[BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » zo 27 nov 2016, 12:11

SnarfFlevoland schreef:^^
Normaliter zijn er geen grenscontroles tussen Belarus en Rusland. In principe moet je vanaf de Poolse grens tot de Chineze grens (via Kazachstan) door kunnen rijden zonder douaneposten. Dat je voor een reisje naar Rusland via Belarus desondanks het ontbreken van grenscontroles alsnog een transitvisum voor Belarus nodig hebt, staat op een ander blad papier. Dat is echter al jaren zo en een reden om Belarus opweg naar Rusland te vermijden.

Overigens is een toeristenvisum voor het hele land regelen, zowel voor Belarus als voor Rusland, voor ons EU-burgers niks moeilijks. Het kost alleen wat tijd en vooral geld.

Opzich is een visavrije ruimte een welkome beginnetje, maar het mooiste zou natuurlijk zijn als Belarus en Rusland voor EU-burgers (incl. Noorwegen en Zwitserland) visavrij zouden zijn. Zo'n verandering was kort voor de Oost-Oekraïne crisis zelfs niet eens zo onrealistisch geweest. Nu resulteert het beleid van Belarus kennelijk in extra grenscontroles van de Russen. Ik snap alleen niet waarvoor de Russen nu zo bang moeten zijn... Ze denken toch niet dat EU-burgers er zo massaal belang bij hebben in Rusland illegaal te gaan wonen en werken?! Lijkt puur symbool-politiek.
De grenscontrole tussen Belarus en Rusland zijn nooit opgeheven en altijd bemand gebleven. Er werd alleen heel selectief gecontroleerd. Net zoals Zwitserland en Andorra.

Noorwegen heeft geeneens meer grenscontrole via de weg en is in totaal al jaren visum vrij voor EU ingezetenen. Net zoals Zwitserland en Andorra, San Marino, Liechtenstein & Servië.

Vliegen is iets anders aangezien het niet mogelijk is voor vliegtuigen uit die landen om in de "schone" zone te parkeren. Dus dan houd je automatisch wel paspoort controles bij aankomst.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Snelwegenkenner » zo 27 nov 2016, 12:20

Ik ben beniewd wanneer de streetviewcar ook in Wit Rusland komt.

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » zo 27 nov 2016, 12:26

Duitsland eerst. Daar hebben we meer aan.

En trouwens zijn er al genoeg foto's geplaatst op Maps om het land te kunnen zien.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

[BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 nov 2016, 14:05

Marc de Rooij schreef:De grenscontrole tussen Belarus en Rusland zijn nooit opgeheven en altijd bemand gebleven. Er werd alleen heel selectief gecontroleerd. Net zoals Zwitserland en Andorra.
Hmm... Mijn neef die met z'n vrachtwagenbedrijf ook transporten naar Rusland (Moskau) heeft gedaan, gaf aan dat je op de M1 niks van controleposten tegen komt, maar je in geval van controle - net als bij binnenkonst van Noorwegen - langs de kant van de weg een controlepost voorbij wordt gestuurd. Hij is wel meer via Litouwen gaan rijden, maar is er sinds twee jaar geheel mee gestopt. Het waren sowieso incidentele ritten naar Rusland, dus misschien zijn zijn ervaringsberichten niet zo accuraat.
Marc de Rooij schreef:Noorwegen heeft geeneens meer grenscontrole via de weg en is in totaal al jaren visum vrij voor EU ingezetenen. Net zoals Zwitserland en Andorra, San Marino, Liechtenstein & Servië.
Volgens mij begreep je me verkeerd. Ik haalde Noorwegen en Zwitserland erbij, omdat als je EU-burgers visumvrij reizen aanbiedt, je ook deze staten erbij moet betrekken (en eigenlijk ook IJsland en die kleine staatjes).

Overigens zijn er tussen Zwitserland en EU-landen altijd nog grenscontroles, alleen betreft het hier puur goederen en selectief ook personen. Dat de meesten worden door gewuifd is weer een ander verhaal. Dat gebeurde vroeger tussen Nederland en Duitsland in de laatste jaren voor Schengen ook al erg veel.

Noorwegen controleert overigens ook nog vaak op goederen, omdat ook zij niet tot de EU behoren. Kom je het land via een veerdienst vanaf Denemarken binnen, dan kan je er vergif op innemen dat de douane controleert.

