[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Seat Ibiza » do 08 sep 2011, 9:53

Mandelsoft schreef:... 100km in Noorwegen is relatief veel langer dan 100km in Nederland (reken maar een paar uur ipv een uurtje).
Da's nou ook weer een beetje overdreven. Op de grote doorgaande wegen is een gemiddelde reissnelheid van 80 km/u goed haalbaar. Enkel langs de fjordenkust ligt dat gemiddelde lager, door de slingerende wegen en het gebruik van pontjes. Maar ook daar is een gemiddelde van 50 km/u nog wel haalbaar. Verder bouwt Noorwegen veel tunnels en bruggen om de eilanden met elkaar te verbinden, waardoor de reistijd ook afneemt op die routes.

MINI
dorpsstraat
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door MINI » vr 09 sep 2011, 17:01

^^
Is niet overdreven, het is gewoon zo, de afstanden zijn vaak lang, 100 kilometer kan je inderdaad al gauw een paar uur over doen ipv het uurtje hier in NL.

Noorwegen is wel een fantastisch mooi land :top: :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Palance » vr 09 sep 2011, 17:58

En prijzig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Seat Ibiza » vr 09 sep 2011, 18:34

MINI schreef:Is niet overdreven, het is gewoon zo
Ik ben vaak genoeg in Noorwegen geweest om iets te kunnen zeggen over afstanden en reistijden. Zoals ik al zei: 50 km/u gemiddeld haal je zelfs op de grotere wegen langs de kust. Dat er ook weggetjes zijn waar je dat gemiddelde niet haalt wil ik zeker niet ontkennen, maar gewoonlijk gebruik je die niet om over lange afstanden te reizen.

MINI
dorpsstraat
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door MINI » za 10 sep 2011, 12:23

^^ Nee allicht niet nee, maar ligt er ook wel aan waar in Noorwegen.

@Palance,

Dat klopt, maar ze verdienen daar ook veel beter dan wij in Nederland en België.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 10 sep 2011, 12:29

Bij "duur" zijn wij snel geneigd te vergelijken op consumentenartikelen (levensmiddelen, brandstof, tol, etc.) maar het echte verschil zit hem vaak in huisvesting. Die is in Scandinavië vaak aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. Volgens onze vergelijkingen zou iemand in Roemenië amper auto kunnen rijden, want benzine kost ook daar iets van € 1,30 en met een loon van 500 - 800 euro per maand hou je dan weinig over. Alleen zijn ze in dat soort landen veel minder kwijt dan ons aan huisvesting, waardoor zo'n vergelijking moeilijker te maken is. In Duitsland en België zijn huizen ook een stuk goedkoper, dan kan je ook makkelijker een dikke auto rijden als je 20 - 30% minder aan huisvesting uit geeft (toch wel de grootste kostenpost binnen elk huishouden).

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door jelger » za 10 sep 2011, 13:46

MINI schreef:Dat klopt, maar ze verdienen daar ook veel beter dan wij in Nederland en België.
substantieer "veel" eens? Daar komt bij dat de belastingdruk in de zo bewonderde scandinavische landen zonder uitzondering hoger is dan in Nederland.

Zoals opgemerkt is het grote verschil waar "winst" te pakken valt op je >>vrij besteedbaar<< deel van je inkomen de lagere woonlasten. Als je kans ziet buiten de steden werk te vinden, dan kun je echt voor een schijntje wonen. Dat geldt ook voor Zweden en Finland.

belastingdruk:
EU - 27
28.5 - Roemenie
29.1 - Letland
29.3 - Slowakije
30.6 - Litouwen
30.8 - Ierland
32.3 - Estland
33.3 - Bulgarije
33.9 - Spanje
34.9 - Polen
35.1 - Griekenland
36.0 - Malta
36.2 - Tsjechie
36.5 - Luxemburg (belastingparadijs)
37.6 - Slovenie
37.7 - Portugal
38.9 - UK
39.2 - Cyprus
39.8 - Nederland
40.5 - Hongarije
40.6 - Duitsland
42.9 - Oostenrijk
43.1 - Italie
43.2 - Finland
44.6 - Frankrijk
46.5 - Belgie
47.9 - Zweden
49.0 - Denemarken (gidsland voor rechts-nederland)

Paar landen buiten EU als vergelijk:
26.9 - USA
28.3 - Japan
29.4 - Zwitserland
30.8 - Australie
32.2 - Canada
34.5 - Nieuw Zeeland
40.1 - Ijsland
42.1 - Noorwegen (populaire vluchtbestemming)

MINI
dorpsstraat
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door MINI » za 10 sep 2011, 19:39

jelger schreef:
MINI schreef:Dat klopt, maar ze verdienen daar ook veel beter dan wij in Nederland en België.
substantieer "veel" eens? Daar komt bij dat de belastingdruk in de zo bewonderde scandinavische landen zonder uitzondering hoger is dan in Nederland.

25% tot 33,3% meer dan wij in NL.

wiebe1952
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 12 sep 2008, 22:38

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door wiebe1952 » zo 11 sep 2011, 15:15

Chris schreef:Operatunnelen, Oslo

Op 20 september 2010 is de Operatunnelen opengesteld in de E18, onderdeel van een serie snelwegtunnels door het centrum van Oslo. Hiermee wordt een bovengronds deel afgesnede. De tunnel loopt ter hoogte van de Oslo Opera onder de haven door. Het project laat zien dat stedelijke snelwegen in Europa nog lang niet afgeschreven zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Foto uit mei 2010, toen de tunnel nog in aanbouw was.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » do 13 okt 2011, 22:35

Volgend jaar begint de bouw van de Hålogalandsbrug bij Narvik. Deze krijgt een hoofdoverspanning van maarliefst 1145 meter (12e langste ter wereld). De brug snijdt een slinger van de E6 ten noorden van Narvik af en verkort de afstand met bijna 20 kilometer. De tol is vrij hoog, 100 NOK of bijna € 13 voor een personenauto.

Afbeelding

Afbeelding

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door jeroent » vr 14 okt 2011, 9:19

Het is natuurlijk ook een flinke investering in een erg dunbevolkt en afgelegen gebied. Kan me voorstellen dat het draagvlak om daar flink veel belastinggeld aan te spenderen klein is. Met andere woorden: de gebruiker betaalt. Bovendien heeft Noorwegen volgens mij het beleid dat de tol eraf gaat zodra de boel is afbetaald.

brandsrus
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 16:38
Locatie: r. Лeувapдeн
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door brandsrus » vr 14 okt 2011, 18:43

Heeft wel wat weg van het ontwerp van de Hardangerbrua (in riksvej 7)

http://no.wikipedia.org/wiki/Hardangerbrua

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Palance » vr 14 okt 2011, 19:21

Is het de slinger precies ten noorden (dus doorgaand verkeer 'mist' de aansluiting e10 naar Zweden)?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » vr 14 okt 2011, 19:32

Yep. Verkeer van Narvik richting de E10 naar Zweden heeft dus niet veel aan de brug. Aan de andere kant is het wel weer handig voor verkeer van Narvik naar de E6 en de Lofoten.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door nederland24 » vr 14 okt 2011, 21:04

jeroent schreef:Het is natuurlijk ook een flinke investering in een erg dunbevolkt en afgelegen gebied. Kan me voorstellen dat het draagvlak om daar flink veel belastinggeld aan te spenderen klein is. Met andere woorden: de gebruiker betaalt. Bovendien heeft Noorwegen volgens mij het beleid dat de tol eraf gaat zodra de boel is afbetaald.
Dat zou voor Nederland ook wel een goed systeem zijn voor de nieuwe A15 bijvoorbeeld. :idea:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door marcel » za 15 okt 2011, 11:20

De oude brug zal dan ook tol moeten krijgen, anders neemt bijna iedereen natuurlijk de oude weg (het is maar 15 km om).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Palance » za 15 okt 2011, 14:24

Maar wel een bochtige weg met een aardige klim/afdaling erin.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door jelger » za 15 okt 2011, 15:30

Mooie brug (kunstwerk). Dat wel. Verder is het aan de Noorse regering en kiezers om wat te vinden van de financieringsmethode. Die tol klinkt mij wel wat hoog in de oren, maar ik weet ook niet hoe het alternatief rijdt. Misschien dat ik het dan ineens een andere afweging vind dan wat ik nu vanuit de cijermatige polderstoel zou doen. Ik heb geen idee van de verkeersintensiteiten naar Tromso en de Lofoten door/van Narvik, maar het zal vooral vrachtverkeer zijn dat bij deze brug baat heeft.

Het is net als met de brug versus H-H oversteek tussen Denemarken en Zweden. De brug kost ongeveer net zo veel als de H-H boot, maar is ook nog eens 40km langer. De prijsstelling van de brug is dermate dat je net zo goed de boot kan pakken als je toch naar de E6 of E4 moet (Gothenburg/Stockholm richtingen) en zodoende even je rustmomentje pakt. De prijs moedigt het gebruik van de brug, in ieder geval bij mij, niet aan. Dat idee heb ik ook bij deze brug bij Narvik.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Willem » za 15 okt 2011, 17:38

Daar staat weer tegenover dat je bij een brug geen rekening hoeft te houden met de vertrektijden van de boot. Nu vaart de boot H-H nogal frequent, maar in het noorden van Noorwegen zal de veerboot vast niet iedere 20 min. vertrekken, maar een aantal maal per dag ofzo. Bij een brug kun je dan gewoon vertrekken op het tijdstip dat je zelf het handigst vind.
Laatst gewijzigd door Willem op za 15 okt 2011, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Palance » za 15 okt 2011, 17:44

Precies, toen ik in juni in Noord-Noorwegen was, moest je toch echt wel de tijden van veerboten kennen, want er is echt geen halfuurdienst. Zelfs dit veer dat in de E6 (en dus dé doorgaande verbinding is in het noorden) ging voor zo'n verbinding relatief weinig (ik meen om de 75 of 90 minuten).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door marcel » za 15 okt 2011, 18:21

Ja, in plaats van de brug bij Narvik had ik liever daar een brug gezien. Dan zou de E6 geen veer meer hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 15 okt 2011, 18:23

Ik vraag me af hoeveel goedkoper een rit naar de Noordkaap via Zweden is. Afgezien van de kortere afstand zul je zuiniger rijden door het beter uitgebouwde Zweden en kom je veel minder tolwegen tegen dan op de E6.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door jelger » za 15 okt 2011, 18:43

Willem schreef:Daar staat weer tegenover dat je bij een brug geen rekening hoeft te houden met de vertrektijden van de boot. Nu vaart de boot H-H nogal frequent, maar in het noorden van Noorwegen zal de veerboot vast niet iedere 20 min. vertrekken, maar een aantal maal per dag ofzo. Bij een brug kun je dan gewoon vertrekken of het tijdstip dat je zelf het handigst vind.
nee, dat snap ik, de opmerking was gemaakt in de geest van de afweging die de automobilist ter plaatse kan of zal maken bij een tol(brug).
De (voorgestelde) tol van de brug bij Narvik lijkt me (zonder de oude route te kennen verder) niet echt een ontmoediging voor de oude route (en het uitsparen van die 13 euro tol minus 2 euro extra benzine)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door marcel » za 15 okt 2011, 18:58

Daarom denk ik ook dat de oude brug ook tol krijgt, net als bij de E6 bij de grens met Zweden en de E18 bij Askim. Op dat laatste had ik niet gerekend en ik had geen Noors geld, dus ben ik maar via weg 122 omgereden:
http://maps.google.de/maps?saddr=Oslove ... 1&t=m&z=12

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Palance » za 15 okt 2011, 19:33

Behalve bij de tunnel naar de Noordkaap toe ben ik geen tol tegengekomen in Noord-Noorwegen. Bij die tunnel werd overigens aangegeven dat er 'deze week geen vreemd geld kon worden aangekomen'. Noorse kronen op zak hebben kan dan geen kwaad. Anderzijds, de veerboten kon je bij het oprijden betalen met creditcard of gewoon je eigen bankpas met pincode, de ferrymedewerkers hebben mobiele pinapparaten bij zich.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

brandsrus
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 16:38
Locatie: r. Лeувapдeн
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door brandsrus » zo 16 okt 2011, 0:04

Palance schreef:Precies, toen ik in juni in Noord-Noorwegen was, moest je toch echt wel de tijden van veerboten kennen, want er is echt geen halfuurdienst. Zelfs dit veer dat in de E6 (en dus dé doorgaande verbinding is in het noorden) ging voor zo'n verbinding relatief weinig (ik meen om de 75 of 90 minuten).
http://ruteinfo.thn.no/filer/656_en.pdf -> timetable van de veer. Je veronderstelling klopt wel aardig...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Kaaiman » ma 17 okt 2011, 10:35

Palance schreef:Precies, toen ik in juni in Noord-Noorwegen was, moest je toch echt wel de tijden van veerboten kennen, want er is echt geen halfuurdienst. Zelfs dit veer dat in de E6 (en dus dé doorgaande verbinding is in het noorden) ging voor zo'n verbinding relatief weinig (ik meen om de 75 of 90 minuten).
Apart dat de parallel lopende 827 daar rijksweg (groen schild) is gebleven*. Met andere woorden: je zou de veerboten om en om kunnen laten varen voor deze route, lieft met een DRIPje voor de afslag om de reistijd te bepalen aan de hand van de vertrektijden van het veer.

* Alleen de wegen met groene schilden zijn tegenwoordig nog rijkswegen, de nummers met witte schilden zijn tegenwoordig provinciewegen, overigens naast de bestaande zonder schilden aangegeven provinciewegen, waarvan de nummers kunnen overlappen. Snapt u het nog? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door marcel » wo 19 okt 2011, 23:44

Mijn foto's van 19-9-2011 in 4 series:

De E6 naar het noorden, 28 foto's
https://picasaweb.google.com/monterie.se/NorgeE6pos

De E18 naar het westen (12)
https://picasaweb.google.com/monterie.se/NorgeE18west

en naar het oosten (40)
https://picasaweb.google.com/monterie.se/NorgeE18east

overige (66)
https://picasaweb.google.com/monterie.se/NorgeVarious

Ook hier kreeg ik weer te maken met een overstroming:
https://picasaweb.google.com/1141285805 ... 6534042466

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Kaaiman » do 20 okt 2011, 13:21

^^ Wat een solitair stukje snelweg die E18 daar. Ik meen me te herinneren dat er wel plannen zijn om de E18 als auto(snel)weg op de E6 aan te sluiten.

Verder interessant dat die halvekilometerpaal 'F22' vermeldt, maar dat de verf van dat bordje toch al aardig afgebladderd is. De grote wegenruil ging pas in per 2010, dus ik vraag me af hoe oud dit bordje dan moet zijn...

Ik ben trouwens benieuwd of er ook overlap in nummering is tussen de oude F-wegen en de nieuwe (voormalige R-wegen).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door nederland24 » do 20 okt 2011, 19:08

Ik vind de bewegwijzering in Noorwegen erg mooi en erg rustig ogen. :top: Al mag op sommige wegen wel weer nieuw asfalt komen met al die scheuren.

Plaats reactie