[BY] Wit-Rusland - Belarus - Беларусь

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door marcel » zo 04 aug 2013, 11:53

Tja dit soort praktijken blijft helaas toch typisch voor Oost-Europa.
Bij de Slowaakse grens op de D4 kon je tot mijn verbazing geen vignette kopen, en het schijnt regelmatig voor te komen dat de politie dan een paar km verderop gaat controleren. Wat de boete is weet ik niet. Ik had geluk en kon er een kopen bij een tankstation bij Bratislava. Daar kreeg ik wel een tientje te weinig wisselgeld, maar merkte het meteen en reclameerde, en kreeg het alsnog.
In Roemenië schijnt het ook moeilijk zijn een vignette te kopen, en ze zullen vast ook controleren.
Vervelend is ook als je aanneemt dat ze wel euro's zullen accepteren. Ze kunnen gewoon nee zeggen en dan privé tegen een absurde koers wisselen ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18212
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door mavas » zo 04 aug 2013, 15:45

[offtopic] Ik weet niet wanneer jij daar was, maar in de zomer van 2011 konden wij op de D4 op de grens een Slowaaks vignet kopen. [/offtopic]
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Willem » zo 04 aug 2013, 15:58

^^ Het kan zijn dat de beambte die Marcel trof geen zin had om moeite te doen om een vignet te verkopen. Dat gedrag komt nog wel eens voor.
Laatst gewijzigd door Willem op ma 05 aug 2013, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door marcel » zo 04 aug 2013, 18:03

Het was september 2011. Er is inderdaad wel een kantoor voor, maar daar hadden ze niets (of ze hadden geen zin, dat kwam niet bij mij op).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 aug 2013, 8:50

^^ Afgelopen juni geen enkel probleem gehad om daar een vignet te kopen. Er staat daar een klein kantoortje waar je zo een tientje neerlegt en je vignet krijgt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door waldo79 » ma 05 aug 2013, 13:23

Wit-Rusland :?:

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » di 06 aug 2013, 11:38

let op voor de mensen die naar Belarus gaan met de auto.

ER IS EEN NIEUW TOLSYSTEEM PER 1 AUGUSTUS IN WERKING GESTELD EN ZEER STRENGE CONTROLE HIER OP.

kijk voor meer informatie op http://www.beltoll.by Tot nu toe binnen 1 week al voor € 900.000,00 aan boetes opgelegd door Belarus.

Goed navragen bij de grens hoe het werkt.

Tollbox is na verlaten van Belarus weer terug te verkopen aan de organisatie.

kosten box = € 25,00
minimale pre paid kosten toll = € 20,00

Kan alleen worden betaald met Belarussische roebels in praktijk.

Toll kosten personen auto van Brest-Russia ( M1 ) = ongeveer € 20,00 ( was vorige maand nog € 9,00 )

Vanaf 2014 worden ook diverse belastingen verhoogt schijnbaar. Benzine/diesel, alcohol & sigaretten gaan dan 80% omhoog.

Ik ben persoonlijk afgelopen zondag zonder problemen het land uitgekomen maar dat komt misschien ook doordat ik een registratie heb voor een adres in Belarus en dan ben je ( misschien ) vrijgesteld van tol.

Mijn vrouw komt uit Belarus en die weet zelfs niet op dit ogenblik hoe de stand van zaken is t.o.v. personenauto's en de toll.

Alles bij elkaar is het een onduidelijk verhaal voor iedereen ( belarussen en diverse vrachtwagenchauffeurs ). Niemand die weet waar men aan toe is op dit ogenblik.

