[IRL] Ierland - Ireland - Éire

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Willem » ma 15 nov 2010, 20:46

Die borden in Dublin zijn wel veranderd ten opzichte van een aantal jaar geleden (2002). Toen werd in Dublin (en de rest van het land), analoog aan het Britse voorbeeld vooral naar The North, South en West verwezen. Nu zijn die borden vervangen door verwijzingen naar de afslagen van de M50 en indirecte verwijzingen naar de van Dublin uitwaaiende A-wegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Vinny » ma 15 nov 2010, 21:04

Van de taxitocht van het vliegveld naar het hotel heb ik helaas geen fotos kunnen maken, maar ik zou de Ierse bewegwijzering willen omschrijven als: Brits, maar dan beter... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door marcel » wo 17 nov 2010, 20:47

Heel interessant die J nummers.

Zo'n 10 jaar geleden werden ze ingevoerd, er was veel kritiek op en ze werden meteen weer weggehaald.
Ik ben toen speciaal daarvoor naar Dublin gereden, maar kom ze nergens vinden. Ik concludeerde dat ze alweer weggehaald waren, maar nu vraag ik me af of dit nieuwe zijn, of dat het oude zijn die toch niet allemaal weggehaald zijn ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Pino » wo 17 nov 2010, 20:53

Op Texel heb je ook van die genummerde kruisingen. Maar die staan dan wel ergens in de weide en niet midden in de stad.

@Vinny, ik ken Ierland uitsluitend van foto's, maar ik word nooit heel vrolijk van de volledig tweetalige borden. De lay-out is beter dan in Groot-Brittannië, maar de dubbele vermeldingen -deels in cursief- reduceert het gebruiksgemak sterk. Zie dan toch liever een eentalig bord in Engeland dan een tweetalig bord in Ierland. Maar het moet gezegd, liever een tweetalig bord in Ierland dan een tweetalig bord in Scotland of Wales.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » wo 17 nov 2010, 21:06

Tweetalige borden zijn overigens totaal onnodig vanuit verkeerskundig opzicht. Alle Ieren spreken ook Engels en het is dus niet noodzakelijk om het Iers ook op de borden te zetten in het geval mensen het Engels niet snappen. Bordenvervuiling vanwege taalpromotie dus.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Vinny » wo 17 nov 2010, 21:40

marcel schreef:Heel interessant die J nummers.

Zo'n 10 jaar geleden werden ze ingevoerd, er was veel kritiek op en ze werden meteen weer weggehaald.
Ik ben toen speciaal daarvoor naar Dublin gereden, maar kom ze nergens vinden. Ik concludeerde dat ze alweer weggehaald waren, maar nu vraag ik me af of dit nieuwe zijn, of dat het oude zijn die toch niet allemaal weggehaald zijn ...
Tja, momenteel struikel je echt over de J-nummers in Dublin. Ik heb ook geen flauw idee waar het voor staat. Voor mijn part zijn het omleidingsroutes, of parkeerhavens. Maar goed, de stad staat er vol mee dus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door marcel » wo 17 nov 2010, 21:52

Het zijn locatienummers, zoals ik tien jaar geleden gelezen heb. Net zoiets als de fietsknooppunten in Nederland en België. Ik heb nu een beschrijving gevonden:
http://www.lookintoireland.com/dubroute.htm
Als je er zoveel gezien hebt, zal het systeem dan toch (weer) ingevoerd zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Vinny » do 18 nov 2010, 20:47

Locatienummers. Dat kan natuurlijk ook. En die paarse bewegwijzering had ik ook al gezien. Ik vind die nummers en kleuren niet het toppunt van verhelderend eerlijk gezegd. Maar aan de andere kant, van P-ring en Centrum Zuidzijde wordt ik ook niet al te vrolijk. Wat dat betreft vind ik de bewegwijzering in Zürich wel weer goed. Daar staat gewoon wat je wilt weten: Relevante bestemmingen, verwijzingen naar snelwegen in de omgeving en wijk- en straatnamen indien noodzakelijk... :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Wimpie24 » vr 19 nov 2010, 15:09

Ierse signalisatie

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » do 02 dec 2010, 18:17

M50 (J7) in de sneeuw:

1. Here's a view looking southwest from the northeastern corner of the interchange.
Afbeelding
IMG_7215 by csd75, on Flickr

2. Swinging the camera around to the right, looking towards the West Link bridges.
Afbeelding
IMG_7216 by csd75, on Flickr

3. From the northwestern corner of the interchange, looking southeast.
Afbeelding
IMG_7218 by csd75, on Flickr

4. Turning the camera right (south) a bit to take in the N4 east to M50 north slip road.
Afbeelding
IMG_7219 by csd75, on Flickr

5. A view of the footbridge these pics were taken from, which is located just to the north of the interchange.
Afbeelding
IMG_7223 by csd75, on Flickr

6. Looking north from the footbridge, the two West Link bridges are visible. The original 1990 one on the left, the new 2003 one on the right.
Afbeelding
IMG_7225 by csd75, on Flickr

7. The view south, from the same location.
Afbeelding
IMG_7227 by csd75, on Flickr

8. Moving over to the Liffey Valley shopping centre immediately west of the junction, here's a view of the N4 looking west.
Afbeelding
IMG_7230 by csd75, on Flickr

9. From the same location, a view of the N4 inbound just before the M50 interchange.
Afbeelding
IMG_7231 by csd75, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » di 21 dec 2010, 21:37

Chaos in Dublin door sneeuwval.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » wo 22 dec 2010, 21:40

M7 Dublin - Limerick

De laatste 36 kilometer van de M7 is vandaag opengesteld voor het verkeer. Dit betekent dat de M7 nu voltooid is en 180 kilometer lang is.

http://www.nra.ie/News/PressReleases/ht ... 32,en.html

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door mavas » wo 22 dec 2010, 22:15

Hmm, gaat erg hard daar. Is er met de crisis die in Ierland keihard is ingeslagen nog een vermindering van de aanleg te verwachten?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » wo 22 dec 2010, 22:18

Het radiale systeem is nu voltooid; alle grote steden en streken zijn met Dublin verbonden. Ik verwacht wel dat de aanleg van tangentiële verbindingen uitgesteld zal worden. Zoals Waterford - Cork, Cork - Limerick - Galway en de tweede ring van Dublin. Maar Ierland mag niet klagen, 10 jaar terug hadden ze nog bijna geen snelwegen, nu al meer dan 1.000 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Wimpie24 » wo 22 dec 2010, 23:25

Ik denk dat er zich in de toekomst een probleem gaat stellen dat al die snelwegen die toch in ongeveer dezelfde periode aangelegd zijn, allemaal op hetzelfde moment een groot onderhoud gaan vereisen. Het is maar goed dat er op een deel tolplicht geldt, anders zou Ierland het financieel nog moeilijker gaan hebben.;
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Willem » do 23 dec 2010, 20:58

^^ Er zijn meer landen waar dat punt gaat spelen. In Kroatie krijgen ze met hetzelfde te maken en Polen en sommige andere Oost-Europese landen zijn daar eveneens kanshebber voor.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » ma 03 jan 2011, 19:07

Jaaroverzicht 2010:

Openstelling:

223 kilometer motorway (+34%)
13 kilometer dual carriageway (+5%)

22.03 M9 24km Waterford - Knocktopher
28.05 M7/8 41km Portlaoise - Cullahil/Castletown
03.06 M3 60km Clonee - Kells
17.06 N18 10km Limerick Tunnel
09.09 M9 40km Carlow - Knocktopher
21.10 N21 3 km Castleisland
12.11 M18 22km Gort - Crusheen
22.12 M7 36km Castletown - Nenagh

Totale netwerk:

885 km motorway
273 km dual carriageway

totaal: 1.158 km

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 jan 2011, 20:41

Wimpie24 schreef:Ierse signalisatie

Afbeelding
De puntjes op de i missen, dat ziet er wel slordig uit.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Alfa » ma 03 jan 2011, 20:51

^^Het lettertype dat gebruikt wordt is lichtjes gebaseerd op het traditionele Ierse lettertype. Daar zijn puntjes op de i nu eenmaal ongebruikelijk. Folklore dus.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Alfa » di 19 jul 2011, 17:39

Ik heb de afgelopen twee weken ook in Ierland vertoeft. Omdat ik deze draad niet echt volgde was ik dan ook enorm verrast dat ik de rit van Dublin naar Cork volledig over de autosnelweg kon doen.

