[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Snelwegfreak » za 17 nov 2018, 21:55

Ik ben in 2017 en 2018 naar Noorwegen geweest en naar mijn ervaring valt het allemaal reuze mee. Ik herken me niet zo in de ervaringen hier. Je kunt het zo duur maken als je wilt. We verbleven veelal in hutten en een enkele keer in een hotel. Dat viel aardig mee; gewone budgethotels, waren vaak prima te doen. Het eten kun je vanuit Nederland veel meenemen en aanvullen met verse dingen daar. Hoeft niet extreem duur te zijn. Uit eten idem dito: 's avonds is het wat duurder dan bij ons, maar 's middags juist vrij goedkoop. Het duurste is het rondrijden: diesel kostte ongeveer 1,60 euro per liter.

Wat mij betreft gaan we volgend jaar weer.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Jeroen » zo 18 nov 2018, 8:37

Hajo schreef: za 17 nov 2018, 20:31 Een verzorgde reis, dus een fly drive via een reisbureau, is goedkoper: rond de € 2.500 - 3.000. Je betaalt dan één prijs voor ticket, auto en hotels. Nadeel is dat ik alleen reis, dan betaal je meer dan met z'n tweeën.
Een groot nadeel van zoiets is dat je dan flexibiliteit mist. In sommige gebieden merk je ter plekke dat je wat langer zou willen blijven of dat je een andere route zou willen rijden en dat gaat dan niet meer. Als je bereid bent om 3.000 euro per persoon aan een reis uit te geven, zou ik voor een land als Noorwegen eerder kiezen voor het huren van een camper.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Emil » zo 18 nov 2018, 10:35

Jeroen schreef: za 17 nov 2018, 15:30 ^^ Mijn ervaring was dat de kleinere hutten tot 4 personen zelfs begin juni meestal al volgeboekt waren. Dat maakt dat je je reis alsnog strak moet plannen als je jezelf daar afhankelijk van maakt.
Die ervaring heb ik totaal niet. Gewoon op de bonnefooi trekken van hut naar hut hoeft echt niet zo duur te zijn.
Snelwegfreak schreef: za 17 nov 2018, 21:55 Uit eten idem dito: 's avonds is het wat duurder dan bij ons, maar 's middags juist vrij goedkoop.
Klopt, dat geldt voor heel Scandinavië. Dagens rett in Noorwegen of Dagens rätt in Zweden wordt in bijna alle restaurants aangeboden en dan ben je meestal voor minder dan 10 Euro wel klaar, inclusief drinken. 's Avonds moet je gewoon niet uit eten willen gaan, doen de Noren ook niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » ma 19 nov 2018, 15:55

Er zijn 3 aannemers in de race voor de bouw van 19 kilometer E6 in Midden-Noorwegen. Dit project omvat een 7,8 kilometer lange tunnel. De contractwaarde wordt geraamd op 5,3 miljard NOK / € 550 miljoen.

De drie aannemers zijn;
* BetonmastHæhre Anlegg AS en Dr. Ing. Aas-Jakobsen Trondheim AS
* Skanska Norge AS en Norconsult AS
* Acciona Construcción S.A. en Multiconsult Norge AS

Dit zijn allemaal gerenommeerde bouwbedrijven met bekende consultancies erachter.

De bouwbedrijven Veidekke Entreprenør AS en Rambøll Norge AS waren ook gekwalificeerd maar hebben zich teruggetrokken uit de tender.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » ma 19 nov 2018, 22:05

In de buurt van Stavanger is een 5,4 kilometer lange tunnel gepland die twee valleien met elkaar moet verbinden. De valleien (en twee gemeenten) liggen dus maar 6 kilometer van elkaar, maar de enige route is een verbinding via de Lysefjordbrug, een veerdienst en 50 kilometer omrijden. Deze route is dus 10 keer zo lang als hemelsbreed. Het wordt nog problematischer als volgend jaar de Ryfylketunnel opent, dan zal de veerdienst niet meer publiek geëxploiteerd worden. Dan moet je omrijden via Stavanger: een rit van meer dan 100 kilometer die ruim 2 uur zal duren, voor bestemmingen die normaal maar een paar minuten rijden zouden zijn met een tunnel.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Vinny » di 20 nov 2018, 7:25

