[NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Chris » wo 20 mar 2019, 20:59

NMK is de nieuwe kentekencode. De titel van het topic is aangepast, maar daarmee worden alleen nieuwe reacties van de nieuwe titel voorzien, als je een ouder bericht quote uit de 'MK periode' dan wordt dat de titel van je bericht. Het is ondoenlijk om van elke posting die ooit gemaakt is de titel handmatig aan te passen.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door MaartenE » wo 20 mar 2019, 21:01

^^
Ahh, toch wel. Wist niet zeker of dat al officieel was, aangezien reacties op de vorige pagina's wat onzekerheden leken te bevatten.
Merci voor de opheldering! :)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Palance » wo 20 mar 2019, 21:03

De Macedonische (Nood-Macedonische?) media maken wel melding van NMK, maar vooralsnog heb ik niets officieels gezien, en ook geen foto's van kentekenplaten (behalve wat NMK-stickers op kentekenplaten). De komende maanden zullen we wel zien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Coen Tunnel » do 11 apr 2019, 20:01

Paspoortstempels, tenminste op de luchthaven van Skopje, vermelden nog als vanouds MK als landcode en gebruiken ook nog de oude naam van het vliegveld (sinds februari 2018 is het al niet meer Aleksandar Veliki, om de Grieken tegemoet te komen):

Afbeelding

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Gerhard » wo 15 mei 2019, 11:36

Maandag zag ik hier in Beverwijk een vrachtwagen met een nummerbord met NMK en dan een rood vlakje. Hij reed me tegemoet dus of het een echte plaat of een plaat met stickertje was, weet ik niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Chris » wo 05 jun 2019, 19:46

Vandaag is de A4 tussen Miladinovci en Shtip officieel geopend. Dit is 47 kilometer nieuwe autosnelweg naar het zuidoosten van Macedonië. De openstelling werd al enkele maanden verwacht, de snelweg oogde al sinds begin 2019 gereed.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Emil » za 09 nov 2019, 15:51

Uit eigen ervaring van de afgelopen periode geconstateerd dat ongeveer een kwart van de auto's inmiddels is voorzien van NMK. Er rijden in Macedonie ook nog veel auto's rond met oude platen zonder blauwe band, op de Lada's die er rijden is dat uiteraard het geval. Ik heb een behoorlijk aantal kilometers gereden in het land en mijn indruk van de wegen is matig. De A-wegen liggen er over het algemeen goed bij, al is het soms nog steeds uitkijken voor grote gaten of slecht aansluitende brugdelen. In de bergen is puin op de wegen een veel voorkomend obstakel. De tolwegen zijn over het algemeen prima. De maximumsnelheid van 130 is nog bijna nergens doorgevoerd, 120 is de standaard. Wat verder opvalt is dat men er net als in de VS een rechtsaf door rood principe heeft en soms zelfs een rechtdoor door rood principe, hetgeen redelijk verwarrend werkt omdat je vol door rood rijdt.

De A1 ten zuiden van Negotino is volgens mij nog niet zo lang open, er werd nog gewerkt aan een tolpassage bij Demir Kapija. Vanaf daar loopt de weg in een erg mooi trace met tunnels door het bergachtige landschap. Ten zuidoosten van Shtip was men bezig met de ombouw van de A4 naar een expresweg op een nieuw (naastgelegen) trace. Op een aantal gedeeltes lag al asfalt en de breedte laat 2+1 stroken toe, geen idee of dat ook de bedoeling is? Op de A2 zijn ook veel klimstroken, dus het lijkt mij niet zo'n gekke gedachte. Bij Negotino was op de R1103 een forse omleiding ingesteld over onverharde wegen, men is daar bezig met een nieuwe brug over de Vardar rivier.

