[IRL] Ierland - Ireland - Éire

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Pino » di 19 jul 2011, 19:23

nederland24 schreef:Ben ik niet met je eens. Vooral als de gemiddelde weggebruiker totaal geen rekening met andere mensen houdt. Ook voor smalle weggetjes met een vrij hoge maximumsnelheid nodigt dat voor jongeren vaak uit om nog even lekker hard het gas in te trappen, wat dan niet verantwoord is.
Wat wil je dan? Wegen Duurzaam Vernachelen voor die paar idioten? Er twintigduizend borden neerzetten dat je je in een Zone 60 bevindt?

In beide gevallen valt vervolgens nog maar te bezien valt of de jongeren zich ook enigszins zullen laten leiden door de nieuwe strepen op de weg of borden langs de weg. Grote kans dat je een "na mij de zondvloed" krijgt, waardoor dus de welwillende Ier een bordenwoud langs de weg heeft staan c.q. een Duurzaam Vernachelde Weg heeft, terwijl je de gewenste gedragsverandering van de plaatselijke jeugd niet bereikt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Vinny » wo 20 jul 2011, 10:31

Er twintigduizend borden neerzetten dat je je in een Zone 60 bevindt?
Er staan nu twintigduizend borden 80. Dus dat lijkt me het probleem niet.
de Gardá,
Het vervelende is dat dit soort woorden ook in Engelstalige media gebruikt wordt, hierdoor moet je gelijk inburgeren. Het Iers (Gaelic) zelf is een onverstaanbare taal voor iemand die die taal niet spreekt. Ik heb een tv programma gezien en het enige wat daar te verstaan was was "you know"... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Pino » wo 20 jul 2011, 10:41

Die vorm van inburgering krijg je overal op je af als local flavour. In Noord-Ierland heet het Parlement ook ineens de Stormont, in Zuid-Afrika krijg je allemaal lokale termen op je af, enzovoort. En dat geldt niet alleen voor het Engels. Op namen van politiekorpsen als de Gendarmerie, Carabinieri of de Guardia Civìl kom je ook niet automatisch.

Nederlandse termen als Marechaussee of Tweede Kamer zijn op zich ook geen termen die een buitenlander zou verwachten in de Nederlandse taal. Die moet je specifiek hebben geleerd voor de Nederlandse context.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Vinny » wo 20 jul 2011, 11:19

Als er een Engelstalig persbericht wordt uitgegaan, dan worden die termen meestal wel gewoon in gangbaar Engels vertaald.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Pino » wo 20 jul 2011, 12:15

Tweede Kamer en Marechaussee wel uiteraard, maar persberichten uit Engelstalige gebieden buiten Engeland bevatten doorgaans gewoon de lokale termen, geen vertaling naar "internationaal Engels". Je moet er voor de grap maar eens een Engelse tekst uit India op naslaan, vol termen die buiten India volkomen ongebruikelijk zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Vinny » wo 20 jul 2011, 17:33

Met India noem je inderdaad ook zo´n land. Toch heb ik het idee dat in veel andere landen wel duidelijker wordt uitgelegd wat het systeem is in nieuwsartikelen. Of ik ben destijds enorm verwend in Israel, waar alles (waarschijnlijk uit propaganda-oogpunt) ook altijd werd omschreven op groep 8 niveau, ook als de kop: "PM boos op PA" was :)
(Minister-President van Israel boos op Palestijnse Autoriteit).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Pino » wo 20 jul 2011, 19:13

Hangt er natuurlijk van je doelgroep af. Indiaas publiek kent die "geheimtaal"; Iers publiek weet wat de Garda is. Daarom zullen Indiase en Ierse mainstream media niet worden aangepast op buitenlandse lezers. Ik vind ook dat je dat niet kunt verwijten; in ons 8 uur journaal worden typisch Nederlandse termen ook niet geschuwd ondanks het feit dat meekijkende buitenlanders misschien niet helemaal kunnen duiden hoe of wat. Publicaties die specifiek gericht zijn op buitenlanders verdienen eerder aanpassing.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door waldo79 » wo 20 jul 2011, 20:21

Als je een dagje in Ierland ronddwaalt heb je al door dat Gárda de lokale naam voor de politie is. Niet nodig om dat te duiden ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Willem » wo 20 jul 2011, 21:15

