[RO] Roemenië - Romania - România

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door BeervVtV » wo 28 okt 2015, 1:11

Kaaiman schreef:Wat bezielt een civieltechnicus om een snelweg op een brug door een stuwmeer te traceren, terwijl je er (ogenschijnlijk) makkelijk langs kunt? :nuts:
Omdat wij civielers graag bruggen bouwen. :mrgreen:
Spits, het stomste moment van de dag.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door captain007 » wo 28 okt 2015, 9:10

Chris schreef:De onafgebouwde A3 bij Suplacu de Barcău.
Zijn er nog plannen om die A3 via dat tracé aan te leggen of zal deze brug altijd ongebruikt blijven?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Chris » wo 28 okt 2015, 10:02

Bij mijn weten is het nog steeds het plan om de snelweg daarlangs aan te leggen. Het tracé is al voor 2004 zo vastgelegd. Het lijkt een omweg ten opzichte van de DN1 tussen Cluj-Napoca en Oradea, maar dat is denk ik gedaan om te vermijden dat ze tunnels moeten aanleggen, ten westen van Huedin zit een smal dal en lage bergpas. Bijkomend voordeel is dat ook de stad Zalău ontsloten wordt via de A3.

Eerlijk gezegd betwijfel ik het of deze snelweg de komende 10 jaar voltooid zal worden. Er lijkt weinig intentie te zijn om dit stuk aan te leggen, het wegenbudget van Roemenië is niet zo hoog en gaat grotendeels op aan het bijleggen op de EU-subsidies van de A1. De EU-financiering vereist dat een land ook een deel bijlegt voor elk project. De prioriteit gaat daarbij uit naar de A1. Roemenië krijgt ook overigens lang niet zoveel geld als Polen, zelfs naar verhouding tot inwonertal krijgt Roemenië ongeveer de helft.

Verder zie je ook dat PPS-projecten telkens mislukken. De A3 tussen Ploieşti en Braşov is al 3 keer als PPS in de markt gezet, in 2005, 2010 en 2015. Telkens kwam de financiering niet rond.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door GuteFahrt » wo 28 okt 2015, 22:56

Chris schreef:De onafgebouwde A3 bij Suplacu de Barcău.
Aparte situatie. Dat stuwmeertje is helemaal kaarsrecht aan de oostoever. Zou dat ook nog een reden hebben?

Verder zou volgens mijn informatie volgend jaar nog een klein stukje A3 moeten openen in de buurt van Cluj-Napoca. De moeite amper waard nationaal gezien maar het betreft een paar kilometer lang stuk tussen de DN1 en de DNJ aan de westkant van de stad, inclusief een brug over de Someșul Mic rivier en het kanaal dat ernaast ligt.

Het zou overigens wel eens kunnen zijn dat de plannen m.b.t. de A3 verder naar het zuiden en het oosten deels al zijn omgegooid. In mijn recentelijk aangeschafte atlas zie ik dat de A3 westelijk van Brașov verder afbuigt naar het westen richting Sibiu, om zuidelijk van die stad op de A1 aan te sluiten. Wat tot op heden ervan bekend is zou er een noord-zuid-verbinding komen in de vorm van de A10 tussen de A3 en A1 via Turda/Alba Iulia. Op basis van wat ik in eerder genoemd naslagwerk zie i.cm. wat is ingetekend op OSM vermoed ik dat men de A3 dubbel gaat nummeren met de A1 tussen Sibiu en Alba Iulia en dat men de snelweg vanaf Cluj-Napoca naar het oosten via Turda voorlopig niet verder bouwt dan Târgu Mureş onder een ander nummer. Zeker weten doe ik het niet, maar daar lijkt het wel op.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Kaaiman » do 29 okt 2015, 9:33

GuteFahrt schreef:Verder zou volgens mijn informatie volgend jaar nog een klein stukje A3 moeten openen in de buurt van Cluj-Napoca. De moeite amper waard nationaal gezien maar het betreft een paar kilometer lang stuk tussen de DN1 en de DNJ aan de westkant van de stad, inclusief een brug over de Someșul Mic rivier en het kanaal dat ernaast ligt.
'De moeite amper waard?' Dat ene stukje maakt dat het in het vervolg loont om de A3 te nemen in plaats van door Cluj-Napoca te rijden! De parallelle DN1J is niet bepaald een aantrekkelijke route voor doorgaand vrachtverkeer...
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 29 okt 2015, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door GuteFahrt » do 29 okt 2015, 9:36

^^ Goed lezen wat er staat.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Kaaiman » do 29 okt 2015, 9:38

^^ Alleen als jij ook goed leest wat ik schrijf en even op de kaart kijkt om te zien waar de E81 loopt en hoe weinig afritten de A3 heeft. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door GuteFahrt » do 29 okt 2015, 9:44

Ik wil best toegeven dat ik de situatie enkel vluchtig heb bekeken en niet tot in detail heb bestudeerd, maar het was vooral een reactie op Chris die het had over een eventuele completering. Dan schiet een paar kilometer erbij niet op.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Coen Tunnel » do 29 okt 2015, 11:45