Verder heeft Andorra in principe zelfs nog volledige grenscontroles, omdat ze zowel niet bij Schengen als ook niet bij de EU behoren. Dat je ook daar vaak doorgezwaaid wordt, is natuurlijk wat anders.
Coen Tunnel schreef:Helaas lijkt het er op dat Rusland het juist lastiger maakt voor EU-burgers. Niet alleen door het niet meer toestaan van transitreizen (in ieder geval over de weg en vooral op de M1 bij Smolensk schijnen mensen terug te worden gestuurd) door Wit-Rusland
Waarom doen de Wit-Russen dat? Als je voor Belarus een geldig transitvisum hebt en een toeristenvisum voor Rusland, dan heb je als toerist toch alle zaakjes keurig geregeld?!
Marc de Rooij schreef:Duitsland eerst. Daar hebben we meer aan.
Ik vrees met grote vreze dat je daar nog een eeuwigheid op kan wachten. Overigens zou meteen ook Oostenrijk gepubliceerd moeten worden, maar ook daar doen ze moeilijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door marcel » zo 27 nov 2016, 14:36

SnarfFlevoland schreef:
Marc de Rooij schreef:Duitsland eerst. Daar hebben we meer aan.
Ik vrees met grote vreze dat je daar nog een eeuwigheid op kan wachten.
Inderdaad, dit artikel klopt in grote lijnen:
http://www.handelsblatt.com/technik/it- ... 04282.html

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 nov 2016, 15:00

SnarfFlevoland schreef:Waarom doen de Wit-Russen dat? Als je voor Belarus een geldig transitvisum hebt en een toeristenvisum voor Rusland, dan heb je als toerist toch alle zaakjes keurig geregeld?!
De Russen willen dat je via een officiële grensovergang het land binnenkomt. De grensovergangen tussen Wit-Rusland en Rusland worden niet als volwaardige internationale grensovergangen gezien, met uitzondering van de grensovergang Novy Yurkovichi omdat dat een grensovergang tussen drie landen is en dus al het inkomende verkeer in Rusland wordt gecontroleerd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

[BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 nov 2016, 16:32

^^
Aha, nu snap ik de situatie al wat beter. Maar waarom sturen de Wit-Russen je dan al terug? Het is dan toch meer een zaak voor Rusland om je te weigeren? Of staat dat in een douanie-contract of is dat wat de (Wit)-Russen doen eigenlijk illegaal?

Desalniettemin vind ik het erg raar blijven waarom Rusland zo moeilijk doet. Een andere verklaring als symbool-politiek kan ik me niet bedenken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 nov 2016, 18:47

SnarfFlevoland schreef:^^
Aha, nu snap ik de situatie al wat beter. Maar waarom sturen de Wit-Russen je dan al terug?
De Wit-Russen sturen je niet terug, de Russen houden je tegen op de grens tussen Wit-Rusland en Rusland.

Ik zie nu dat ik mijn zin iets duidelijker had kunnen formuleren.
Helaas lijkt het er op dat Rusland het juist lastiger maakt voor EU-burgers. Niet alleen door het niet meer toestaan van transitreizen (in ieder geval over de weg en vooral op de M1 bij Smolensk schijnen mensen terug te worden gestuurd) door Wit-Rusland
Hiermee bedoelde ik dat de Russen een reis via het grondgebied van Wit-Rusland niet meer toestaan. En dat je dus door de Russen wordt teruggestuurd bij de grensovergang; in ieder geval op de M1 tussen Orsha en Smolensk.

Van de grensovergangen tussen Wit-Rusland en Rusland wordt alleen de grensovergang Novy Yurkovichi door de Russen als een volwaardige internationale grensovergang gezien; aangezien dat een grensovergang tussen drie landen is wordt daar al het inkomende verkeer naar Rusland gecontroleerd. Maar via Novy Yurkovichi is geen logische route door Wit-Rusland; dan kun je vanuit Nederland net zo goed via Letland of Oekraïne reizen...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

[BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 nov 2016, 19:01

^^
Dank voor je uitleg! Maakt de bizarre situatie duidelijk. Waarom heb je in hemelsnaam een douane-unie als legale buitenlanders met officiele papieren er toch geen gebruik van mogen maken?!