En dat geldt voor wel meer onbekende woorden in andere talen. Als je in het buitenland op straat een beetje oplet kom je op die manier achter de betekenis van een aantal woorden die voor het verblijf in het desbetreffende land handig kunnen zijn. Uiteraard kun je de taal dan nog steeds niet spreken, maar het helpt wel om eenvoudige dingen tijdens de vakantie in den vreemde wat makkelijker te vinden.
Die vreemde woorden is juist een deel van de charme van een buitenlandse reis.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Vinny » do 21 jul 2011, 11:58

Publicaties die specifiek gericht zijn op buitenlanders
Ik lees dan ook de International Herald Tribune, die meestal wel een katern met "locaal" nieuws heeft, waarin wel alle landspecifieke zaken (kort) worden uitgelegd. In Ierland (daar gaat deze draad tenslotte over) viel me nou juist op dat een gewone Engelstalige krant als buitenlander al veel minder te volgen is dan ik gewend was omdat er zoveel Ierse termen in voorkwamen die niet verder werden toegelicht.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Alfa » ma 25 jul 2011, 15:53

Interesante site gevonden over de tweetalige borden in Ierland: http://www.garrettreil.ie/design-resear ... -signs.php. Al ben ik het wel niet echt eens met de conclusie. De huidige tweetalige borden in Ierland zijn duidelijk net omdat ze het Iers een beetje wegduwen door het in Italic te zetten.

Wat prefereert het forum, links of rechts?
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door waldo79 » ma 25 jul 2011, 21:02

Estetisch gezien geef ik de voorkeur aan de linker rij.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Alfa » ma 25 jul 2011, 23:04

^^Maar het rechts vind ik toch echt wel duidelijker hoor. Zeker gezien die Ierse namen er eigenlijk maar voor de show staan en dus geen enkele praktische functie hebben. Dan vind ik niet dat ze benadrukt moeten worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Pino » ma 25 jul 2011, 23:21

Je moet je afvragen wat ze meer benadrukt: links of rechts. Het klinkt wellicht contra-inituïtief, maar de gele letter op links laat de Ierse tekst wat meer naar de achtergrond verdwijnen dan de cursieve letter. De reden zal denk ik liggen in de onrust die het cursief toch creëert, zeker wanneer je het bekijkt samen met de volledig in kapitalen geschreven Engelse namen. Met twee identieke letters, waarvan de minder belangrijke in geel staat, kun je er eentje veel makkelijker negeren. In Griekenland werkt dat ook prima zo. En gevoelsmatig zit de stijl ook heel dicht bij wat je op Schiphol ziet: eenzelfde lettertype, eenzelfde kleur, alleen één taal vet aanzetten. Ik kies dus voor de tekst links.

Graag trouwens wel met een ander lettertype dan het eigen ontwerp van de blogschrijver (terwijl ook die Schiphol-variant van mij nog wel eens wat nader uitgewerkt mag worden als probeersel).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Vinny » di 26 jul 2011, 7:57

Je ziet de linker stijl op meerdere vliegvelden, waaronder die van Dublin, maar dus niet op Schiphol. Daar staat (meestal) de ene taal slechts in bold-lettertype.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Pino » di 26 jul 2011, 8:38

Schiphol werkt niet met verschillende kleuren zoals Dublin en sommige andere. Maar als Schiphol een tweetalige vermelding heeft (en dat zijn er toch wel heel veel), staat die in vet tegenover niet-vet. Dat is overigens een benadering die je ook op veel andere vliegvelden tegenkomt.

