[BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » zo 11 dec 2016, 17:32

Wit-Rusland heeft meer dan 1.000 kilometer autosnelweg.

МКАД is een afkorting voor 'ringweg van Minsk' (of in het Russische geval: ringweg van Moskou). KAD staat voor кольцевая автомобильная дорога, letterlijk vertaald ring autoweg. De term KAD wordt voor verschillende ringwegen in Rusland / Wit-Rusland gebruikt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Ds79m » zo 11 dec 2016, 17:57

^^ Van die 1000 km is natuurlijk het merendeel de M1, wat het aantal te gebruiken nummers nogal beperkt.

Ik begrijp nu dan wel de achterliggende gedachte bij dat wegnummer, maar echt handig vind ik het nog altijd niet. Je komt ook al snel in de problemen als je dezelfde systematiek toepast bij een eventuele rondweg om Mogilev.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door marcel » zo 11 dec 2016, 17:59

Ds79m schreef:^^ Dat is inderdaad wel het best denkbare wegnummer in een land met nauwelijks snelwegen.
Een aparte snelwegnummering zou weinig zin hebben. De M-wegen zijn gewoon sequentieel genummerd, en deze is als laatste toegevoegd dus met het hoogste nummer, maar waarom is er eigenlijk geen M13?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » zo 11 dec 2016, 18:03

Misschien is de M13 gepland voor een andere ringweg? Er zijn overigens wel enkele R-wegen die wellicht ook M-status zouden kunnen krijgen. Sommige van deze wegen zijn vrij goed uitgebouwd.

De term 'MKAD2' wordt vooral in spreek/schrijftaal gebruikt, ik heb nog geen foto's gezien dat dit ook op de bewegwijzering staat. De eigenlijke MKAD rond Minsk heeft ook het nummer M9.

Hier het hele plan van de MKAD2 / M14:
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door marcel » zo 11 dec 2016, 18:33

Chris schreef:Misschien is de M13 gepland voor een andere ringweg?
Daar dacht ik ook aan.
Er zijn overigens wel enkele R-wegen die wellicht ook M-status zouden kunnen krijgen. Sommige van deze wegen zijn vrij goed uitgebouwd.
Ja, zo zijn ook de nummers M11 en M12 later toegevoegd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door marcel » zo 11 dec 2016, 23:16

Chris schreef:De term 'MKAD2' wordt vooral in spreek/schrijftaal gebruikt, ik heb nog geen foto's gezien dat dit ook op de bewegwijzering staat.
Ook het nummer M14 staat amper op borden, ik heb het wel gevonden:
Afbeelding
maar meestal staan er alleen indirecte verwijzingen zoals hier
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Snelwegenkenner » ma 12 dec 2016, 10:41

Zijn dat de vroegste verwijzingen van Moskou of staat die stad al westelijker op de M1 aangegeven?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » do 22 dec 2016, 15:21

Het visumvrije regime voor Grodno heeft in de eerste twee maanden (periode 26 oktober-18 december) 1788 bezoekers opgeleverd, gemiddeld zo'n 240-250 per week.

De meeste bezoekers kwamen uit:

Litouwen: 1116
Polen: 518
Letland: 69
Duitsland: 13
Spanje: 13
Finland: 7

Andere nationaliteiten hadden per nationaliteit 5 of minder bezoekers, waaronder 1 Nederlander en 2 Belgen.

1284 reizigers kwamen binnen via de grensovergang Privalka (met Litouwen), 495 reizigers kwamen binnen via de grensovergang Bruzgi (met Polen) en 9 reizigers kwamen binnen via een kleine grensovergang in het bos; volgens mij de grensovergang bij de sluizen in het Augustow-kanaal, tussen Polen en Wit-Rusland, en volgens mij kun je daar alleen te voet of te fiets de grens passeren.