Lijkt dan ook wel op puur geluk of pech daar op de M1, aangezien niet iedereen teruggestuurd wordt?

Via Oekraïne zou ik nu overigens niet graag willen reizen, ook al doen sommigen dat nog wel. Als het niet via Belarus kan, dan maar via de Baltische Staten of Finland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 nov 2016, 19:16

^^ Ik zou niet weten waarom je niet via Oekraïne zou reizen. Er is nog een behoorlijk stuk grens tussen Oekraïne en Rusland waar niks aan de hand is. De onrust zit verder oostelijk, zie ook het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken:

Afbeelding

Als je via bv. Shostka, Konotop, Sumy of Kharkov reist is het goed mogelijk. Het zal ook een beetje afhangen van je eindbestemming. Is dat Moskou, dan ligt een route via Letland meer voor de hand. Is het bijvoorbeeld Voronezh of Saratov, dan is de route via Oekraïne een stuk logischer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door duikgek89 » zo 27 nov 2016, 19:39

SnarfFlevoland schreef:^^
Dank voor je uitleg! Maakt de bizarre situatie duidelijk. Waarom heb je in hemelsnaam een douane-unie als legale buitenlanders met officiele papieren er toch geen gebruik van mogen maken?!

Lijkt dan ook wel op puur geluk of pech daar op de M1, aangezien niet iedereen teruggestuurd wordt?

Via Oekraïne zou ik nu overigens niet graag willen reizen, ook al doen sommigen dat nog wel. Als het niet via Belarus kan, dan maar via de Baltische Staten of Finland.
Tot Kiev ben ik nu twee keer geweest en daar merk je echt helemaal geen onrust. Dat bevestigen ook locals die ik ken. Het enige wat je wellicht merkt is dat de Hryvnia in elkaar gedonderd is maar dat maakt voor ons alles juist vrij goedkoop. Verder gaat het leven daar gewoon door en hoef je je helemaal niet onveilig te voelen. Goed, je moet waarschijnlijk niet in Lviv op de markt "Heil Putler" gaan roepen en/of uit volle borst het Russische volkslied gaan zingen, maar als je niet de behoefte hebt om rare dingen te doen heb je verder nergens last van.
Wel zou ik een beetje opletten met waar je parkeert en in het donker alleen over straat gaat, maar dat moet je o.a. in Amsterdam en Duisburg ook.

Ik zou persoonlijk niet graag ten oosten van pakweg Kharkov komen, maar via dat drielandenpunt durf ik rustig te gaan. Ik denk dat het vervelendste is dat de grenscontrole daar weleens streng zou kunnen zijn en lang zou kunnen duren.
Die wachttijd aan de grens is ook een goede reden om voor de route via Letland (of Estland voor St. Petersburg, maar daarvoor ging je sowieso al niet via Wit-Rusland) te kiezen. Dan heb je, naast dat het korter is dan via Oekraïne namelijk maar één vervelende grens.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

[BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 nov 2016, 19:43

Coen Tunnel schreef:Ik zou niet weten waarom je niet via Oekraïne zou reizen. Er is nog een behoorlijk stuk grens tussen Oekraïne en Rusland waar niks aan de hand is. De onrust zit verder oostelijk, zie ook het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken:
Heb van recente reisberichten op andere fora diverse negatieve geluiden over die route gehoord. Vandaar m'n opmerking.

Aan de andere kant zijn er ook mensen die bijv. door de Krim naar Sotschi rijden. Schijnbaar kan dat zonder al te veel problemen.

Wat de ministeries van buitenlandse zaken schrijven klopt overigens ook niet altijd helemaal. Zo wordt het m.b.t. Georgië altijd nog afgeraken om naar Abchazië of Zuid-Ossetië te reizen, terwijl tenminste Abchazië probleemloos is. Desalniettemin doet Nederland gevoeld minder snel dramatisch met z'n reisinformatie als Duitsland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door duikgek89 » zo 27 nov 2016, 19:47

^^Heb je daar een paar links van?