Snelwegfreak schreef: za 17 nov 2018, 21:55 Ik ben in 2017 en 2018 naar Noorwegen geweest en naar mijn ervaring valt het allemaal reuze mee. Ik herken me niet zo in de ervaringen hier. Je kunt het zo duur maken als je wilt. We verbleven veelal in hutten en een enkele keer in een hotel. Dat viel aardig mee; gewone budgethotels, waren vaak prima te doen. Het eten kun je vanuit Nederland veel meenemen en aanvullen met verse dingen daar. Hoeft niet extreem duur te zijn. Uit eten idem dito: 's avonds is het wat duurder dan bij ons, maar 's middags juist vrij goedkoop. Het duurste is het rondrijden: diesel kostte ongeveer 1,60 euro per liter.

Wat mij betreft gaan we volgend jaar weer.
Juist omdat een land als Noorwegen zo duur is, schrik je steeds van de prijzen en let je goed op of het niet goedkoper kan, of dat je het wel nodig hebt. Goedkope landen hebben vaak als nadeel dat je veel te makkelijk onnodig geld uitgeeft: "oh met de taxi kan hier wel, het kost toch bijna niets". Uiteindelijk is mijn ervaring geef ik in zulke landen nauwelijks meer geld uit omdat ik bewuster met de kosten omga.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Bongo » vr 23 nov 2018, 11:55

Kijk ook eens naar AirBNB, of dergelijke sites, dat is ook nog wel eens goedkoper dan een hotel.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Jeroen » vr 23 nov 2018, 15:41

Ik heb bij meerdere campings in Noorwegen voor rond 15 euro per nacht gestaan. Gewoon een opgooitentje en een luchtbedje meenemen, veel goedkoper kun je niet reizen. Om op restaurants te besparen kun je ook af en toe eens een maaltijdsalade in de lokale supermarkt samenstellen voor een paar euro.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » vr 23 nov 2018, 18:08

De minister van transport wil smallere snelwegen om voor hetzelfde geld meer kilometer snelweg met een maximumsnelheid van 110 km/h aan te kunnen leggen. In zijn voorstel bestaat de snelweg constructief dan uit één geasfalteerde rijbaan van 17,3 meter breed, met een versmalde linkerrijstrook (3,25 m) en een zeer smalle vluchtstrook (1,0 m).

Tja wat moet je hier van denken. Aan de ene kant is het jammer dat er een compromis op wegontwerp wordt gemaakt, maar aan de andere kant zullen de geplande snelwegen nooit intensief bereden worden, is het dan erg dat het een smal dwarsprofiel is? Bij 10.000 - 20.000 voertuigen per dag is dat wellicht minder problematisch dan bij 80.000 voertuigen per dag met een bijbehorend volume aan vrachtverkeer zoals we dat in Centraal-Europa kennen. En bovendien zijn de drukste wegen van Noorwegen sowieso al erg substandaard ontworpen, de wegen rond Oslo en Bergen zijn amper de betiteling "autosnelweg" waard en hebben die status dan vaak ook niet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 nov 2018, 18:31

^^ Volgens mij nog altijd een stuk breder dan de gemiddelde Italiaanse superstrada, die vaak ook een stuk drukker zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 24 nov 2018, 9:56

Men is bezig om de E6 in de regio Helgeland op te waarderen. Dit is het deel van Midden-Noorwegen dat ten zuiden van de poolcirkel ligt. Het betreffen twee grote contracten met tolheffing: Helgeland Sør en Helgeland Nord, tezamen 120 kilometer E6 dat wordt opgewaardeerd naar moderne ontwerpeisen (80-90 km/h).

Als dit via de conventionele wijze gedaan zou worden, met puntsgewijze gunningen, zou de uitbouw erg lang duren, puur vanwege de grote afstanden en sequentieel in plaats van simultaan bouwen. Nu zijn er twee totaalcontracten gegund. Dat maakt het ook makkelijker te schuiven met personeel in deze dunbevolkte regio's, ver van de grote arbeidsmarkten. Het werkgebied strekt zich uit over 260 kilometer van de E6.

Helgeland Nord begon in 2015, Helgeland Sør in 2017. Beiden waren gepland om in 2021-2022 gereed te zijn, maar beide projecten liggen ruim een jaar voor op schema. Enkele deelprojecten zijn al geopend.

Helgeland Nord
Afbeelding

Helgeland Sør
Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door mavas » za 24 nov 2018, 10:18

Chris schreef: vr 23 nov 2018, 18:08 De minister van transport wil smallere snelwegen om voor hetzelfde geld meer kilometer snelweg met een maximumsnelheid van 110 km/h aan te kunnen leggen. In zijn voorstel bestaat de snelweg constructief dan uit één geasfalteerde rijbaan van 17,3 meter breed, met een versmalde linkerrijstrook (3,25 m) en een zeer smalle vluchtstrook (1,0 m).

Tja wat moet je hier van denken. Aan de ene kant is het jammer dat er een compromis op wegontwerp wordt gemaakt, maar aan de andere kant zullen de geplande snelwegen nooit intensief bereden worden, is het dan erg dat het een smal dwarsprofiel is? Bij 10.000 - 20.000 voertuigen per dag is dat wellicht minder problematisch dan bij 80.000 voertuigen per dag met een bijbehorend volume aan vrachtverkeer zoals we dat in Centraal-Europa kennen. En bovendien zijn de drukste wegen van Noorwegen sowieso al erg substandaard ontworpen, de wegen rond Oslo en Bergen zijn amper de betiteling "autosnelweg" waard en hebben die status dan vaak ook niet.

Afbeelding
Ik ben geen ontwerper, maar het klinkt niet onlogisch om zo meer kilometers weg aan te leggen.

Het heeft mij altijd verbaast dat je bij projecten maar 2 smaken hebt; enkelbaans 90 km/h of autosnelweg 110 km/h. In veel andere landen heb je nog een tussenvorm. Daar zou men in Noorwegen eigenlijk meer op in moeten zetten. Gewoon 2x2 autoweg met geregeld pechhavens lijkt me voor de Noorse situatie aan te bevelen. Scheelt veel geld.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Coen Tunnel » za 24 nov 2018, 10:38

mavas schreef: za 24 nov 2018, 10:18Gewoon 2x2 autoweg met geregeld pechhavens lijkt me voor de Noorse situatie aan te bevelen. Scheelt veel geld.
Dat hebben ze ook wel, maar dan ook met Vmax :A1-90:.

De E16 tussen Kløfta en Neskollen (wel met tol) is een mooi voorbeeld:

https://www.google.nl/maps/@60.0947445, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 24 nov 2018, 15:29

Een paar foto's van de Fylkesvei 50 tussen Hol en Aurland, in de provincie Buskerud. Een prachtige weg om te rijden met nauwelijks enig verkeer.

Afbeelding
Fylkesvei 50-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Fylkesvei 50-2 by European Roads, on Flickr

Zicht op het gebergte Hallingskarvet, dat ten zuidwesten van de Fv. 50 ligt. Het hoogste punt is 1933 meter. Dat is ook het hoogste punt van Buskerud.
Afbeelding
Fylkesvei 50-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Fylkesvei 50-6 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Fylkesvei 50-7 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Fylkesvei 50-8 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Fylkesvei 50-10 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » ma 26 nov 2018, 14:54

Nye Veier meldt dat er goedkeuring is voor de bouw van de tweede Grenlandbrug van de E18 bij Porsgrunn. In de tweede helft van 2019 wordt de aanbesteding afgerond, dus de bouw van de tweede brug start dan eind 2019.

De huidige brug dateert uit 1996 en verving de Brevikbrug uit 1962. De capaciteit van de E18 wordt uitgebreid naar 2x2 rijstroken op de complete route van Oslo naar Kristiansand, ten zuiden van Porsgrunn zijn momenteel al werkzaamheden aan een snelwegtraject. De brug sluit aan beide kanten op tunnels aan, waar de bouw van de tweede buis reeds gestart is. Het nieuwe contract omvat dan ook alleen bruggenbouw en geen tunnelbouw.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » vr 30 nov 2018, 17:08

De Varoddbrug van de E18 nabij Kristiansand. De hangbrug links wordt vervangen door een nieuwe kokerbrug, die tussen de bestaande bruggen wordt gebouwd.

Afbeelding
Foto: Statens Vegvesen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 01 dec 2018, 15:22

Wat foto's van Valdresflye, een bergplateau aan de oostkant van Jotunheimen. De fylkesvei 51 van Fagernes naar Vågåmo verloopt er overheen. Deze weg kent een wintersluiting. Dit gebied is een behoorlijke wildernis, de Fv. 51 is de enige weg over een traject van ruim 60 kilometer tussen Beitostølen en Randsverk. De zijdalen kunnen vaak alleen via een trektocht bereikt worden.

Afbeelding
Valdresflye-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Valdresflye-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Valdresflye-4 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 05 dec 2018, 15:56

Mooi uitzichtspunt bij de nieuwe Hålogalandbrug van de E6 bij Narvik.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » vr 07 dec 2018, 22:50

Poollicht en de Hålogalandbrug.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » ma 10 dec 2018, 18:15

De fylkesvei 51 over Valdresflye, de hooglanden aan de oostzijde van het gebergte Jotunheimen. De Fv. 51 is de eerste noord-zuidverbinding vanaf de kust die geen veerdienst vereist (en deze weg ligt meer dan 200 kilometer landinwaarts). Dit deel van de weg voert langs de voet van de 1.607 meter hoge Bitihorn.

1. Beitostølen is een skigebied, en het laatste stuk van de Fv. 51 dat in de winter vanaf het zuiden bereikbaar is.
Afbeelding
Fylkesvei 51 Valdresflye-2 by European Roads, on Flickr

2.
Afbeelding
Fylkesvei 51 Valdresflye-3 by European Roads, on Flickr

3.
Afbeelding
Fylkesvei 51 Valdresflye-4 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
Fylkesvei 51 Valdresflye-6 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
Fylkesvei 51 Valdresflye-7 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
Fylkesvei 51 Valdresflye-9 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » di 11 dec 2018, 10:02

Er wordt weer een weg tolvrij. De riksvei 19 tussen de E18 en Horten. Momenteel betaal je daar nog 33 NOK (€ 3,40). Vanaf 19 december is het tolvrij. De tol was ingericht om de nieuwe E18 te bekostigen, sinds 4 januari 2010 werd hier tol geheven. De verwachting was dat de tolheffing tot 2025 zou duren, maar de aanlegkosten waren voor op schema afbetaald.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » di 11 dec 2018, 12:02

Het provinciebestuur van Møre og Romsdal heeft zojuist voor de voortzetting van dit project gestemd: 26 voor en 21 tegen. NRK had er een liveblog over: https://www.nrk.no/mr/nordoyvegen-1.12782658
Chris schreef: di 13 nov 2018, 9:19 Het project Nordøyvegen nabij Ålesund valt steeds duurder uit.
SPOILER: TOON

Deze serie van bruggen en tunnels moeten een aantal eilanden met het vasteland verbinden. Deze verbinding is al gepland sinds de jaren '80 en ging vorig jaar in uitvoering. De kosten lopen nu op van 3,8 naar 5,6 miljard NOK (€ 590 miljoen) wat extreem veel geld is om 2700 mensen te verbinden. Het project wordt gefinancierd door de provincie, gemeente en tol, en dus niet de nationale regering. De provincie Møre og Romsdal wil het project nu stoppen omdat ze bang zijn dat dit andere uitgaven van de provincie zal verdringen.

Afbeelding

Afbeelding

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Emil » di 11 dec 2018, 19:13

Het zou toch veel logischer zijn als er een brug/tunnel zou komen van Vigra naar Lepsøya? Het huidige plan verbindt de eilanden weliswaar met het vasteland, maar ik neem aan dat deze eilanden gericht zijn op Ålesund. Een aansluiting op de Riksvei 658 lijkt mij stukken handiger. Nu wordt het eigenlijk een verbinding van niks naar niks. Bovendien zou het een alternatieve route tussen Ålesund en Molde op kunnen leveren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » di 11 dec 2018, 19:30

Ik denk ook dat dat een volgende stap zou zijn, en wellicht in het verleden ook wel overwogen is maar te duur is gevonden. Het huidige plan is er vooral op gericht om 6 veerdiensten te kunnen schrappen. Die verbinding van Lepsøya naar het vasteland is betrekkelijk eenvoudig, het grootste deel kan als dam worden aangelegd, terwijl een verbinding naar Vigra waarschijnlijk een dure onderzeetunnel had moeten worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 12 dec 2018, 11:27

Nye Veier geeft prioriteit aan twee delen van de E6 en E39.

Het gaat om;
* E6 Ulsberg - Melhus, dit is een 64 kilometer lang traject vanaf de Rv. 3 tot aan de zuidzijde van Trondheim. Dit was oorspronkelijk als 2+1 weg gepland, maar men wil nu het grootste deel uitbouwen als 2x2 autosnelweg met 110 km/h.
* E39 Flekkefjord - Ålgård, dit is een 83 kilometer lang traject ten zuiden van Stavanger. Deze route wordt 24 kilometer korter dan de huidige E39.

Men verwacht dat de plannen in 2019 worden goedgekeurd, dan kan de aanbesteding ook snel starten.

Toch wel ongekend dat er nu zo'n versnelling wordt gemaakt met de bouw van autosnelwegen in Noorwegen. De afgelopen 50 jaar is gemiddeld 8 kilometer snelweg per jaar geopend, maar in de periode 2015-2025 wordt circa 500 kilometer snelweg gerealiseerd, meer dan een verdubbeling van het Noorse snelwegennet in 10 jaar tijd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Wouter N14 » wo 12 dec 2018, 11:29

Zou men voorbereiden op een waardevermindering van gas over de lange termijn? Dat is nu de rijkdom van Noorwegen, maar als dat significant minder waard gaat worden de komende 50 jaar, kan je het wellicht beter uitgeven.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 12 dec 2018, 11:32

Ik heb begrepen dat men het oliefonds in principe niet wil aanspreken voor dit soort projecten. Men zegt ook dat het anders de inflatie sterk zou opdrijven als er zoveel geld in de economie komt. De reden dat Nye Veier zoveel snelwegen kan realiseren is dat ze allemaal met tol worden betaald. Maar Nye Veier is geen private concessiehouder zoals bijvoorbeeld in Frankrijk en Spanje.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Wouter N14 » wo 12 dec 2018, 11:44

Het zit hem inderdaad meer in de olie dan in het gas. Hoe dan ook opvallende, en positieve ontwikkeling ja.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » do 13 dec 2018, 16:00

Aanstaande zaterdag (15 december) opent de Bjarkøyverbinding in Noord-Noorwegen (ten noorden van Harstad). Dit bestaat uit een 3250 meter lange onderzeetunnel tussen de eilanden Grytøya en Bjarkøy en een brug tussen Grytøya en Sandsøy.
Link
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » vr 14 dec 2018, 14:29

Statens Vegvesen spreekt nu van smalle snelwegen van een breedte van 20,0 - 20,5 meter bij geprojecteerde intensiteiten tussen 6.000 en 12.000 voertuigen per dag.

Het huidige beleid is om snelwegen van 23 meter breed te realiseren bij intensiteiten vanaf 12.000 voertuigen per dag. Dit opent de deur voor 2x2 & 110 km/h op corridors waar wel veel lange-afstandsverkeer rijdt, maar waar de intensiteiten niet de grens van 12.000 halen. Het gaat denk ik vooral om delen van de E6 die zo opgewaardeerd kunnen worden.
Chris schreef: vr 23 nov 2018, 18:08 De minister van transport wil smallere snelwegen om voor hetzelfde geld meer kilometer snelweg met een maximumsnelheid van 110 km/h aan te kunnen leggen. In zijn voorstel bestaat de snelweg constructief dan uit één geasfalteerde rijbaan van 17,3 meter breed, met een versmalde linkerrijstrook (3,25 m) en een zeer smalle vluchtstrook (1,0 m).

Afbeelding

Plaats reactie