GuteFahrt schreef:Dan schiet een paar kilometer erbij niet op.
Die paar kilometer snijden een heel stuk af en maken het ook een stuk logischer om het deel van de A3 dat er al ligt te gebruiken. Want eerder was dat ook niet logisch als je de route door Cluj-Napoca nam. Dus zorgen die paar kilometer er tevens voor dat het belang van het al bestaande deel van de A3 een stuk groter wordt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door GuteFahrt » do 29 okt 2015, 13:04

Datgene wat je hierboven beschrijft ontken ik niet.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Coen Tunnel » do 29 okt 2015, 14:26

^^ Dan snap ik niet hoe je tot conclusies komt als "Dan schiet een paar kilometer erbij niet op" en "De moeite amper waard". Juist dit korte stukje voegt verhoudingsgewijs veel toe.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Chris » do 29 okt 2015, 14:35

Vooral voor noord-zuidverkeer voegt het stukje wat toe, vanuit Satu Mare zeg maar. De grootste stroom is volgens mij uit Oradea, daar heeft de A3 pas nut als deze echt grotendeels voltooid is tussen Oradea en Cluj, omdat de A3 hier nogal ver van de bestaande DN1 afwijkt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Vinny » do 29 okt 2015, 18:43

Er wordt behoorlijk langs elkaar heen gepraat. Zelf een kaartje maken met een schetsmatige invulling van je gedachten wordt op prijs gesteld! Bovendien heeft niet iedereen de geografie van Roemenië persé paraat en een kaartje zegt veel meer dan de uitsnede van Streetview van een bocht in de weg. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Emolenaar
dorpsstraat
Berichten: 176
Lid geworden op: di 07 feb 2012, 18:35
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Emolenaar » do 29 okt 2015, 18:49

Als de A3 verlengt word tot de DN1F/E81 loont dat niet alleen voor noord-zuid verkeer (vanuit Satu Mare), maar ook voor oost-west verkeer (vanuit Oradea naar Dej/Bistrita en vice versa).

Want vanaf de DN1C is recentelijk ook een nieuwe weg ten noorden van Cluj aangelegd (deel van DN1N). Dan rij je weliswaar deels door buitenwijken, dat is altijd sneller dan door het centrum. Afgelopen zomer hebben wij deze weg op de terugreis voor het eerst genomen, en is ons goed bevallen. Wij gingen nu nog via de DN1J terug naar de DN1, maar over een paar jaar kan dat dus via de A3 :woop:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Chris » do 29 okt 2015, 18:58

GuteFahrt schreef:Aparte situatie. Dat stuwmeertje is helemaal kaarsrecht aan de oostoever. Zou dat ook nog een reden hebben?
De oostoever is de dam van het stuwmeer. De rivier de Barcău overstroomt regelmatig, als maatregel zijn drie reservoirs aangelegd en is de rivier deels van dijken voorzien. In 1997 vielen in het dorp 12 doden bij een overstroming na hevige regenval.

De omgeving van Suplacu de Barcău staat vol ja-knikkers trouwens. Het is een intensief ontgonnen olieveld, met een voorraad van 310 miljoen vaten, waarvan er gemiddeld 8.500 vaten per dag worden gewonnen. De snelweg loopt er gedeeltelijk doorheen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Kaaiman » vr 30 okt 2015, 8:42

Bedoelt GuteFahrt niet dat het in een stuwmeer vreemd is om een rechte dam aan te leggen, omdat een naar binnen gebogen dam de krachten van het stuwende water beter kan opvangen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Kaaiman » vr 30 okt 2015, 12:19

Ik kwam dit kaartje tegen op http://www.130km.ro, een informatieve website waarop de aanleg van het Roemeense autosnelwegennet wordt bijgehouden.

Afbeelding

Zou de A3 in het noordwesten echt in 2017 open gaan...?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 okt 2015, 12:51

^^ En kunnen we volgend jaar tot aan Sibiu al doorgaand over de snelweg rijden? :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Chris » vr 30 okt 2015, 13:52

Volgens mij is de A3 tot Târgu Mureș nog niet in aanleg. Het stuk Borș - Suplacu de Barcău is maar gedeeltelijk in aanleg (gegaan). Ik heb ook weinig nieuws gehoord over het stuk tussen Lugoj en Deva. Op satellietbeelden van oktober 2014 is te zien dat dat stuk maar gedeeltelijk in aanleg was op dat moment.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Kaaiman » vr 30 okt 2015, 14:13

Op OSM staat het stukje A3 Turda - Târgu Mureș ingetekend als 'in aanleg'. De contracten zijn in februari en maart dit jaar 2015 getekend. De aanleg zou 12 maanden moeten duren; 1 stukje 16 maanden.
Zie ook http://www.130km.ro/a3.html#patru
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Chris » vr 30 okt 2015, 15:04

^^ Ik heb het aan een Roemeense kennis nagevraagd. Hij zegt dat het traject nog niet in aanleg is, het ministerie van infrastructuur is dit jaar twee keer gekort op het budget om pensioenen en salarissen van ambtenaren te verhogen, waardoor er minder geld is voor wegen. De eerste 10% aanbetaling voor het starten van het project is ook nog niet betaald. Daarnaast is een deadline van 12 maanden compleet onrealistisch.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Wesso » vr 30 okt 2015, 16:05