Ik check bij twijfel meestal Nederland, Duitsland en België en neem dan een beetje het gemiddelde.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 nov 2016, 19:48

^^ Ik check ook wel eens de Britse FCO (https://www.gov.uk/foreign-travel-advice), ik heb de indruk dat ze vaker updaten en aardig accuraat zijn. Gaat het om volgens onze autoriteiten gevaarlijke gebieden, dan kan het ook geen kwaad om op de fora van Tripadvisor te kijken wat locals zeggen. Soms valt het ook heel erg mee en kunnen reizen naar bepaalde gebieden zonder (al te veel) problemen gemaakt worden, ook al raadt BuZa het af.
SnarfFlevoland schreef:Aan de andere kant zijn er ook mensen die bijv. door de Krim naar Sotschi rijden. Schijnbaar kan dat zonder al te veel problemen.
Al heb je volgens de Oekraïense wet wel een speciale vergunning nodig om naar bezette gebieden (Krim, Luhansk, Donetsk) te reizen, anders bega je een strafbaar feit.
Wat de ministeries van buitenlandse zaken schrijven klopt overigens ook niet altijd helemaal. Zo wordt het m.b.t. Georgië altijd nog afgeraken om naar Abchazië of Zuid-Ossetië te reizen, terwijl tenminste Abchazië probleemloos is.
Als je Abchazië vanuit Rusland inreist kan het. Er zijn zelfs rechtstreekse treinen vanaf Moskou naar Sukhumi. Vanaf de rest van Georgië kun je echter niet zomaar naar Abchazië reizen, en omgekeerd is al helemaal problematisch omdat je dan illegaal Georgië bent ingereisd omdat je niet langs een officiële grensovergang bent gekomen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door SnarfFlevoland » wo 30 nov 2016, 1:13

duikgek89 schreef:Heb je daar een paar links van?
Hier een voorbeeld van de ervaringen van een ski-bekende. Het gaat daarbij inderdaad om de strenge grenscontroles. Gelukkig niet over verdere problemen, behalve dat het rond de jaarswisseling koud was. :lol: Ook elders heb ik door de tijd heen over veel politie controles gelezen ten oosten van Kiev, maar ook verhalen die dat ontkrachten. Een verhaal op het Duitse Ruslandforum daarover kan ik helaas niet meer terugvinden.
duikgek89 schreef:Die wachttijd aan de grens is ook een goede reden om voor de route via Letland (of Estland voor St. Petersburg, maar daarvoor ging je sowieso al niet via Wit-Rusland) te kiezen.
Ergens had ik gelezen dat je voor Estland online moet registreren om de grens naar Rusland over te mogen steken. Dat kan overigens wel op korte termijn.

Van alle grensovergangen naar Rusland lijkt me de variant via Finland de meest soepele, maar voor de meeste doelen ook wel een eind om. Bovendien moet je dan ergens met een veerdienst vanuit Zweden of Estland aankomen. Theoretisch kan je via land nog langs Tornio rijden, maar dat is buitenproportioneel om en zal alleen iets zijn voor mensen die een rondreis maken en daarbij onderweg veel willen zien.
Coen Tunnel schreef:Al heb je volgens de Oekraïense wet wel een speciale vergunning nodig om naar bezette gebieden (Krim, Luhansk, Donetsk) te reizen, anders bega je een strafbaar feit.
Ja heb het inmiddels al gelezen. Zo'n vergunning krijg je alleen als je er met een bijzonder doel komt. Normale toeristen hebben geen schijn van kans en moeten voor de Krim via Rusland reizen.
Coen Tunnel schreef:Als je Abchazië vanuit Rusland inreist kan het. Er zijn zelfs rechtstreekse treinen vanaf Moskou naar Sukhumi. Vanaf de rest van Georgië kun je echter niet zomaar naar Abchazië reizen, en omgekeerd is al helemaal problematisch omdat je dan illegaal Georgië bent ingereisd omdat je niet langs een officiële grensovergang bent gekomen.
Vanuit Georgië naar Abchazië kan je probleemloos reizen. De enigste de facto 'grensovergang' over de Ingur kan ook door toeristen worden gebruikt, ook al wordt dit door officiele instanties afgeraden, omdat je in principe door een wapenstilstandslinie heen gaat. Je schijnt in Georgië wel geregistreerd te worden, zodat je 'gedwongen' wordt om ook via dezelfde route terug te komen. Er zijn echter mensen die verder doorreizen naar Sochi. Dit kan resulteren in problemen als je ooit op een later tijdstip Georgië weer wilt bezoeken, ook al stempelen ze je volgens diverse internetfora je paspoort aan de Psou-grens (Abchazië-Rusland) niet af.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 nov 2016, 8:47

