse grens is tot Dupnica snelweg.
Tot zover de stand

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 okt 2014, 21:49

Delen van Bulgarije zijn heel hard aan het krimpen, als je de inwonertallen tussen de census van 2001 en 2011 vergelijkt. Op een paar provincies na krompen ze meer dan 10% in die periode. De enige groeiers zijn Sofia en Varna. Sofia groeide in die periode met 120.000 inwoners. Het noordwesten van Bulgarije krimpt het hardst, 3 aan elkaar grenzende provincies (Vidin, Montana & Vratsa) krompen met -19 tot -23%. Heel Bulgarije verloor in die tijd bijna 600.000 inwoners. Sinds de val van het communisme is het inwonertal met 1,7 miljoen afgenomen. Het aantal geboorten is in die tijd gehalveerd, alhoewel het aantal sterften al ruim 30 jaar vrij stabiel is.

Bulgarije heeft trouwens het hoogste percentage eigen woningbezit ter wereld. 97% van de Bulgaren is eigenaar van zijn woning (sommige bronnen noemen 87%). Dat is overigens wel kenmerkend voor post-communistische landen. In Nederland bezit 68% van de inwoners zijn eigen woning. In Duitsland is dat maar 53% en in Zwitserland zelfs maar 44%. Het is in Bulgarije ook zo dat vrijwel niemand een hypotheek heeft (en dus geen maandlasten). Ik ben benieuwd hoe dat op het totale inkomensplaatje werkt. De inkomens in Bulgarije zijn laag, maar als je geen huur of hypotheek hoeft te betalen ziet dat er wel anders uit.

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 okt 2014, 22:56

en in Zwitserland zelfs maar 44%
Ik denk dat de cijfers wat vertekend worden door de verschillende soorten van financiele arrangementen. Ik heb me laten vertellen dat het in Zwitserland heel normaal is om slechts voor een bepaald percentage eigenaar te zijn van een woning. Je hebt volgens mij een soort constructie dat voor een gedeelte je eigen (spaar)geld in het huis zit, voor een gedeelte wordt je huis gefinancieerd door een hypotheek bij een bank of verzekeraar en voor een deel door een genossenschaft. Je krijgt dan dit soort constructies:
http://www.wbg-schweiz.ch/finanzierung.html
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 05 okt 2014, 12:39

Chris schreef:Bulgarije heeft trouwens het hoogste percentage eigen woningbezit ter wereld.
Volgens de grafiek gaat het om Roemenië.
Vinny schreef:Ik heb me laten vertellen dat het in Zwitserland heel normaal is om slechts voor een bepaald percentage eigenaar te zijn van een woning. Je hebt volgens mij een soort constructie dat voor een gedeelte je eigen (spaar)geld in het huis zit, voor een gedeelte wordt je huis gefinancieerd door een hypotheek bij een bank of verzekeraar en voor een deel door een genossenschaft. Je krijgt dan dit soort constructies:
http://www.wbg-schweiz.ch/finanzierung.html
Interessant, ik heb daar nog nooit van gehoord. Volgens mij is een Wohnbaugenossenschaft gewoon een soort instituut voor sociale woningbouw.

Ik heb nooit echt duidelijke verklaringen gehoord waarom de quote in Zwitserland zo laag is. Huizen zijn zoals bekend heel duur, en het is veel moeilijker dan bijv. in Nederland om een hypotheek te krijgen. Verder zei mijn moeder ooit dat het altijd al gebruikelijk was om zo nu en dan voor een nieuwe baan te verhuizen, wat het lastiger maakt een huis te kopen. In dit verband zie ook dit artikel:
http://www.deutsche-mittelstands-nachri ... /11/56769/
Er blijkt een correlatie tussen eigen woningbezit en werkeloosheid te zijn, omdat mensen die een huis bezitten niet zo geneigd zijn te verhuizen voor een nieuwe baan.

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » vr 17 okt 2014, 9:55

Dat zie je vaker in ontwikkelingslanden. Doordat er geen middelen zijn voor een hypotheek (of het is er wel maar dat is dan veelste duur) gaat men zelf een huis (proberen) te bouwen, wat bij de meeste een 30 jaren plan is. Dit is positief te noemen maar of dit ook goed is voor de infrastructuur/stad? Zie Istanbul en omgeving. Je ziet hier dus dat er eerst huizen zijn gebouwd en dan pas de straten, waardoor je de raarste wijken krijgt qua opbouw.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 19 okt 2014, 1:38

