[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Nicolás
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 1:05
Locatie: Osteel, Duitsland

[N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Nicolás » za 08 apr 2006, 13:50

Fotos van de E6 (Zuid) vlagbij Trondheim, Augustus 2005

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

E6 vlagbij Lillehammer, maar een normaale weg:

Afbeelding

Oslo:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 08 apr 2006, 14:29

Welkom op het forum!

Mooie foto's. Noorwegen lijkt mij ook een erg mooi land. Veel lege wegen ook. Ik wil later zeker een keer de hele E6 afrijden. :)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 08 apr 2006, 15:32

@Jeroen: Neem je tijd...
Ik ben ooit van Oslo naar Tromsø gereden en daar heb ik 3 dagen over gedaan :o

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 09 apr 2006, 22:57

Voor die wegen rond de grotere steden moet toch tol betaald worden?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 09 apr 2006, 23:08

Seat Ibiza schreef:@Jeroen: Neem je tijd...
Ik ben ooit van Oslo naar Tromsø gereden en daar heb ik 3 dagen over gedaan :o
Weet ik, weet ik. Noorwegen is een uitgestrekt land. Een paar jaar geleden ben ik enorm gefascineerd geweest door dit land, o.a. door een opdracht voor school. Het fjordenlandschap en de leegte van het land lijken me fantastisch om te zien.

@Chris: In Trondheim en Oslo moet idd tol betaald worden, en als ik mij niet vergis in Bergen ook. Daar is het dan ook relatief gezien het drukst in het land, omdat er buiten de steden weinig verkeer is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 10 apr 2006, 6:54

Ik heb Noorwegen gezien tussen Oslo en Narvik - alleen dan wel (grotendeels) per trein. (Tussen Narvik en Bodo rijden geen treinen, dat ging toe per bus. Een schitterend landschap, waar het 's zomers niet donker wordt - ideaal voor wegenfotografen dus :) )
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 10 apr 2006, 15:52

Narvik is overigens wel bereikbaar per trein, alleen dan moet je via Zweden. Op zich niks mis mee, maar de route door Noorwegen is wel een stuk mooier. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 10 apr 2006, 16:10

Jeroen schreef:Narvik is overigens wel bereikbaar per trein, alleen dan moet je via Zweden. Op zich niks mis mee, maar de route door Noorwegen is wel een stuk mooier. :)
De héénreis heb ik dan ook via Zweden afgelegd (30 uur vanuit Malmö, vrijwel nonstop (slechts 2 korte overstaps). Dát is nog eens reizen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Re: [N] E6 Trondheim / Oslo

Bericht door E6 » vr 19 mei 2006, 23:13

Nicolás schreef: E6 vlagbij Lillehammer, maar een normaale weg:
In de tweede helft van 2005 is er in de E6 bij Lillehammer wel een klein stukje 2x2 autoweg geopend. Zie foto.

Op het eerste gezicht lijkt het voor Noorse begrippen heel wat. Maar het is maar 1200 meter. En waarschijnlijk het enige stukje 2x2 autoweg in de wijde, wijde omgeving. Op de E6 nabij Lillehammer zijn ook in de nabije toekomst weinig concrete uitbreidingsplannen (er is alleen een besluit genomen over de aanleg van een toltunnel om een paar kilometer noordelijker een bocht in het dal af te snijden).

Merk op de foto overigens op dat er op deze autoweg gele kantstrepen gebruikt zijn aan weerzijden van de middengeleider. Terwijl bij autosnelwegen in Noorwegen de kantstrepen aan beide zijden van de rijbaan juist weer wit zijn (zoals ook op de Oslo-foto’s van Nicolás te zien is).

Wel lekker weer op deze foto's trouwens, toen ik afgelopen zomer door Oslo kwam heeft het alleen gegoten van de regen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [N] E6 Trondheim / Oslo

Bericht door Seat Ibiza » za 20 mei 2006, 10:28

E6 schreef:Zie foto.
Statens vegvesens nettsider er ikke tilgjengelige for øyeblikket :(

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 20 mei 2006, 10:33

På grunn av arbeid med nettløsningen er vegvesen.no midlertidig ute av drift. Nettsidene vil være tilgjengelige igjen i løpet av kort tid, så forsøk igjen litt senere.

Vi beklager eventuelle ulemper dette medfører for brukere av http://www.vegvesen.no.

For oppdaterte vegmeldinger, kontakt Vegtrafikksentralen på tlf. 175.


Ik zal ze eens bellen ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 20 mei 2006, 10:42

Toch kun je van dat Noors best veel vertalen!

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » za 20 mei 2006, 14:19

Noors is gelukkig best wel een leesbare taal. Ook handig voor bordjes langs de weg, daar valt meestal ook makkelijk wat van te maken: "svake kanter" = zachte berm. Een bordje "grusdekke" naast een grindweg laat ook weinig aan duidelijkheid te wensen over. En om overbodige risico's te vermijden plaatsen Noren bij gevaarlijke punten zoals steile hellingen waarschuwingen in wel vier talen. Ook tolwegen worden meestal goed in het Noors en Engels aangegeven. Maar je mag dan als toerist wel weer gaan raden wat je moet gaan doen als je in een tunnel een bordje "snu ved raudt lys" tegen komt.

By the way: de link naar die foto lijkt bij mij (weer) te werken.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 20 mei 2006, 14:28

Afbeelding

Deze foto dus :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 20 mei 2006, 14:47

E6 schreef: Maar je mag dan als toerist wel weer gaan raden wat je moet gaan doen als je in een tunnel een bordje "snu ved raudt lys" tegen komt.
lys is licht weet ik toevallig nog, maar de rest :dontknow:

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » za 20 mei 2006, 19:40

Ik heb die bordjes "snu ved raudt lys" ooit aangetroffen in de Gudvangentunnel (was toen nog Rijksweg 50). Deze tunnel was met een lengte van 11,6 km in de jaren 90 de trots van de Noorse tunnelbouwkunst (wegindeling in de tunnel zoals gebruikelijk 1x2 met Vmax 80). In de tunnel waren na iedere km verkeerslichten geplaatst. Dat wil zeggen, twee rode lampen naast elkaar. Deze bordjes hingen daaronder, en de betekenis is iets als: "Keren bij rood licht". Toen was er nauwelijks verkeer in de tunnel, inmiddels maakt de Gudvangentunnel deel uit van de hoofdverbinding E16 tussen de stad Bergen in west-Noorwegen en Oslo. Dus het zal ongetwijfeld veel drukker zijn geworden, en of je er nog steeds veilig kan keren in de tunnelbuis waag ik te betwijfelen, maar ik ben daar sinds de opwaardering van de weg niet meer geweest. Dus ik weet ook niet of ze de veiligheidsvoorschriften hebben aangepast.

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » do 29 jun 2006, 21:01

In Noorwegen kent men geen DV. Op de E6 tussen Trondheim en Oslo heb ik wel een interessant experimentje met de wegmarkering aangetroffen. Op een wegdeel even ten noorden van Lillehammer is deze 1 meter brede middenmarkering gebruikt:
Afbeelding

Afbeelding
Ter toelichting: Deze markering bestaat grofweg uit 5 stroken van 20 cm breed. De twee stroken aan de binnenzijde van de gele strepen zijn geen verfstrepen, maar zijn ribbels in het asfalt. Ook de doorgetrokken gele strepen zijn in reliëf uitgevoerd (maar met een minder diep profiel).

Doel van dit experiment is het verbeteren van de verkeersveiligheid op deze tamelijk drukke 1x2 autoweg (Vmax is hier overigens 70 of 80, dat weet ik niet meer precies). Toch is er ook een variant van deze markering waar inhalen wel toegestaan is:

Afbeelding
Al betwijfel ik of dit zo'n goed plaats is om in te halen, vlak voor die bocht. Overigens is deze weg een groot deel van de dag zodanig druk dat je überhaupt niet aan inhalen moet denken, als je verstandig bent. Een blauw busje dat het nodig vond mij toch in te halen, miste op een haar na een tegenligger. Als je overdag op deze weg naar het zuiden rijdt, dan heb je tot aan Jessheim (in de buurt van de luchthaven van Oslo, zo'n 140 km zuidelijker), letterlijk maar een handvol inhaalmogelijkheden. Ombouw van deze weg tot 2x2 autosnelweg is wel voorzien, in 2015 zal van deze 140 km ongeveer 100 km gerealiseerd zijn, de rest is nog niet eens opgenomen in het Noorse rijkwegenplan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 01 jul 2007, 21:18

Hardangerbrug

De Hardangerbrug is een geplande brug over het Hardangerfjord in het zuidwesten van Noorwegen. Deze vervangt de huidige veerdienst.

De brug zal 1380 meter lang worden, met een overspanning van 1310 meter, de 7e op de wereldranglijst.

Het verschil in overspanning en totale lengte komt omdat het fjord erg diep is (500m) en de bergen erg hoog (1200m), en de masten dus dicht bij de kant komen te staan.

Het zal 1,8 miljard Noorse Kronen kosten, oftewel 225 miljoen euro.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 01 jul 2007, 21:38

Ergens toch wel jammer, zo'n brug dwars door het fjordenlandschap... Komt er trouwens tolheffing op de brug?

brandsrus
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 16:38
Locatie: r. Лeувapдeн
Contacteer:

Bericht door brandsrus » zo 01 jul 2007, 23:23

Noren kennende wel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 01 jul 2007, 23:27

Een tunnel wordt ook een beetje lastig, aangezien het Fjord 500 meter diep is. :puh2:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 02 jul 2007, 13:45

Was dit dan zo'n missing link in het Noorse wegennet?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 02 jul 2007, 13:49

Het is een alternatief van Oslo naar Bergen, dat via de wintersportoorden van Geilo voert. Misschien vriest dat fjord wel dicht in de winter? Een alternatief om/over/door dat fjord is meer dan 150km verderop.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 03 aug 2007, 21:25

Deze link is er eentje om in de favorieten te zetten!

http://nexus.fizyka.amu.edu.pl/digital/ ... .Norwegia/

Een of andere Pool heeft prachtige foto's in Noorwegen gemaakt, met wegen, bergen, viaducten etc.

Voorproefje;
http://nexus.fizyka.amu.edu.pl/digital/ ... G_3441.JPG

http://nexus.fizyka.amu.edu.pl/digital/ ... G_2810.JPG

http://nexus.fizyka.amu.edu.pl/digital/ ... G_3861.JPG

Edit Palance: IMG-tags un URL's omgezet

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 03 aug 2007, 23:23

Op foto 1 en 3 heb ik zes jaar geleden gereden. Die eerste is de Trollstigen, een hele fraaie bergpas. Eens zien waar ik de komende twee weken allemaal kom, wellicht kan ik hier en daar nog een interessante foto maken! :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Wouter N14 » wo 22 aug 2007, 23:02

Hier een aantal foto’s van de Noorse wegen. Niet heel spannend, maar het geeft een aardige indruk van het land.

Noorse wegnummers hebben geen letter. Afgezien van de E-routes uiteraard. Op een aantal kaarten heb ik wel R of RV zien staan als prefix voor de rijkswegen, maar dit lijkt niet voorgeschreven te zijn. Net als de E-wegen worden de rijkswegen met een wit-groen-schildje aangeduid. Overigens neem ik aan dat alle E-wegen ook in het beheer zijn van het rijk. Alle overige wegnummers worden in zwart-wit weergegeven. Indirecte wegnummers hebben een gestippelde in plaats van een doorgetrokke bies. Op zich erg duidelijk.

Opvallend vind ik dat Noorwegen gewone witte verkeersborden heeft en geen gele zoals in Zweden, de winters kunnen daar net zo streng zijn. Ook opvallend is dat bij versmallingen ook staat aangegeven hoe breed het precies is. Dan weet je of je als personenauto wel of niet samen kunt met een tegenligger of alleen als dat ook een personenauto is.

Ook wel apart zijn de rotondes. Die hebben een klein middeneilandje met daar omheen een brede rijbaan. Zo kunnen de lange vrachtwagencombinaties makkelijk passeren, maar soms hoeven zelfs zij nauwelijks te sturen om rechtdoor te kunnen en ze denderen dan rustig met 60-70 over zo’n rotonde. Sommige rotondes hebben kleine voorsorteerstrookjes vlak voordat je erop rijdt, maar eenmaal op de rotonde zelf mag je verder zelf uitzoeken hoe je de rotonde passeert. Soms handig, maar het geeft nogal eens een wat chaotisch wegbeeld, ook omdat er niet echt netjes richting wordt aangegeven.

De verhardingskwaliteit vind ik redelijk. Ik snap prima dat asfalt flink te lijden heeft onder de zware winterse omstandigheden en het vrachtverkeer, maar veel wegen zijn toch behoorlijke lappendekens met nogal wat hobbels en verzakkingen. Ook de afwatering is soms matig.

Ik vond het geweldig autorijden daar. Met name op de stille wegen in wat bergachtig terrein of langs een meer is het lekker sturen. Het fraaie uitzicht draagt natuurlijk ook bij! Je mag er 80, maar een gangetje van 90 à 100 is gebruikelijker daar. Op sommige wegvakken geldt overigens een maximum van 90. Gevaarlijke punten of scherpe bochten worden niet altijd op een consequente manier aangegeven, dus dat houd je wel scherp. Aan snelheidsbetutteling doen ze niet, alleen als het echt een krappe of onoverzichtelijke bocht is staat er een bord met snelheidsbeperking. Dat is dan weer wel een vierkant bord, totaal niet conform Europese richtlijnen (maar daar hebben ze dan ook weinig mee te maken). Als wegvakken meerdere ‘hindernissen’ achter elkaar hebben of door bebouwd gebied lopen, dan geldt er een beperking van 60 of 70 kilometer per uur. Dit wordt wel aangegeven met de normale ronde borden, en heel zorgvuldig ook. Bij dichte bebouwing geldt 50, maar dit vloeit niet voort uit het kombord.

De 40, ergens tussen Larvik en Hovde. Exacte locaties weet ik helaas niet meer.
Afbeelding

De 40 tussen Hovde en Geilo. Voor de goede orde: die G wordt als J uitgesproken ;) .
Afbeelding

De 51 tussen Høvda en Leira.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De E6 tussen Otta en Dombås, nabij Høvringen.
Afbeelding
Afbeelding

De E6 tussen Dombås en Fokstugu (gehucht op de hoogvlakte). 2+1! Niet veel verder geldt een limiet van 90, maar wel gewoon op een 1*2-gedeelte. Op dit hele wegvak lag trouwens een prachtig nieuwe asfaltlaag.
Afbeelding

De E6 tussen Fokstugu en Hågåsætre.
Afbeelding

De E6 tussen Gautåsætre en Hjerkinn.
Afbeelding
Afbeelding

:doeidoei: Daar is die dan! De eland. Een albino nog wel. De 26 nabij het kruispunt met de 217. Prachtige wegen hier.
Afbeelding

De parallelweg van de 3 tussen Opphus en Kåsa. Ook hier is het leuk autorijden.
Afbeelding

De E6 tussen Hamar en Lillehammer gaat hier over de Mjøsa, een groot meer. Het is hier over een lange afstand een autoweg met een maximum van 90. Grotendeels 2*2 en ongelijkvloerse aansluitingen. Ben helaas vergeten om foto’s te maken van de vorkborden. Apart is ook dat iedere aansluiting een naam heeft, dit wordt aangegeven op een los bord bovenop het vorkbord. Over welke lengte de E6 zo’n groot profiel heeft weet ik niet, ik heb alleen het stukje tussen Hamar en de overzijde van deze brug gereden. Aan de overkant eindigt het simpelweg op een ondermaatse rotonde. Hier gaat de E6 rechtsaf verder naar Lillehammer. Linksaf gaat wegnummer 4 richting Gjøvik, die route hebben wij genomen.
Afbeelding
Afbeelding

Eenmaal in Larvik wordt met een symbooltje naar de haven verwezen. Pas bij het allerlaatste kruispunt en op het haventerrein zelf wordt dat aangevuld met de bestemming Danmark. Deze foto is van het haventerrein.
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Jeroen » do 23 aug 2007, 7:49

Prachtige foto's. :) In welke delen van Noorwegen ben je zoal geweest?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door waldo79 » do 23 aug 2007, 8:59

Prachtige fotoserie. Noorwegen staat hoog op het 'to do' lijstje

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Hanno » do 23 aug 2007, 22:17

Hele mooie foto's Wouter! Apart is ook die gele wegmarkering. Hoe is de bewegwijzering over het algemeen in Noorwegen?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Wouter N14 » do 23 aug 2007, 22:39

Jeroen schreef:Prachtige foto's. :) In welke delen van Noorwegen ben je zoal geweest?
Dank je! Hier een kaartje met de route die we hebben gereden. Blauw heenweg, rood terug.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie