[NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Alfa » di 12 feb 2019, 23:26

Het kan best dat Macedonië de gebruikelijke naam blijft.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door MaartenE » di 12 feb 2019, 23:31

^^ Je bedoelt dat de verandering meer voor de bühne is?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Alfa » di 12 feb 2019, 23:40

^^De officiële namen van landen worden sowieso amper gebruikt. Bv Noord-Korea heet officieel de Democratische Volksrepubliek Korea, maar niemand gebruikt die naam.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Palance » wo 13 feb 2019, 6:45

MaartenE schreef: di 12 feb 2019, 23:22 Is de afkorting MK hetzelfde gebleven? Had gedacht dat het NMK zou worden, maar dat blijft MK begrijp ik?
Het laatste dat ik op een Macedonische website las, is dat men dat nog niet weet en “pas merkt als er kentekenplaten moeten worden geruild”.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Kaaiman » wo 13 feb 2019, 8:48

^^ Afkortingen zijn in internationale standaarden vastgelegd, zoals ISO 3166. Die wijzigen over het algemeen niet altijd mee, laat staan op dezelfde dag. Noord-Macedonische websites zullen voorlopig gewoon .mk blijven, aangezien de 2-letterige code MK is en de 3-letterige code MKD.

De landencode voor voertuigen, zoals die ook op dit forum gebruikt worden, is vastgelegd in VN-verband. Ook deze code zal voorlopig nog gewoon MK blijven.

Geen redenen dus om nu NMK te gaan hanteren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Kaaiman » wo 13 feb 2019, 8:50

Alfa schreef: di 12 feb 2019, 23:40 ^^De officiële namen van landen worden sowieso amper gebruikt. Bv Noord-Korea heet officieel de Democratische Volksrepubliek Korea, maar niemand gebruikt die naam.
De afkorting DPRK wordt in Engels taalgebruik wel vaak gebruikt, net als de afkortingen USA, USSR (in het verleden) en tot gisteren dus ook FYROM.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Robbert297 » wo 13 feb 2019, 9:32

NRC schreef:Binnen vier maanden komen er nieuwe kentekenplaten uit, met de inscriptie ‘NMK’.
Klopt dit?
Слава Україні

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door jelger » wo 13 feb 2019, 9:44

^^
De Boston25 zegt het. ;)

https://www.boston25news.com/news/maced ... /919070450

Ik vermoed dat als je even wat gerichter zoekt, in lokale regio talen, er wel wat meer boven water moet komen. (bron is trouwens AP, waarschijnlijk voor de gewone gebruiker niet te vinden direct bij AP).

edit, hier is de bron van dit bericht:
https://www.apnews.com/882d70bca9844e2698bade5f90655958

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Robbert297 » wo 13 feb 2019, 9:51

Vind het toch wel bijzonder, aangezien hier tegenstrijdige posts te lezen zijn. We wachten af. ;)
Слава Україні

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Lekkere Kwal » wo 13 feb 2019, 10:22

Alfa schreef: di 12 feb 2019, 23:40 ^^De officiële namen van landen worden sowieso amper gebruikt. Bv Noord-Korea heet officieel de Democratische Volksrepubliek Korea, maar niemand gebruikt die naam.
Amper in de volksmond ja, bij de meeste landen, maar niet in officiele situaties zoals binnen de VN, NAVO, etc. China wordt zelfs uitdrukkelijk als de PRC betiteld vanwege de kwestie Taiwan. FYROM was natuurlijk ook in het leven geroepen omdat Griekenland al sinds het begin van de republiek dwars lag.

Daarnaast is Noord- in Noord-Macedonie niet een voorzetsel zoals Volksrepubliek maar onderdeel van de eenvoudige naam, net als in Zuid-Sudan, Noord-Brabant, Haute-Savoie, Oost-Timor. Dit is nou juist de insteek van de naamswijziging.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door jelger » wo 13 feb 2019, 10:58

Ik vraag me af of de Grieken rekening gehouden hebben met de implicatie van "Noord" in de naam: het impliceert een (historische) eenheid die gedeeld is (over twee landen). Los van of die eenheid er eigenlijk ooit was.

Je ziet het ook bij Noord en Zuid Ossetie. De naamgeving suggereert dat er ooit een (bestuurlijke) eenheid was. Iets waar beide kanten nu in ieder geval wel de nadruk op leggen: ze streven een "hereniging" na. Terwijl beide gebieden nooit een (bestuurlijke) eenheid hebben gevormd, op geen enkel moment in de geschiedenis.

Dit kan in de toekomst nog wel een probleem worden, met de Balkan geschiedenis in het achterhoofd. Tenzij verdere Europese integratie de grenzen doen vervagen tot slechts een administratieve en papieren grens.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 feb 2019, 11:02

jelger schreef: wo 13 feb 2019, 10:58 Ik vraag me af of de Grieken rekening gehouden hebben met de implicatie van "Noord" in de naam: het impliceert een (historische) eenheid die gedeeld is (over twee landen). Los van of die eenheid er eigenlijk ooit was.
Die was er zeker, de Romeinse provincie Macedonië. Grofweg dit gebied (de lijntjes geven de grenzen volgens verschillende bronnen aan):

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door jelger » wo 13 feb 2019, 11:10

^^
Ja, dat was de kern van het hele probleem. ;)

Alleen vraag ik me af of de toevoeging "Noord" wel bijdraagt aan het wegnemen van die gedachte. ;)
Nu mosterd na de maaltijd. Het beste ingredient tegen dergelijke spanningen is inclusiviteit in de Europese samenwerkingsverbanden en het verlagen van de grenzen tot letterlijk een lijntje op papier.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Lekkere Kwal » wo 13 feb 2019, 11:33

Welke maaltijd? De integratie van de piepjonge staat is op veel plekken opgeschort vanwege de naamkwestie. De oplossing daarvan doet wellicht niet veel voor de perceptie van de 'gewone Griek', maar de staat kan nu wel verder en dus aan de maaltijd beginnen. Dit is ervoor, niet erna. De fout die indertijd gemaakt is, is om FYROM te gebruiken en niet een betere oplossing. Het gaat hier niet om een land dat al eeuwen bestaat en waar je over kan twijfelen of men de nieuwe naam zou overnemen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door jelger » wo 13 feb 2019, 11:43

Klopt, het land kan nu verder. En dat is wat telt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Palance » wo 13 feb 2019, 11:47

Robbert297 schreef: wo 13 feb 2019, 9:32
NRC schreef:Binnen vier maanden komen er nieuwe kentekenplaten uit, met de inscriptie ‘NMK’.
Klopt dit?
Op een aantal Balkannewssites vond ik dit:
I registarske tablice na vozilima se trebaju promeniti, pa će nove tablice imati kôd NM ili NMK, ali to će se najverovatnije odvijati za vreme redovnog tehničkog pregleda.
"Ook de kentekenplaten van voertuigen moeten worden gewijzigd, zodat de nieuwe kentekenplaten de code NM of NMK zullen krijgen, maar dat wordt waarschijnlijk pas duidelijk tijdens de APK".

Ofwel, het lijkt alsof men er nog niet over uit is. Ik zal later eens zoeken op Macedonische sites of ik er iets over kan vinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Chris » wo 06 mar 2019, 12:34

De nieuwe autosnelweg tussen Miladinovci en Štip wordt waarschijnlijk dit weekend geopend. Dit wordt dus de A4.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 mar 2019, 13:40

^^ Geen accenten in het Latijnse schrift?

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door NWH » wo 06 mar 2019, 14:07

Ziet er netjes uit. De constructie van de portaalborden vind ik dan wel wat minder uit de verf komen
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Chris » wo 06 mar 2019, 14:15

Coen Tunnel schreef: wo 06 mar 2019, 13:40 ^^ Geen accenten in het Latijnse schrift?
Wel opmerkelijk. Ik zou zelf de voorkeur geven aan Štip in plaats van Shtip. De gebruikelijke transliteratie van speciale letters in plaats van fonetisch Engels. Al schijnt men in Macedonië zelf wel de 'sh' te prefereren boven Š.

Op zich wel een interessant vraagstuk. In andere Slavische talen die niet in het Cyrillisch geschreven worden gaan we de Š ook niet vervangen door Sh. In het Russisch, Bulgaars, etc. wel. Anders zou je bijvoorbeeld ook van Koshitse kunnen spreken in plaats van Košice volgens mij.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Palance » wo 06 mar 2019, 17:29

De letters š, č, ć, etc komen niet voor in het Macedonisch simpelweg omdat de taal niet bestaat in het Latijnse schrift. En als je die toch gebruikt dan ben je feitelijk bezig om Servisch, Kroatisch of Bosnisch te gebruiken en wellicht mag dat niet volgens de regels (maar dat weet ik niet zeker). Wellicht dat men daarom voor een soort van een soort uitgeklede transliteratie gebruik maakt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Lekkere Kwal » do 07 mar 2019, 10:50

^^ dat is het niet, Macedonisch kent gewoon een 'romanisatie' van hun schrift, net als in andere landen die geen latijns schrift gebruiken. Zoals in het betreffende Wikipedia-artikel is te lezen gebruiken ISO 9 (de internationale standaard) en de Amerikaanse en Britse standaarden de Š en de Macedonische instanties de Sh (de digraaf). Vandaar dat 'wij' Š tegenkomen bij onze bronnen, maar een Macedonische wegwijzer de Sh toont. Dat kan wellicht wel een relatie hebben met raakvlakken met andere balkanlanden en de relatief recente situatie na het uiteenvallen van Joegoslavie, maar het is niet zo dat je een Servische standaard zou volgen als je Š gebruikt of iets dergelijks. In de Macedonische versie van dat artikel wordt zelfs vermeld dat Š op school (Училишно) wordt gebruikt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Coen Tunnel » do 07 mar 2019, 11:19

Lekkere Kwal schreef: do 07 mar 2019, 10:50Vandaar dat 'wij' Š tegenkomen bij onze bronnen, maar een Macedonische wegwijzer de Sh toont.
Nee, dat is het nou juist. Štip wordt op de nieuwe wegwijzers (zie foto's hierboven) aangegeven als Stip.

Als het nou Shtip was geweest had ik het nog kunnen begrijpen, maar Штип omzetten naar Stip klopt op geen enkele manier.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Lekkere Kwal » do 07 mar 2019, 11:39

^^ ah, ja dat is dan sowieso niet kloppend.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Jeff » za 09 mar 2019, 17:09

Chris schreef: wo 06 mar 2019, 12:34 De nieuwe autosnelweg tussen Miladinovci en Štip wordt waarschijnlijk dit weekend geopend. Dit wordt dus de A4.

[...]
Zojuist in SSC bevestigd: De A4 is geopend voor verkeer 8-) :woop:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Chris » za 09 mar 2019, 17:41

Op Macedonische nieuwssites vind ik alleen nog maar berichten dat de snelweg nog niet geopend is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Vinny » ma 11 mar 2019, 20:17

Coen Tunnel schreef: do 07 mar 2019, 11:19
Lekkere Kwal schreef: do 07 mar 2019, 10:50Vandaar dat 'wij' Š tegenkomen bij onze bronnen, maar een Macedonische wegwijzer de Sh toont.
Nee, dat is het nou juist. Štip wordt op de nieuwe wegwijzers (zie foto's hierboven) aangegeven als Stip.

Als het nou Shtip was geweest had ik het nog kunnen begrijpen, maar Штип omzetten naar Stip klopt op geen enkele manier.
Je 'punt' is gemaakt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Kaaiman » ma 11 mar 2019, 21:42

Pfff, dat is met Stip de flauwste opmerking in deze draad, Vinny. :duck:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Palance » wo 20 mar 2019, 20:47

Chris schreef: di 12 feb 2019, 23:15 Even de Wegenwiki bijwerken vereiste ook meer dan 50 edits voor de nieuwe naam. Niet alleen de titels van de artikelen, maar ook de namen in artikelen over Macedonië en die van buurlanden waarin Macedonië genoemd wordt. ;)
Een flink karwei. Ik heb zo'n beetje alle overige verwijzingen aangepast (plus nog wat verwijzingen naar oude Macedonische wegnummers die in diverse artikelen voorkwamen).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door MaartenE » wo 20 mar 2019, 20:57

Valt mij nu op:

De naam van het topic zegt [NMK], sommige titels in de reacties (zie Palance hierboven) [MK].
Denk dat de titel van dit topic moet worden aangepast naar [MK], of niet?
Ik had hier na de naamsverandering
[NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија
neergezet, maar weet nu dus niet of NMK klopt. Misschien voor de zekerheid de N binnen de haakjes weghalen?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Plaats reactie