[NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » do 08 sep 2011, 21:18

Willem schreef:Is nu de hele M1 door Macedonie snelweg?
Nee in het zuiden ontbreekt nog een vrij lang stuk. Daar zijn wel plannen voor overigens.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Tachi » vr 09 sep 2011, 14:51

nederland24 schreef:Ik vind 100km/u per uur wel een hele lage maximumsnelheid. Ik zie zelfs vluchtstroken. Dan kunnen ze de maximumsnelheid toch ook wel verhogen tot 120km/u.
Heb je ook gezien dat na dat bord de snelweg geen vangrail in het midden had? Zo'n beetje tot aan het tankstation.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » di 20 sep 2011, 16:48

Goed nieuws voor de M1 in Macedonië, de financiering van het laatste deel tussen Demir Kapija en Smokvica is rond. De contracten voor de aanleg zullen snel getekend worden, waarna het laatste deel van de M1 naar 2x2 rijstroken verbreed zal worden. Rond 2014 zal dan de gehele route door Macedonië een autosnelweg zijn.

traject:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Rene » di 20 sep 2011, 21:19

Dan ontbreekt er tussen Zagreb en Thessaloniki alleen nog in Zuid-Servië een stuk autosnelweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » di 20 sep 2011, 22:44

De route in Griekenland is ook enkelbaans, behalve tussen Polykastro en de Macedonische grens. Dat is toch nog wel zo'n 45 kilometer enkelbaans tussen Polykastro en de A2. Om de één of andere reden geven veel kaartenmakers al jaren aan dat dit een 2x2-weg is.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Willem » di 20 sep 2011, 23:02

^^ Zijn er dan ooit plannen geweest om dat stuk te verdubbelen?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door keokiracer » ma 26 sep 2011, 15:49

M1-M4 Grens met Servië naar Skopje

Map: http://goo.gl/ao2Z2
Link
Meer video's van Macedonië kun je van deze gebruiker binnenkort verwachten, aangezien hij een enorme roadtrip heeft gemaakt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » ma 10 sep 2012, 16:10

Vandaag is de aanleg begonnen van de resterende 28 kilometer M1 tussen Demir Kapija en Smokvica in het zuiden van het land. Deze route voert door een diepe vallei en er moeten zeker twee tunnels verdubbeld worden, en mogelijk her en der wat afsnijdingen van de huidige 1x2 autoweg door het gebied. De nieuwe snelweg moet in 2016 af zijn, dan is de M1 in Macedonië geheel een autosnelweg (avtopat).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » di 02 okt 2012, 10:09

Onhandig, sinds 25 september 2012 accepteert de tolconcessionair geen euros meer. Je moet met Macedonische denars betalen (MKD). Ik weet niet of ze ondertussen ook credit cards accepteren. Volgens een Macedonische kranten zijn er nu vaak problemen bij de tolstations omdat de MKD buiten Macedonië nauwelijks te verkrijgen is. Ook Macedoniërs zelf zijn getroffen, veel Macedoniërs gaan op vakantie of een dagje naar Griekenland en spenderen de laatste euros aan tol.

In 2014 moet een elektronisch tolsysteem worden ingevoerd.

http://www.dnevnik.com.mk/default.asp?I ... F4120F02BE

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Palance » di 02 okt 2012, 12:09

Dat is wel een hele slechte ontwikkeling. En vooral een rare, omdat dit soort landen juist dol zijn op deviezen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Coen Tunnel » di 02 okt 2012, 17:28

Ik neem aan dat je bij de grens wel denars kan krijgen door euro's te wisselen of geld op te nemen?

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door olaf » do 18 okt 2012, 10:18

Goedemorgen, Heb me ook geregistreerd omdat ik het zeer interressant vind om de ontwikkelingen te volgen op de europese snelwegen. Wat betreft dit tolsysteem we komen er net afgelopen week vandaan rijden en je kunt gewoon met je visa betalen. Er staan op moment 5 tolpoortjes en kost in totaal 200 denar dus ongeveer € 3,00
Ter aanvulling dit geldt voor het stuk van Skopje naar het meer van Ohrid

Afbeelding

Hierop de toltarieven in denars

En nog een paar foto`s vanaf Skopje naar de Servische grens

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » vr 11 jan 2013, 14:04

De M1 is nu hernummerd naar de A1:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Palance » vr 11 jan 2013, 17:34

North ipv Sever, en Athene niet in het cyrillisch maar wel het Engelstalige Athens. Typisch.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door HAFRABAisfun » vr 11 jan 2013, 17:37

Goed voor de westerse toeristen (al zijn dat er niet veel), maar voor de Grieken en de Macedoniërs...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Willem » vr 11 jan 2013, 18:39

Zijn de andere M-wegen ook in A-wegen omgenummerd?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 jan 2013, 20:11

Palance schreef:North ipv Sever, en Athene niet in het cyrillisch maar wel het Engelstalige Athens. Typisch.
Macedonisch bestaat formeel toch niet in Latijns schrift? Dus dan is het wel logisch dat er geen Sever staat. Blijkbaar zijn de borden tweetalig: Macedonisch en Engels.
HAFRABAisfun schreef:Goed voor de westerse toeristen (al zijn dat er niet veel), maar voor de Grieken en de Macedoniërs...
Ik denk dat Athens zowel voor de Macedoniërs als voor de Grieken duidelijk genoeg is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Palance » vr 11 jan 2013, 21:23

