[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Groningen » do 20 okt 2011, 23:22

^^ Dat nieuwe asfalt zal gauw weer kapotvriezen. De kans op vorstschade is er vrij groot dus kan ik me voorstellen dat men niet alles direct vervangt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 okt 2011, 0:26

^^ Waarom legt men daar dan geen beton aan? Dat kan er veel beter tegen. Op sommige Zwitserse bergpassen ligt ook beton en geen asfalt (Gotthard, Nufenen). Daar is het wegdek niet kapotgevroren.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Kaaiman » vr 21 okt 2011, 12:55

Ik heb in Noorwegen nog nooit betonwegen gezien. Misschien omdat asfalt zich wat makkelijker laat vormen op ongemakkelijk terrein?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » vr 21 okt 2011, 12:58

Asfalt vriest alleen kapot als er sprake is van sterke temperatuurswisselingen in korte tijd of wanneer het gewoon slecht onderhouden wordt. Asfalt kan prima in koude klimaten zolang het goed onderhouden wordt. In Scandinavië zie je inderdaad maar weinig betonwegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » ma 07 nov 2011, 12:50

Vandaag wordt 19 kilometer van de E6 opengesteld als een 2x2 motorvei. Dit is het traject tussen Dal en Minnesund, ten noorden van Oslo.

Afbeelding

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door jeroent » ma 07 nov 2011, 19:29

Enig idee waarom precies dit stuk, of is dit het noordelijkste stukje van de geplande 2x2 verbreding?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door jelger » ma 07 nov 2011, 19:37

omdat het stuk ten zuiden al gedaan is misschien? :dontknow:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 23 nov 2011, 23:02

Een studie is nu voltooid naar de veerdienstvrije E39, het noordelijke deel tussen Skei, Ålesund, Molde en Liabø.

Zoals gebruikelijk een scala aan gigantische bruggen en tunnels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


-Nordfjord bridge 1,5km span suspension bridge.
-Ørstafjord crossing, 4km long 100m deep tunnel.
-Storfjord bridge 3,5km long floating bridge with 70m sailing height.
-Romsdalsfjord crossing midfjord, 11km long, 310m deep tunnel.
-Romsdalsfjord crossing Julsund, 1,5km long suspension bridge.
-Halsafjord crossing, 2km long suspension bridge.

De kosten zijn 40.200 miljoen NOK, of circa € 5,1 miljard. De reistijdverkorting op de route is 194 minuten. De meeste grote kunstwerken worden toltrajecten. De verkeersintensiteit van de verschillende bruggen en tunnels varieert van 840 tot 1.950 voertuigen per etmaal. De reistijd van Bergen naar Ålesund gaat van 7 uur en 6 minuten naar 5 uur en 31 minuten, en van Ålesund naar Trondheim van 5 uur en 53 minuten naar 4 uur en 14 minuten. De reistijdbesparing op individuele fjordpassages is 30 tot 70 minuten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » do 24 nov 2011, 15:00

Is er hier wel eens iemand naar de Noordkaap geweest?

De kosten daarvan vallen me nogal tegen. Je moet een forse tol betalen voor de Nordkapptunnelen en ook toegang naar het terrein zelf.

Nordkapptunnelen:

€ 18.50 per auto plus € 6 per inzittende.

Deze tol moet beide richtingen betaald worden.

Daarnaast moet je € 30 per persoon betalen om überhaupt op de Noordkaap te kunnen komen.

Met 2 volwassenen betaal je dus € 120 om er te komen. En ik las dat de kans nogal groot is dat je in de mist zit. En het is eigenlijk niet het mooiste deel van Noorwegen, de echte bergen zijn vooral ten zuidwesten van Alta. De Lofoten lijken mij mooier dan de Noordkaap.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door vynkce » do 24 nov 2011, 15:07

Chris schreef:Is er hier wel eens iemand naar de Noordkaap geweest?
Neen...

Is er trouwens al iets bekend over openstellingen van de projecten die je eerder gepost hebt?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Palance » do 24 nov 2011, 15:51

Chris schreef:Is er hier wel eens iemand naar de Noordkaap geweest?
Ja, in juni.
Chris schreef: De kosten daarvan vallen me nogal tegen. Je moet een forse tol betalen voor de Nordkapptunnelen en ook toegang naar het terrein zelf.

Nordkapptunnelen:

€ 18.50 per auto plus € 6 per inzittende.
In juni was het 145 Kroon per auto + 47 kroon per inzittende, dat komt ongeveer wel overeen:
Afbeelding
Chris schreef:Deze tol moet beide richtingen betaald worden.
Yup, en toen ik aankwam hing er een briefje bij het tolpoortje dat ze tijdelijk geen buitenlands geld aannamen. Een andere route van het eiland af is er niet, tenzij je met de Hurtigruten vanaf Honnigsvåg vertrekt, maar dat is uiteraard ook niet gratis.
Daarnaast moet je € 30 per persoon betalen om überhaupt op de Noordkaap te kunnen komen.
Afbeelding
Ja, maar je kaartje is dan wel 48 uur geldig (en op kenteken!) Je kunt in die tijd dus, als je in de buurt overnacht, onbeperkt het terrein op en af.
Met 2 volwassenen betaal je dus € 120 om er te komen. En ik las dat de kans nogal groot is dat je in de mist zit. En het is eigenlijk niet het mooiste deel van Noorwegen, de echte bergen zijn vooral ten zuidwesten van Alta. De Lofoten lijken mij mooier dan de Noordkaap.
Ik had geluk toen ik er was, één van de weinige dagen dat er wel bewolking was, maar de zon er toch doorkwam. Deze is rond middernacht gemaakt
Afbeelding

De dag erop zijn we ook nog even gaan kijken, maar toen zat het inderdaad potdicht van de mist.

En wat de Lofoten betreft:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Jeroen » do 24 nov 2011, 18:01

^^ Heb je ook nog de kans gehad het noorderlicht te kunnen zien? Dat schijnt een magisch mooi tafereel te zijn.

Anyway, ik denk dat ik ook maar eens concrete plannen moet gaan maken. Noorwegen is misschien niet het goedkoopste land, maar ik denk dat het met eigen vervoer en voornamelijk kamperen wel te doen moet zijn. (itt tot de andere paradijsjes in die hoek zoals Groenland of Ijsland)
Laatst gewijzigd door Jeroen op do 24 nov 2011, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Seat Ibiza » do 24 nov 2011, 18:45

Jeroen schreef:Heb je ook nog de kans gehad het noorderlicht te kunnen zien? Dat schijnt een magisch mooi tafereel te zijn.
Die kans lijkt me uitgesloten, want:
Palance schreef:Ik had geluk toen ik er was, één van de weinige dagen dat er wel bewolking was, maar de zon er toch doorkwam. Deze is rond middernacht gemaakt
Ofwel: in de zomer is er veel te veel daglicht om het Noorderlicht waar te kunnen nemen. Wil je een goede kans hebben, dan moet je dus in de winter gaan.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Palance » do 24 nov 2011, 18:47

Klopt. Helaas geen noorderlicht gezien dus :(

Ik ben overigens niet gaan rijden vanaf hier, maar vanaf Rovaniemi airport. Scheelt weer een paar duizend kilometer ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

paul phillemon
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 10 jan 2011, 15:42

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door paul phillemon » do 24 nov 2011, 20:18

De mooiste route in Noorwegen: de nationale 17 tussen Steinkjer en Bodo. In 1998 hebben we dat stuk gedaan in vier dagen! Wel een heleboel veren te nemen, maar prachtig als je de tijd ervoor hebt. Eigenlijk een must als je bv naar de Lofoten wilt. Ik heb jammer genoeg alleen 35mm foto's.

paul phillemon
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 10 jan 2011, 15:42

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door paul phillemon » zo 27 nov 2011, 15:29

Een kleine korrektie over het genoemde trajekt: de 4-dagentrip was met vertrek uit Trondheim, en aankomst in Reine,Lofoten; veer Bodo-Moskenes inbegrepen.
heb een paar foto's (langs de n17)gemaakt van foto's uit album... sorry voor de slechte kwaliteit
De ganse reis, met eigen wagen, was van 7 juni tot 6 juli 1998.

Torghatten
Afbeelding

bij Bronnoysund
Afbeelding

Engabreengletsjer
Afbeelding

n17 over de Saltstraumen
Afbeelding

Gebruikersavatar
JaN34
dorpsstraat
Berichten: 240
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 11:09
Locatie: Hardenberg

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door JaN34 » do 29 dec 2011, 12:18

^^ In 2002 ook de "Kystriksveien" gereden (RV 17). Geweldig mooie route. Met meerdere overtochten, dus inderdaad, haast moet je niet hebben. Maar dit geldt eigenlijk voor heel Noorwegen. Helaas zijn sindsdien een aantal ponten niet meer in gebruik (tenminste voor de doorgaande weg) Deze zijn namelijk vervangen door tunnels :nothanks:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » di 03 apr 2012, 12:56

"oeps"
Link

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Wouter N14 » di 03 apr 2012, 13:11

^^ :schrikreactie: Wat een reactie zeg om er zo snel uit te springen. Hij had wellicht ook geen gordel om, dat is dan zijn redding geweest :o
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Snelwegenkenner » di 03 apr 2012, 18:41

Die weg is ook veel te gevaarlijk. :nothanks:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door keokiracer » vr 06 apr 2012, 21:56

:geenlach: Video verwijderd vanwege een auteursrechtenclaim...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Rein » vr 06 apr 2012, 22:03

Helaas, je hebt heel wat gemist hoor!

(en welkom terug op het forum)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door keokiracer » za 07 apr 2012, 16:20

^^ Net gezien :schrikreactie:

Voor degenen die het filmpje hierboven gemist hebben: klik
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » do 17 mei 2012, 10:52

In Noorwegen wordt, zoals in veel andere niet-Europese landen, de rijrichtingen gescheiden door een gele middenstreep. Dit was echter nog niet het geval op de autosnelwegen (motorveier) en andere wegen met gescheiden rijbanen, maar gaat vanaf nu ingevoerd worden. In de komende 4 jaar moeten alle linker kantmarkeringen vervangen worden door gele. Zo wordt het systeem consistent en weet je altijd of je op een één of tweestrooks weg zit.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Snelwegfreak » do 17 mei 2012, 15:40

Ik vind het op zich een prima systeem, maar wat doe je dan met tijdelijke wegmarkeringen? En zichtbaarheid met slecht weer/donker?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door duikgek89 » do 17 mei 2012, 17:49

Donker is niet erg en geel zie je goed in sneeuw (Noorse landingsbanen zijn ook geel gemarkeerd!).
Bij werkzaamheden kun je oranje gebruiken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Willem » do 17 mei 2012, 21:44

Waarom is Oostenrijk (en Belgie) eigenlijk overgestapt van geel naar wit? Je zou eerder verwachten dat Noorwegen zich aan de rest van Europa aanpast en ook geheel witte belijning invoert.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Vinny » do 17 mei 2012, 22:35

Ik vind het wel een goede zaak dat meteen duidelijk wordt dat een weg enkelbaans is. Iets dat voor de invoering van EHK in Nederland vaak minder duidelijk was. Ik vind DV niet altijd mooi en soms onduidelijk, maar dat is echt een enorme vooruitgang. En het is een goede zaak dat dit in Noorwegen ook gaat gebeuren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

MINI
dorpsstraat
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door MINI » za 19 mei 2012, 15:48

Willem schreef:Waarom is Oostenrijk (en Belgie) eigenlijk overgestapt van geel naar wit? Je zou eerder verwachten dat Noorwegen zich aan de rest van Europa aanpast en ook geheel witte belijning invoert.
Waarom zou Noorwegen dat doen?
Ze zijn geen lid van de EU, wat Oostenrijk en België dat wel bekend zijn.
En Noorwegen kent andere winters dan België (en wellicht geldt dat ook deels voor Oostenrijk)

Een (soort) zelfde vergelijking:

Waarom hebben ze in Nederland en Luxemburg gele kentekenplaten in plaats van witte, zoals zowat heel Europa ermee rondrijd?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » vr 25 mei 2012, 13:54

Bij Narvik in het noorden van Noorwegen is de Hålogalandsbrug goedgekeurd. Deze € 330 miljoen kostende brug zal de reistijd op de E6 met 15 - 20 minuten en 18 kilometer verkorten, net ten noorden van Narvik. De brug steekt een zijarm van het Ofotfjord over, en is in totaal 1.533 meter lang, met een hoofdoverspanning van maarliefst 1145 meter. De aanleg van de brug begint in de herfst van 2012 en moet in 2016 opengesteld worden. De brug wordt gefinancierd door de nationale overheid, de regio Narvik en tolheffing.

Afbeelding

Plaats reactie