Die dunnere letter wordt overigens ook wel gebruikt voor boodschappen in dezelfde taal die ondergeschikt zijn. In de spoiler staan ze mooi bij elkaar.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Vinny » di 26 jul 2011, 9:51

Het haalt het niet bij de WC's:
Deur 1:
Ladies
Deur 2:
Werkkast
Deur 3:
Gentlemen

Volgende keer zal ik mijn camera in mijn handbaggage meenemen dan kan ik het op de foto zetten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Ties » di 26 jul 2011, 12:55

Alfa schreef:Wat prefereert het forum, links of rechts?
Afbeelding
Absoluut links. Alleen al het lettertype is vele malen beter. Kapitalen op bewegwijzering zijn verschrikkelijk; cursieven op bewegwijzering zijn ook verschrikkelijk. Beide door elkaar gebruiken is gewoon een ramp. In Griekenland werkt het linkersysteem prima.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Alfa » di 26 jul 2011, 13:46

Pino schreef: Die dunnere letter wordt overigens ook wel gebruikt voor boodschappen in dezelfde taal die ondergeschikt zijn. In de spoiler staan ze mooi bij elkaar.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dat Schipholsysteem is duidelijk en bevalt me wel (mist ze de belangrijkste taal en nationale taal in Nederland, Nederlands dus, eerst plaatsen). Maar in Ierland en op andere plaatsen met officiele tweetaligheid zal dat niet kunnen omdat dat systeem een duidelijk onderscheid maakt tussen hoofd- en bijzaak. Politiek gezien ligt dat natuurlijk moeilijk. In Brussel zal je daar al niet mee kunnen afkomen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Pino » di 26 jul 2011, 15:56

Laten we de discussie over de talenkeuze van Schiphol niet herhalen. Hij is zoals hij is, dus op veel plaatsen zonder Nederlands erop of met het Nederlands op een ondergeschikte positie. Als het dan voor de discussie makkelijker is om te praten over een luchthaven met een soortgelijk maar volledig tweetalig systeem, laten we het dan vooral het Leipzig-systeem noemen. Kortom, de belangrijkere taal vet en de minder belangrijk geachte taal in de reguliere letter daaronder.

Ik snap wat je bedoelt met hoofd- en bijzaak, in de zin dat het Leipzig-systeem heel duidelijk maakt dat één taal minder belangrijk is, hetgeen politiek gevoelig kan liggen. Maar laten we wel wezen, beide in deze draad geposte Ierse systemen doen dat ook. Het gebruik van een vrij lichte cursieve letter tegenover Transport kapitaalschrift, dat maakt toch wel heel duidelijk dat de wereld draait om de verwijzing in kapitalen. Met een witte letter tegenover een goudgele gaat het net zo. De witte springt eruit, de goudgele neemt voor het oog een logische plek op de achtergrond in. Toch lijken beide in Ierland op een vorm van acceptatie te kunnen rekenen, ook onder de Gaelic-sprekende bevolking (het op de website gevoerde onderzoek heeft maar weinig respondenten, maar ik neem toch maar aan dat het representatief is). Het onderzoek suggereert zelfs dat de Gaelic-bevolking haar doelen liever cursief of goudgeel ziet dan op een werkelijk gelijkwaardige manier zoals je in Wales, Brussel en Belgische faciliteitengemeenten ziet. Het vlug kunnen herkennen van waar je naar moet kijken wordt kennelijk als belangrijker ervaren dan gelijkwaardigheid.

Maar goed, dat is Ierland. In België zou waarschijnlijk een burgeroorlog uitbreken als in Brussel standaard één taal de beter leesbare letter krijgt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Vinny » di 26 jul 2011, 16:12

Dat laatste is natuurlijk een probleem in alle meertalige gebieden waar de talen evenwaardig aan elkaar gelijk zijn. In Finland lossen ze dat dan op door zowel het Zweeds als het Fins in precies hetzelfde lettertype te zetten, zonder streepje, zodat de buitenstaander denkt dat er twee aparte plaatsen op het bord staan. In Zwitserland krijg je merkwaardigheden zoals: Fribourg Historischer Altstadt op de bewegwijzering. Dat is natuurlijk helemaal raar, net zoals Strasbourg Stadtmitte wat je in Duitsland tegenkomt. In Nederland kennen we die variant ook: Visé-Noord. Hoewel ik aanneem dat dat laatste gewoon een foutje is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Ds79m » di 26 jul 2011, 16:27

^^ De naam Wezet is in Nederland volgens mij compleet onbekend. Wat dat betreft is Visé-Noord een logische 'Hollandse' naam voor die afrit.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Pino » di 26 jul 2011, 16:44

Vinny schreef:Dat laatste is natuurlijk een probleem in alle meertalige gebieden waar de talen evenwaardig aan elkaar gelijk zijn. In Finland lossen ze dat dan op door zowel het Zweeds als het Fins in precies hetzelfde lettertype te zetten, zonder streepje, zodat de buitenstaander denkt dat er twee aparte plaatsen op het bord staan.
Ik vind die Finse benadering nogal verwarrend, temeer omdat volgens mij niet overal tweetalige verwijzingen staan. Dan vraag je je toch steeds af of het nu om twee totaal verschillende plaatsen gaat of om één plaats met twee totaal verschillende namen (heb op dezelfde manier ook nog wel eens een onbegrijpelijke verwijzing naar Kirkenes gezien). Omdat ze in Finland om begrijpelijke redenen ook niet kiezen voor alles op één regel proppen, is een zekere verduidelijking van wat finstalig en wat zweedstalig denk ik wel wenselijk.

Maar dan de hamvraag: wordt het onder de zweedstalige minderheid in Finland geaccepteerd wanneer ze de Zweedstalige benaderingen bijvoorbeeld in het geel zouden gaan bewegwijzeren zoals in dat Ierse voorstel? Ik ken Finland eigenlijk niet, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet. Wellicht reageert men zelfs zoals de Gaelic-sprekende bevolking van Ierland die er zelfs een vooruitgang in ziet om de eigen taal sneller op de borden te kunnen identificeren. Kortom, maar in een beperkt aantal gebieden verwacht ik dat mensen op de barricades gaan wanneer hun taal licht ondergeschikt wordt behandeld op de bewegwijzering. Maar ja, een van die gebieden ligt wel vlak over de Nederlandse grens ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Vinny » di 26 jul 2011, 17:13

een van die gebieden ligt wel vlak over de Nederlandse grens ...
Daarom is dat gebied ook erg bekend op dit forum. Hoewel de situatie overal ter wererld net anders ligt, zijn de gevoeligheden over het algemeen hetzelfde. Je moest de Zwitserse kranten eens lezen toen ze de Franstalige omroepberichten afschaften in Duitstalige treinen. De SBB wist niet hoe snel ze dat weer moesten terugdraaien... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Vegi » do 15 sep 2011, 18:30

Pino schreef:Laten we de discussie over de talenkeuze van Schiphol niet herhalen. Hij is zoals hij is, dus op veel plaatsen zonder Nederlands erop of met het Nederlands op een ondergeschikte positie. Als het dan voor de discussie makkelijker is om te praten over een luchthaven met een soortgelijk maar volledig tweetalig systeem, laten we het dan vooral het Leipzig-systeem noemen. Kortom, de belangrijkere taal vet en de minder belangrijk geachte taal in de reguliere letter daaronder.

Ik snap wat je bedoelt met hoofd- en bijzaak, in de zin dat het Leipzig-systeem heel duidelijk maakt dat één taal minder belangrijk is, hetgeen politiek gevoelig kan liggen. Maar laten we wel wezen, beide in deze draad geposte Ierse systemen doen dat ook. Het gebruik van een vrij lichte cursieve letter tegenover Transport kapitaalschrift, dat maakt toch wel heel duidelijk dat de wereld draait om de verwijzing in kapitalen. Met een witte letter tegenover een goudgele gaat het net zo. De witte springt eruit, de goudgele neemt voor het oog een logische plek op de achtergrond in. Toch lijken beide in Ierland op een vorm van acceptatie te kunnen rekenen, ook onder de Gaelic-sprekende bevolking (het op de website gevoerde onderzoek heeft maar weinig respondenten, maar ik neem toch maar aan dat het representatief is). Het onderzoek suggereert zelfs dat de Gaelic-bevolking haar doelen liever cursief of goudgeel ziet dan op een werkelijk gelijkwaardige manier zoals je in Wales, Brussel en Belgische faciliteitengemeenten ziet. Het vlug kunnen herkennen van waar je naar moet kijken wordt kennelijk als belangrijker ervaren dan gelijkwaardigheid.

Maar goed, dat is Ierland. In België zou waarschijnlijk een burgeroorlog uitbreken als in Brussel standaard één taal de beter leesbare letter krijgt.
Jammer dat ik deze discussie niet eerder heb gezien. Het is maar waar je aan went. Persoonlijk vond ik de cursieve Gaelic namen totaal niet irritant. Ik was er snel aan gewend en snap inderdaad dat de Ieren deze vorm van bewegwijzering geaccepteerd hebben. Nee, ik vond het niet irritant, juist wel prettig. Binnen no-time weet je welke Engelse gelijk staat aan Ierse benaming. Zeker wat betreft de grotere steden (Cork, Dublin, Waterford). Dat Garda de politie is, is ook binnen 2 uur duidelijk ofzo. Ik heb nog een aantal wegenfoto's uit Ierland, zal ze later wel online zetten.

En ja, de Ieren willen graag het Gaelic terug. Engelsen kunnen ze niet uitstaan en ze willen graag hun eigen taal terug. Ik begrijp het wel. Ben benieuwd of ze ver komen ermee of dat het Engels toch volledig geaccepteerd gaat worden als "native" taal.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Alfa » do 15 sep 2011, 18:44

^^Engels is geaccepteerd als moedertaal. Het Iers wordt door veel Ieren als een soort folkore gezien. Daarom dat ze het aanvaarden dat het Iers op de bewegwijzering een ondergeschikte positie heeft.

Op 1 puntje loop het systeem mank en dat is wanneer een plaats alleen een Ierse naam heeft (zoals Dún Laoghaire). Men bewegwijzert dat soort plaatsen zoals andere plaatsen in het Iers: dus cursief Transport maar dan zonder Engelse naam in kapitaal onder (want die is er niet). Dat soort verwijzingen vond ik erg onduidelijk.
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 16 sep 2011, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Vegi » vr 16 sep 2011, 20:23

^^ De vrienden die ik daar heb, vinden Engels "okay" maar de geschiedenis erachter niet. Vandaar dat ik zeg dat ze het toch niet volledig geaccepteerd hebben nog. Ook het punt Noord Ierland ligt er erg gevoelig. Politiek is daar een gevoelig onderwerp al met al :). Overigens vinden ze het wel erg handig om Engels te kunnen praten inderdaad. Het is toch een wereldtaal.
(Ah, en echter kan het ook komen omdat ik in Cork zat, Cork dat één van de weinige plekken was die zich tegen de Engelse overheersing is blijven verzetten. Alles in Cork en omgeving haat Britten en wat er maar mee te maken heeft.)

De alleen Ierse bewegwijzering kan inderdaad wat onduidelijk zijn. De meeste plaatsnamen gaan echter prima, echter moeten ze wel in heel Ierland op één lijn komen.

Foto's zoals eerder vermeld: https://picasaweb.google.com/1076804208 ... cSNhsf89QE
Dit zijn wat wegenfoto's die ik hier en daar genomen heb, geen specifieke routes o.i.d. en vooral binnen Cork zelf.

https://picasaweb.google.com/1076804208 ... 7N3bruL6eA

Wat uitgebreidere foto's van ook buiten Cork zelf, maar weer niet al te veel. Zie overigens ook de naam "Kilbrittain" ;-). Er bestaat ook "Kilkenny."
Veel foto's zijn uit bussen genomen, wat de manier van reizen binnen Ierland is. Hierdoor zijn er veel van zwakkere kwaliteit, of met weerspiegeling van de ruit.

(edit: verkeerde links geupdate)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door marcel » za 24 sep 2011, 15:44

Als je goed kijkt zie je hier nog dat 'gauche' eroverheen geplakt is:
https://picasaweb.google.com/1076804208 ... 7527381586

Dit was blijkbaar het beroemde bord met 'droite' (rechts).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » do 10 nov 2011, 13:35

De bouw van de N2/A5 tot motorway tussen Monaghan en Derry is geschrapt, de financiering is ingetrokken vanwege het begrotingstekort. De snelweg had Derry (Noord-Ierland) moeten verbinden met Monaghan in Ierland en verder naar de M1. Naast Noord-Ierland zou ook het noorden van de republiek Ierland (County Donegal) profiteren van deze snelweg. De Ierse overheid heeft echter de bijdrage van € 400 miljoen ingetrokken. Voorlopig wordt Donegal dus niet beter bereikbaar.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Willem » do 10 nov 2011, 18:41

De M1 blijft voorlopig dus nog de enige grensoverschrijdende snelweg.

Plaats reactie