Gewoon goed navragen bij de grens en ook de naam van de persoon noteren die je de informatie geeft. Bij latere problemen altijd om een vertaler en een advocaat vragen. Dit was het advies dat ik kreeg van diverse vrachtwagenchauffeurs bij de benzinepompen.

wim kerkhof
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 7:44

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door wim kerkhof » vr 09 aug 2013, 7:52

Gisteren zonder te hoeven betalen teruggekomen uit Belarus, zonder kastje. We hebben over M6, M5 en M4 gereden. Niet over M1helaas. Dank aan dit forum voor de info!

anton slinkman
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 21:21

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door anton slinkman » wo 14 aug 2013, 6:55

Momenteel zit ik nog in Belarus.
Heb het kastje maar gekocht (voor auto's 20 euro, wachttijd ongeveer 8 uur samen met een groot aantal andere :booooos: , volgens Bell Tol in MInsk moet je minimaal 30 euro op het apparaat zetten) Het klopt dat je het statiegeld terugkrijgt als je het apparaat inlevert, alleen wellicht handig het te houden hoef je de volgende keer niet in de rij te staan. Helaas heb ik regelmatig dat het apparaat niet werkt, ben eergisteren naar Bell Toll in Minsk teruggeweest, volgens hen werkt het apparaat goed en ze adviseerde mij bij de grens te weigeren de boete te betalen aan Belavtastrada. Ga vrijdag terug naar Nederland :vlag-nl: en weet daarna pas of ik iets moet betalen want dat kan Bell Toll mij niet vertellen. Denk dat ik mij volgend jaar ook ga registreren in Minsk. Duurt volgens Minsk twee weken voordat alles geregeld is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door waldo79 » wo 14 aug 2013, 9:31

^^Absoluut bureaucratisch. Weinig positief dat men je geen inschatting kan geven van de hoogte van de tol op het moment dat je je kastje inlevert :?

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » wo 14 aug 2013, 10:25

waarschijnlijk lees je het niet goed.

Het bedrag van de toll is gewoon bekend voor elk traject en men kan ook zo uitlezen hoeveel geld er nog op jet box staat.
Je betaald € 0,04 per kilometer. En dit is volgens Europeesche normen en niet zo hoog en redelijk bedrag.

Alleen nu heel heel heel veel onduidelijkheid over de boetes die kunnen ontstaan door het niet juist detecteren bij de poortjes.

Ik ben 4 augustus terug gekomen en geloof dat er ongeveer 27 poortjes niet gedetecteerd waren maar ( gelukkig ) geen boete en/op opmerking bij de grens.

Wel vindt ik het vreemd dat een Oostensrijk bedrijf de detectie niet in orde kan krijgen in een land met zoveel hoog opgeleide ICT'ers.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » wo 14 aug 2013, 10:28

Marc de Rooij schreef:Wel vindt ik het vreemd dat een Oostensrijk bedrijf de detectie niet in orde kan krijgen in een land met zoveel hoog opgeleide ICT'ers.
Kapsch is zo'n "gerenommeerd bedrijf" dat overal ter wereld dit soort systemen levert. Echter dit soort bedrijven zijn er juist bij gebaat dat het niet goed werkt omdat dit een stroom van vervolgopdrachten oplevert. Dat is de perverse wereld van de ICT.

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » wo 14 aug 2013, 10:32

of is dit een probleem dat het kapitalistische systeem het socialitische syteem elkaar ontmoeten :lol: :lol: :lol:

maar het probleem ligt grotendeels bij de Oostenrijkers aangezien de box in de auto niet de tolpoort ziet en anders om.

Niet de de koppelingen naar andere systemen aangezien die wel goed werken

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door waldo79 » wo 14 aug 2013, 12:11

Marc de Rooij schreef:waarschijnlijk lees je het niet goed.

Het bedrag van de toll is gewoon bekend voor elk traject en men kan ook zo uitlezen hoeveel geld er nog op jet box staat.
Je betaalt € 0,04 per kilometer. En dit is volgens Europese normen en niet zo hoog en redelijk bedrag.
Ik baseerde me op de ervaringen van de poster boven mij 8-)

anton slinkman
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 21:21

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door anton slinkman » wo 14 aug 2013, 21:07

