[RO] Roemenië - Romania - România

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Bericht door kukel360 » wo 10 jan 2007, 21:51

Willem schreef:
Palance schreef:Maakt het veel verschil? BG en RO zitten in ieder geval nog altijd niet in het Schengenverdrag.
Momenteel zit iemand uit mijn vriendenkring in Roemenie. Die was deze week even in Nederland en kon het verschil met voor 1 januari bij de douane duidelijk merken. Er is nog wel controle, maar het schijnt niet meer zoveel voor te stellen (ongeveer zoiets als er vroeger naar Duitsland bestond).
dit is hetzelfde als bij tjechie, er word ook nog nauwelijks gecontroleerd, 3 jaar geleden was dit wel anders, dikke file bij de grenspost

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 03 feb 2007, 23:54

Een nieuwe ANWB kaart, van 2007;

In aanleg: Hongaarse grens - Arad - Timisoara - Sibiu - Pitesti. Geschatte afstand: 550km
In aanleg: Bucuresti - Giurgiu. Geschatte afstand: 50km.
In aanleg: A2 Donaubrug - Constanta.
Van de A2 zou nu dik 150km snelweg er moeten liggen.
In aanleg: A3 Oradea - Cluj-Napoca - Tirgu Mures - Brasov - Ploiesti. Een soort expressweg, geschatte afstand: 550 km
In aanleg: Ringweg van Bucuresti, het betreft hier de Noordring, ongeveer 25km.

knakker
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 26 dec 2005, 9:15

Bericht door knakker » wo 14 feb 2007, 14:40

De Roemeense regering heeft aangegeven t/m 2013 1800 km snelweg/expresweg te willen bouwen. Je kunt dit bijzonder ambitieus noemen, ik hou het op onrealistisch al zal het tempo best omhoog gaan. Op het lijstje wegen komen ook de routes Tirgu Mures-Iasi (dan nog enkel 1+1, later 2 andere banen) en Ploiesti-Focsani (later doorgetrokken naar de Moldavische grens) voor. Het trajekt Arad-Pitesti is op z'n vroegst pas in 2013 helemaal klaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 14 feb 2007, 14:42

Misschien opent het kansen voor Moldavië als het een hub tussen Oost Europa en de Balkan kan worden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 14 feb 2007, 15:23

Voorlopig moet Moldavië eerst nog maar het Transdnjestrië-probleem op zien te lossen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » do 15 feb 2007, 0:30

http://www.romaniadigitala.ro/en/index.php

Leuke site met veel kaarten
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 13 mei 2007, 20:13

1. 2007:
Afbeelding

2. 2013:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 15 mei 2007, 21:54

A2 Bucuresti, Constanta;

Afbeelding

Afbeelding

A1 Bucuresti - Pitesti;

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 16 mei 2007, 20:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 22 mei 2007, 22:33

Bucuresti spitsuur:

Hoe krijg je dit ooit nog rijdende?

Afbeelding

goreme
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: wo 14 jun 2006, 0:26
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Bericht door goreme » di 22 mei 2007, 23:05

is dat kasteel op dat bergje misschien kasteel van de dracula Vlad Tepes :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 02 jun 2007, 23:16

Paar foto's van de Roemeense A3 in aanleg, het grootste wegenbouwproject van Europa.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 08 jul 2007, 11:31

Karpaten:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 25 jul 2007, 0:26

Eindelijk wat meer foto's van Roemeense snelwegen!

Dziękuję Polska!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 26 jul 2007, 16:16

http://www.motoromania.com/index_files/DN7C.htm

http://sabin.ro/gallery/album72

2 sites, toegewijdt aan Transfăgărăşan bergroute, de hoogste weg van Europa ten oosten van de Alpen. Het hoogste punt ligt 2050m boven zeeniveau. De weg is geopend in 1974 en 90km lang.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 26 jul 2007, 18:42

Op de één of andere manier denk je bij Roemenië al snel aan berggebieden, terwijl de foto's bewijzen dat ook daar vlaktes bestaan. Ook Roemenië wil ik nog wel eens bezoeken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

joejojo
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 24 okt 2007, 15:32

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door joejojo » wo 24 okt 2007, 16:11