In Bulgarije was ooit alles staatsbezit. Dus na 1989 zal alles in een keer verkocht zijn aan de inwoners zelf, wellicht voor heel lage prijs. Dan is het hoge huizeneigennaarpercentage logisch in combinatie met het feit dat bijna niemand een hypotheek heeft. Maar die situatie is dus (kunstmatig) ontstaan door omstandigheden in een niet zover verleden en niet op lange termijn vol te houden. Ooit zal er een vastgoedmarkt ontstaan die niet veel verschilt met die van andere landen. Met ook hypotheek en dergelijke. Want in normale omstandigheden kan niemand zomaar uit de hand een huis kopen. Ook de huurmarkt zal zich wel nog ontwikkelen. Want vandaag val je in Bulgarije dus volledig uit de boot als je geen huiseigenaar bent en soms voelt men ook de behoefte om eerder een huis te huren dan te kopen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 okt 2014, 14:29

De contracten voor de aanleg van 15 kilometer A3 tussen Sandanski en Kulata (Griekse grens) zijn ingetrokken. Na 2,5 jaar is het project nog maar 60% voltooid. Het Griekse bouwbedrijf Aktor had al een verlenging van de deadline gekregen, maar heeft daar weinig mee gedaan. Volgens lokale berichtgeving ligt de aanleg al sinds het begin van de zomer bijna stil.

De oorzaak is het typische winnen van een aanbesteding met dumpprijzen en vervolgens meer geld eisen. De Bulgaarse wegenautoriteit API hield nu echter voet bij stuk en heeft het contract ingetrokken. Dit betekent dat de aanleg is vertraagd, en de kans klein lijkt dat het in 2015 nog opengesteld wordt.

De A3 is de snelweg vanaf Sofia naar Thessaloniki. Dit betreft LOT 4, het zuidelijkste deel tussen Sandanski en de grens met Griekenland. Aan Griekse zijde sluit de A25 aan.

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » di 28 okt 2014, 22:43

^^ Waaaaaaaaarrdeloos dit!

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 29 okt 2014, 17:16

^^ Inderdaad shit. :booooos:
Nu maar hopen dat de snelweg tussen Harmanli en Chirpan wel soepeler gaat.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 29 okt 2014, 17:46

Chris schreef:De oorzaak is het typische winnen van een aanbesteding met dumpprijzen en vervolgens meer geld eisen. De Bulgaarse wegenautoriteit API hield nu echter voet bij stuk en heeft het contract ingetrokken. Dit betekent dat de aanleg is vertraagd, en de kans klein lijkt dat het in 2015 nog opengesteld wordt.
De vertraging is vervelend, maar de actie meer dan terecht. Het lijkt op Alpine Bau (nu failliet) wat daar ook een handje van had.

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » wo 29 okt 2014, 21:32

Snelwegenkenner schreef:^^ Inderdaad shit. :booooos:
Nu maar hopen dat de snelweg tussen Harmanli en Chirpan wel soepeler gaat.
Inderdaad. Ik ga dit jaar weer naar Turkije met de auto. Hopelijk is de snelweg dan wel af.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 30 okt 2014, 21:19

De snelweg A2 'Hemus' wordt opgenomen in het Europees operationaal transportprogramma 2014-2020. Hiermee wordt de aanleg aanzienlijk versneld. De aanlegkosten worden geschat op € 780 miljoen. De aanleg begint vermoedelijk komend jaar al van Yablanitsa tot Lovech. Het westelijk deel vanaf Yablanitsa tot de nieuwe snelweg Ruse - Veliko Tarnovo wordt onder het Europese OP aangelegd, het oostelijk deel verder tot Shumen met een lening van de EIB.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 30 okt 2014, 21:21

Wordt hierdoor ook een groot deel door EU-subsidies betaald?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 30 okt 2014, 21:29

Ja, normaliter tot 85% van de aanlegkosten. Het is een gefaseerde vergoeding achteraf (de Bulgaarse regering moet het wel voorfinancieren).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 16 nov 2014, 20:44

De aanleg van de A4 (Chirpan - Turkse grens) verloopt ook niet soepel. De geplande opening was in maart 2015, maar de minister spreekt nu van augustus 2015. De aanleg begon halverwege 2011.

http://www.novinite.com/view_news.php?id=164793

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » zo 14 dec 2014, 14:54

^^^^ Was ik al bang voor.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 14 dec 2014, 19:56

NEEEE! :wall:

Dit duurt langer dan de A4 steenbergen, maar het is wel veel goedkopere grond.......

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 dec 2014, 20:00

De snelweg van Sofia naar Kalotina (Servische grens) blijft een prioriteit voor de Bulgaarse overheid. Men wil er in 2015 geld voor vinden. De aanleg van snelwegen verloopt in Bulgarije toch wel vrij stroef vergeleken met Hongarije een jaar of 6 geleden en Polen nu.

http://www.focus-fen.net/news/2014/12/1 ... nment.html