[IRL] Ierland - Ireland - Éire

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door vynkce » do 28 sep 2017, 8:10

:top:

Zijn er eigenlijk nog concrete plannen om de verbinding tussen Limerick en Cork verder door te trekken? (Of zelfs nog naar het noorden voorbij Tuam?)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » do 28 sep 2017, 20:33

Ja, er zijn plannen om de M17 te verlengen naar Sligo en de premier Varadkar heeft bij de openstelling van de snelweg ook beloofd een snelweg van Cork naar Limerick aan te leggen. Uiteindelijk zal dan een noord-zuidroute door het gehele westen van Ierland ontstaan. Dit is de voortzetting van het in 2011 geschrapte megaplan 'Transport 21' dat iets van € 34 miljard zou gaan kosten om de transportinfrastructuur in Ierland te upgraden.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door marcel » ma 06 nov 2017, 0:03

Anderhalve week na de opening heb ik de M17/M18 bereden.
De meeste foto's zijn genomen door Siobhan Hawkins.

Nieuwe borden op de M6 in
https://photos.app.goo.gl/mMGWhsB8zPzblEoC2
(naar het westen)
en https://photos.app.goo.gl/WmJxICjpNAXIONRL2
(naar het oosten).

M17 zuid:
https://photos.app.goo.gl/piZoxFcGwe6b2eD33
M17 noord:
https://photos.app.goo.gl/FWVRCvBB4mbArtLy1

M18 zuid:
https://photos.app.goo.gl/kBp5EgBT9DgXiUxh2
(Eerste ca. 20 foto's zijn het nieuwe stuk)
M18 noord:
https://photos.app.goo.gl/u4vKqFZ5oedbF7c52
aan het eind.

Bijzonderheden:

M17
R354 staat wel op dit bord maar ontbreekt verder tot de rotonde:
Afbeelding

N83 via de N17 ontbreekt vanaf hier (ook op de N83 zelf)
Afbeelding

Aan de andere kant staat het wel op sommige borden
Afbeelding

M18
De onderkant van dit bord is vanaf de weg niet goed leesbaar:
Afbeelding

Vanaf een zijweg aan de andere kant van het geluidsscherm is het beter leesbaar:
Afbeelding

Op die weg zag ik het opmerkelijke 55 km/h:
Afbeelding

Dit onnodige bord stond er al meer dan 3 jaar voor de opening:
Afbeelding

Dit bord dat er toen ook al stond is weggehaald:
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door marcel » ma 13 nov 2017, 0:10

Ik heb het grootste deel van de overige foto's toegevoegd en links staan op mijn pagina over Ierland, https://sites.google.com/site/roadnumbe ... es/ireland

Wat bijzonderheden/fouten:

Voor het eerst zie ik afstanden in Irish miles:
Afbeelding

Afbeelding
Ik vraag mij af of dit echt meer dan 100 jaar oud is of fake. Misschien gerestaureerd.


Bij bebouwde kom borden staat er normaal zoiets:
Afbeelding
Hier staat er per ongeluk gewoon de plaatsnaam zoals in de andere richting.
Afbeelding

Omleiding 24 h per dag tot 8 October. Alleen is het inmiddels 12 October.
Afbeelding


Een mooi nieuw bord. Alleen is er een T teveel in de naam van het industrieterrein.
Afbeelding

Hier mag je sinds een paar jaar niet meer rechtsaf. Er lijkt wel een poging gedaan de aanduiding naar rechts uit te wissen maar je kunt het gewoon nog lezen.
Afbeelding
In de andere richting hebben ze wel de pijl naar rechts weggehaald, maar de bestemming City Centre en R339 staat er gewoon nog. Rechtdoor kun je bovendien beter het rechtervak nemen (het linkervak wordt na de kruising een busstrook).
Afbeelding
Voorheen:
Afbeelding


Dit bord staat 120 m na de kruising. Het is bedoeld voor de andere richting, in deze richting heb je er niets aan en lijkt het alsof er hier nog een weg naar links is.
Afbeelding

Het 0.1 mijl-bord staat op bijna 800 m afstand, zou 0005 moeten zijn.
Afbeelding

Tenslotte: Iets eindigt er hier, geen idee wat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Hajo » ma 13 nov 2017, 19:35

^^ Mooie rapportage! Komt mij allemaal bekend voor. :top:

De nieuwe M17 / M18 was vorig jaar nog in aanleg en heb ik dus niet bereden. Van de M18 alleen het deel van Gort tot Ennis, zuidwaarts.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » ma 13 nov 2017, 19:45

Hoe vanzelfsprekend is het dat je een beetje veilig 100 km/h kan rijden buiten de bebouwde kom? Bijvoorbeeld in Spanje heb je dan een brede rijbaan met halve vluchtstroken en nauwelijks erfaansluitingen of simpele kruispunten. Op dat soort wegen kan je veilig 100 km/h rijden op langere stukken achtereen. Hoe is dat in Ierland?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Hajo » ma 13 nov 2017, 20:17

^^ Wat ik mij nog kan herinneren is dat die 100 km/h ook geldt voor wegen waar dat eigenlijk niet kan. Denk aan een Nederlandse zone 60 weg, inclusief heggen en in- / uitritten...

Ieren rijden flink door en lijken de geldende Vmax zo veel mogelijk te willen benaderen. Althans, dat was mijn indruk.

Sommige N-wegen waar 100 gereden mag worden, zijn dan weer breed, met vluchtstroken en soms ook, maar niet altijd, ongelijkvloerse aansluitingen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door marcel » za 18 nov 2017, 10:23

Hajo schreef:Ieren rijden flink door en lijken de geldende Vmax zo veel mogelijk te willen benaderen. Althans, dat was mijn indruk.
Inderdaad. Wat vooral opvalt is dat de wegkwaliteit zeer inconsistent is: een klein stukje is breed en recht en je kunt er gemakkelijk 100 of harder rijden, ongeveer zo:
Afbeelding

dan is het weer een stukje smaller, bijv. zo
Afbeelding

Maar zelfs op zulke stukken word je soms ingehaald door mensen die tot 120-130 rijden.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Gaiajohan » di 21 nov 2017, 8:13

100 geldt alleen voor de N-wegen, en ja op sommige plekken kan dat echt niet. Bv delen van de ring of Kerry Desondanks had ik destijds niet de indruk continu op de hielen te worden gezeten.

In de VS kun je je niet eens aan de limiet houden, ze rijden je altijd met 5-10 mph voorbij
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door marcel » za 16 dec 2017, 16:42


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » do 04 jan 2018, 19:00

De Taoiseach (premier) van Ierland heeft een motorway van Dublin naar Donegal beloofd. Men wil meer geld investeren in de noordelijke helft van Ierland. De wegenbouw heeft zich de afgelopen 20 jaar vooral op de zuidelijke helft van Ierland geconcentreerd, met name ten noorden van de lijn Dublin - Galway zijn lang niet zoveel snelwegen als ten zuiden daarvan.

https://www.thesun.ie/news/2002381/taoi ... vel-boost/

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door vynkce » vr 05 jan 2018, 8:58

In het artikel spreekt men van " a motorway from Dublin through Derry to Donegal". Zou deze dan doorheen Noord-Ierland lopen? Lijkt me sterk :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Willem » vr 05 jan 2018, 9:20

^^ Dat laatste lijkt een soort politieke hint van Ierland richting het VK om vooral goed na te denken over het open houden van de grens na de Brexit.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Palance » za 27 jan 2018, 19:01

Uit mijn archief (ingescande analoge foto's):

Tralee, 1999: Wegwijzer met afstanden in mijlen.
Afbeelding

2017: (locatie). Nieuwe wegwijzer met afstanden in kilometers.
Afbeelding


Sally Gap (Wicklow Mountains), 1999: Toeristische bewegwijzering.
Afbeelding

2017: (locatie). De bewegwijzering is verdwenen en vervangen door slechts een locatiebord.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » do 05 jul 2018, 20:38

Er is groen licht gegeven om de planvorming van de M28 te starten. Deze nieuwe motorway is een upgrade van de N28 tussen Cork en Ringaskiddy (veerhaven naar Roscoff, Frankrijk). 11 kilometer van de N18 wordt verbreed naar motorway, de rest wordt enkelbaans. De kosten zijn geraamd op € 220 miljoen. Een belangrijke drijfveer qua toekomstige ontwikkeling is het verplaatsen van de containerhaven van Cork naar Ringaskiddy. Dit kan dan bebouwd worden aangezien Cork geen uitbreidingsmogelijkheden meer heeft binnen de gemeentegrenzen. De huizenprijzen in Cork stijgen weer keihard na de crisis, tussen 2013 en 2017 stegen de huizenprijzen met 59%. Dit komt omdat er te weinig aanbod is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » di 19 feb 2019, 18:21

Dublin is kennelijk ook wel filegevoelig in de spits.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Pino » di 19 feb 2019, 20:44

Zeker wel. Voor de bankencrisis van 2008 stond de weg bekend als Dublin's greatest car park. Tijdens de economisch moeilijke jaren daarna namen files sterk af: niet alleen door afnemende verkeersvraag in het algemeen, maar ook omdat mensen de tol gingen mijden. Maar nu het weer veel beter gaat met Ierland, neemt ook de congestie weer flink toe.