In het westen van Ierland is het onderliggend wegennet echter een ramp. De wegen zijn ten eerste véél te smal: je kan amper met twee passeren. Daarenboven had ik dan ook nog een brede huurwagen, je kan je mijn frustratie al voorstellen. ;) Ook begrijp ik niet waarom die Ieren zelfs op wegen waar twee wagens overduidelijk niet kunnen passeren toch nog een middenlijn trekken. Verder zijn de snelheidslimieten véél te hoog. Standaard is dat 100 of 80. Grappig ook dat ze het voortdurend herhalen, op sommige plaatsen zijn die bordjes met 80 of 100 gewoon lachwekkend omdat je die snelheid onmogelijk kan halen.

De hoge snelheid in combinatie met de smalle wegen is dodelijk. Toen ik deze draad doorlas merkte iemand op dat Ieren slechte chauffeurs zijn, wel dat kan ik volkomen beamen: 100 rijden op smalle bergweggetjes en vooral niet vertragen voor aanstormende tegenliggers (op wegen waar iemand moet stoppen). Naast de smalle wegen zijn ze in Ierland ook expert om allerlei haagjes en muurtjes nét naast de weg te plaatsen. Dit alles zorgde ervoor dat we geen veilig gevoel hadden op het onderliggend wegennet. Tenminste in zuidwestelijk Ierland.

Positief echter is de gele kantlijn. Dat is ideaal om veilig inhaalbewegingen te doen. Op sommige plaatsen is die kantlijn zeer breed, soms zelfs breder dan een rijstrook. Op sommige plaatsen echter is er niets van ruimte naast de wegen (zie vorig punt).

De kwaliteit van het wegdek is vrij goed, ik zeg het omdat het eigenlijk een beetje tegen mijn verwachtingen is van een relatief arm land als Ierland. Al kom ik natuurlijk uit België is het wegdek vrijwel overal beter dan hier. :mrgreen:

De bewegwijzering is ook goed. Alles is tweetalig Engels-Iers waarbij het Iers traditioneel eerst staat. Het geheel is vrij duidelijk omdat ze voor het Iers een ander lettertype gebruiken (traditioneel Iers) en bovendien nog in schuinschrift plaatsen. Het Engelse staat eronder in kapitaal waardoor het toch veel meer opvallend is dan de Ierse benamingen. In de zogenoemde Gaeltacht zijn recent de Engelstalige benamingen geschrapt waardoor dus enkel de Ierse overblijven. Men heeft echter wel het lettertype en het schuinsschrift behouden waardoor de wegwijzers naar plaatsen in de Gaeltacht vrij onduidelijk zijn.

Tot slot merkte ik op dat je in Ierland aan de hand van de wegcategorie onmogelijk kan zeggen hoe een weg er zal uitzien. Ik heb N-wegen gezien die er uitzagen als achterafweggetjes en R-wegen die zo breed zijn dat je er een parking van kan maken. Een voorbeeld hiervan is de N22 Killarney-Cork: van Kilarney tot Ballyvourney heeft die weg de aanblik van een autosnelweg, tot je plots door een hele rits dorpjes moet waar amper plaats is elkaar te kruisen.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 19 jul 2011, 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » di 19 jul 2011, 17:43

Alfa schreef:De kwaliteit van het wegdek echter is vrij goed, ik zeg het omdat het eigenlijk een beetje tegen mijn verwachtingen is van een relatief arm land als Ierland.
Opvallende uitspraak, want volgens de gangbare metingen is Ierland het 4e of 5e rijkste land van Europa en het op één na rijkste land van de Europese Unie.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Eu ... per_capita

Vroeger was het wel een vrij arm land inderdaad, sinds de jaren 80 is de welvaart daar enorm toegenomen. De Celtic Tiger noemden ze het volgens mij.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Alfa » di 19 jul 2011, 17:51

^^Welja, de huizen waren er groot (groter dan in Nederland en België gebruikelijk is), eigenlijk een beetje Amerikaans zelfs. Het zag er ook niet arm uit. Ik nam het woord 'arm' enkel in de mond omdat Ierland in zéér slechte papieren zit, er veel werkloosheid is en jonge Ieren massaal het land verlaten (op tv was er wel iedere dag een reportage hierover).