Vooral vanuit Vilnius worden er nu dagtrips naar Grodno georganiseerd. De pilot met visumvrije toegang tot Grodno en omgeving loopt sowieso nog tot en met eind 2017. Ik overweeg zelf ook om er gebruik van te maken om toch op een makkelijke manier Wit-Rusland te kunnen bezoeken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door SnarfFlevoland » do 22 dec 2016, 15:54

^^
Maar is daar in Grodno ook echt iets serieus te bezoeken of wil je alleen maar Wit-Rusland op je kaartje bezochte landen inkleuren? ;) Opzich zou ik zeker eens Wit-Rusland willen bezoeken, maar dan wel gewoon met vrijheden om het gehele land te kunnen/mogen bezoeken. Een visum kost weliswaar iets geld en moeite, maar je komt er alsnog vrij makkelijk aan. Hetzelfde geldt voor Rusland, wat me overigens nog veel meer trekt dan Belarus.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » do 22 dec 2016, 17:12

SnarfFlevoland schreef:^^
Maar is daar in Grodno ook echt iets serieus te bezoeken of wil je alleen maar Wit-Rusland op je kaartje bezochte landen inkleuren? ;)
Van wat ik op internet gelezen en gezien heb en gehoord heb van een vriend die er al eens geweest is, is Grodno best de moeite waard, een mooie en stad met veel oude gebouwen. En natuurlijk speelt het ook mee dat het een land is waar ik nog niet eerder geweest ben; de pilot om Grodno visumvrij te kunnen bezoeken maakt het natuurlijk wel makkelijker om toch een beetje van Wit-Rusland mee te krijgen. Er zijn zo'n 200 landen op de wereld en ik kan ze toch niet allemaal uitgebreid bezoeken, maar dan ontdek ik liever een klein deel van een land waar ik nog niet eerder geweest ben als ik dan toch op reis ga. Sowieso zou ik een bezoek aan Grodno ook combineren met een bezoek aan Litouwen, daar ben ik ook nog niet eerder geweest.

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » do 22 dec 2016, 18:40

SnarfFlevoland schreef:^^
Maar is daar in Grodno ook echt iets serieus te bezoeken of wil je alleen maar Wit-Rusland op je kaartje bezochte landen inkleuren? ;) Opzich zou ik zeker eens Wit-Rusland willen bezoeken, maar dan wel gewoon met vrijheden om het gehele land te kunnen/mogen bezoeken. Een visum kost weliswaar iets geld en moeite, maar je komt er alsnog vrij makkelijk aan. Hetzelfde geldt voor Rusland, wat me overigens nog veel meer trekt dan Belarus.

Visum is € 60,00 en met 1 week geregeld.

Grodna is niet de mooiste stad om te vertoeven. Beter zijn Vitebsk ( dit is de cultuurstad van Belarus met een groot festival in de zomer) en Minsk( mooie promenade langs de rivier & de nationale bibliotheek is ook wel leuk vooral in de nacht.). Ook Polask is wel grappig met het middelpunt van Europa ( volgens de Belarussen dan )

Kijk ook eens naar Mir net buiten Minsk. Ligt een mooi kasteel en redelijk toeristisch ingericht zover dat mogelijk is voor Belarus.

Misschien volgend jaar ook weer richting Grodna voor de sluizen e.d. Met familie in Grodna is het toch goedkoop overnachten. ;) ;)

Het zuid westen is voor mij nog onbekend maar schijnt ook mooi te zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » do 22 dec 2016, 21:33

Vandaag is het resterende deel van de M14 / MKAD2 rond Minsk geopend, het gaat om 42 kilometer aan de westkant van Minsk tussen de M1 en M6.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jan 2017, 23:07

Vandaag werd bekend dat vanaf februari een heleboel nationaliteiten (waaronder alle EU-burgers) visumvrij naar Wit-Rusland kunnen reizen voor maximaal vijf dagen, mits ze inreizen via de luchthaven van Minsk (en niet op een vlucht vanaf Rusland). In tegenstelling tot het visumvrij reizen naar de regio Grodno is hiervoor geen speciale permit nodig, wel moet je een Wit-Ruslandverklaring van je zorgverzekering kunnen overleggen alsmede kunnen aantonen over voldoende geld voor je verblijft te beschikken.

Daarmee is er weer een stap gezet door Wit-Rusland en lijkt het er op dat Wit-Rusland mogelijk op niet al te lange termijn geheel visumvrij wordt voor o.a. EU-burgers.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door duikgek89 » di 10 jan 2017, 0:04

Zou goed zijn als je ook over land naar binnen zou mogen... Maar goed, dat komt misschien nog.

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » di 10 jan 2017, 12:54

Coen Tunnel schreef:Vandaag werd bekend dat vanaf februari een heleboel nationaliteiten (waaronder alle EU-burgers) visumvrij naar Wit-Rusland kunnen reizen voor maximaal vijf dagen, mits ze inreizen via de luchthaven van Minsk (en niet op een vlucht vanaf Rusland). In tegenstelling tot het visumvrij reizen naar de regio Grodno is hiervoor geen speciale permit nodig, wel moet je een Wit-Ruslandverklaring van je zorgverzekering kunnen overleggen alsmede kunnen aantonen over voldoende geld voor je verblijft te beschikken.

Daarmee is er weer een stap gezet door Wit-Rusland en lijkt het er op dat Wit-Rusland mogelijk op niet al te lange termijn geheel visumvrij wordt voor o.a. EU-burgers.

Dit is vandaag met trots op de radio en TV te horen/zien in een warm Belarus :hahaHAHA:

Men vindt een heel goede zaak vanuit de regering om dit ook intern in het land kenbaar te maken aan de eigen inwoners.

De president is een slim mens. Goede vriendjes zijn met Poetin maar ook de EU bevriend houden. Iets van twee walletjes eten.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Vegi » di 10 jan 2017, 16:57

Ergens mag dat ook. Wit-Rusland ligt tussen de EU en Rusland in en heeft de extra mogelijkheden zeker nodig.
Het is nog steeds een vrij arm land, hoewel het land het wel beter doet dan bijv. Oekraïne, Moldavië, Bulgarije en Roemenië.
Misschien komt dat ook door de relatief goede infrastructuur?

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Snelwegenkenner » di 10 jan 2017, 17:02

Doet Wit Rusland het beter dan Roemenie dat bij de EU zit? :schrikreactie:

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » di 10 jan 2017, 17:04

En de infrastructuur wordt jaarlijks beter en beter.

Oost=west was al jaren goed te doen en nu beginen de diverse noord-zuid verbindingen het ook steeds beter te doen.

Grens overgangen zijn ook steeds beter en makkelijker om te doen.

Helaas is er wel het tolsysteem volgens de europeesche bedragen :evil: maar 600km voor € 40,00 is voor mij geen probleem. €0,04per km

Nu alleen nog die verrekte kut registratie afschaffen die ze hier gebruiken.

Morgen weer terug naar Nederland

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » di 10 jan 2017, 17:05

Snelwegenkenner schreef:Doet Wit Rusland het beter dan Roemenie dat bij de EU zit? :schrikreactie:
Ja.

Zie jij veel Wit-Russen dan in Nederland :rofl2: :rofl2: :woop: :woop:

Maar serieus. Belarus doet het uit zichzelf en Roemenie doet het omdat de EU het zegt. De infra structuur dan.

Gelukkig zie je in Belarus ook wel eens projecten die door EU geld zijn gesponsord en dat wordt dan ook heeeeeeel groot aangegeven.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door jelger » di 10 jan 2017, 17:12

Tja, Wit-Rusland, het land dat door het Kremlin als verlengstuk wordt gezien, niet als een echt land wordt gezien (door het vooor de Russen welwillende bestuur bestaat het land nog). Lukashenko zal wel moeten lonken naar de EU wil het niet helemaal slechts een filiaal van Moskou zijn. Leuk dat visum vrij reizen, maar het land zit gewoon dik onder de plak bij de Russen. Dat is prima als ze er zelf content mee zijn, maar een echte bufferstaat zoals Finland ooit was is het natuurlijk niet.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door nederland24 » wo 11 jan 2017, 14:19

Toch zal het wel goed zijn als Rusland en de EU het land gewoon met rust zal laten. Anders krijg je waarschijnlijk dezelfde problemen als in Oekraïne.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 jan 2017, 15:03

^^ Waar baseer je dat op? :s Als je alleen al kijkt naar de bevolkingsopbouw en de grootte van het land zul je inzien dat beide landen niet vergelijkbaar zijn. Oekraïne is etnisch veel diverser en dat is vooral in de gebieden waar veel mensen van etnisch Russische afkomst wonen tot uitbarsting gekomen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Snelwegenkenner » wo 11 jan 2017, 16:23

Maar doet Wit Rusland het dan echt beter c.q. is verder vooruit in ontwikkeling dan Roemenie? :dontknow:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 jan 2017, 16:32

BNP per inwoner:

58. Roemenië met $ 20.872
67. Wit-Rusland met $ 17.715

Wat dat betreft doet Roemenië het wel iets beter. Maar het zal ook wel meespelen dat het Wit-Russische economische systeem nog sterk lijkt op het oude communistische systeem van de Sovjet-Unie. Roemenië heeft inmiddels de omslag naar het kapitalisme gemaakt. Wit-Rusland scoort wel hoger dan Servië, Montenegro, Macedonië, Bosnië en Herzegovina, Kosovo, Oekraïne en Moldavië.

Ter vergelijking: buurland Oekraïne staat op plaats 113 met $ 7.987. Moldavië staat met $ 5.087 op de 131e plaats, nog onder landen als Myanmar en de Republiek Congo.

Kortom, Wit-Rusland doet het zeker niet slecht, en het land ziet er stukken verzorgder uit dan menig ander Europees land.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Vinny » wo 11 jan 2017, 20:39

Je moet denk ik ook corrigeren voor het prijspeil. Roemenië is een duurder land geworden sinds ze bij de EU horen, dus het zou me niets verbazen dat mensen de toegenomen rijkdom totaal niet gemerkt hebben...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » wo 11 jan 2017, 20:58

Het is lastig te vergelijken als je de kosten van levensonderhoud niet weet. Zo lijkt een salaris van € 500 per maand in Roemenië extreem laag, maar een heel groot deel van de bevolking woont in een huis zonder huur of hypotheek. Veel mensen vragen zich vaak af hoe men in de oostelijke EU vaak in vrij nieuwe auto's rijdt terwijl het gemiddelde salaris er amper € 1.000 per maand is. Tja, als je geen € 700 per maand aan huur of hypotheek kwijt bent, zorgt dat er voor dat je veel meer met je salaris kan doen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door jelger » do 12 jan 2017, 14:17

nederland24 schreef:Toch zal het wel goed zijn als Rusland en de EU het land gewoon met rust zal laten. Anders krijg je waarschijnlijk dezelfde problemen als in Oekraïne.
Ik pleit niet voor een "agressieve imperialistische" benadering door de EU. Niet in dit geval en niet in andere gevallen. Rusland laat het land met "rust" omdat het al aan het lijntje hangt. Overschat niet de werkelijke onafhankelijkheid van Wit-Rusland. Zoals ik al zei, het is al geen bufferstaat ook al bepleit je dat tussen de regels. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » di 03 okt 2017, 19:26

Belta: http://eng.belta.by/economics/view/bela ... 5533-2017/
  • According to the official, a memorandum was signed with Polish colleagues in 2016. The memorandum provides for connecting motorways in Belarus and Poland. Once the M6 Minsk-Grodno motorway is reconstructed, it will be a premium quality road while there will be a motorway of a lower quality on the Polish side. The memorandum specifies when the relevant work will be done on the Polish side to rectify the situation. The situation is the same as far as the motorway from Brest to Warsaw is concerned. Besides, the reconstruction of the M10 Gomel-Kobrin motorway is about to begin using a public private partnership scheme. Two four-lane motorways will reach the Polish border as a result. “Thus, there will be a bottleneck on the Polish side. Our colleagues understand it and are making the relevant plans,” added Anatoly Sivak.
Ik heb er nooit zo over nagedacht, maar Warszawa - Minsk is via Białystok / Grodno exact even lang als via Brest. Als je beide steden in Google Maps invoert kom je op 554 kilometer uit voor beide routes.

Nu de Poolse S8 zijn voltooiing nadert tussen Warszawa en Białystok en de Wit-Russische M6 tussen Grodno en Minsk op termijn ook volledig een autosnelweg wordt, dan blijft nog maar een relatief klein stuk van 80 kilometer tussen Białystok en Grodno over. En voor het Poolse deel zijn op termijn wel plannen (de S19). Bij Grodno hoeft alleen de bypass dan nog naar 2x2 rijstroken verdubbeld te worden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Hajo » wo 04 okt 2017, 12:22

^^ Heel mooi allemaal, maar ik vraag mij af of die weg in Wit-Rusland wel goed benut wordt. Zeker vrachtverkeer zal niet graag door dat land heen rijden, denk ik zo. Wit-Rusland heeft toch een bedenkelijke reputatie. Of valt dat wel mee?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Willem » wo 04 okt 2017, 12:55

Richting Rusland is en blijft het de snelste route, als er tenminste geen visumrestricties voor transitverkeer vanuit Rusland zijn.

Door twee goed uitgebouwde routes tussen Warschau en Minsk te hebben die beiden even lang zijn kun je de druk op de grensovergangen verminderen. Anders wil (bijna) iedereen bij Brest de grens over.

Plaats reactie