[RUS] Oblast Kaliningrad

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Chris » zo 03 aug 2014, 11:40

Rondom Sovetsk is een bypass in aanleg die deels in Litouwen ligt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Alfa » zo 03 aug 2014, 14:29

Zie deze overeenkomst. Het is vooral bedoeld om een nieuwe douanepost te hebben en ik denk dat daar in Sovetsk te weinig plaats voor was, ook omdat je daar met een historische brug zit (zie https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ril_06.jpg). Het is overigens Rusland die verantwoordelijk is voor de bouw van de brug.



En er zijn blijkbaar vertragingen aan Russische kant: http://www.lithuaniatribune.com/70146/d ... 201470146/
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 03 aug 2014, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Alfa » zo 03 aug 2014, 14:44

Hier lijken ze trouwens ook met iets bezig. Maar ik weet niet wat en ik heb er ook niets van gevonden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door verfmeer95 » zo 03 aug 2014, 14:46

Niet gewoon iets als leidingen of zo?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Chris » za 08 nov 2014, 20:28

Vandaag is 17 kilometer van de omgebouwde A229 opengesteld voor het verkeer. De enkelbaans weg is omgevormd tot een ongelijkvloerse dubbelbaans weg met een ontwerpsnelheid van 120 km/h. Het verloopt vanaf Zaozerye (praktisch aan de ring van Kaliningrad) tot het bestaande dubbelbaans deel bij het gehucht Kurgan.

Afbeelding

kneiphof
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 15 dec 2014, 19:14
Locatie: Dendermonde

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door kneiphof » ma 15 dec 2014, 19:59

De iconische "halfopgeblazen" brug is onlangs afgebroken en door de nieuwe vervangen...

Afbeelding

Een teken van vooruitgang waar niets op tegen is natuurlijk, maar toch is het een beetje spijtig, want de brug was als een "urban legend" decennialang tot ver buiten de grenzen van de Oblast bekend. Vele bezoekers uit "Groot Rusland" wilden per se de brug zien "die de Duitsers geopend hadden en de Russen nog steeds niet dicht kunnen doen".

Enekele foto's van een lokale nieuwssite:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De brug maakt overigens geen deel van Berlinka uit, wel van de ring van Kaliningrad (die dan weer niet met de Promorskoje Koltso, de in aanleg zijnde Kustring verward moet worden)

Daarnaast is in 2011 in Kaliningrad "De Tweede Viaductbrug" in dienst gekomen. De brug van 1,6 km overspant beide armen van de rivier de Pregel en het eiland dat daartussen ligt. De bouw werd eigenlijk al in 1985 aangevat maar viel in 1992 stil met surrealistische taferelen als gevolg:

Afbeelding
Afbeelding

In 2006 is de bouw hervat.

Op zich mag het resultaat wel gezien worden:
Afbeelding

Maar men vraagt zich toch af, of zo'n stukje stedelijk autosnelweg (want dat is het eigenlijk) echt wel zinvol is. Zeker aangezien het geen deel van een ring- of invalsweg vormt. De straten waarop het aansluit zijn ook niet zo breed.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Alfa » ma 15 dec 2014, 20:49

Jammer, want het heeft toch een grote iconische waarde. Het had in hetzelfde rijtje kunnen staan als de Gedächtniskirche in Berlijn of het stadscentrum van Hiroshima.

Een nieuwe brug had probleemloos even verderop kunnen gebouwd worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Kaaiman » di 16 dec 2014, 13:37

Op de luchtfoto's van 3 oktober 2014 in Google Earth zie ik beide bruggen nog wel liggen. De nieuwe brug is westelijk naast de oude twee bruggen gebouwd. De kapotte brug is op de luchtfoto de middelste.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Wesso » do 17 sep 2015, 18:35

Landelijk tafereeltje bij de zubringer van Khrabovo Airport :)

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door SnarfFlevoland » vr 18 sep 2015, 10:53

Opzich ben ik best wel eens benieuwd naar dit stukje Rusland. Jammer dat je er nog steeds een visum voor nodig hebt. Opzich denk ik al langer na over een roadtrip Polen-Kaliningrad-Litouwen-Letland-Estland-Finland-Zweden-Denemarken, maar dan zou ik voor Kaliningrad toch naar het consulaat moeten. Alleen de Polen die max. 50 km van de grens afwonen mogen visumvrij de grens oversteken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door RSK » vr 18 sep 2015, 11:00

Een tijdje terug heb ik me er ook eens in verdiept, zo'n visum schijnt €70 te kosten. Dat vind ik dan weer wat aan de hoge kant voor alleen Koningsbergen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door jelger » vr 18 sep 2015, 11:04

Een visum regelen is niet moeilijk. Je kan het ook met organisaties als Rusreis.nl regelen. Kost het wat meer.

Het consulaat regelt in de regel de visa niet meer, dit is uitbesteed aan VHS Nederland, een aparte visum organisatie voor Rusland. Kost wat extra dan de 35 euro visumkosten, dus er zal wel een Russische zakenman zijn die er goed aan verdient. :roll:

Zoals RSK zegt, het is niet echt goedkoop meer hierdoor, want als je dan ook nog gebruik maakt van een visumdienst die de boel op afstand voor je regelt komt er nog eens een extra aantal tientjes bovenop. Wel is voornoemde rusreis bijvoorbeeld handig om de formeel benodigde 'uitnodiging' te krijgen als je iets vrijer wil zijn in hotels die je uitkiest.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door SnarfFlevoland » vr 18 sep 2015, 11:30

^^
Aangezien ik in Duitsland woon is de mogelijkheid van het consulaat in Bonn voor mij wel mogelijk. Maar inderdaad, ook hier zijn er aparte organisaties die dat op afstand aanbieden, maar dan moet je je paspoort per post opsturen en er flink wat extra voor betalen. En aangezien ik alleen een paspoort heb (en geen ID-kaart) wordt dat sowieso lastig, alhoewel je binnen de EU praktisch met je rijbewijs eigenlijk overal wel doorkomt als legitimatiebewijs.
RSK schreef:Dat vind ik dan weer wat aan de hoge kant voor alleen Koningsbergen.
Mee eens, daarom zou je dan eigenlijk een visum voor een dubbele inreis moeten hebben, waarmee je ook meteen in de rest van Rusland kan rondreizen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door waldo79 » vr 18 sep 2015, 12:49

... alhoewel je binnen de EU praktisch met je rijbewijs eigenlijk overal wel doorkomt als legitimatiebewijs.
Voor zover ik weet geldt je rijbewijs niet als identificatiemiddel in de meeste landen.
Bron

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 sep 2015, 12:58

SnarfFlevoland schreef:^^
Aangezien ik in Duitsland woon is de mogelijkheid van het consulaat in Bonn voor mij wel mogelijk. Maar inderdaad, ook hier zijn er aparte organisaties die dat op afstand aanbieden, maar dan moet je je paspoort per post opsturen en er flink wat extra voor betalen. En aangezien ik alleen een paspoort heb (en geen ID-kaart) wordt dat sowieso lastig, alhoewel je binnen de EU praktisch met je rijbewijs eigenlijk overal wel doorkomt als legitimatiebewijs.
Er zijn ook speciale visa voor Kaliningrad die je regelt via een reisbureau in Kaliningrad en die je dan aan de grens krijgt, mits je van één van de aangewezen grensovergangen gebruik maakt; o.a. de Poolse S22 bij Braniewo en de luchthaven van Kaliningrad kunnen voor de inreis gebruikt worden. Je mag wel overal uitreizen. Dat is niet per se goedkoper, maar de procedure is wel eenvoudiger.
RSK schreef:Dat vind ik dan weer wat aan de hoge kant voor alleen Koningsbergen.
Mee eens, daarom zou je dan eigenlijk een visum voor een dubbele inreis moeten hebben, waarmee je ook meteen in de rest van Rusland kan rondreizen.
Dan kun je dus via het consulaat, de ambassade of een visumdienst een gewoon double-entry visum voor Rusland aanvragen.
waldo79 schreef:
... alhoewel je binnen de EU praktisch met je rijbewijs eigenlijk overal wel doorkomt als legitimatiebewijs.
Voor zover ik weet geldt je rijbewijs niet als identificatiemiddel in de meeste landen.
Bron
Frans had het over legitimeren, niet identificeren. Klein nuanceverschil, al is het verschil tussen de begrippen legitimatie en identificatie wel vervaagd: https://securityrecht.nl/kun-je-jezelf- ... rijbewijs/

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door SnarfFlevoland » vr 18 sep 2015, 13:16

Coen Tunnel schreef:Er zijn ook speciale visa voor Kaliningrad die je regelt via een reisbureau in Kaliningrad en die je dan aan de grens krijgt, mits je van één van de aangewezen grensovergangen gebruik maakt; o.a. de Poolse S22 bij Braniewo en de luchthaven van Kaliningrad kunnen voor de inreis gebruikt worden. Je mag wel overal uitreizen.
Daar heb ik me al eens in verdiept, maar die procedure is niet zoveel eenvoudiger als even een consulaat opzoeken. En bij die aangewezen grensovergangen behoort overigens opmerkelijk genoeg niét de S22, maar de DK51 (Bezledy - Bagrationowsk) en de DK54 (Gronowo - Mamonowo) en verder uiteraard de luchthaven van Kaliningrad (Chrabrowo).
Coen Tunnel schreef:Dan kun je dus via het consulaat, de ambassade of een visumdienst een gewoon double-entry visum voor Rusland aanvragen.
Ja, ik bedoelde hier dan ook aan te geven dat je i.p.v. een rondreis Baltische staten incl. Kaliningrad dan beter een ronde Kalilingrad en de rest van Rusland zou moeten doen om optimaal van het visum gebruik te maken. De hele moeite voor alleen Kaliningrad is het me op dit moment nog niet waard.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 sep 2015, 13:25

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Er zijn ook speciale visa voor Kaliningrad die je regelt via een reisbureau in Kaliningrad en die je dan aan de grens krijgt, mits je van één van de aangewezen grensovergangen gebruik maakt; o.a. de Poolse S22 bij Braniewo en de luchthaven van Kaliningrad kunnen voor de inreis gebruikt worden. Je mag wel overal uitreizen.
Daar heb ik me al eens in verdiept, maar die procedure is niet zoveel eenvoudiger als even een consulaat opzoeken. En bij die aangewezen grensovergangen behoort overigens opmerkelijk genoeg niét de S22, maar de DK51 (Bezledy - Bagrationowsk) en de DK54 (Gronowo - Mamonowo) en verder uiteraard de luchthaven van Kaliningrad (Chrabrowo).
Hmm ja, dat zou inderdaad wel eens kunnen. En je mag ook met de trein inreizen, al weet ik niet of de trein van Polen naar Kaliningrad nog rijdt. Ik heb het vorig jaar eens uitgezocht en ik meen dat ik ergens heb gelezen dat je het op de S22 wel kon gebruiken. Zou wel logisch zijn, want dat is de belangrijkste overgang.

Voor mij was het grote bezwaar dat mijn groene kaart Rusland niet dekt en ik dan ook nog weer een apart verzekering voor mijn auto zou moeten afsluiten. Want anders is Kaliningrad qua afstand prima te doen. Het is maar zo'n 1250 km rijden. Als je 's ochtends vroeg vertrekt kun je in theorie 's avonds in Kaliningrad zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door SnarfFlevoland » vr 18 sep 2015, 13:52

Coen Tunnel schreef:Hmm ja, dat zou inderdaad wel eens kunnen. En je mag ook met de trein inreizen, al weet ik niet of de trein van Polen naar Kaliningrad nog rijdt.
Ah, dit lijkt er sterk op dat je met eigen vervoer geen eens voor die 72 uur visa in aanmerking komt. Dit is iets wat ik op een Duitse infosite ook al eens heb gelezen. Alleen als je per bus, trein of vliegtuig komt kan je deze 72 uur visa krijgen. Ik weet in ieder geval dat er onder die 72 uursregeling een addertje onder het gras zit.
Coen Tunnel schreef:Voor mij was het grote bezwaar dat mijn groene kaart Rusland niet dekt en ik dan ook nog weer een apart verzekering voor mijn auto zou moeten afsluiten.
Nu ja, bij mijn groene kaart is zowel Rusland als Turkije gedekt dus kan er zo heenrijden als ik wil. Rest alleen nog een visum... :|
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door jelger » vr 18 sep 2015, 14:09

nou, dat is dan toch niet zo'n probleem? ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 sep 2015, 14:11

Een visum voor Turkije is geen probleem. Tot nader order kun je die ook nog steeds aan de grens verkrijgen (en dan krijg je een stickertje in je paspoort), maar het e-visum is ook al in gebruik.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door jelger » vr 18 sep 2015, 14:16

Visum voor Turkije kost aan de grens overigens 25 euro. :offtopic:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Chris » ma 24 dec 2018, 16:46

Bij Sovetsk is een rondweg aangelegd, deels in Rusland en deels in Litouwen. De rondweg is al enige tijd compleet, maar de Russische grenspost nog niet. Dit zijn satellietbeelden van oktober 2018.

Afbeelding

Afbeelding

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Vegi » di 25 dec 2018, 16:37

En dat is al meer dan 4 jaar na de start van het project :nuts:

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door olaf » ma 16 sep 2019, 17:16

Goed nieuws voor de roadtrippers onder ons (waaronder ik) Vanaf 1 juli 2019 kun je met een e-visum hierheen reizen. Heb zelf de vragenlijst ingevuld en een digitale pasfoto geplaatst en klaar. Je hoeft niet meer naar de ambassade en hebt ook geen uitnodiging meer nodig. Het mooie is dat het allemaal niks kost. Binnen 2 werkdagen goedkeuring gehad en afdrukken het visum. Dit geldt overigens alleen voor het oblast Kaliningrad. Waarschijnlijk willen ze het gebied wat aantrekkelijker maken. De website is electronic-visa.kdmid.ru

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door jelger » ma 16 sep 2019, 18:09

Lijkt me een logische stap, en een eerste opmaat naar visum vrij (of e-visum) reizen naar de rest van de Russische Federatie. Ook al moet daar nog veel water voor door de Rijn en Donau.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Willem » ma 16 sep 2019, 19:47

^^ Dan kun je ook weer gewoon via de M1 en Minsk naar Moskou rijden.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Boeck536 » ma 16 sep 2019, 19:59

Dat kan nu ook al, als je in Wit-Rusland maar de transponder voor de tol bij je hebt. En dat zal niet veranderen.

Wellicht doel je op het feit dat er geen grenscontrole is tussen Wit-Rusland en Rusland. Dat is ook nu al geen bezwaar. Je inreisstempel ontvang je bij het inreizen van Wit-Rusland. Registratie in Rusland gebeurt bij het eerste hotel waar je overnacht. Wellicht wordt die registratieplicht nog eens versoepelt, al is dat vooral werk voor de receptionist en zijn er geen kosten aan verbonden.

Kortom, Wit-Rusland mijden is vooral aan te raden als je geen zin hebt in gedoe met de transponder. Verder is de M1 een prima route, ik spreek uit ervaring (2012).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 sep 2019, 20:35

^^ Er waren enkele jaren geleden wel problemen voor reizigers uit derde landen die via Wit-Rusland naar Rusland wilden reizen. Ik heb nog niet gelezen dat die problemen, waardoor het feitelijk onmogelijk was om zo te reizen, opgelost zijn.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

[RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Boeck536 » ma 16 sep 2019, 20:43

Was dat omdat je een transitvisum nodig hebt voor Wit-Rusland? Dat is natuurlijk sowieso wel een extra hobbel, hoewel makkelijk te nemen. Bij het tonen van mijn Russische visum werd nergens naar gekeken en kreeg ik het transitvisum direct (€20 in 2012). Maar misschien geldt niet voor reizigers uit alle landen dat dat zo eenvoudig is.

Feit is dat de procedures langzaamaan soepeler worden, getuige ook de genoemde mogelijkheid voor een e-visum voor de Oblast Kaliningrad.
Laatst gewijzigd door Boeck536 op ma 16 sep 2019, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RUS] Oblast Kaliningrad

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 sep 2019, 20:48

^^ Nee, het werd toen verboden voor reizigers uit derde landen via Wit-Rusland Rusland binnen te reizen omdat er geen Russische grenscontrole is. Zelfs niet met een transitvisum. Een en ander schijnt ook te komen door het versoepelde beleid van Wit-Rusland, waar je niet altijd meer een visum nodig hebt waar dat in Rusland wel moet.

Plaats reactie