Het klopt dat het 0,04 euro per kilometer is. Alleen het probleem is dat Bell-Toll alleen aan kan geven hoeveel poortjes er wel gedetecteerd zijn. Voor mij heel simpel 11 poortjes (zelf weet ik dat ik in het totaal 21 poortjes had moeten hebben) dus te kort 10 poortjes. Ik hoop dat ik net als een aantal van jullie gewoon zonder al te veel problemen de grens over kan gaan, maar gezien heel deze reis, waar alles fout gaat begin ik mij toch zorgen te maken.
Twee weken voor vertrek kreeg ik te horen dat het met mijn schoonvader niet goed ging, helaas kon mijn vrouw niet eerder gaan omdat de dag voordat zij kon vertrekken mijn jongste dochter haar pols brak en geopereerd moest worden. Twee dagen voor vertrek begaf mijn dynamo het en de dag van vertrek mijn stuurbekrachtiging. Op 1 augustus hoorde ik pas van Bell Toll en dat was een dag te laat.
Ben heel benieuwd wat er op de terugreis nog meer verkeerd zal gaan. Na terugkomst ga ik toch de Ambassade schrijven dat ik vind dat ze mensen correct moeten informeren ondanks dat ik zeker weet dat dit in B..... toch geen effect heeft. Mijn vrienden in Belarus zeggen gewoon je weet toch dat dit gebeurd.
En ja ik vind het een geweldig land maar toch......

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door waldo79 » wo 14 aug 2013, 22:26

Twee weken voor vertrek kreeg ik te horen dat het met mijn schoonvader niet goed ging, helaas kon mijn vrouw niet eerder gaan omdat de dag voordat zij kon vertrekken mijn jongste dochter haar pols brak en geopereerd moest worden. Twee dagen voor vertrek begaf mijn dynamo het en de dag van vertrek mijn stuurbekrachtiging. Op 1 augustus hoorde ik pas van Bell Toll en dat was een dag te laat.
Heel vervelend dat je met persoonlijk leed en pech te maken hebt, maar dat kun je de Witrussische bedrijven en autoriteiten niet kwalijk nemen ;)

anton slinkman
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 21:21

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door anton slinkman » do 15 aug 2013, 9:29

Spreekt voor zich dat ik ze dat ook niet kwalijk neem, dat schrijf ik ook niet !! Ik wil alleen goed en normaal geinformeerd worden, het lijkt mij toch dat je van Bell-Toll mag verwachten dat ze je correct kunnen informeren !! En als ze toch tol willen heffen een normale manier van inning. En niet dat ik ongeveer 8 uur op een niet optimaal werkend apparaat moet wachten terwijl ik ook nog naar het ziekenhuis moet.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door waldo79 » do 15 aug 2013, 17:37

Maak het niet te persoonlijk :hap: natuurlijk mag je gedegen informatie verwachten ;) :hahaHAHA:

anton slinkman
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 21:21

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door anton slinkman » do 15 aug 2013, 19:57

Ik hoop over twee dagen te kunnen zeggen het viel best mee en nee ik vat het niet persoonlijk op.
In ieder geval een voordeel door het toll verhaal heb ik een heel leuk forum leren kennen !! Met mensen die wel meer info kunnen verstrekken.

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » do 15 aug 2013, 20:19

daarom zitten we allemaal op dit forum.

Om ervaringen te delen en er zo beter en wijzer van te worden .

anton slinkman
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 21:21

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door anton slinkman » zo 18 aug 2013, 16:17