Nog iets trouwens: volgens Google Maps zit er op de M9 tussen Waterford en Dublin een stukje dat geen snelweg is. Zie hier. Ik heb er gereden en heb daar echter weinig van gemerkt. Is dat stukje ook officieel geen snelweg?
Laatst gewijzigd door Alfa op di 19 jul 2011, 17:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Pino » di 19 jul 2011, 17:53

Alfa schreef:Verder zijn de snelheidslimieten véél te hoog. Standaard is dat 100 of 80. Grappig ook dat ze het voortdurend herhalen, op sommige plaatsen zijn die bordjes met 80 of 100 gewoon lachwekkend omdat je die snelheid onmogelijk kan halen.
In heel Europa is de maximumsnelheid op ieder karrespoor buiten de bebouwde kom 80 of 100, tenzij iemand een bord neerzet dat een afwijkende maximumsnelheid oplegt. Dat je de maximumsnelheid vaak niet kunt halen, is hoe dan ook geen reden om een bord neer te zetten met een specifieke snelheid. Behalve dan in Nederland waar we wegen aan het DV-en zijn. Dat in Ierland op achterafweggetjes zulke hoge maximumsnelheden gelden, vind ik op zich dus niet heel schokkend. Dat ze dan nog regelmatig borden gaan neerzetten is in die zin op zijn hoogst apart. Dat er Ieren zijn die toch nog menen op achterafweggetjes met hele hoge snelheid te gaan rijden, lijkt me een verkeersveiligheids-issue waar je Ierse equivalent van artikel 5 WVW (gevaarzetting) eens op los zou moeten laten.
De bewegwijzering is ook goed. Alles is tweetalig Engels-Iers waarbij het Iers traditioneel eerst staat. Het geheel is vrij duidelijk omdat ze voor het Iers een ander lettertype gebruiken (traditioneel Iers) en bovendien nog in schuinschrift plaatsen. Het Engelse staat eronder in kapitaal waardoor het toch veel meer opvallend is dan de Ierse benamingen. In de zogenoemde Gaeltacht zijn recent de Engelstalige benamingen geschrapt waardoor dus enkel de Ierse overblijven. Men heeft echter wel het lettertype en het schuinsschrift behouden waardoor de wegwijzers naar plaatsen in de Gaeltacht vrij onduidelijk zijn.
Ik moet zeggen dat de Ieren heel aardige tweetalige borden produceren, maar je loopt toch tegen het algemene tweetaligheidsprobleem aan: volle borden voor heel weinig doelen. Zelf vind ik de toegevoegde waarde van de dubbele vermelding behoorlijk klein. Plaatsen zijn doorgaans maar bekend onder één naam -of dat nu een Engelse is of eentje in Gaelic. De rest vind ik nodeloze bordvulling. Maar goed, de lokale gevoeligheid is natuurlijk enorm als Gaelic namen het onderspit zouden gaan delven en Engelse namen als Dublin maar schrappen brengt ook niemand verder. Dus we moeten het maar nemen zoals het is; het is net België ...

Nog wat betreft Ierse rijkdom en armoede: er gingen enorme bedragen rond in Ierland. Hoge inkomens en daar kochten vele mensen vervolgens dure huizen voor. Die nu zwaar in waarde zijn gezakt, en de eigenaren hebben moeite om hun hypotheek te betalen. Het aantal lucratieve banen in Ierland is nu ook behoorlijk gezakt en de werkloosheid is geëxplodeerd. Ik vermoed echter dat dat nog niet helemaal goed in de statistieken terugkomt. Desalniettemin herinner ik me ook verhalen uit het Ierland van 10 jaar geleden, waarvan mensen zeiden dat je de enorme welvaart van toen nou ook niet enorm terugzag in het straatbeeld. Een hoog BNP staat niet automatisch gelijk aan zichtbare rijkdom.
Laatst gewijzigd door Pino op di 19 jul 2011, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door sanderl » di 19 jul 2011, 17:56

Chris schreef:Opvallende uitspraak, want volgens de gangbare metingen is Ierland het 4e of 5e rijkste land van Europa en het op één na rijkste land van de Europese Unie.
Rijk met veel te veel geleend geld...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Alfa » di 19 jul 2011, 17:59

Pino schreef:
Alfa schreef:De bewegwijzering is ook goed. Alles is tweetalig Engels-Iers waarbij het Iers traditioneel eerst staat. Het geheel is vrij duidelijk omdat ze voor het Iers een ander lettertype gebruiken (traditioneel Iers) en bovendien nog in schuinschrift plaatsen. Het Engelse staat eronder in kapitaal waardoor het toch veel meer opvallend is dan de Ierse benamingen. In de zogenoemde Gaeltacht zijn recent de Engelstalige benamingen geschrapt waardoor dus enkel de Ierse overblijven. Men heeft echter wel het lettertype en het schuinsschrift behouden waardoor de wegwijzers naar plaatsen in de Gaeltacht vrij onduidelijk zijn.
Ik moet zeggen dat de Ieren heel aardige tweetalige borden produceren, maar je loopt toch tegen het algemene tweetaligheidsprobleem aan: volle borden voor heel weinig doelen. Zelf vind ik de toegevoegde waarde van de dubbele vermelding behoorlijk klein. Plaatsen zijn doorgaans maar bekend onder één naam -of dat nu een Engelse is of eentje in Gaelic. De rest vind ik nodeloze bordvulling. Maar goed, de lokale gevoeligheid is natuurlijk enorm als Gaelic namen het onderspit zouden gaan delven en Engelse namen als Dublin maar schrappen brengt ook niemand verder. Dus we moeten het maar nemen zoals het is; het is net België ...
Je hebt inderdaad gelijk dat borden zeer gevuld overkomen terwijl er maar een handvol plaatsnamen opstaan.

In Ierland worden in het dagelijks taalgebruik enkel de Engelse namen gebruikt. Helemaal onlogisch is dat niet als je ziet dat Dublin in het Iers bv Baile Átha Cliath heet. Ierse namen bestaat zelden uit 1 geheel, altijd uit een tweetal of drietal woorden. Echt praktisch is dat niet.

In de Gaeltacht zijn zoals gezegd recent de Engelse benamingen geschrapt maar ook daar blijven de Engelse (of liever de verengelste) benamingen het meest gebruikelijk. Ik heb Dingle om nu maar iets te zeggen nooit als 'An Daingean' horen benoemd worden. Op sommige plaatsen zie je dat de locale bevolking het ook niet altijd eens is met het beleid om plaatsen in de Gaeltacht enkel in het Iers te bewegwijzeren: zie deze wegwijzer waarop iemand de Engelstalige naam er naast gespoten heeft. Dit soort voorbeelden vind je zeer veel in de regio.

Ik hoop dat in Ierland nooit het Frieslandvirus toeslaat om de Engelstalige benamingen ook buiten de Gaeltacht te schrappen. Er zijn instanties (Údarás na Gaeltachta bv) die dat serieus tot doel hebben. Het is een kleine minderheid, maar vaak blijkt dat wie het luidst roept zijn zin krijgt.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 19 jul 2011, 18:15, 2 keer totaal gewijzigd.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door nederland24 » di 19 jul 2011, 18:13

Pino schreef:
Alfa schreef:Verder zijn de snelheidslimieten véél te hoog. Standaard is dat 100 of 80. Grappig ook dat ze het voortdurend herhalen, op sommige plaatsen zijn die bordjes met 80 of 100 gewoon lachwekkend omdat je die snelheid onmogelijk kan halen.
In heel Europa is de maximumsnelheid op ieder karrespoor buiten de bebouwde kom 80 of 100, tenzij iemand een bord neerzet dat een afwijkende maximumsnelheid oplegt. Dat je de maximumsnelheid vaak niet kunt halen, is hoe dan ook geen reden om een bord neer te zetten met een specifieke snelheid. Behalve dan in Nederland waar we wegen aan het DV-en zijn. Dat in Ierland op achterafweggetjes zulke hoge maximumsnelheden gelden, vind ik op zich dus niet heel schokkend. Dat ze dan nog regelmatig borden gaan neerzetten is in die zin op zijn hoogst apart. Dat er Ieren zijn die toch nog menen op achterafweggetjes met hele hoge snelheid te gaan rijden, lijkt me een verkeersveiligheids-issue waar je Ierse equivalent van artikel 5 WVW (gevaarzetting) eens op los zou moeten laten.
Ben ik niet met je eens. Vooral als de gemiddelde weggebruiker totaal geen rekening met andere mensen houdt. Ook voor smalle weggetjes met een vrij hoge maximumsnelheid nodigt dat voor jongeren vaak uit om nog even lekker hard het gas in te trappen, wat dan niet verantwoord is.

@Alfa Heb je nog een beetje mooi weer gehad en zijn er nog mooie steden te vinden? En hoe is de bevolking?
Laatst gewijzigd door Davy op di 19 jul 2011, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote-tags aangepast

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Alfa » di 19 jul 2011, 18:17

nederland24 schreef:
@Alfa Heb je nog een beetje mooi weer gehad en zijn er nog mooie steden te vinden? En hoe is de bevolking?
Naar Ierse normen mooi weer gehad. De Ieren zijn eigenlijk een beetje zoals hier, er zijn vriendelijke exemplaren en onvriendelijke. De steden zijn aardig maar nu ook niet wereldschokkend. Naar Ierland moet je gaan voor de natuur.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Palance » di 19 jul 2011, 18:18

Ik ben 1998 in Ierland geweest en in de Connemara waren amper twee- of Engelstalige borden te vinden, vrijwel alles was in het Gaelic. Daar sta je dan met je Engelstalige wegenkaart :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Chris » di 19 jul 2011, 18:21

Feitelijk heeft Iers geen enkel nut op de bewegwijzering, anders dan een weinig gesproken taal te promoten. Slechts 72.000 Ieren spreken dagelijks Iers en waarschijnlijk is er nagenoeg geen één die geen Engels kan.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [IRL] Ierland - Ireland - Éire

Bericht door Alfa » di 19 jul 2011, 18:23

^^Het moge duidelijk zijn dat die Ierse benamingen en bordjes die in het hele land vind (zelfs in de luchthaven van Dublin, daar hebben ze leuke Ierse woorden verzonnen voor zaken als Terminal, Taxi, Car Rental) er enkel uit nationalistische overwegingen zijn. Niet omdat er daadwerkelijk nood aan is. Veel dingen zijn symbolisch in het Iers: de nationale tv-zender heet RTÉ ofwel Raidió Teilifís Éireann, de politie heet in Ierland de Gardá, het lagerhuis heet in Ierland de Dáil Éireann , ...

Je moet het eerder als taalpromotie bezien. Ik las ook dat de regering tot doel heeft in 2030 ongeveer een kwart miljoen Ierstalige burgers te hebben die de taal ook in het dagelijks leven bezigen. Of ze dat gaan halen is nog maar de vraag. Door fanatiek taalbeleid stijgt het aantal mensen dat Iers praat wel terug. Alle schoolkinderen in de Republiek Ierland krijgen tegenwoordig immers ook les in het Iers. Wel heb ik gehoord dat velen het terug vergeten na hun schooltijd. Er is tegenwoordig ook een Ierstalige tv-zender die in het hele land te ontvangen is (TG4). Vaak met Engelstalige ondertiteling om de mensen Iers te leren. Ook krijgen bedrijven enorme subsidies als ze het Iers als omgangstaal invoeren.
Palance schreef:Ik ben 1998 in Ierland geweest en in de Connemara waren amper twee- of Engelstalige borden te vinden, vrijwel alles was in het Gaelic. Daar sta je dan met je Engelstalige wegenkaart :)

In de Gaeltacht kan ik dat nog begrijpen omdat in die gebieden nog daadwerkelijk Iers gesproken wordt; Afbeelding.

Dit zijn de grenzen van 1956 die sindsdien bevroren zijn. Gedurende die 50 jaar is echter het één en ander veranderd waardoor de grenzen van die Gaeltacht wel eens aangepast mogen worden. In veel plaatsen in de Gaeltacht is het Iers ook al uitgestorven. Onder meer plaatsen in de buurt van Galway waarvan er enkelen ook tot de Gaeltacht behoren en die in sneltempo verstedelijken (Barna/Bearna bv) .

Plaats reactie