Buiten Skopje vond ik het verkeersaanbod erg laag. Buitenlands verkeer is er ook weinig, hoofdzakelijk Bulgaren, Serviers en Kosovaren. Opvallend zelfs op korte afstand van de Griekse grens geen enkele Griek gezien. Bewegwijzering is er in drie talen: Macedonisch, Albanees en Turks. Op de doorgaande (tol)wegen ook Frans, Engels en zelfs Duits gezien. Er lijkt niet echt een standaard te zijn hiervoor. Opvallend is dat men in de bewegwijzering behoorlijke verre doelen gebruiken. In Skopje en op de gehele A1 staat Athene op de borden, de eerste vermelding zit boven de 750 kilometer. Ook Sofia, Pristina en Belgrado komen veelvuldig voor.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Jeff » zo 05 apr 2020, 11:30

Vorige week hebben alle EU lidstaten ingestemd om de onderhandelingen over toelating tot de EU te beginnen. Daarmee wil de EU Noord-Macedonië belonen voor de geleverde inspanningen.

Onderhandelingen is de laatste fase voor toetreding. Zodra deze onderhandelingen akkoord zijn, treed een land toe tot de EU.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 apr 2020, 11:40

Logische stap. Alhoewel ik kan begrijpen dat niet alle huidige EU-landen staan te springen om uitbreiding, kun je de westelijke Balkan ook niet zonder toekomstperspectief laten, omdat dat kansen biedt voor Rusland en China om hun invloed te vergroten. En ik heb landen in onze achtertuin zoals Noord-Macedonië, Servië, Montenegro, Albanië, Kosovo en Bosnië en Herzegovina liever onder de EU-invloedssfeer, dan dat de Russen of de Chinezen er teveel invloed krijgen. We hebben het zelf allemaal in de hand.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door jelger » zo 05 apr 2020, 11:51

Goede zaak.

Het toetredingsproces is onder druk (FR, NL, DK) iets aangepast. Nog langer de deur dichthouden om het thuisfront tevreden te stellen is strategisch niet slim (het Nederlandse leiderschap is in buitenland beleid wel vaker wat dommig en strategisch zwak de laatste tijd). Immers, het Kopenhagen boek starten betekent nog niet dat het land zomaar lid wordt. Een positieve impuls en perspectief is vaak een belangrijke drijfveer achter verbeteren.

NMK is sinds vorige week het 30e lid van de NAVO.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Palance » zo 05 apr 2020, 12:10

Coen Tunnel schreef: zo 05 apr 2020, 11:40 omdat dat kansen biedt voor Rusland en China om hun invloed te vergroten.
Ik vind dat echt een slecht argument. Dan vergroot je de kans op ellende die er is met Bulgarije en Roemenië, corrupte landen binnenhalen of Polen en Hongarije die zich nu bijna dictatorialer gedragen dan Rusland. Dan haal je landen binnen alleen maar om Rusland dwars te zitten, niet op inhoudelijke argumenten.

Dit komt op mij over als iets dat je eerder op de kleuterschool ziet: “Ik vind Pietje niet aardig, dus jij mag niet met Pietje maar alleen met mij spelen”

En laat Bosnië-Herzegovina er maar zeker buiten. Dat land is zo corrupt, maar vooral onbestuurbaar, dat wil je er echt niet bijhebben.

Als een land toe wil treden tot de EU en het voldoet aan alle eisen die er bv gesteld worden qua economie, democratie, mensenrechten: Prima. Maar alleen binnenhalen vanwege de Russen, dat slaat echt nergens op.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 apr 2020, 12:30

^^ Begrijp me goed, het moet ook zeker niet de enige reden zijn. Maar als een land daadwerkelijk stappen wil maken om zich verder te ontwikkelen, daar serieus mee bezig is, en wil voldoen aan de eisen die wij als EU stellen (zoals jij al noemt over democratie, economie, mensenrechten), dan moeten we dat stimuleren.

De toetreding van Bulgarije en Roemenië kwam inderdaad wat te vroeg, en met Polen en Hongrije is de situatie verre van ideaal. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat we niet alvast een stap verder kunnen zetten voor landen als Noord-Macedonië.

En ik snap ook wel dat een land als Bosnië en Herzegovina er momenteel nog lang niet aan toe is, dat land is intern al enorm verdeeld. En Servië en Kosovo ook niet, zolang hun onderlinge geschil nog niet is opgelost. Voor Noord-Macedonië en op termijn ook Albanië en Montenegro ligt het denk ik wat anders.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Palance » zo 05 apr 2020, 13:07

Ik denk zelf dat de EU eerst zichzelf tegen het licht moet houden. Zoals stappen nemen om te voorkomen dat we in de toekomst weer problemen kunnen krijgen a la Polen en Hongarije mocht een van die nieuwe landen uiteindelijk ook die richting opgaan.

Vervolgens vraag ik me af of die landen op den duur wel zo goed af zijn met toetreding. In de ‘nieuwe’ landen ontstaan demografische tijdbommen: Door het verschil in welvaart trekken jongeren massaal weg naar de rijkere landen, dat gaat hier geheid ook gebeuren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door jelger » zo 05 apr 2020, 14:23

Palance schreef: zo 05 apr 2020, 12:10 Als een land toe wil treden tot de EU en het voldoet aan alle eisen die er bv gesteld worden qua economie, democratie, mensenrechten: Prima. Maar alleen binnenhalen vanwege de Russen, dat slaat echt nergens op.
Het huidige toetredingstraject ziet op dat eerste ook toe. Helaas zou ik willen zeggen wordt voor binnenlandse consumptie in west-Europa juist dat eerste als reden genoemd om het traject (dat op die zaken toeziet) niet eens te starten "omdat dit of dat niet op orde is". Wat vaak tot politiek gedreven subjectief oordeel verworden is, op basis van puntjes van verbetering in tussen rapportages over het voortraject naar het toetredingsproces. (Wat dus duidelijk het geval was bij de laatste twee landen, Albanië en NMK).

Het wordt daarmee een opportunistisch kip-ei verhaal waarbij in aspirant land ook weer opportunisten klaar staan om daar op in te springen: zie je nou wel, ze willen ons gewoon niet want hullie en hullie deden ze niet zo moeilijk over (ongeacht of dat allemaal weer terechte verwijzingen zijn, daar gaat het in een opportunistische discussie vaak al niet meer om).

En van die ruimte maken andere externe belanghebbenden gebruik. Waarmee het geopolitieke argument zichzelf bewijst en onbedoeld alleen maar aan kracht wint. Ook al zou je willen dat het niet zo zou moeten zijn.

Veel west-Europese landen zijn zwak geostrategisch, ook Nederland.

Dat laat onverlet dat ook in de EU wat moet veranderen. Zoals een periodieke toetsing op die Kopenhagen criteria, om ontwikkelingen zoals in Polen en Hongarije beter voor te zijn. Niet alleen bij toetreding de toets halen, maar ook tijdens lidmaatschap. Daar zit nu de achilleshiel.

Daar liggen door Europees Parlement aangenomen voorstellen toe. Alleen heeft het EP geen initiatief macht, het kan alleen de EC verzoeken iets te gaan doen. Daar ligt het nu al een paar jaar. https://www.europarl.europa.eu/news/en/ ... s-watchdog
Laatst gewijzigd door jelger op zo 05 apr 2020, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Jeff » zo 05 apr 2020, 14:29

Eigenlijk ben ik van mening dat Noord-Macedonië zoveel "idioot veel meters" gemaakt heeft, dat het land daarvoor beloond mag worden.
Daarnaast heeft NMK offers gemaakt die zelfs de huidige lidstaten niet snel zulke offers zullen maken. (bijv.; Hernoeming.. iemand?)

En om de voorbeelden Polen & Hongarije terug te vallen: Ja, zelfs hun hebben nog werk aan de winkel.
In ieder geval zorgde toetreding van Polen ervoor dat de Baltische staten uit hun isolement kwamen, dus die zet was ook eerder strategisch.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Chris » zo 05 apr 2020, 16:15

Palance schreef: zo 05 apr 2020, 13:07Vervolgens vraag ik me af of die landen op den duur wel zo goed af zijn met toetreding. In de ‘nieuwe’ landen ontstaan demografische tijdbommen: Door het verschil in welvaart trekken jongeren massaal weg naar de rijkere landen, dat gaat hier geheid ook gebeuren.
Dit is wel hét grote nadeel van EU-lidmaatschap voor die landen. Cohesiefondsen maken dat ook niet goed. Er ontstaat een brain drain en de toekomstige basis voor het functioneren van zo'n land wordt door (arbeids)migratie er onder weggetrokken.

Echter een makkelijke oplossing is daar denk ik ook niet. Maar je komt zo in een scenario dat zo'n land zonder EU-infusie zich niet meer kan staande houden. In landen als Roemenië en Bulgarije is dat het meest evident, daar zijn zoveel bewoners - vaak de meestbelovende qua toekomstige bijdrage aan de maatschappij - weggetrokken dat ze niet echt meer de weg omhoog kunnen vinden. Het verschil in loon is enorm groot, het is nu wel duidelijk dat zoiets niet in 10 of 20 jaar wordt rechtgetrokken - alle EU-programma's ten spijt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Vinny » zo 05 apr 2020, 17:17

Misschien is dat op langere termijn niet zo erg, maar dan moeten we als West-Europa niet zo panisch denken over een transfer-unie. Dat houdt in dat je als Europese samenleving accepteert dat er maar een paar kernregio's zijn waar het geld verdiend wordt, en dat vervolgens wordt doorgesluisd naar arme(re) en vergrijsde regio's.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Chris » ma 13 jul 2020, 18:51

Vandaag is een 14 kilometer lang stuk ongelijkvloerse, enkelbaans autoweg van de A3 geopend tussen Shtip en Krupishte.

Dat is hier: https://www.openstreetmap.org/?mlat=41. ... 78/22.1714

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Palance » za 20 mar 2021, 16:36

Ik kwam op een Macedonische website deze 2 foto’s tegen van de tunnels bij Demir Kapija,

Ik vraag me af waarom hier digitale borden worden ingezet. Dat ze wellicht bepaalde informatie kunnen tonen snap ik best, maar dat de tunnel op de 1e foto nog 150 meter weg is, zal vast niet veranderen.

Op de 2e foto kan natuurlijk de Vmax nog worden aangepast, maar de naam en de lengte van de tunnel zullen vast niet heel erg dynamisch zijn :D
(Alhoewel het oude bord bij de tunnelingang een andere lengte toont dan het digitale bord).

Afbeelding

Afbeelding

Op streetview zijn deze borden nog niet te zien (hier en hier).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Palance » za 20 mar 2021, 18:44

Een paar Macedonische wegweizers.

Afbeelding

Het bord rechtsonder heb ik op streetview kunnen terugvinden, maar dat beeld is uit 2015, daar staat Скопје goed en ik weet niet van welk jaar de ‘foute’ foto is. Overigens staat daar nog (steeds) een andere fout op: KS staat niet voor Kosovo :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Palance » za 20 mar 2021, 22:25

Het dorp Trnovci in het zuidwesten van het land heeft een Zwitsers Vmax-bord :)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door MaartenE » za 20 mar 2021, 23:25

Blijf het gebruik van Frans in Noord-Macedonië heel apart vinden.
Om péage te zien in een Balkan-land, waar het Frans toch echt niet gebruikelijk is, is heel gek. :D
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Palance » zo 21 mar 2021, 9:48

Ik heb diverse wetten en regels gevonden m.b.t. het verkeer, maar helaas (nog) niet kunnen vinden waarom er Frans wordt gebruikt. Of wanner er überhaupt een andere taal gebruikt wordt (soms Engels, soms Albanees, maar dat laatste lijkt in overwegend Albaneestalige gebieden ook niet consequent te gebeuren)

Wat betreft de Pay tool-fout: Dat schijnt zelfs op deze manier (dus met de fout erin) wettelijk vastgelegd te zijn :lol:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Chris » zo 21 mar 2021, 10:00

Dat 'pay toll' wordt volgens mij ook op de verkeerde manier gebruikt in voormalig Joegoslavië. Het lijkt nog enigszins logisch als werkwoord (to pay toll), maar men bedoelt er eigenlijk een tolstation mee: 'a pay toll'.

Dat Frans is volgens mij iets van vroeger dat dit indertijd als diplomatentaal werd gebruikt. Het is kennelijk niet echt doorgedrongen dat Frans echt geen lingua franca voor de gemiddelde buitenlander is, ook al denken de Fransen zelf daar misschien anders over.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door waldo79 » zo 21 mar 2021, 10:03

In instanties als de NAVO, de OVSE is Frans de tweede taal.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 mar 2021, 14:23

^^ Ja, maar dat er in Noord-Macedonië dan ook Skopje-Ouest op de borden staat, dat gaat wel ver.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Pino » zo 21 mar 2021, 16:39

^^ Nogal ja. Maar op de meeste borden zie je toch alleen maar de windrichting in het Engels. Of ik moet iets verkeerd zien op Streetview. Voor het overige lijken deze borden sterk Italiaans geïnspireerd, wat natuurlijk wel voor wat meer elementen van de bewegwijzering in het voormalige Joegoslavië geldt. Het equivalente bord voor Italiaanse tolstations is viertalig. Duits is daar de vierde taal.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Palance » wo 28 apr 2021, 19:43

Er wordt een nieuwe expressweg (Експресен пат) aangelegd tussen Štip en Radoviš, de A4.

Locatie op OSM
Satellietbeelden

Filmpje van de bouw rondom afrit Dolani
Link
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Chris » za 05 jun 2021, 20:06

Gisteren is de autoweg Štip - Radoviš opengesteld. Dit is een 24 kilometer lange autoweg als onderdeel van de A4, de belangrijkste weg naar het zuidoosten van het land. Bij Štip gaat de autosnelweg uit Skopje dan over in deze nieuwe autoweg.

Afbeelding
Пуштање во употреба на експресниот пат Штип-Радовиш [04.06.2021] by Влада на Република Северна Македонија, on Flickr

Afbeelding
Пуштање во употреба на експресниот пат Штип-Радовиш [04.06.2021] by Влада на Република Северна Македонија, on Flickr

Afbeelding
Пуштање во употреба на експресниот пат Штип-Радовиш [04.06.2021] by Влада на Република Северна Македонија, on Flickr

Afbeelding
Пуштање во употреба на експресниот пат Штип-Радовиш [04.06.2021] by Влада на Република Северна Македонија, on Flickr

Afbeelding
Пуштање во употреба на експресниот пат Штип-Радовиш [04.06.2021] by Влада на Република Северна Македонија, on Flickr

Afbeelding
Пуштање во употреба на експресниот пат Штип-Радовиш [04.06.2021] by Влада на Република Северна Македонија, on Flickr

Afbeelding
Пуштање во употреба на експресниот пат Штип-Радовиш [04.06.2021] by Влада на Република Северна Македонија, on Flickr

Afbeelding
Пуштање во употреба на експресниот пат Штип-Радовиш [04.06.2021] by Влада на Република Северна Македонија, on Flickr

Afbeelding
Пуштање во употреба на експресниот пат Штип-Радовиш [04.06.2021] by Влада на Република Северна Македонија, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија

Bericht door Chris » vr 30 jul 2021, 9:19

Servië, Noord-Macedonië en Albanië schaffen de grenscontroles voor personenverkeer vanaf 2023. Het project heet 'Open Balkan'.

https://www.srf.ch/news/international/p ... trollen-ab

Plaats reactie