Artikel uit 2017 over de teruggekeerde spits van Dublin:
https://www.irishtimes.com/life-and-sty ... 4?mode=amp

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » di 19 feb 2019, 20:54

30% verkeersgroei in slechts 6 jaar. Dat is wel serieus inderdaad.

Die tweede bypass van Dublin had ik ook over gelezen. Of dat echt heel concreet is uitgewerkt weet ik niet. Het stedelijk gebied van Dublin strekt zich nu al een behoorlijk stuk tot buiten de M50 uit. Het probleem van de M50 is ook dat het de enige goede verbinding is: alle doorgaande wegen vanuit de rest van Ierland komen er op uit en je kan vanaf de M50 alle invalswegen van Dublin bereiken. Dat zijn heel veel trips over de M50 die maar een kort stukje zijn om een bepaalde invalsweg te kiezen. Dit soort verkeersstromen zijn heel diffuus en met het openbaar vervoer bijna niet te ondervangen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Coen Tunnel » di 19 feb 2019, 21:08

Tja, stad met meer dan een half miljoen inwoners waar bijna al het verkeer de M50 op wordt gestuurd, ook omdat dat zelfs voor veel verplaatsingen binnen de agglomeratie de kortste route is. De M50 is dan ook behoorlijk druk, was mijn ervaring.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Jeff » wo 20 feb 2019, 12:37

^^ Ook hier zit men weer met het Antwerpen-syndroom: De snelste route van Noord-Ierland naar bijv Shannon of Cork lopen via Dublin.
Dublin vermijden is mogelijk, maar niemand wordt vrolijk van "kern in, kern uit"

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Wimpie25 » di 26 feb 2019, 18:30

De gelijkenissen met Antwerpen wat betreft de infrastructuur en mobiliteitsproblematiek zijn inderdaad frappant.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Pino » di 26 feb 2019, 18:34

^^ Desalniettemin zou ik bij Dublin zo snel pleiten voor een "R2" oftewel een verre buitenring, waar ik in België eerder zou denken aan wat meer interregionale verbindingen waarvoor je nu eens een keer niet in de buurt van een grote stad hoeft te komen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door verfmeer95 » di 26 feb 2019, 22:17

Het probleem met Ierland is dat alle grote steden aan de kust liggen. De grootste stad die niet aan zee ligt is Navan, en heeft maar 30 duizend inwoners. Iets vergelijkbaars met de Vlaamse ruit is er dus niet. Al het verkeer op de M50 heeft óf een bestemming in regio Dublin, óf moet van de noordzijde naar de zuidzijde van het eiland. Die laatste stroom zou je weg kunnen halen, maar dan moetje al snel 200 km snelweg bouwen om de nieuwe route competitief te laten zijn met de oude. Dan heeft een tweede ring een veel betere kosten/baten-verhouding.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door GuteFahrt » di 26 feb 2019, 22:52

Volgens mij liggen Cork, Limerick en Waterford niet aan de kust.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Coen Tunnel » di 26 feb 2019, 23:02

^^ Maar wel dichtbij de kust, aan de rand van het land. En bij al die steden die je noemt is de laatste oeververbinding voor je bij de kust bent.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » wo 27 mar 2019, 15:26

Bij New Ross wordt een nieuwe bypass gebouwd van de N25. Dit wordt uitgevoerd door BAM Ireland. Van wat ik gelezen heb verloopt dit project heel traag. Het omvat een extradosed brug over de River Barrow.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Palance » di 16 apr 2019, 13:04

Een aantal weggerelateerde foto's van Dublin van afgelopen weekend.
SPOILER: TOON

Een normale wegsituatie: Bussen, taxi's, en ongeduldige fietsers :) (overigens is het aantal ongeduldige voetgangers - lees: roodlopers - echt heel hoog)
Afbeelding