Coen Tunnel schreef:
Palance schreef:North ipv Sever, en Athene niet in het cyrillisch maar wel het Engelstalige Athens. Typisch.
Macedonisch bestaat formeel toch niet in Latijns schrift? Dus dan is het wel logisch dat er geen Sever staat. Blijkbaar zijn de borden tweetalig: Macedonisch en Engels.
Ik meende me te herinneren dat er wel letterlijke transliteraties te vinden waren, maar nu ik terugzoek is het toch Engels (rondom Skopje), dus zat ik er naast. Atinai ipv Athens zie ik dan weer wel op andere foto's. Maar ook in Griekenland zelf wisselt dat nogal met Athinai/Athens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Vinny » vr 11 jan 2013, 23:51

Er schijnt wel een tendens te bestaan om het Engelstalig exoniem te gebruiken in plaats van een transcriptie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Chris » wo 16 jan 2013, 12:42

In Macedonië zou de wegnummering gewijzigd zijn. Ik kwam onderstaande wettekst tegen op build.mk (een forum over bouwprojecten in Macedonië). Echter als ik op de kopteksten zoek op Google kan ik geen documenten vinden met die tekst, dus wanneer de wijziging is ingegaan kan ik niet nagaan (de datum op de tekst is oktober 2011), en tevens kan ik geen overheidsbron vinden anders dan deze. Dit is wel hoe Macedonische wetteksten eruit zien in het algemeen.

Afbeelding

Afbeelding

De wijziging is dus ook al in het veld doorgevoerd. In Macedonië hebben ze overigens ook wat nieuwe pictogrammen bedacht.

Afbeelding

Voorheen waren er 6 M-wegen. Daar zijn nu dus 4 A-wegen van over. Het vreemde is dat de prefix A logisch zou zijn voor автопат (avtopat - autosnelweg). Echter onder de A-nummering vallen ook andere wegen die geen snelweg zijn. Gewone wegen worden normaal aangeduidt als пат of патишта. Tevens wordt er gesproken over експресни патишта (expresswegen).

Op de site van de wegbeheerder Македонијапат wordt de oude wegnummering nog aangegeven

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Palance » wo 16 jan 2013, 20:05

Ha, weer eens een drietalig bord!

In die tekst staat A-wegen (autosnelwegrn, expreswegen, magistrale wegen). Het lijkt er dus inderdaad op dat hoofdwegen een A-nummer krijgen, snelweg of niet (zoals bv de Belgische A12 of analoog de R4).
Misschien is het om internationale interessant te doen? Een A2 van Bulgarije naar Albanië (zoals in de lijst staat) staat natuurlijk erg interessant.

Interessant om ook te zien dat er een lijst met regionale wegen bestaat.

De volledige lijst staat overigens hier: http://www.slvesnik.com.mk/Issues/DB0D8 ... E08460.pdf (van het Macedonische staatsblad, besluit 2920 v.a. pagina 3). Daarin vind ik ook terug dat de beslissing is genomen op 20 september 2011.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Willem » wo 16 jan 2013, 23:13

Wat bedoelen ze eigenlijk met dat symbooltje van dat mannetje op die rots? Voor een natuur-/recreatiegebied zijn duidelijker symbolen te bedenken.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Tachi » wo 16 jan 2013, 23:20

Kijk daar, een denneboom :mrgreen:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Palance » do 17 jan 2013, 6:42

"Kijk, die boom wordt zóóóóó groot" ;)

Maar goed, ook in de Macedonische wegcode kan ik het niet terugvinden. Het lijkt dus een verzinsel. (of een nieuw symbool dat in die wegcode nog niet staat).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
JaN34
dorpsstraat
Berichten: 240
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 11:09
Locatie: Hardenberg

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door JaN34 » do 17 jan 2013, 12:02

Panorama???

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door mavas » do 17 jan 2013, 16:06

Nee, dat is een kerstbomenstortplaats.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door marcel » do 17 jan 2013, 19:43

Palance schreef: Maar goed, ook in de Macedonische wegcode
Hierin is vooral p. 57 interessant. Ik zie dat voor snelwegen het nummer als A geschreven wordt en voor overige wegen als AM (expreswegen, wegen alleen voor motorvoertuigen en overige). Bij regionale wegen wordt de P weggelaten.

Het is mij een raadsel waarom ze 4- en 5-cijferige nummers invoeren terwijl ze er maar iets meer dan 100 hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Vinny » do 17 jan 2013, 19:58

Bladzijde 47: Het autowegsymbooltje lijkt uit Nederland te komen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Afrit13 » do 17 jan 2013, 22:33

Het lijkt wel of men wat samengeraapt heeft...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [MK] Macedonië - Maкeдoниja

Bericht door Rene » do 17 jan 2013, 22:49

P.75: onderborden 518 en 519... :lol:

Plaats reactie