[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » do 02 aug 2012, 13:56

Jawel, maar een klein deel van de aanlegkosten moest door tol worden opgebracht. Die is nu afbetaald.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door waldo79 » do 02 aug 2012, 15:10

Kijk, dat scheelt ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Palance » do 02 aug 2012, 17:02

Ik heb vorig jaar nog gewoon mogen aftikken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Wimpie25 » do 02 aug 2012, 19:56

waldo79 schreef:Waarom kan het nu ineens tolvrij? Het lijkt me niet dat de infrastructuur al terugbetaald is door het aantal passanten.
Bij ons zou zoiets inderdaad tot de laatste cent moeten terugverdiend zijn. Echter, er zijn blijkbaar nog landen waar men het gemak van de bevolking op geldklopperij laat voorgaan :D
Ik vraag me wel af of Noorwegen dan echt zo goed bij kas zit, van Europa krijgen ze (uiteraard) niks.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Vegi » do 02 aug 2012, 19:59

Die vraag is een pagina of 2 hiervoor ook gesteld. De Noorse economie drijft (figuurlijk) op olie. Ze hebben geld zat.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Willem » do 02 aug 2012, 20:52

Plus een hoog niveau van belastingen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Seat Ibiza » vr 03 aug 2012, 10:09

Wimpie25 schreef:Ik vraag me wel af of Noorwegen dan echt zo goed bij kas zit, van Europa krijgen ze (uiteraard) niks.
Google maar eens op "Noorwegen begrotingsoverschot"...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Wimpie25 » vr 03 aug 2012, 11:58

Met een overschot aan natuurlijke rijkdommen en een relatief kleine bevolking is het natuurlijk gemakkelijk om het budget onder controle te houden. Dat voordeel hadden we in België ook toen we Congo nog hadden.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door mvalkenburg » vr 03 aug 2012, 14:27

Ze hebben ook nog wel een klein appeltje voor de dorst: http://www.noorwegen.nl/About_Norway/bu ... eneraties/

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door nederland24 » vr 03 aug 2012, 19:17

Wimpie25 schreef:Met een overschot aan natuurlijke rijkdommen en een relatief kleine bevolking is het natuurlijk gemakkelijk om het budget onder controle te houden. Dat voordeel hadden we in België ook toen we Congo nog hadden.
Congo was niet van jullie. Dat was gewoon gestolen land. :yes: Net zoals Indonesië.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Wimpie25 » vr 03 aug 2012, 19:21

We gaan hier niet het koloniaal verleden van onze landen bespreken.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door boe! » vr 03 aug 2012, 19:23

^^ Dan moet je er ook niet over beginnen. :idea:

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Groningen » vr 03 aug 2012, 19:41

Wimpie25 schreef:Met een overschot aan natuurlijke rijkdommen en een relatief kleine bevolking is het natuurlijk gemakkelijk om het budget onder controle te houden. Dat voordeel hadden we in België ook toen we Congo nog hadden.
Nederland nu ook nog, maar hier wordt het verjubeld.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Wimpie25 » za 04 aug 2012, 9:50

^^
Ik dacht er niet over te beginnen want jullie heb toch ook het 1 en ander in voorraad :D
boe! schreef:^^ Dan moet je er ook niet over beginnen. :idea:
Ik ben er niet over begonnen, het ging hier over naties en hun natuurlijke rijkdommen. Waar die liggen maakt toch niet uit? En daarbij Belgisch Congo was nu eenmaal van België en is nog altijd een schat aan alles wat deze aarde rijk is. Wat Leopold II in zijn vrije tijd met zijn vrijstaat gedaan heeft ga ik niet goed praten maar die periode duurde veel minder lang dan dat het land door de Belgische regering bestuurd werd en dát tijdperk was een typevoorbeeld voor goed bestuur voor alle koloniale machten :!:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Seat Ibiza » za 04 aug 2012, 10:12

Wimpie25 schreef:Ik ben er niet over begonnen, het ging hier over naties en hun natuurlijke rijkdommen. Waar die liggen maakt toch niet uit?
:roll: :? :roll:

Iedereen hier kan nalezen dat jij als eerste een voormalige kolonie er bij sleept in deze discussie... En ja, het maakt wel wat uit waar die natuurlijke rijkdommen liggen, zoals Nederland24 ook al schreef:
nederland24 schreef:Congo was niet van jullie. Dat was gewoon gestolen land. Net zoals Indonesië.
Maar dit is allemaal wel heel erg
:offtopic:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Wouter N14 » za 04 aug 2012, 10:29

^^ Inderdaad, terug naar Noorwegen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » di 14 aug 2012, 20:07

In Noorwegen wordt de Riksvei 2 (RV2) ten noordoosten van Oslo opgewaardeerd naar een 2x2-weg met een maximumsnelheid van 90 km/h. Het gaat om het deel tussen de E6 en Kongsvinger, een stuk van 60 kilometer.

Afbeelding

De eerste fase, vanaf de E6 bij Kløfta tot Nybakk is reeds gerealiseerd over 10,5 kilometer. In oktober 2007 was dit project afgerond.
De tweede fase van Slomarka naar Kongsvinger is 15,2 kilometer lang en is sinds 2011 in aanleg. Dit deel moet in 2014 openen.
De derde fase is de aanleg van het deel tussen Nybakk en Herbergåsen. De aanleg hiervan moet in 2014 beginnen.
De vierde fase is de aanleg van het deel tussen Herbergåsen en Slomarka. Dit deel moet na 2014 in aanleg gaan.

Voor fase 3 en 4 is vandaag (14 augustus 2012) het contract getekend. Dit deel is 32 kilometer lang.

De aanleg van de gehele 60 kilometer lange 2x2-weg kost 6 miljard NOK, of ongeveer € 820 miljoen. De aanleg wordt deels met tol gefinancierd. Bij Nybakk is een tolstation.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » do 16 aug 2012, 20:11

Ondanks dat Noorwegen een enorme zak geld en een giga begrotingsoverschot heeft, worden steeds meer projecten gefinancierd met tolheffing. Tussen 2000 en 2010 nam de tolomzet met meer dan 300% toe naar 6,7 miljard NOK, oftwel circa € 910 miljoen. Opvallend is dat tal van projecten door tol worden gefinancierd, niet alleen snelwegen of bruggen en tunnels, maar ook vrij eenvoudige projecten zoals het opwaarderen van enkelbaans wegen naar 2x2 rijstroken en zelfs de heraanleg en verbreding van bestaande wegen worden met tolheffing gefinancierd. Een vrij standaard constructie in Noorwegen is dat een deel van de kosten door de Noorse overheid wordt gefinancierd, en een deel met tolheffing. Veel projecten worden dan ook tolvrij als de aanlegkosten zijn terugbetaald. Alleen rond de grote steden en op snelwegen is dat niet het geval. Recent is nog de Noordkaaptunnel tolvrij geworden. Rond de grote steden wordt tol geheven om projecten te financieren, met name OV-projecten. Op het platteland (in Noorwegen is dat overigens meestal niet plat :) ) gaat het puur om de aanlegkosten terug te verdienen.

De tol wordt steeds vaker elektronisch geheven. Op de meeste oudere tolwegen zijn nog handmatige tolpoorten (al dan niet alleen met een muntautomaat), maar op meer en meer wegen wordt enkel elektronisch tol geheven met de autoPASS. Op sommige tolwegen is de autoPASS niet mogelijk omdat naast per voertuig ook per inzittende tol wordt geheven.

Een tolstation op de E6 met tolhokjes en autoPASS.
Afbeelding

Een elektronisch tolstation op een lokale weg bij Tønsberg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » vr 17 aug 2012, 16:34

Hardangerbrug

locatie Hardangerbrug @ Google Maps

Het bevestigen van de kabels van de 1.380 meter lange Hardangerbrug is nu gereed. De volgende stap is om de brugdekken in te hijsen. In juni 2013 moet de nieuwe tolbrug open gaan, wat een wezenlijke verandering brengt in de routevorming tussen Bergen en Oslo. De RV7 wordt daarmee een stuk aantrekkelijker omdat dit een kortere route is. De Hardangerbrug concurreert daarmee met de Lærdalstunnel. De route via de RV7 is 35 kilometer korter dan via de E16 en er is nog een ander project gaande bij Sokna die de weg nog eens 20 kilometer korter moet maken, waarmee het verschil in afstand op 55 kilometer komt. De enige nadeel aan de route van de RV7 is dat deze wintergevoelig is over de Hardangervidda.

Afbeelding

brandsrus
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 16:38
Locatie: r. Лeувapдeн
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door brandsrus » vr 17 aug 2012, 18:59

De tol wordt steeds vaker elektronisch geheven. Op de meeste oudere tolwegen zijn nog handmatige tolpoorten (al dan niet alleen met een muntautomaat), maar op meer en meer wegen wordt enkel elektronisch tol geheven met de autoPASS. Op sommige tolwegen is de autoPASS niet mogelijk omdat naast per voertuig ook per inzittende tol wordt geheven.
Hoe zit dit met buitenlanders? Weet iemand daar meer van? Moeten deze ook met een soort kastje ofzo gaan rijden of is dit allemaal voor de Noren zelf? (Ben wel benieuwd ;) )

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » vr 17 aug 2012, 19:13

Zie ook:
http://www.wegenwiki.nl/Tolwegen_in_Noorwegen

Buitenlanders hoeven geen autoPASS te hebben. Men kan wel een account aanmaken en aan de credit card en kenteken koppelen en daarmee mag je door de autoPASS stroken rijden. Op veel plekken zijn echter helemaal geen tolpoorten en staat er alleen een elektronisch portaal. Als je geen autoPASS hebt wordt de rekening naar de eigenaar van het voertuig gestuurd. De officiële briefing is dat dit wordt gedaan naar alle buitenlandse bestuurders, maar in de praktijk schijnen veel rekeningen nooit aan te komen en kan je dus tolvrij rijden.

Alleen bij een paar tolstations op de E6 en E18 zijn nog handmatige tolpoorten waar je moet stoppen zoals in Frankrijk, evenals sommige andere wegen, maar het gros van de tolwegen is uitsluitend elektronisch. De tolcordons rond de grote steden (bomring) zijn allemaal volledig elektronisch.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door marcel » za 18 aug 2012, 11:40

Chris schreef:Buitenlanders hoeven geen autoPASS te hebben. Men kan wel een account aanmaken en aan de credit card en kenteken koppelen en daarmee mag je door de autoPASS stroken rijden. Op veel plekken zijn echter helemaal geen tolpoorten en staat er alleen een elektronisch portaal. Als je geen autoPASS hebt wordt de rekening naar de eigenaar van het voertuig gestuurd. De officiële briefing is dat dit wordt gedaan naar alle buitenlandse bestuurders, maar in de praktijk schijnen veel rekeningen nooit aan te komen en kan je dus tolvrij rijden.
Twee jaar geleden is een collega van mij in Noorwegen geweest. Na ongeveer een half jaar tot een jaar begonnen de rekeningen binnen te komen, ik geloof dat hij ze uiteindelijk allemaal kreeg.

Toen ik er vorig jaar was, had ik geen Noors geld bij me en toen ik een (niet elektronisch) tolstation zag ben ik maar een stukje omgereden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Seat Ibiza » za 18 aug 2012, 17:02

Chris schreef:De tolcordons rond de grote steden (bomring) zijn allemaal volledig elektronisch.
Zeker weten? Dan is dat nog niet zo lang zo. Ik heb een aantal jaren geleden toch echt cash betaald ergens nabij Trondheim op de E6.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 18 aug 2012, 17:05

Die in Trondheim was in 2005 gestopt en een nieuw systeem is in 2010 weer ingevoerd (miljøpakket). hier een lijst van alle tolwegen en alle "bomringen" zijn A, dus alleen automatisch. Op een paar snelwegen zoals de E6 en E18 kan nog handmatig betaald worden, maar het overgrote deel is toch wel automatisch geworden.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door vynkce » ma 20 aug 2012, 10:13

Chris schreef: Als je geen autoPASS hebt wordt de rekening naar de eigenaar van het voertuig gestuurd. De officiële briefing is dat dit wordt gedaan naar alle buitenlandse bestuurders, maar in de praktijk schijnen veel rekeningen nooit aan te komen en kan je dus tolvrij rijden.
Ik heb inderdaad nooit rekeningen aangekregen. Ik ben begin 2010 ettelijke keren door de tolpoorten van Bergen en Noorwegen gereden, maar tot op heden dus volledig gratis. ;)

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Emil » ma 20 aug 2012, 16:43

Chris schreef:In Noorwegen wordt de Riksvei 2 (RV2) ten noordoosten van Oslo opgewaardeerd naar een 2x2-weg met een maximumsnelheid van 90 km/h. Het gaat om het deel tussen de E6 en Kongsvinger, een stuk van 60 kilometer.

Afbeelding

De eerste fase, vanaf de E6 bij Kløfta tot Nybakk is reeds gerealiseerd over 10,5 kilometer. In oktober 2007 was dit project afgerond.
De tweede fase van Slomarka naar Kongsvinger is 15,2 kilometer lang en is sinds 2011 in aanleg. Dit deel moet in 2014 openen.
De derde fase is de aanleg van het deel tussen Nybakk en Herbergåsen. De aanleg hiervan moet in 2014 beginnen.
De vierde fase is de aanleg van het deel tussen Herbergåsen en Slomarka. Dit deel moet na 2014 in aanleg gaan.

Voor fase 3 en 4 is vandaag (14 augustus 2012) het contract getekend. Dit deel is 32 kilometer lang.

De aanleg van de gehele 60 kilometer lange 2x2-weg kost 6 miljard NOK, of ongeveer € 820 miljoen. De aanleg wordt deels met tol gefinancierd. Bij Nybakk is een tolstation.

Afbeelding
Deze RV2 is natuurlijk niet lang meer de RV2, het zou me niet verbazen als er op de borden meteen E16 komt te staan, anders kunnen ze over een paar maanden alles weer vervangen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » ma 20 aug 2012, 18:17

Ten oosten van Bodø wordt in de Rv80 een nieuwe 2x2-brug aangelegd bij Løding.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 22 aug 2012, 11:15

Ten oosten van Ålesund wordt in de E136 de Tresfjordbrua aangelegd. De aanleg moet eind dit jaar beginnen en de biedingen van 5 bedrijven liggen grotendeels tussen 710 en 794 miljoen NOK, alleen Bilfinger zit daar ver onder met 572 miljoen NOK. 700 miljoen NOK is ongeveer € 100 miljoen. De brug moet de route van de E136 naar Ålesund met 20 kilometer verkorten. Schijnbaar is het fjord niet erg diep want ze kunnen een talud nog vrij ver het fjord in bouwen lijkt het.

Impressie:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 22 aug 2012, 15:04

Aardige video met luchtbeelden van de nieuwe Rv7 bij Sokna (ten noordwesten van Oslo). De nieuwe Rv7 snijdt een flink stuk af, waardoor de afstand van 35 naar 14 kilometer wordt teruggebracht, en de Rv7 aantrekkelijker wordt voor verkeer van Oslo naar Bergen (in combinatie met de nieuwe Hardangerbrug).

locatie @ Google Maps
Link

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Wimpie25 » wo 22 aug 2012, 18:58

Prachtig land Noorwegen, en de Noren zelf lijken ook niet stil te zitten. Wat mij ook altijd opvalt is dat ze hun wegen op 1 of andere manier altijd in het landschap kunnen inwerken zonder het onrecht aan te doen. Daar zijn bij mij de Spanjaarden veel minder in geslaagd.

Plaats reactie