[BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 okt 2017, 14:26

Hajo schreef:^^ Heel mooi allemaal, maar ik vraag mij af of die weg in Wit-Rusland wel goed benut wordt. Zeker vrachtverkeer zal niet graag door dat land heen rijden, denk ik zo. Wit-Rusland heeft toch een bedenkelijke reputatie. Of valt dat wel mee?
Wat voor bedenkelijke reputatie zou dat land voor vrachtverkeer moeten hebben?

Transitverkeer van/naar Rusland wordt grotendeels gedaan door vrachtwagenchauffeurs uit de voormalige Sovjet-Unie die toch visumvrij door Wit-Rusland kunnen reizen. De route door Wit-Rusland is veel sneller en beter uitgebouwd dan de route via Litouwen en Letland, en sneller, beter uitgebouwd en kwalitatief ook beter dan de route door Oekraïne via Kiev.

Rusland en Wit-Rusland vormen samen een douane-unie, dus als eenmaal de goederen bij Brest of Grodno de grens over zijn is er daarna geen controle meer als de vrachtwagen Rusland inrijdt.

Transitverkeer is hooguit voor personen die geen GOS-burgers zijn een probleem, omdat Rusland niet meer zomaar wil hebben dat je van Wit-Rusland naar Rusland reist, omdat er geen grenscontroles zijn. Op de doorgaande treinen wordt het wel geaccepteerd mits je niet uitstapt in Wit-Rusland en daarna verder reist.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Hajo » wo 04 okt 2017, 18:55

^^
Coen Tunnel schreef:Wat voor bedenkelijke reputatie zou dat land voor vrachtverkeer moeten hebben?
Corruptie, diefstal van lading of zelfs de hele vrachtwagen. Maar je toelichting verduidelijkt een hoop.

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » wo 04 okt 2017, 19:26

Hajo schreef:^^ Heel mooi allemaal, maar ik vraag mij af of die weg in Wit-Rusland wel goed benut wordt. Zeker vrachtverkeer zal niet graag door dat land heen rijden, denk ik zo. Wit-Rusland heeft toch een bedenkelijke reputatie. Of valt dat wel mee?
Het meest buitenlandse vrachtverkeer op de M1 is toch wel Russisch maar ook uit Oekraine en Polen.

Maar ook Nederlandse vrachtwagens heb ik daar gezien. Wel was het met koeien richting Rusland maar telt toch mee.

Het vrachtverkeer heeft geen moeite met er door heen rijden aangezien de diesel maar € 0.68 per liter is :rofl2:

Ze moeten wel een transit visum hebben maar verder volgens mij geen of weinig kosten. Misschien een beetje import kosten auto.
Verder natuurlijk wel de tol overal.

Ik geloof dat transit vrachtverkeer niet is toegestaan via Gomel en zie daar ook weinig buitenlandse vrachtwagens. Misschien ook dat het een kronkelige weg met slecht wegdek is en telkens dorpen waar je doorheen moet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 okt 2017, 23:17

Hajo schreef:^^
Coen Tunnel schreef:Wat voor bedenkelijke reputatie zou dat land voor vrachtverkeer moeten hebben?
Corruptie, diefstal van lading of zelfs de hele vrachtwagen. Maar je toelichting verduidelijkt een hoop.
Ik denk dat dat risico in Wit-Rusland niet groter is dan in Rusland.

Toen ik er zelf was heb ik overigens relatief weinig vrachtverkeer gezien bij de grensovergang bij Grodno, op de weg van/naar Bialystok.

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » do 05 okt 2017, 6:39

Coen Tunnel schreef:Toen ik er zelf was heb ik overigens relatief weinig vrachtverkeer gezien bij de grensovergang bij Grodno, op de weg van/naar Bialystok.
Idd weinig vrachtverkeer daar.

Hetzelfde geld voor Sławatycze - Domaczewo dat maar 35 km onder Brest ligt en meestal veel sneller is om Belarus in te komen maar ook bijna geen vrachtwagens daar.

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » vr 06 okt 2017, 8:59

Voor de liefhebbers die dagelijks de aantallen voertuigen willen weten de de grens passeren deze link

http://www.granica.gov.pl/index_wait.ph ... f&v=en&k=w

En voor traffic camera's in Belarus deze site ( werk helaas niet altijd even goed )

http://virtualbrest.by/web_vichulki.php

En voor de grensovergangen vanuit Belarus is hier nog wel iets te zien.

http://virtualbrest.by/site/38.php

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » do 04 jan 2018, 20:24

Coen Tunnel schreef: ma 09 jan 2017, 23:07Vandaag werd bekend dat vanaf februari een heleboel nationaliteiten (waaronder alle EU-burgers) visumvrij naar Wit-Rusland kunnen reizen voor maximaal vijf dagen, mits ze inreizen via de luchthaven van Minsk (en niet op een vlucht vanaf Rusland). In tegenstelling tot het visumvrij reizen naar de regio Grodno is hiervoor geen speciale permit nodig, wel moet je een Wit-Ruslandverklaring van je zorgverzekering kunnen overleggen alsmede kunnen aantonen over voldoende geld voor je verblijft te beschikken.

Daarmee is er weer een stap gezet door Wit-Rusland en lijkt het er op dat Wit-Rusland mogelijk op niet al te lange termijn geheel visumvrij wordt voor o.a. EU-burgers.
De visumvrije regeling voor Grodno geldt ook in 2018 en is verlengd van maximaal vijf naar maximaal tien dagen.

Daarnaast is er sinds 1 januari ook voor Brest en omgeving een soortgelijke regeling.

De visumvrije regio's van Grodno en Brest grenzen niet aan elkaar en een permit voor de regio Grodno geldt niet voor de regio Brest en omgekeerd. In beide gevallen geldt dat er een speciale permit nodig is, en een Wit-Ruslandverklaring van je zorgverzekeraar en je moet kunnen aantonen over voldoende geld (€ 21 per dag) te beschikken, maar ik heb niet ervaren dat hier actief op gecontroleerd wordt.

Wat blijft is dat wie via Minsk Airport het land in- en uitreist, wel het hele land visumvrij kan bezoeken. Maar in dat geval is het verblijf beperkt tot maximaal vijf dagen. Vanaf Amsterdam en Charleroi zijn er rechtstreekse vluchten van Belavia naar Minsk. Met airBaltic (overstappen in Riga) of Ukraine International Airlines (overstappen in Kiev-Boryspil) zal het allicht nog iets goedkoper kunnen.

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » do 04 jan 2018, 21:01

^^ Belavia heeft regelmatig vluchten van €25 - 50,00 in de aanbieding.

Mijn vrouw gaat zo regelmatig weer even op bezoek bij familie voor onder de € 125,00 retourvlucht.
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 05 jan 2018, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik de "Antwoord" knop om te reageren. Citeren vorige reactie wordt niet gewaardeerd. Dank.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Bongo » di 09 jan 2018, 13:58

Deze regeling geldt niet voor dagtrips, toch?
Wij waren afgelopen zomer op vakantie bij de Shatskiy lakes in Noordoost Oekraïne en wilden op zich wel voor een dag trip naar Brest, Wit Rusland. Ik checkte toen over deze regeling op TripAdvisor en daar werd idd vermeld dat het voor de regio Grodno gold, en dat je een met een hotelboeking moest aantonen hoe lang je er verbleef.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » di 09 jan 2018, 16:26

Bongo schreef: di 09 jan 2018, 13:58Deze regeling geldt niet voor dagtrips, toch?
Jawel hoor, tot maximaal 10 dagen. Maar het kan ook voor een dag. Ik ben zelf vorig jaar een dag in Grodno geweest. 's Ochtends van Litouwen naar Grodno, aan het einde van de middag van Grodno richting Polen gereden.

Ik heb toen de permits (toen nog maximaal 5 dagen geldig) via bezviz.by geregeld zonder aanvullende diensten, het schijnt nu wel zo te zijn dat er verplichte toeristische diensten bij zo'n permit zitten (dat kan bv. al een museumkaartje zijn). Dat was vorig jaar nog niet zo, maar bezviz.by was toen ook de enige die alleen een losse permit aanbood zonder aanvullende diensten. Misschien zijn ze teruggefloten door de autoriteiten? De prijs voor de korte termijn (permit voor 1-3 dagen) is nog steeds hetzelfde en het is erg gemakkelijk te regelen via bezviz.by. Of je bij een verblijf van meer dagen verplicht een hotel moet boeken, geen idee. Maar er zitten een paar hotels in Grodno.
Wij waren afgelopen zomer op vakantie bij de Shatskiy lakes in Noordoost Oekraïne en wilden op zich wel voor een dag trip naar Brest, Wit Rusland. Ik checkte toen over deze regeling op TripAdvisor en daar werd idd vermeld dat het voor de regio Grodno gold, en dat je een met een hotelboeking moest aantonen hoe lang je er verbleef.
Nee, dat klopt niet echt. Je kunt het prima voor een dagtrip gebruiken, bij de grens werd ook niet om een hotelboeking gevraagd. Wel moet je de permit afgedrukt en getekend kunnen tonen, moet je een Engelstalige zorgverzekeringsverklaring mee hebben (werd in mijn geval niet naar gevraagd, maar ik had hem wel mee) en moet je de auto tijdelijk invoeren (zelfde papierwerk als bv. voor Rusland). Op zich was het allemaal prima te doen, bij de grens van Litouwen naar Wit-Rusland was het hartstikke rustig en van Wit-Rusland naar Polen was het wat drukker, maar het viel mee.

Overigens kun je in de nieuwe visumvrije zone rond Brest niet direct van/naar Oekraïne reizen, het is alleen toegestaan voor een paar grensovergangen van/naar Polen. Feitelijk is deze visumvrije zone rond Brest een flinke uitbreiding van de al bestaande (en oudste) visumvrije zone van het Woud van Białowieża, ik geloof dat de aparte regeling voor slechts Białowieża niet meer bestaat (die was alleen voor wandelaars en fietsers, je kon daar niet met de auto de grens over).

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Bongo » di 09 jan 2018, 16:56

Dan is het toch niet zo'n handige mogelijkheid voor mij. Op zich logish dat het alleen geldig is voor grensovergangen naar Polen, want Oekraïners kunnen al zonder visum de grens passeren, en om nou voor die ene gekke Hollander die vanuit UA naar Belarus de regeling aan te passen is ook zoiets. :)
Ik wacht nog wel een paar jaar, Ik verwacht det Wit Rusland ook nog wel eens algemene visumvrijheid voor EU-/Schengenburgers introduceert.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » di 09 jan 2018, 17:36

^^ Die is er al, maar alleen bij in- en uitreis via Minsk International Airport. Maar gezien de ontwikkelingen van de afgelopen anderhalf jaar verwacht ik volledige visumvrijheid ook wel op termijn. Of Rusland moet dwars gaan liggen, aangezien er een open grens tussen Rusland en Wit-Rusland is.

Visumvrije regio Grodno en toegelaten grensovergangen (de grens bij het Augustow Kanal is alleen in de zomer open voor wandelaars en voetgangers):

Afbeelding

Visumvrije regio Brest en toegelaten grensovergangen:

Afbeelding

De visumvrije regio Brest grenst wel aan Oekraïne, maar er is in dat gebied geen grensovergang...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door jelger » di 09 jan 2018, 17:48

Bongo schreef: di 09 jan 2018, 16:56 Ik wacht nog wel een paar jaar, Ik verwacht det Wit Rusland ook nog wel eens algemene visumvrijheid voor EU-/Schengenburgers introduceert.
Dat laatste is zeker niet uit te sluiten, maar er moet nog wel wat water door de Dnieper.
Wit-Rusland is net als Armenië zoekende naar een goede middenweg tussen de EU en Rusland.

Er was sprake van herstart van de VFA (visa facilitation agreement), een traject om visa procedures te versoepelen van Wit-Russen naar de EU. Er zijn echter een aantal obstakels van onenigheid (of gebrek aan bereidheid aan bepaalde Europese eisen te voldoen, zoals de terugname van illegalen en andere uitgezette burgers - "readmission" - en meer technische details waar ik jullie niet mee zal vermoeien). De bal ligt in Wit-Rusland, de EU is duidelijk in haar criteria van de verschillende trajecten, en houdt daar aan vast, en is de eisende partij, op dat vlak.

In hoeverre Wit-Rusland dan wel de EU burgers geheel visum-vrij reizen zal gunnen is de vraag. De experimenten zullen misschien een proef zijn om te kijken hoe Moskou reageert, en of het wat Europese influx genereert die de moeite waard is.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Bongo » vr 12 jan 2018, 11:16

Coen Tunnel schreef: di 09 jan 2018, 17:36
De visumvrije regio Brest grenst wel aan Oekraïne, maar er is in dat gebied geen grensovergang...
Even muggenziften ;)
Die is er wel, bij Tamashouyka, maar daar geldt de visumvrijheid niet voor :)
https://www.google.com.ua/maps/place/Gd ... 18.6466384

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » di 04 dec 2018, 20:17

Per 1 december is het aantal tolwegen met 113 kilometer uitgebreid. Er wordt nu tol geheven op 1726 kilometer weg. Het is de eerste uitbreiding sinds 2016, daarvoor werd het tolnetwerk elk jaar uitgebreid.

Afbeelding
Belarus toll road map by European Roads, on Flickr

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » vr 07 dec 2018, 18:30

Hiermee hebben ze de meeste wegen met buitenlanders wel te pakken geloof ik.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » vr 07 dec 2018, 18:33

Voertuigen uit de Euraziatische douaneunie zijn toch vrijgesteld van tol? Ik vraag me af hoeveel procent van het verkeer je dan nog over houdt uit andere landen, kan dat ooit rendabel zijn? Veel tolsystemen hebben operationele kosten van 5-10% van de inkomsten - in een scenario dat vrijwel iedereen tol betaalt.

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » vr 07 dec 2018, 18:42

Ik dacht dat de Russen wel tol moeten betalen maar geen grenscontrole meer.

Auto's uit Kazachstan, Kyrgyzstan and Armenia zie je bijna niet rijden daar.

Even nagekeken maar voertuigen uit de Euroaziatische landen tot 3500 kg zijn vrijgesteld van toll. De vrachtwagens dus niet.

http://beltoll.by/index.php/en/beltoll- ... -from-toll

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door olaf » zo 14 jul 2019, 10:53

Iemand ervaring met het Bell-tol systeem? Zijn deze kastjes gewoon aan de grens verkrijgbaar? Ben van plan om in september rond te reizen in Wit-Rusland

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » ma 15 jul 2019, 18:58

Yep, kan je gewoon aan de grens kopen.

Welke grensovergang ga je.

Zie link hier boven voor alle BellToll info

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door olaf » za 20 jul 2019, 6:45

Bedankt voor je reactie. Grensovergang Terespol. Eerste stop zal Brest zijn daarna een paar weken reizen door het hele land
@Marc heb je een PB gestuurd

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door jelger » do 25 jul 2019, 13:02

De Europese Investeringsbank heeft de in TEN-T plannen aangekondigde investering van 110 miljoen euro voor de verbinding Litouwen - Minsk goedgekeurd en toegekend.

https://www.eib.org/en/press/all/2019-2 ... in-belarus

Het gaat hierbij om het opwaarderen van 91 km van de M7 en het grensstation.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » di 24 sep 2019, 20:58

Afgaande op recente satellietbeelden is nu de hele M6 tussen Minsk en Grodno naar 2x2 rijstroken verbreed. Op satellietbeelden van 2018 zie je veel werkzaamheden en beelden van 2019 zie je de 2x2 rijstroken in gebruik.

Delen van de M6 zijn ten tijde van de Sovjetunie al naar 2x2 rijstroken verbreed bij Grodno en Minsk, en in de jaren '90 tussen Shchuchyn en nabij Grodno. Het nieuwste deel omvat circa 150 kilometer M6 tussen de splitsing met de M7 en Shchuchyn.

Alleen de bypass van Grodno is dan nog enkelbaans.

Deze route wordt steeds interessanter als transitroute. Het is nu al 1 uur sneller om vanaf de Poolse A2 naar Minsk te rijden via Grodno dan via Brest.

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » wo 25 sep 2019, 0:27

Het is nog wel een 90kmh weg volgens mij.

Men kan ook via Brobowniki rijden en dan weer naar de M1 waar 120kmh mag worden gereden.

Beide wegen zijn trouwens tolwegen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door marcel » zo 13 okt 2019, 22:49

Marc de Rooij schreef: wo 25 sep 2019, 0:27 Men kan ook via Brobowniki rijden en dan weer naar de M1 waar 120kmh mag worden gereden.
Bedoel je Pogranichnij misschien?

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » wo 16 okt 2019, 20:48

ja, die bedoel ik

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » ma 04 nov 2019, 18:16

Per 1 december komt er weer 62 kilometer tolweg bij in Belarus, het gaat om km 134 - km 196 van de M6, volgens mij is dit het traject van Iwye naar Shchuchyn.

In totaal is het tolnetwerk dan 1787 kilometer lang.

Bron: http://beltoll.by/index.php/news/2082-o ... nsion-2019

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » di 03 dec 2019, 19:35

De M10 wordt als PPS vanaf 2020 ontwikkeld als autosnelweg met 2x2 rijstroken en 120 km/h. De M10 is de primaire oost-westverbinding van Zuid-Belarus. In het bericht wordt gesproken over een segment van 85 kilometer, maar waar precies is niet duidelijk.

>> https://eng.belta.by/economics/view/bel ... 6405-2019/

De M10 is een vrij moderne weg, grotendeels recht en gaat vrijwel nergens door bebouwde kommen. Een groot deel van de route zal daardoor op het bestaande tracé naar 2x2 rijstroken verbreed worden vermoed ik. Bij de M6 naar Grodno is dat ook gedaan. De kosten zijn geraamd op € 185 miljoen, dat is voor 85 kilometer een geringe investering. De bouw zou dan in Q4 2020 kunnen starten.

De M10 heeft potentie als rol voor het lange-afstandsverkeer in de corridor China - Europa. Deze wordt momenteel door Rusland uitgewerkt, de M10 is vanaf Saratov gezien de kortste route naar Polen, zelfs op de schaal van Gomel - Warschau is het 100 kilometer korter dan wat nu de snelste route is (via Minsk). Helaas is het aansluitende deel in Rusland minder logisch uitgebouwd dan het deel in Wit-Rusland.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » di 03 dec 2019, 20:02

Hoe groot is het potentieel? De route via Kiev, Kursk en Voronezh is nauwelijks langer en de E38-route is in Rusland behoorlijk uitgebouwd, het is tevens ook de AH61. Dat nummer staat zelfs al ergens tussen Kursk en Voronezh aangegeven. De route door Wit-Rusland leidt na Gomel eerst richting Bryansk, omdat de wegen sterk op Moskou gericht zijn. De verdere route richting Saratov is ook wat meer 'binnendoor'. De E38-route is eigenlijk de eerste wat beter uitgebouwde west-oostroute ten zuiden van Moskou.

Wel zal het voor goederenvervoer wat makkelijker zijn omdat Wit-Rusland en Rusland één douaneunie vormen. Maar met zo'n route neemt ook de Russische invloed in Wit-Rusland nog verder toe. Politiek is (daardoor) Wit-Rusland wel wat stabieler dan Oekraïne natuurlijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » di 03 dec 2019, 20:10

Men zal Oekraïne graag willen vermijden uit geopolitiek oogpunt. De grootste stroomlijn is te behalen als er een meer rechtstreekse route Bryansk - Kursk wordt aangelegd, dan kom je op de E38 route naar Voronezh / Saratov uit inderdaad. Een andere optie voor Rusland is iets noordelijker via Tambov, Lipetsk en Oryol.

Mede omdat men er vanuit Kazachstan en Rusland op aan stuurt om de route noordelijker te laten verlopen vanuit Orenburg en Samara. Het Kazachstaanse project omvat ook de route van China tot Rusland via de grensovergang van Aktobe naar Orenburg, en niet westelijker door Kazachstan. De afstanden zijn ook dermate groot dat de bolling van de aarde een rol speelt en de kortste lijn dan noordelijker uitkomt. Vandaar dat via Moskou niet eens zo ver om is, maar Rusland zou er denk ik baat bij hebben als de infrastructuur tussen de oblast-hoofdsteden onderling ook verbeterd wordt, in plaats van alles op Moskou te richten.

Plaats reactie