In Sibiu (ooit gesticht door Saksen) hebben ze het Duitse lettertype DIN 1451 geïmiteerd.

https://www.google.com/maps/place/Sibiu ... force=lite

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 okt 2015, 16:11

De pijlen en sommige symbolen hebben ook wel iets Duits.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door GuteFahrt » ma 02 nov 2015, 19:16

Helaas ben ik zelf nog niet in Roemenië geweest, maar een kennis van mij is er vorige maand met een hulptransport naartoe gegaan. Zijn ervaringen even gehoord, 't was een fantastische trip geweest. Ze hebben verschillende plaatsen aangedaan in een strook van noordwest naar zuidoost. Bij Oradea (Borș) de grens overgekomen en tot aan Constanța toe gereden, via Boekarest.

'k Heb wat foto's doorgekregen om te delen, even een kaartje gemaakt met de locaties en genummerd (gelijk met de volgorde in de spoiler), want zoals Vinny al aangaf, niet iedereen heeft het land qua ligging van steden en wegen paraat.

Afbeelding

Zie de foto's (9 stuks) in de spoiler:
SPOILER: TOON

1.Grensstation Borș
Afbeelding

2.Afstandenbord op de route naar het oosten, ik vermoed tussen Sibiu en Sinaia
Afbeelding

3.De A2 nabij Dragalina, halverwege Boekarest <-> Constanța
Afbeelding

4.Dichter bij Constanța, eveneens de A2
Afbeelding

5.In the middle of nowhere
Afbeelding

6.Terugreis; E60 tussen Cluj en Oradea
Afbeelding

7.idem
Afbeelding

8.idem
Afbeelding

9.idem
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Vinny » di 03 nov 2015, 17:59

Het op de wegwijzers gebruikte lettertype lijkt wat op SNV.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Coen Tunnel » di 03 nov 2015, 18:06

^^ Vermoedelijk komt dat omdat het ook SNV is. Als je de Wegenwiki zou checken weet je dat Roemenië SNV gebruikt voor de bewegwijzering. ;)

Emolenaar
dorpsstraat
Berichten: 176
Lid geworden op: di 07 feb 2012, 18:35
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Emolenaar » di 03 nov 2015, 19:31

De locatie van bord 2 lijkt mij onwaarschijnlijk op die locatie. Ik denk eerder ergens op de A1 tussen Pitesti en Bucuresti. Op de DN-wegen staan immers blauwe borden ;) En zover ik weet wordt Ploiesti daar ook soms vermeldt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Chris » wo 04 nov 2015, 11:14

De premier van Roemenië, Victor Ponta, is vandaag afgetreden. Hij lag al langere tijd onder vuur, mede vanwege de naar verluidt opzettelijk slecht georganiseerde presidentsverkiezingen voor de Roemeense diaspora, die vooral op Iohannis stemmen (90%). Qua wegenbouw vielen de versnelde openstellingen vlak voor verkiezingen op. Zo is de A1 te gehaast afgebouwd waardoor de boel verzakt is. Een stuk van de A1 is nu weer afgesloten en metersdiep afgegraven. Een ander voorbeeld was de nieuwe brug over het Donau-Zwarte Zeekanaal bij Constanța, die in 2014 vlak voor de verkiezingen 'opengesteld' is. In werkelijkheid waren de werkzaamheden helemaal niet af en is de brug niet geopend voor verkeer. De openstelling volgde pas een jaar later.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door GuteFahrt » wo 04 nov 2015, 13:02

Emolenaar schreef:De locatie van bord 2 lijkt mij onwaarschijnlijk op die locatie. Ik denk eerder ergens op de A1 tussen Pitesti en Bucuresti. Op de DN-wegen staan immers blauwe borden ;) En zover ik weet wordt Ploiesti daar ook soms vermeldt.
Je hebt helemaal gelijk. Heb ik het niet goed opgeslagen in m'n harde schijf. Er stonden die overal locaties bij de foto's, maar het is me wel verteld.

https://www.google.nl/maps/@44.8606681, ... 56!6m1!1e1

Bord staat bij Pitești, bij het begin van de A1 daar. Nu twijfel ik ook aan de locatiebeschrijving van foto 4. Doet aan als het begin van de A2?

@ Chris: ik dacht dat het Roemeense volk vrij eensgezind was om Iohannis als nieuwe president te willen hebben, of zit ik dan mis?

Die brand in Boekarest van afgelopen weekend heeft ook niet meegeholpen.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op do 05 nov 2015, 2:25, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Chris » wo 04 nov 2015, 13:09

GuteFahrt schreef:@ Chris: ik dacht dat het Roemeense volk vrij eensgezind was om Iohannis als nieuwe president te willen hebben, of zit ik dan mis?
Hij heeft een ruime overwinning geboekt, 10 procentpunt meer dan Victor Ponta. Maar het was wel de diaspora die in grote getale op Iohannis hebben gestemd.

Hier de resultaten van de tweede ronde:
Afbeelding

Plaats reactie