Gisteren zonder een boete naar Nederland teruggekomen. Wel ben ik onderweg aangehouden door een inspecteur van Belavtastrada, die zo vriendelijk was om mij voor een keer niet te bekeuren.
Deze man die heel erg correct was wist mij te vertellen dat op 1 augustus nog niet alles correct werkte en er dus een kans was dat ik voor 1 augustus niet bekeurd zou worden. Volgens hem werkt het systeem nu wel correct en moeten wij als buitenlanders daar rekening mee houden. Voor de boete wordt gekeken naar overtredingen in een periode van 2 uur (dus niet per registratie) Het systeem van Belavtastrada kijkt alleen naar het kenteken, dus als je volgend jaar een andere auto hebt als je naar Belarus gaat hoef je je geen zorgen te maken over eventuele eerdere overtredingen. Wel is het zaak dat je als het apparaat niet goed werkt je bij een distributiepunt langs gaat, want dan staat dat in ieder geval in het systeem en is de kans dat ze je bekeuren een stuk kleiner. De OBU werkt 3 jaar zonder problemen, als je hem langer dan 3 jaar niet gebruikt dan werkt hij niet meer, dus al je eenmalig gaat kan je hem het beste weer inleveren, je krijgt dan de borg 20 euro voor een personen auto en 30 euro voor een vrachtauto terug. Of het verhaal van registratie in Belarus werkt wist hij niet met zekerheid te zeggen, hij ging er van uit dat het om de registratie van de auto gaat en dat ook al ben je in Belarus geregistreerd je toch bekeurd zal worden. Dat een aantal geen bekeuring hebben gehad was volgens de inspecteur geen zekerheid dat ze niet meer bekeurd zouden worden, het systeem van Belavtastrada houdt de gegevens 3 jaar vast en je hebt dus 3 jaar de kans dat iemand opeens zegt dat je moet betalen. (Deze kans was overigens niet heel erg groot voegde hij er nog aan toe).

Ik hoop dat jullie aan deze info iets hebben en ik zou zeggen als jullie naar Belarus gaan, een prettige reis toegewenst.

vronsky
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 13:08

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door vronsky » za 31 aug 2013, 16:45

Passeerde Belarus begin juli, en bij alle tolpoortjes braaf met VISA betaald.
Op de terugweg uit Rusland begin augustus viel 't ons al op dat alle slagbomen openstonden... 't Was een zondag, dus we dachten: op zondagen wellicht geen tol :facepalm:
Aan de grens met Polen werd duidelijk dat men ondertussen was overgestapt naar electronisch: 100 Euro moeten dokken, en geen discussie mogelijk :booooos:

Prima doorgangsweg overigens.

Groet,
V.

anton slinkman
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 21:21

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door anton slinkman » ma 09 sep 2013, 22:45

Ik ben het helemaal met je eens de E30 van polen naar Rusland is een goede verbindingsweg.
Jammer dat je moest betalen :neenee: Hoop toch dat je gevoel over Belarus verder niet te negatief is geworden.
Ik heb in ieder geval wel door dat ik de volgende keer eerst kijk wat er op dit forum staat en dat ik mijn vrouw eerst op de diverse sites in Belarus laat kijken.
Als ik mijn onrustgevoel dat ik nog steeds "straf" kan krijgen de komende 3 jaren voor 100 euro had af kunnen kopen had ik dat zeker gedaan. :top:

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door olaf » do 12 sep 2013, 21:09

anton slinkman schreef: vrouw eerst op de diverse sites in Belarus laat kijken.
:top:
Ik zou zeggen hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen

Frankpvdberg
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 24 mei 2014, 13:58

Wit Rusland

Bericht door Frankpvdberg » zo 01 jun 2014, 20:38

Hallo allemaal,

Wat een goed forum! Ik heb al wat info over Belarus gevonden. Zelf heb ik ook al wat ervaring met rijden in Wit Rusland. Mensen die hun auto bij regen simpelweg stilzetten op de snelweg, oversteekplaatsen waar je ze niet zou verwachten. Een weg afzetten om een reparatie uit te voeren? Nergens voor nodig!!! We rijden er gewoon omheen terwijl de wegwerkers rustig hun saffie wegpaffen. Heel apart.

Het enige dat ik nog niet heb gedaan is naar Wit Rusland rijden. Ik heb al wat gelezen over het tolsysteem, ik spreek wat Russisch dus ik denk dat dat wel gaat lukken. Zijn er onlangs nog mensen naartoe gereden. Zijn er nog meer bijzonderheden te melden?

Alvast bedankt
Frank

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door nederland24 » di 03 jun 2014, 21:01

^^Volgens mij zijn er op dit forum wel een aantal mensen, die er wel eens naartoe zijn gegaan. Moet je het topic maar even goed doorlezen. ;)

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: Wit Rusland

Bericht door Marc de Rooij » wo 04 jun 2014, 6:29

Frankpvdberg schreef:Hallo allemaal,

Wat een goed forum! Ik heb al wat info over Belarus gevonden. Zelf heb ik ook al wat ervaring met rijden in Wit Rusland. Mensen die hun auto bij regen simpelweg stilzetten op de snelweg, oversteekplaatsen waar je ze niet zou verwachten. Een weg afzetten om een reparatie uit te voeren? Nergens voor nodig!!! We rijden er gewoon omheen terwijl de wegwerkers rustig hun saffie wegpaffen. Heel apart.

Het enige dat ik nog niet heb gedaan is naar Wit Rusland rijden. Ik heb al wat gelezen over het tolsysteem, ik spreek wat Russisch dus ik denk dat dat wel gaat lukken. Zijn er onlangs nog mensen naartoe gereden. Zijn er nog meer bijzonderheden te melden?

Alvast bedankt
Frank
Dat hangt er helemaal vanaf waar vandaan je rijdt in Nederland en waar je naar toe wilt in Belarus.

Maar simpelweg is het gewoon via Berlijn-Warschau en dan kiezen welke grensovergang je neemt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » za 25 okt 2014, 23:05

Het Wit-Russische schrift schijnt lastig te zijn om te translitereren naar het Latijnse schrift. Er zijn diverse manieren om dat te doen, wat in nogal veel schrijfwijzen voor Wit-Russische plaatsnamen in het Latijnse schrijft leidt.

De Wit-Russische overheid heeft zelf ook richtlijnen voor het translitereren van Wit-Russisch: https://en.wikipedia.org/wiki/Instructi ... tin_script

Als je sommige artikelen op Wikipedia ook ziet;

'Mogilev (officially transliterated as Mahilioŭ, also spelled Mahiloŭ, Mahilyow, Mogilyov'

In het westen van Wit-Rusland heb je daarnaast ook nog te maken met de voormalige Poolse en Litouwse namen, en soms ook het Yiddish.

'Grodno or Hrodna (Belarusian: Гродна (Hrodna); Russian: Гродно; Latin: Grodna, Grodnae; Lithuanian: Gardinas; Polish: Grodno; Yiddish: גראדנא; Hebrew: הורדנה‎)'

:hamertjetik:

Overigens zie je in de berichtgeving over de oorlog in oost-Oekraïne ook dat ze worstelen met de transliteraties. Vaak worden Oekraïense en Russische transliteraties door elkaar gebruikt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Chris » ma 27 okt 2014, 19:16

Het elektronische tolsysteem BelToll heeft inmiddels 200.000 geregistreerde voertuigen. Wit-Russische, Russische en Kazachstaanse personenauto's zijn vrijgesteld van tolheffing, andere voertuigen, waaronder alle vrachtwagens en alle buitenlandse personenauto's moeten verplicht gebruik maken van het elektronische tolsysteem met een on-board unit.

51% van de registreerde voertuigen is buitenlands, waaronder 12% uit Rusland, 10% uit Oekraïne, 10% uit Polen en 7% uit Litouwen. Slechts 16% van de geregistreerde voertuigen betreft een personenauto (wat lijkt te suggereren dat buitenlanders massaal Wit-Rusland mijden). Inmiddels zijn er 90 controlepunten en 1.189 kilometer autoweg en autosnelweg waar tol betaald moet worden. Het elektronische tolsysteem wordt geleverd door het Oostenrijkse IT-bedrijf Kapsch (dat over de hele wereld dit soort systemen levert).

Marc de Rooij
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 20:23

Re: [BY] Wit Rusland - Belarus - Беларусь

Bericht door Marc de Rooij » ma 27 okt 2014, 19:23

En tegenwoordig werkt het allemaal prima.

Was wel mijn geld kwijt dat ik op mijn eerste kastje had gezet bij vernieuwing maar ja dat is de charme van Belarus :wall: :wall: :wall:

Komen wel elke keer meer wegen bij waar toll betaald moet worden

Plaats reactie