O'Connel Street
Afbeelding

Gelukkig word je bij het oversteken geholpen om de goede richting op te kijken
Afbeelding

Omdat zowat alle (lijn)bussen dubbeldekkers zijn, komen die ook op de verkeersborden voor
Afbeelding

Op privéterrein (Trinity College)
Afbeelding

Soms komen er rare vaar- eh... voertuigen voorbij
Afbeelding

Toeristische bewegwijzering
Afbeelding

Een oud bord dat wijst naar de dierentuin. Ik neem aan dat in het Gaelic iets staat als "park met dieren". Ik heb echter ook het veel kortere "Zú" ergens zien staan
Afbeelding

Zomaar een opname van een straat in een buitenwijk. Erg prettig als je bovenin en vooraan zit in een dubbeldekker, dat is goed foto's maken :)
Afbeelding

Dublin heeft een soort ring die niet als zodanig staat bewegwijzerd, maar de kruisingen van straten met die ring zijn wel genummerd. Zie hier (pagina 2) voor de nummers, en meer info over de bewegwijzering.
Afbeelding

In het centrum komt het verkeer veelal niet eens boven die 30 kmh
Afbeelding

Afbeelding

Na J54 gaat het verder via de N11 in zuidoostelijke richting
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo wordt een einde fietspad aangeduid
Afbeelding

In Dun Laoghaire staat dit bord, vermoedelijk omdat hier de veerhaven ligt.
Afbeelding

En tenslotte nog een tweetalige straatnaam (zoals zo ongeveer alle straatnaambordjes tweetalig zijn)
Afbeelding
Voor de liefhebbers nog wat OV-gerelateerde foto's, met name van het tramverkeer in Dublin
SPOILER: TOON

Eindpunt van de groene lijn ten zuidoosten van de stad. De tram heet hier Luas, dat is Gaelic voor snel.
Afbeelding

In- en uitcheckpaal voor de Chipkaart
Afbeelding

Haltenaam van de tram, uiteraard ook tweetalig
Afbeelding

Trams kunnen van 2 kanten komen (zij het nou net niet op deze specifieke plek, want het is bij het eindpunt)
Afbeelding

Een tram
Afbeelding

Reisinformatie. De bestemmingen staan afwisselend in het Engels en het Iers. (bij bushaltes ging dat net zo). Deze bestemming Parnell heeft dan toevallig geen Iers equivalent.
Afbeelding

Voorin de tram. Ik kon de tekst niet lezen :)
Afbeelding

Bij elke halte een duidelijke overzichtskaart met hetgeen binnen 10 minuten loopafstand ligt.
Afbeelding

Nogmaals een voertuig
Afbeelding

Veel OV: Tram en diverse bussen
Afbeelding

De Leap Visitor card, de chipkaart dus. Ze zijn er ook voor als je enkel op saldo wilt reizen en er zijn ook gepersonaliseerde versies voor abonnementen. In mijn geval kostte het 40 Euro voor 7 dagen, maar die heb ik er wel uitgehaald.
Afbeelding

Op de bekleding in de trams kun je diverse bouwwerken van Dublin terugvinden
Afbeelding

Zicht in een tram van binnen
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » di 16 apr 2019, 13:09

Ik ben wel benieuwd wat de Ieren zelf van die tweetalige borden vinden. Volgens Wikipedia zijn er maar 74.000 dagelijkse sprekers van het Iers. En vrijwel alle inwoners van Ierland zullen het Engels ook begrijpen. Het lijkt meer een soort gimmick dan dat het echt toegevoegde waarde heeft.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Palance » di 16 apr 2019, 13:18

Tsja, het is nu eenmaal de officiele taal van het land en er zijn genoeg overheidsinstanties die voornamelijk of enkel onder de Ierse naam bekend zijn (zoals de politie die in Ierland geen Police maar Garda heet).

Maar ik denk dat het overgrote deel van de bevolking niet tot weinig Gaelic spreekt, zeker in de grote steden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » di 16 apr 2019, 14:29

Termen als 'Taoiseach' (premier) en 'Dáil Éireann' (parlement) worden wel vrij routinematig in het Engels gebruikt inderdaad.

Misschien is het een soort nationalistische uiting om zich te onderscheiden van de Engelstalige wereld, ook al spreken maar weinig mensen echt de taal.

Plaats reactie