SnarfFlevoland schreef:Ergens had ik gelezen dat je voor Estland online moet registreren om de grens naar Rusland over te mogen steken. Dat kan overigens wel op korte termijn.
Dat wist ik niet! Je kunt daar dus niet zonder zo'n reservering bij de grens in de rij aansluiten?
Van alle grensovergangen naar Rusland lijkt me de variant via Finland de meest soepele, maar voor de meeste doelen ook wel een eind om. Bovendien moet je dan ergens met een veerdienst vanuit Zweden of Estland aankomen. Theoretisch kan je via land nog langs Tornio rijden, maar dat is buitenproportioneel om en zal alleen iets zijn voor mensen die een rondreis maken en daarbij onderweg veel willen zien.
Of als je naar Murmansk gaat. ;)
Vanuit Georgië naar Abchazië kan je probleemloos reizen. De enigste de facto 'grensovergang' over de Ingur kan ook door toeristen worden gebruikt, ook al wordt dit door officiele instanties afgeraden, omdat je in principe door een wapenstilstandslinie heen gaat. Je schijnt in Georgië wel geregistreerd te worden, zodat je 'gedwongen' wordt om ook via dezelfde route terug te komen. Er zijn echter mensen die verder doorreizen naar Sochi. Dit kan resulteren in problemen als je ooit op een later tijdstip Georgië weer wilt bezoeken, ook al stempelen ze je volgens diverse internetfora je paspoort aan de Psou-grens (Abchazië-Rusland) niet af.
Maar een uitreisstempel van Georgië mist eveneens. De situatie lijkt een beetje op hoe het in Servië was/is. Toen ik daar in 2007 doorheen reisde was het belangrijk dat het paspoort bij de in- en uitreis gestempeld werd. Zonder inreisstempel kon je niet uitreizen, zonder uitreisstempel kon je later niet weer inreizen omdat men er dan vanuit ging dat je het land via een niet-erkende grensovergang (bijvoorbeeld via Kosovo) had verlaten.

Je kon/kan wel vanuit Servië naar Kosovo, maar dan moest je ook weer terugreizen naar Servië en niet doorreizen naar bv. Albanië of Montenegro. Wie dat wel van plan was reisde vanuit Servië eerst naar Skopje in Macedonië en vanaf daar door naar Kosovo.

Geen idee of Servië nog steeds paspoorten altijd stempelt. Tegenwoordig accepteren ze ook de identiteitskaart, dus dan kom je ook zonder stempel het land binnen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door nederland24 » wo 30 nov 2016, 20:01

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Ik zou niet weten waarom je niet via Oekraïne zou reizen. Er is nog een behoorlijk stuk grens tussen Oekraïne en Rusland waar niks aan de hand is. De onrust zit verder oostelijk, zie ook het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken:
Heb van recente reisberichten op andere fora diverse negatieve geluiden over die route gehoord. Vandaar m'n opmerking.

Aan de andere kant zijn er ook mensen die bijv. door de Krim naar Sotschi rijden. Schijnbaar kan dat zonder al te veel problemen.

Wat de ministeries van buitenlandse zaken schrijven klopt overigens ook niet altijd helemaal. Zo wordt het m.b.t. Georgië altijd nog afgeraken om naar Abchazië of Zuid-Ossetië te reizen, terwijl tenminste Abchazië probleemloos is. Desalniettemin doet Nederland gevoeld minder snel dramatisch met z'n reisinformatie als Duitsland.
Zijn die reisadviezen niet bedoeld om problemen met binnenlandse burgers te voorkomen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 nov 2016, 20:05

^^ Er zijn verschillende redenen denkbaar om een bepaald reisadvies te geven. Maar mijn ervaring is dat vrijwel overal op de wereld de meeste mensen geen kwaad in de zin hebben. Neemt natuurlijk niet weg dat bepaalde gebieden onveiliger zijn dan anderen, maar 'problemen met binnenlandse burgers' zul je als Nederlander toch niet gauw krijgen in de meeste landen.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door olaf » wo 30 nov 2016, 20:07