Grensovergangen RO-HU zijn nu veel eenvoudiger te nemen. Daar waar ik 5 jaar geleden rustig 4 -5 uren moest wachten, passeer je deze nu in max. 20 (feestdagen niet meegerekend natuurlijk)

Voor diegenen die naar Cluj of het noordwesten van Roemenie moeten, adviseer ik de M3 in Hongarije helemaal uit te rijden. Deze snelweg is nu verlengt. Daar waar hij eerder stopte bij Polgar (HO) is ie nu doorgetrokken tot Nyreghaza (HO).
Vandaaruit neem je de goede tweebaanswegen naar Carei (RO) Nooit geen file en je rijdt op goede (doch hobbelige) wegen richting Zalau. Vlak voor die stad kom je op een E weg en die is prima te doen richting Cluj en andere steden.

Graag wil ik een ieder hier op de hoogte houden wat betreft de voortgang van vele projecten hier. Wanneer ik daar tijd voor hebt zal ik ook foto's toevoegen.

Groet,

Joejojo

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door waldo79 » wo 24 okt 2007, 17:21

Allereerst welkom! Uiteraard zien we graag foto's en aanvullende informatie verschijnen :blauweduim:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Wesso » wo 24 okt 2007, 22:37

Nog twee foto's van de Transfăgărăşan (hoe spreek je dat uit ??) en het natuurschoon daar, het Vidrarumeer.

Afbeelding
Afbeelding

Deze weg staat absoluut op mijn Try before you die-lijstje :puh2:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door waldo79 » do 25 okt 2007, 10:47

Ik wist niet dat er zulke bergwegen in Roemenië voorkomen :shock: Zo hoog zijn de bergen toch niet (tot ca. 2500 m.)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Wesso » do 25 okt 2007, 11:43

^^ Dat heb je goed ingeschat: de hoogste berg van Roemenië is de Moldoveanu (2544 m) die ook in het Fagarasan-gebergte ligt.

De hoogst gelegen weg is de DN67C (2145 m volgens de Nederlandse wikipedia), dat is niet het wegnummer van de Transfagarasan. De Transfagarasan is 2034 m op het hoogste punt. (foutje op bovenstaande url: het is géén 2134 m; die DN67C zou ook even gecheckt moeten worden ;))

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door waldo79 » do 25 okt 2007, 12:38

In Centraal en Oost-Europa reiken de bergen nergens boven de 3000 m.
Als ik goed ben ingelicht liggen in Griekenland en Bulgarije wat bergen van hoger dan 2900 m.

joejojo
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 24 okt 2007, 15:32

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door joejojo » do 25 okt 2007, 13:19

Ik meen dat de weg (spreek uit: Transfugurusjan) DN7C heet. Maar in ieder geval niet bovenstaande.

News about "Autostrada Transilvania"

De snelweg "Autostrada Transylvania" wordt drie maal zo duur als gepland door de regering Nastase (begin deze eeuw) De redenen die opgegeven worden, zijn de hogere lonen en hogere kosten van bouwmaterialen.
Daarnaast loopt de bouw van deze snelweg vertraging op door de slechte ondergronden. De vele kleigronden zijn niet geschikt om de weg te "dragen" en hierdoor moet van elders veel grond aangevoerd worden. Zo ook is er meer werk om rotsgebergte te verwijderen, dit gebeurt grotendeels door gecontroleerde explosies toe te passen.
Komend jaar is de verwachting dat de eerste 42 kilometer snelweg van Campia Turzii naar Gilau (traject onder Cluj-Napoca langs) opgesteld zal worden. Men probeert komende winter zoveel mogelijk door te werken.

Groet,

Joejojo

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Wesso » do 25 okt 2007, 23:18

Hier is Engelstalige informatie te vinden over de Transalpina (DN67C), de hoogst gelegen weg van Roemenië.

joejojo
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 24 okt 2007, 15:32

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door joejojo » do 01 nov 2007, 8:39

Snelweg naar Belgrado

De drie landen Roemenie, Servie en Hongarije zijn van plan om een snelweg aan te leggen bij de Roemeense grensplaats Timisoara naar het Servische stadje Smederevo, in de buurt van Belgrado. Het idee komt van het Servische Instituut voor Transport. Ook wordt er over gesproken om deze snelweg door te trekken naar Slowaijke en Polen. Er wordt verwacht dat de EU bijspringt met subsidies voor deze snelweg.

joejojo
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 24 okt 2007, 15:32

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door joejojo » vr 02 nov 2007, 14:13

Als Nederlander woonachtig in Roemenie erger ik me vaak enorm aan het verkeer hier. Het veiligheidsinzicht is naar mijn idee erg laag.
Kinderen die los op de bank slingeren, geen afstand houden, op zonnige dagen mistlampen voeren, etc.

Daarnaast zijn er veel onnodige gevaarlijke situaties gecreeerd in de Roemeense infrastructuur.

Mijn vraag: Bestaat er animo om verkeersveiligheid per land (in mijn geval dus Roemenie) apart door te nemen?
Bovendien kunnen er suggesties en verbeteringen voorsgesteld worden door profesionals.
Het leuke in mijn geval is dat ik personen (vrienden) bij de Roemeense Rijkswaterstaat ken en het er regelmatig over heb met hen.

Dit alles staat dan wel los van de aparte landenforums.

Ik hoor het graag.

Groet,

Joejojo

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Wesso » vr 02 nov 2007, 14:32

^^ Je mag het best over de verkeersveiligheid van Roemenië hebben, ik denk alleen wel dat je behoorlijk wat stereotiepen zal tegenkomen danwel kan verwachten bij de forumleden. ;)

In Europees verband kun je stellen dat het met de Nederlandse verkeersveiligheid stukken beter gesteld is dan met de Roemeense. De kwaliteit van de weggebruiker is echter een heel ander verhaal. Het zou kunnen dat de Roemeense bestuurders beter rekening met elkaar houden doordat ze op 'spartaanse' situaties zijn berekend. Het wegbeeld zal ook veel rustiger zijn (zeker buiten de steden). Hier in Nederland gebeuren ongevallen doordat fietsers 'uit alle hoeken en gaten tevoorschijn komen', om maar wat te noemen.

Een van de meest gebruikte oplossingen om dodenwegen, die ongetwijfeld ook in Roemenië zullen bestaan, op te lossen, is het aanleggen van auto(snel)wegen met ongelijkvloerse kruisingen. En dat is dan weer een open deur voor iemand van Rijkswaterstaat. :)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door Kaaiman » za 03 nov 2007, 15:11

Fysieke middenafscheidingen en ongelijkvloerse kruisingen zijn in beginsel voor belangrijke en/of drukke wegen de beste oplossing voor de veiligheid. Maar dan graag geen Duitse bochten in afritten en knooppunten (erg scherp), waardoor je weer giganisch ibn de ankers moet, wat dus weer gevaarlijke situaties met zich meebrengt.

Daarnaast zou ik op de overige wegen meer rotondes toepassen, zeker waar veel kruisend verkeer van allerlei aard is. Waar de weg niet te druk is, maar men wel te hard rijdt vind ik dit een prima oplossing. Zodra rotondes het verkeer werkelijk ophouden, kun je beter gaan denken aan VRI's of ongelijkvloersheid.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

joejojo
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 24 okt 2007, 15:32

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door joejojo » vr 09 nov 2007, 15:56

Burgemeester van Boekarest wil links afslaan verbieden.

Ionut Popa is loco-burgemeester van de Roemeense hoofdstad en tevens ook verkeersingenieur. Hij stelt dat zeker de helft van alle verkeersproblemen in Boekarest op te lossen is door maatregelen die op veel andere plaatsen in de wereld reeds toegepast worden. Hij wil in januari 2008 een nieuwe maatregel invoeren die het verbiedt om linksaf te slaan. Een goed voorbeeld met veel problemen is de DN1 Boekarest - Ploiesti.

Uit persoonlijke ervaring kan ik jullie zeggen dat dit echt rampzalig is, al dat links afslaand verkeer. Dus geheid dat het beter wordt. :)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door waldo79 » vr 09 nov 2007, 17:47

Hoe moet ik me dat voorstellen bij dat linksafslaan?

(Wat is je bronvermelding?)

Plaats reactie