[NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door GuteFahrt » wo 29 mar 2017, 17:55

Klopt. Laten we het dan toch maar bij de wegen projecten houden. :sorry:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » wo 03 mei 2017, 15:41

Mooie video van de A1 Demir Kapija - Smokvica die bijna gereed is. Toch een bijzonder stuk snelweg.

Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » za 06 mei 2017, 21:21

^^ De video is schijnbaar verdwenen. Maar hier zijn wat luchtfoto's van de A1 Demir Kapija - Smokvica.

Afbeelding
CORRIDOR-X by elninokv, on Flickr

Afbeelding
CORRIDOR-X by elninokv, on Flickr

Afbeelding
CORRIDOR-X by elninokv, on Flickr

Afbeelding
CORRIDOR-X by elninokv, on Flickr

Afbeelding
CORRIDOR-X by elninokv, on Flickr

Afbeelding
CORRIDOR-X by elninokv, on Flickr

Afbeelding
CORRIDOR-X by elninokv, on Flickr

Afbeelding
CORRIDOR-X by elninokv, on Flickr

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Hajo » za 06 mei 2017, 23:51

Netjes, hoor! Gefinancierd door de EU neem ik aan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 mei 2017, 0:01

Goed mogelijk dat er Europees geld naar toe is gegaan. Lijkt me ook niet onterecht, dit is een belangrijke Europese verbinding richting Griekenland.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door petervdveen » zo 07 mei 2017, 22:20

Ook al volledig beschikbaar op google maps luchtfoto's.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door olaf » di 09 mei 2017, 23:23

Hopen dat het over twee weken klaar is dan komen we er langs rijden onderweg naar Griekenland :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » do 25 jan 2018, 20:12

Macedonië gaat het vliegveld van Skopje en de M1 hernoemen: http://www.balkaneu.com/fyro-macedonia- ... -motorway/
  • FYROM Prime Minister announced the renaming of the airport of Skopje and the country’s main motorway leading to Greece, in joint statements with Prime Minister Alexis Tsipras following their meeting in Davos.

    Zoran Zaev noted that these actions, which his government will undertake, prove that his country has no territorial claims against her neighbor.

    Skopje Airport and the FYROM Main Highway were renamed Alexander the Great in 2006 and 2008 respectively by the government of Nikola Gruevski.

    As Zoran Zaev revealed, FYROM's main motorway will be renamed the "Friendship" motorway. According to IBNA, the most likely new name for Skopje's airport is that of Macedonia's first president, Kiro Gligorov.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » do 22 feb 2018, 14:04

De 'autosnelweg Alexander de Grote' is niet meer... In een poging de relaties met Griekenland te verbeteren. Macedonië heeft een jaar of 10 geleden allerlei dingen naar Alexander de Grote vernoemd en standbeelden geplaatst, wat de meeste historici geschiedsvervalsing noemen, omdat Alexander de Grote niks van doen had met het hedendaagse Macedonië.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door MaartenE » do 22 feb 2018, 16:23

Inderdaad, onder premier Gruevski werd de Macedonische identiteit erg gepromoot, waaronder het vernoemen van het vliegveld naar Alexander de Grote en het plaatsen van standbeelden. De nieuwe premier Zaev wil de betrekkingen met Griekenland verbeteren om de geschillen over de naam (F.Y.R.O.M./Macedonië) te slechten, vandaar dat alle verwijzingen naar Alexander de Grote worden verwijderd. Ook het vliegveld heeft er aan moeten geloven en heet nu Skopje Airport. (Меѓународен аеродром Скопје)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Coen Tunnel » do 22 feb 2018, 16:28

^^ De belangrijkste reden is dat er in juni een NAVO-overleg gepland staat waar het gaat over de mogelijke toetreding van Macedonië tot de NAVO. Griekenland heeft dat al meermaals geblokkeerd vanwege het dispuut over de naam, en de Macedoniërs willen niet dat dat weer gaat gebeuren, dus ze proberen de Grieken nu tegemoet te komen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Palance » do 22 feb 2018, 16:46

Ik denk/vrees dat dit Balkangeëmmer pas echt voorbij is als Macedonië echt haar naam verandert. Ik vind dat de Grieken nogal wat noten op hun zang hebben om te proberen te bepalen hoe een buurland zich mag noemen, zodat we nu een draak van een naam hebben met da "Voormalige Joegoslavische Republiek" ervoor.

De naam Macedonië binnen Joegoslavië bestaat overigens pas sinds 1945, daarvoor heette de regio Vardarska (naar de rivier Vardar, en vormde samen met het zuiden van Servië de provincie Banovina Vardar).
Joegoslaven konden in de communistische tijd behoorlijk vrij reizen en hadden voor weinig landen een visum nodig - behalve voor Griekenland, ook toen al vanwege de naamgeving van Macedonië.
MaartenE schreef: do 22 feb 2018, 16:23 Ook het vliegveld heeft er aan moeten geloven en heet nu Skopje Airport. (Меѓународен аеродром Скопје)
Niet volgens hun website, daar staat nog Alexander The Great.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » do 22 feb 2018, 16:54

De Grieken gaan wat mij betreft ook wat te ver in hun hetze tegen het gebruik van de naam Macedonië. Het huidige land Macedonië valt wel degelijk in de historische regio Macedonië. Ook zijn er geen territoriale claims voor zover ik weet. Maar eerdere Macedonische regeringen hielpen de kwestie ook niet door zich Grieks-Macedonische figuren als Alexander de Grote toe te eigenen als volkshelden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Coen Tunnel » do 22 feb 2018, 17:34

Chris schreef: do 22 feb 2018, 16:54 De Grieken gaan wat mij betreft ook wat te ver in hun hetze tegen het gebruik van de naam Macedonië. Het huidige land Macedonië valt wel degelijk in de historische regio Macedonië.
Ja en nee. Een deel van het gebied van het huidige land Macedonië maakt niet vanaf het begin deel uit van het Macedonische Rijk, maar later wel natuurlijk, en ook toen Macedonië een Romeinse provincie was.

Het historische gebied Macedonië is uiteraard wel veel groter dan het huidige land Macedonië. Maar andersom: het historische gebied Macedonië is ook veel groter dan de huidige Griekse provincie Macedonië.
Ook zijn er geen territoriale claims voor zover ik weet. Maar eerdere Macedonische regeringen hielpen de kwestie ook niet door zich Grieks-Macedonische figuren als Alexander de Grote toe te eigenen als volkshelden.
Er zijn inderdaad geen territoriale claims; Grieken die stellen dat Macedonië door die naam te gebruiken een claim legt op de Griekse provincie Macedonië gaan wel erg ver.

Het heeft inderdaad niet geholpen dat een Slavisch volk ging koketteren met een belangrijke Griekse held, dat heeft behoorlijk wat kwaad bloed gezet. Als compromissen zijn recentelijk ook namen als 'Noord-Macedonië' of 'Boven-Macedonië' voorgesteld, waar de Griekse regering misschien wel mee kan leven maar het nationalistische deel van de Griekse bevolking is ook daar fel op tegen, die vinden elk gebruik van de naam Macedonië, in welke vorm dan ook, onacceptabel, en spreken liever over de Republiek (van) Skopje.
Palance schreef: do 22 feb 2018, 16:46Joegoslaven konden in de communistische tijd behoorlijk vrij reizen en hadden voor weinig landen een visum nodig - behalve voor Griekenland, ook toen al vanwege de naamgeving van Macedonië.
In 2007 reisde ik van Macedonië naar Griekenland per trein, in de nachttrein Belgrado-Thessaloniki. Uitgezonderd de grenzen met Turkije (vanwege de daar geldende visumplicht voor veel Europeanen) was Idomeni de enige plek in Europa waar je de trein uit moest om je paspoort weer op te halen bij het politiebureau nadat het in de trein was ingenomen; het schijnt een pesterijtje van de Grieken te zijn vanwege het conflict over de naam. In de andere richting was de grenscontrole gewoon in de trein en kon je blijven zitten.

Of dit nog steeds zo is weet ik niet, maar het zou me niks verbazen.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door MaartenE » do 22 feb 2018, 18:13

Mijn persoonlijke mening is dat de Grieken een stel pubers zijn, die blijkbaar niks beter te doen hebben dan moeilijk te doen over een naam.
Stel je voor dat België alle diplomatieke betrekkingen zouden opzeggen omdat wij het wagen een provincie (gedeeltelijk) te vernoemen naar een voormalig hertogdom dat ook in België lag (Noord-Brabant), of Nederlands en Belgisch Limburg.

Ik ben mij er van bewust dat de situatie tussen Macedonië en Griekenland ingewikkelder is dan alleen dat, en het koketteren van de Macedoniërs met een Grieks/Macedonische held is niet verstandig, maar dat de Grieken alles vetoën als het gaat om een toetreding van Macedonië tot de EU gaat mij te ver.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Vinny » do 22 feb 2018, 19:55

Nationalisme is nooit rationeel. Politieke disputen worden wel vaker over symbolen gevoerd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » di 29 mei 2018, 21:39

Men is het blijkbaar eens over een nieuwe naam voor het land, Noord-Macedonië: https://nos.nl/artikel/2234169-athene-e ... donie.html

Ik verbaas me er wel over dat het dan toch zo makkelijk lijkt te gaan. Al betwijfel ik of de Macedonische bevolking dat zomaar accepteert. Het is één ding om afstand te nemen van de toegeëigende Griekse helden uit de oudheid, maar om de naam van het land zomaar te veranderen, dat gaat misschien een stap te ver.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door MaartenE » wo 30 mei 2018, 13:21

Ik ben het met je eens, en heb het idee dat veel Macedoniërs het er niet mee eens zijn (blijf vinden dat de Grieken pubers zijn met tijd teveel in deze kwestie), maar denk dat men vindt dat in het grote belang van eventueel bij de EU komen, men toch toezegt.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op wo 30 mei 2018, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Bij het reageren op een bericht direct boven je alsjeblieft de ^^-tekens gebruiken.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Vinny » wo 30 mei 2018, 20:47

Noord-Brabant wordt in de volksmond ook Brabant genoemd, dus of dat nou echt een probleem is vraag ik me af...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » wo 30 mei 2018, 21:07

Dit gaat wel over de Balkan he. Dingen die wij normaal vinden gaan daar soms anders, emoties lopen snel op over dit soort dingen.

De naamswijziging gaat ook aan het volk voorgelegd worden in een referendum, zo las ik.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Palance » wo 30 mei 2018, 21:30

Het heeft ooit Zuid-Servië geheten. Die naam aannemen zou nóg gevoeliger liggen :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 mei 2018, 22:43

Vinny schreef: wo 30 mei 2018, 20:47 Noord-Brabant wordt in de volksmond ook Brabant genoemd, dus of dat nou echt een probleem is vraag ik me af...
Ach ja, dat is bijna hetzelfde. :lol:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Alfa » do 14 jun 2018, 1:17

Er zijn inderdaad probelemen in Macedonië met de aanvaarding van de voorgestelde naamswijziging.
Nieuwe naam van Macedonië nog lang geen feit

De Macedonische president Ivanov kondigt aan dat hij het akkoord over de naamsverandering van Macedonië niet zal tekenen. Daarmee legt hij opnieuw een bom onder het pas bereikte akkoord tussen Griekenland en Macedonië. De twee landen ruziën al sinds 1991 over de naam Macedonië, dat ook de naam is van een provincie in het noorden van Griekenland.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06/13 ... macedonie/

Dat was natuurlijk te verwachten. VMRO-DPMNE zal de naamswijziging nooit aanvaarden en zelfs mocht de door de huidige regering (onder leiding van SDSM) geïnitieerde wijziging ingang vinden kan je er zeker van zijn dat die onmiddellijk teruggedraaid wordt als VMRO-DPMNE terug aan de macht is.

Ik vond trouwens het voorstel 'Republiek Vardar Macedonië' een veel beter voorstel. Het gebied heette vroeger ook Vardar (naar de rivier). Het geeft het land ook meer identiteit dan met een windrichting in de naam. Want Noord-Macedonië geeft de indruk van een gefragmenteerd land en heeft een beetje een Koude Oorlog-sfeertje (zoals Oost-Duitsland, Noord-Jemen, Noord-Vietnam of Noord-Korea). Trouwens, nu de Grieken zoveel hetze gemaakt hebben rond de naam en hysterie rond claimen van naburig gebied zouden de Grieken 'hun' Macedonië nu ook moeten hernoemen naar Zuid-Macedonië. Anders is het nogal hypocriet.

Als Macedonië het slim speelt aanvaarden ze de tijdelijk de naamswijziging als voorwaarde om in de NAVO en EU te komen. Eens ze er in zitten kunnen ze dan terug naar de oude naam gaan. Dan heeft Griekenland geen blokkeringsveto meer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Palance » do 14 jun 2018, 6:47

Balkangezever in optima forma :geeuw:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » di 19 jun 2018, 20:26

De A4 van Skopje naar Štip is bijna gereed. Dit project is wat onder de radar gebleven, nu is het ineens vergevorderd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een aantal bruggen zijn nog niet zo ver:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » wo 27 jun 2018, 11:50

Hier wordt de onenigheid over de naam Macedonië uitgelegd en de consequenties daarvan:

Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » ma 17 sep 2018, 17:57

De nieuwe autosnelweg vanaf Miladinovci (A1) tot Sveti Nikole moet in oktober worden geopend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » zo 30 sep 2018, 22:12

Vandaag was het referendum over de naam van Macedonië.

De vraag:
  • Are you for EU and NATO membership by accepting the Agreement between the Republic of Macedonia and the Republic of Greece?
91% stemde voor. Maar de opkomst is met een ruime 35% te laag om het geldig te laten zijn.

De premier vraagt aan de oppositie om het voorstel toch te steunen. De naam van het land zou dan Noord-Macedonië / Severna Makedonija worden, met de kentekencode NMK.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Alfa » zo 30 sep 2018, 22:43

Er moet een drie vierde steun in het parlement zijn om de grondwet te wijzigen. Die is er bij lange na niet, de nationalisten die het grootste gedeelte van de oppositie vormen zijn rabiaat tegen. Dus die naamsverandering komt er niet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Palance » ma 01 okt 2018, 8:34

Ik vind het maar een rare suggestieve vraagstelling.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie