[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

bobbob
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 17:55
Locatie: Nijkerk

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door bobbob » za 28 jan 2017, 18:08

Hele mooie weg inderdaad! Volgens mij hebben wij deze route ook gereden afgelopen zomer :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » zo 29 jan 2017, 15:43

Ik heb een video gemaakt van de E39 'Kvivsvegen' van Hornindal naar Volda.
Link

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door GuteFahrt » zo 29 jan 2017, 20:36

Wederom een puik stukje werk. Zowel van video als van foto op deze pagina wederom niets dan lof. :top:

Je waant jezelf al een beetje daar als ik het zo kijk, maar het advies blijft wel om zelf te gaan denk ik ? 8-) Qua beleving kan daar niets aan tippen.

Ik weet zo even niet of iemand de vraag al heeft gesteld, maar ben je in Noorwegen dan wel elders in Scandinavië ook wel in de situatie terecht gekomen dat groot wild je pad kruiste?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » zo 29 jan 2017, 20:39

Nee, ik heb helaas nog geen eland of rendier gezien. Je schijnt ze vooral rond schemering tegen te komen. In de zomer is dat vaak pas tegen middernacht of 3 uur 's ochtends. Je ziet wel regelmatig bordjes met 'elgfare' (gevaar voor elanden).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Willem » ma 30 jan 2017, 8:12

In juni heb ik het ook wel midden op de dag meegemaakt dat er opeens een paar rendieren midden op de weg staan. Vooral als ze pal na een bocht staan is dat wel even remmen.
Als er net een tegenligger gepasseerd is wordt je meestal wel gewaarschuwd via een seintje met de koplampen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door jelger » ma 30 jan 2017, 8:44

Fraaie beelden, kan niet anders zeggen.

bobbob
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 17:55
Locatie: Nijkerk

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door bobbob » ma 30 jan 2017, 9:15

Is een beetje afhankelijk van de tijd en de locatie.
In Noorwegen wil je nog wel eens elanden tegenkomen, maar inderdaad voornamelijk in de schemering en bij bosranden. Ander wild kom je toch minder tegen daar. Mogelijk is het natuurlijk wel!

Wij zijn ook een paar keren in Zweden geweest, daar kom je op bepaalde plekken genoeg rendieren tegen. Midden op de dag staan ze dan met een groep van 5-10 op en langs de weg. Daar hebben we er dan ook veel van gezien.
Afgelopen zomervakantie zaten we bij Idre in Zweden en hebben we meerdere keren rendieren op het park bij de huisjes gezien.


Ohja, mijn vader en ik gaan in april nog even naar Noorwegen, naar mijn zus toe.
Haar Volkswagen Kever die in de buurt van Oslo staat gangbaar en rijdend maken, naar hun huis bij Stavanger rijden.
Ik ben benieuwd wat voor weersomstandigheden we nog gaan tegenkomen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Jeroen » ma 30 jan 2017, 13:54

GuteFahrt schreef:Ik weet zo even niet of iemand de vraag al heeft gesteld, maar ben je in Noorwegen dan wel elders in Scandinavië ook wel in de situatie terecht gekomen dat groot wild je pad kruiste?
Rendieren of elanden ben ik in Noorwegen niet tegen gekomen, wel heel veel loslopende schapen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor IJsland en Schotland. Hoewel die wellicht iets minder schade aan je auto zullen opleveren dan een rendier blijven het net zo goed onvoorspelbare dieren waar je zeer alert op moet zijn.

bobbob
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 17:55
Locatie: Nijkerk

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door bobbob » ma 30 jan 2017, 13:59

^^ niet alleen schapen trouwens, koeien kom je ook regelmatig tegen op de weg

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Willem » ma 30 jan 2017, 19:28

Als je daar een beest aanrijdt (of het nu een schaap, rendier of koe is) en dat beest overleeft het niet, moet je dan een schadevergoeding aan de eigenaar van het dier betalen? Als automobilist zul je immers per definitie wel schuldig zijn.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Ernst76 » ma 30 jan 2017, 19:44

In Zweden overdag op de drukke E4 bij Orkelljunga op de weg van Hälsingborg naar Jönköping. Dat was in 2004 nog een stukje enkelbaansweg zonder hekken. Het jonge hert overleefde het niet. De Volvo 740 bleek redelijk tegen de klap bestand gelukkig.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Emil » ma 30 jan 2017, 23:17

Meerdere keren groot wild voor de wagen gehad. Op de E16 tussen Kongsvinger en Torsby een eland met jong 20 meter voor mijn neus overgestoken, kwamen zeer plotseling de bosjes uit. Dat jong ging zelfs stilstaan uit nieuwsgierigheid. Daarnaast nog een aantal keer overstekende elanden gehad met iets meer afstand, vooral op wegen in Värmland.

Rendieren vooral heel veel gezien op de 93, de E6 ten noorden van Alta en de E69. In Zweden ook op de E45, E10 en riksväg 70 bij Idre. Ze staan meestal in de berm te grazen of liggen te luieren, maar soms lopen ze ook rustig voor je auto langs. Vooral op het eiland Magerøya niet normaal veel van die beesten, hele kuddes lopen er over de weg.

Het is ook niet voor niets dat de meeste Zweden een markeringsremsan in hun auto hebben liggen. Bij een aanrijding kun je met dit lint de locatie van het ongeluk aanwijzen zonder te hoeven wachten tot de politie arriveert. Aanrijdingen met groot wild moet je namelijk verplicht melden. Als het dier ernstig gewond is na de aanrijding, gaan jagers op zoek naar het beest. Er zijn vrijwilligers die 24/7 klaar staan om bij wildongelukken actie te ondernemen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » di 31 jan 2017, 22:21

De E39 is ten westen van Trondheim sinds vandaag tolvrij. Er is 1,2 miljard kronen (€ 130 miljoen) aan tol geïnd over een periode van ruim 14 jaar, op het traject van Orkanger naar Trondheim. Dit deel is toen opengesteld als een enkelbaans autoweg met enkele tunnels. Het is het eerste PPS project in Noorwegen dat tolvrij wordt (andere projecten waren geen PPS).

NRK had een interview met een man die elke dag van de weg gebruik maakte en in totaal ruim € 20.000,- aan tol betaald heeft.

Sommigen verwachten dat de tol weer terug zal komen als een uitbreiding naar 2x2 rijstroken gefinancierd moet worden. Dit deel verwerkt 8.500 tot 11.000 voertuigen per dag en de ervaring is dat het verkeersaanbod na het tolvrij worden stijgt. Mensen zijn eerder geneigd een wat minder belangrijke rit of boodschap te doen die anders gecombineerd zou worden, of anders ingevuld zou worden. Orkanger ligt maar 25 kilometer van Trondheim, dus dat is zeker binnen de economische zone.

Afbeelding

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Emil » wo 01 feb 2017, 13:22

Toll was slechts €2,25. Dan is die man dus bijna 9000 keer over die weg gereden. Goeie score. :worship:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 feb 2017, 15:28

^^ Dan kom je op 643 keer per jaar in een periode van 14 jaar. Dat is inderdaad bijna elke dag op en neer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 01 feb 2017, 19:27

Vandaag waren de eerste explosies voor de bouw van de Svartåstunnel van de nieuwe E134 langs Kongsberg. De E134 wordt een dubbelbaans weg, maar ongelijkvloerse aansluitingen zijn wegbezuinigd uit het ontwerp helaas. Het project wordt onder meerdere subcontracten min of meer simultaan gebouwd.

Afbeelding

EvandeP
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 6:26

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door EvandeP » do 02 feb 2017, 10:47

Hallo,

Ik lees hier meestal alleen maar mee, maar lijkt het mij toch wel eens leuk wat te delen hier. Ik werd getriggerd door de rendieren op de weg.
In 2014 heb ik een grote rondreis met eigen auto door Scandinavië gemaakt en veel kilometers ook op video vast gelegd. Hieronder een stukje waarbij ik rond 4 uur 's nachts was vertrokken vanaf de Noordkaap en een aantal keer rendieren op de weg was tegen gekomen.
Link
Ook daarvoor in Finland veel rendieren op en langs de weg gezien en later op de reis door Noorwegen nog een paar keer meer.

Hier overigens nog meer ritten door Noorwegen 4x versneld en er komen nog meer video's online:
Link
Link
Link
Grtz, Ed

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door waldo79 » do 02 feb 2017, 11:35

Leuk dat je met ons deelt :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » do 02 feb 2017, 20:13

Mooie kwaliteit video, zeker ook qua frame en afwezigheid van reflectie. :top: De beeldstabilisatie maakt me wel wat dizzy soms. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » do 02 feb 2017, 20:15

PORR is gekozen om de Varoddbrug van de E18 in Kristiansand te vervangen. Ze deden de laagste bieding van 542 miljoen NOK / € 61 miljoen om de hangbrug uit 1956 te slopen en een nieuwe betonnen brug volgens de vrije uitbouwmethode te realiseren. Als het project begin 2020 klaar is dan zijn er zes rijstroken. Dagelijks maken 50.000 voertuigen van de bruggen gebruik.

Huidige bruggen:
Afbeelding

Toekomstige bruggen:
Afbeelding

EvandeP
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 6:26

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door EvandeP » do 02 feb 2017, 20:59

waldo79 schreef:Leuk dat je met ons deelt :top:
Graag gedaan!
Chris schreef:Mooie kwaliteit video, zeker ook qua frame en afwezigheid van reflectie. :top: De beeldstabilisatie maakt me wel wat dizzy soms. ;)
Ja, dank je! Ik heb er toen speciaal een wat betere camera voor gekocht en tevens een zwart doek op het dashboard geplakt tegen de reflecties. Helaas wel was de voorruit niet altijd schoon en hebben de video's een wat groene zweem, wat komt door de groene tint in de voorruit van de auto.

In juni ga ik weer Noorwegen bezoeken, de camera gaat dan uiteraard ook weer mee. Precieze bestemmingen zijn nog onbekend.

Btw: Jou video's zijn ook zeker niet verkeerd! :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 04 feb 2017, 12:49

Wat foto's van Trollstigen, de beroemde haarspeldbochten van fylkesvei 63 nabij Åndalsnes.

Afbeelding
Trollstigen-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trollstigen-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trollstigen-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trollstigen-4 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trollstigen-5 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trollstigen-6 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trollstigen-7 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door GuteFahrt » za 04 feb 2017, 12:58

:wow: Wunderbar! 8-)

Met een bus met een dubbele achteras is dat ook leuk:
Link
:woop:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Kaaiman » za 04 feb 2017, 14:10

Duitsers... uiteraard. Zelfs in de meest uithoekse uithoeken kom je nog bussen met Duitse senioren tegen. :rofl2:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Ger81 » ma 06 feb 2017, 12:43

Chris schreef:Wat foto's van Trollstigen
Prachtig prachtig :worship:
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door GuteFahrt » di 07 feb 2017, 11:37

Kaaiman schreef:Duitsers... uiteraard. Zelfs in de meest uithoekse uithoeken kom je nog bussen met Duitse senioren tegen. :rofl2:
Ja, maar ik denk dat deze route wel "vaste prik" is bij touringcars die naar Noorwegen (Scandinavië) rijden voor een rondreis.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Frits » di 07 feb 2017, 19:13

Super mooie foto's.
En wat die bus betreft: respect voor de buschauffeur.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 11 feb 2017, 19:01

Wat foto's van de Fylkesvei 64 naar de Atlanterhavstunnelen / Atlantic Ocean Tunnel bij Kristiansund. Deze 5.779 meter lange tunnel gaat 250 meter onder zeeniveau.

Komende vanaf Averøy, waar ook de bekende Atlanterhavsvegen is gelegen. Deze weg ligt echter op 20 kilometer afstand van de tunnel.
Afbeelding
Atlanterhavstunnelen-1 by European Roads, on Flickr

Zo dicht langs de kust is het terrein zo onbeschut dat er geen bomen meer groeien.
Afbeelding
Atlanterhavstunnelen-2 by European Roads, on Flickr

Bijzonder landschap wel. Niet spectaculair, maar ook niet alledaags.
Afbeelding
Atlanterhavstunnelen-3 by European Roads, on Flickr

De Atlanterhavstunnel is volgens mij nog de enige tunnel van een doorgaande weg in Noorwegen waar nog handmatig tol betaalt wordt. En je moet zelfs naar inzittenden betalen, dat is elders in Noorwegen ongebruikelijk.
Afbeelding
Atlanterhavstunnelen-4 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Atlanterhavstunnelen-5 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door GuteFahrt » za 11 feb 2017, 19:21

Chris schreef:
Zo dicht langs de kust is het terrein zo onbeschut dat er geen bomen meer groeien.
Afbeelding
Atlanterhavstunnelen-2 by European Roads, on Flickr

Bijzonder landschap wel. Niet spectaculair, maar ook niet alledaags.
Afbeelding
Atlanterhavstunnelen-3 by European Roads, on Flickr
Doet mij een beetje aan "the Burren" denken, nabij de westkust van Ierland. Wat maanlandschap-achtig.

Uiteraard scheen de zon daar niet, zoals hier wel. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » zo 12 feb 2017, 12:20

De financiering is toegezegd voor een groot project om de Fylkesvei 17 en Fylkesvei 720 ten noorden van Steinkjer op te waarderen.

De fylkesvei 17 wordt omgelegd over een nieuw tracé waar 80 km/h gereden kan worden en een zijtak is de fylkesvei 720 naar Malm. Hiermee kan men sneller en veiliger naar het regionale centrum Steinkjer. Als onderdeel van de fylkesvei 17 wordt een 580 meter lange brug over een fjord gebouwd. Het gehele project kost 1,6 miljard kronen (€ 180 miljoen) en moet eind 2019 klaar zijn. Er komen drie tolpunten.

Afbeelding

Plaats reactie