Registreren bij de grens Estland klopt maar is een mooi systeem. Heb het vorig jaar ook meegemaakt. Tijdens registratie moet je het kenteken opgeven. Je gaat naar een speciale parkeerplaats aan de rand van de stad(ik praat hier over Narva)Vervolgens zie je het kenteken op een bord verschijnen en kan je jezelf melden. Je krijgt dan tegen betaling ik geloof van 2,50 een nummer mee. Dan kun je gelijk naar de Russische grens rijden en hoef je daar verder niet te wachten. De auto wordt zeer intensief nagekeken. Het is overigens de Estse douane die dat doet. De Russen controleren niet zo intensief alleen moet je de auto laten registreren. Mooie inkomsten trouwens voor Estland om elke passant naar de grens te laten betalen

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door jelger » wo 30 nov 2016, 20:18

Dit is Wit-Rusland, maar even een opmerking over Abchazië:
Er is dit jaar een ander (grens)regime ingevoerd door de Abchazische autoriteiten. Je moet nu vooraf (online) een speciaal permit ("visum") aanvragen, en dat kost meer moeite dan voorheen - voor een reis vanuit Georgië naar Abchazië. Je kan vanuit Abchazië dan wel gewoon weer terug naar Georgië. (mits je dus uit Georgië bent gekomen). Hoe het technisch zit als je een uitstapje naar Sochi maakt weet ik niet zeker, maar een oplettende ambtenaar kan zien dat je na je inreisstempel Georgië in Rusland bent toegelaten - dat wordt immers bij Psou gedaan.

Vanuit Rusland via Abchazië naar Georgië is nog steeds een absolute no-no. Lokale bewoners kunnen wel vanuit Abchazië reizen (met name mensen uit het ethisch Georgische Gali district), maar dat ligt bij de autoriteiten wel wat anders.

Wat de alternatieven via Oekraïne voor een reis om Wit-Rusland heen: ik zou het niet laten om redenen van oorlog. Daar merk je niets van op je route naar Rusland. Gewoon een veilige afstand om de conflictzone trekken en daar buiten blijven.

Wat visumvrije zone in Wtt-Rusland betreft. Dat heb je in Mexico ook bij Baja-California, om economische redenen (Amerikanen die op dagjestrip naar Tijuana gaan etc). Ik ben wel eens met de bus naar Baja Sur gegaan en op de grens tussen noord - en zuid Baja werd er gecontroleerd en gestempeld. Daar hield blijkbaar de vrije zone op. Het lijkt me dat in Wit-Rusland ook douaniers rondrijden om vreemde platen uit het verkeer te trekken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Palance » wo 30 nov 2016, 20:27

Ik wist ook niet van die Estse registratie af. Is dit echt verplicht (ofwel: kom je anders het land niet uit aan de Russische grens) of kun je ook op de bonnefooi in de rij gaan staan?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » wo 30 nov 2016, 20:49

Het is verplicht: https://www.google.com/maps/@59.384838, ... 312!8i6656

Het is ook wel logisch, de grensovergang ligt midden in de bebouwde kom, ze zouden het halve centrum van Narva moeten slopen om een opstelterrein met voldoende capaciteit te bouwen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 nov 2016, 20:50

^^ Ik heb nog wat verder gekeken en je kunt wel te plekke nog registreren, maar dan krijg je dus een registratie voor het eerstvolgende vrije tijdslot. Dat kan dus ook uren later zijn.

Het geldt trouwens niet alleen voor Narva, maar ook voor de twee andere grensovergangen van Estland naar Rusland.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door SnarfFlevoland » wo 30 nov 2016, 20:57

olaf schreef:Dan kun je gelijk naar de Russische grens rijden en hoef je daar verder niet te wachten. De auto wordt zeer intensief nagekeken. Het is overigens de Estse douane die dat doet. De Russen controleren niet zo intensief alleen moet je de auto laten registreren.
Klinkt opzich niet zo verkeerd, alhoewel ik persoonlijk dat 'vooraf' registreren wel weer een extra hindernis vind. Opmerkelijk wel dat steeds aan de EU-kant van de grens met Rusland streng gecontroleerd wordt. Dat snap ik opzich wel voor niet-EU-burgers, maar als Nederlander of Duitser moet je toch de zaakjes snel kunnen afhandelen. Zeker als je de EU verlaat. Wat willen ze dan groots controleren? In Amerika doen ze gelukkig niet aan die uitgaande controles.
jelger schreef:Er is dit jaar een ander (grens)regime ingevoerd door de Abchazische autoriteiten. Je moet nu vooraf (online) een speciaal permit ("visum") aanvragen, en dat kost meer moeite dan voorheen - voor een reis vanuit Georgië naar Abchazië.
Is dat al niet sinds jaar en dag? Je kunt het formulier online downloaden en per mail aan hun versturen. Je krijgt dan een "entry permit", waarmee je het 'land' mag betreden en vervolgens naar het ministerie voor buitenlandse aangelegenheden moet in Sochumi. Daar krijg je tegen betaling het echte 'visum', waarmee je het land ook weer kunt verlaten. Deze manier is in ieder geval al sinds 2010 gang van zaken en kan je teruglezen in talloze reisberichten van mensen die in Abchazië geweest zijn.
jelger schreef:Hoe het technisch zit als je een uitstapje naar Sochi maakt weet ik niet zeker, maar een oplettende ambtenaar kan zien dat je na je inreisstempel Georgië in Rusland bent toegelaten - dat wordt immers bij Psou gedaan.
Dat wordt volgens diverse bronnen op internet (waaronder wikitravel) dus niét gedaan, omdat de Russen weten dat dit eventueel problemen oplevert met Georgische autoriteiten.

Persoonlijk vind ik dit probleem anno 2016 wel vrij kinderachtig van Georgië. Natuurlijk snap ik dat die situatie voor de Georgiërs lastig is, omdat Rusland daarbij in het spel zit, maar waarom laat je gewone toeristen niet gewoon transit door Abchazië reizen? Kom nou op zeg... Als je een westers gericht land wilt zijn moet je dergelijke spelletjes wat mij betreft achterwege laten, net als Servië ook niet moeilijk moet doen met toeristen die transit door Kosovo reizen.
Coen Tunnel schreef:Maar mijn ervaring is dat vrijwel overal op de wereld de meeste mensen geen kwaad in de zin hebben. Neemt natuurlijk niet weg dat bepaalde gebieden onveiliger zijn dan anderen, maar 'problemen met binnenlandse burgers' zul je als Nederlander toch niet gauw krijgen in de meeste landen.
Zolang je niet net in gebieden komt wat bijv. door de Taliban of IS gecontroleerd wordt of waar "car hijackers" rond zwerven, lijkt me dat ook alleen niet zo'n groot probleem inderdaad. :)
Coen Tunnel schreef:Of als je naar Murmansk gaat.
Dan kan je zelfs via Noorwegen rijden! 8-) Zijn best al heel wat mensen die dat als rondtrip zo gedaan hebben.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door olaf » wo 30 nov 2016, 21:40

De auto wordt vooral nagekeken op chassisnummer en dit soort zaken. Het gaat ze er dus om dat je geen gestolen auto of onderdelen meeneemt vanuit de EU. Andersom zal dit niet gebeuren denk ik. Wat betreft het registreren bij de grens is inderdaad verplicht. Na registratie krijg je een bon mee net als die je bij de bakker of slager trekt. Deze moet je dus laten zien bij de douane. Geen bon, geen passage.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door duikgek89 » do 01 dec 2016, 0:21

^^ In principe klinkt dat goed. Als je dan ook nog ongeveer weet hoelang je zou moeten wachten kun je, als daar tijd voor is, ook nog ergens rond gaan kijken of een hapje gaan eten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » zo 11 dec 2016, 15:22

De MKAD2 tot aan de M6 ten noordwesten van Minsk moet deze maand worden geopend. Een 40 kilometer lange verlenging tot de M1 ten zuiden van Minsk is in aanbouw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Kaaiman » zo 11 dec 2016, 16:23

Wat een landingsbaan! :dyn_hyp:

Is dit de weg die op OSM als M14 ingetekend staat?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » zo 11 dec 2016, 17:23

Dat klopt, M14 is het officiële nummer. In de praktijk spreekt men echter voornamelijk van MKAD2.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Ds79m » zo 11 dec 2016, 17:29

^^ Dat is inderdaad wel het best denkbare wegnummer in een land met nauwelijks snelwegen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie