[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door De praktijk » vr 20 nov 2020, 0:02

harry schreef: do 19 nov 2020, 20:25 ^^ 6 jaar geleden nog geen idee wat er zou gaan gebeuren:
Dat had je kunnen weten, en toch ook weer niet. :mrgreen:

In Noorwegen maakt men een transportplan voor de komende 10 jaar, daarin komen dan de ideen terecht.
Elke 5 jaar word dat tranportplan ook wel weer herzien.

6 jaar geleden, 2014
Het transportplan van 2014-2023 was toen bekend.
En dat was voornamelijk de E39 ferryvrij temaken.

In het plan 2018-2023, werd dat idee weer los gelaten.
Toen kwam de E18 in beeld.
En als je bekend ben met de Noorse planning.
Dan is het al snel onderzoek, plan, contract, en met een jaar gaan ze daadwerkelijk beginnen.
Zeker sinds er Nye veien is. :top:

In het nieuwe transportplan 2022-2023 worden veel ideen van het plan 2018-2023 weer losgelaten.
Op de agenda staat weer het ferryvrij maken van de E39. ( :facepalm: )

Dat je in 2014 dus niet wist dat er een nieuwe brug gebouwt zou worden, en de oude brug gesloopt zou worden, kon je niet weten.

In 2017-2018 reed ik bijna wekelijks van Krisisansand naar Oslo. (En verder.)
Anno 2020, bijna 2021, zal ik die weg bijna niet meer herkennen.

Wie 10 jaar niet in Noorwegen is geweest, herkent sommige wegen niet meer.
Terwijl andere wegen, aangelegd door in WW2 nog precies hetzelfde zijn.

En als toegift, de winter is eindelijk begonnen. :worship:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » ma 30 nov 2020, 18:09

Er is een contract van 3 miljard NOK (€ 283 miljoen) gegund voor de bouw van de E16 tussen Bjørum en Skaret, dit is net buiten Oslo richting Hønefoss. De E16 wordt hier als autosnelweg met 2x2 rijstroken aangelegd. Er komt een 3,5 kilometer lange tunnel. In 2025 moet het klaar zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Kaaiman » di 01 dec 2020, 15:05

Dat is dus een verlenging van de autosnelweg E16 vanuit Oslo. Een kwestie van tijd voor de hele E16 Oslo - Hønefoss autosnelweg wordt. Hønefoss is een belangrijk knooppunt waar 3 takken E16 en rijksweg 7 samenkomen. En dus ook een belangrijk splitsingspunt in de route Oslo - Bergen: rij je via de E16 of via rijksweg 7? ;)

Volgens mij is er trouwens ook nog wel het nodige forenzenverkeer op dat stuk E16.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door captain007 » di 01 dec 2020, 15:12

Geen overbodige luxe, die weg is voor Noorse begrippen aardig druk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » di 01 dec 2020, 15:16

Er komt inderdaad een autosnelweg tot Hønefoss, dit wordt samen met de Ringerikelijn aangelegd. Deze spoorlijn is al meer dan 100 jaar gepland maar er tot nu toe nooit van gekomen. Vanwege de heuvels komt de spoorlijn grotendeels ondergronds, dit wordt dan een stukje gecombineerd met de E16 alhoewel recentelijker is aangegeven dat er eigenlijk weinig schaalvoordeel te behalen valt met zulke samenwerkingsprojecten (Noors: fellesprosjekter).

De spoorlijn Oslo - Bergen (Bergensbanen) maakt momenteel een lange omweg via Drammen. Dit wordt dus met de Ringerikelijn ingekort door de bouw van een nieuwe spoorlijn naast de E16.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Kaaiman » zo 06 dec 2020, 17:09

Interessant: gedetailleerde Noorse kaartviewer met historische luchtfoto's: https://kart.1881.no/
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » ma 07 dec 2020, 15:15

Men wil meer wegen met 2x2 rijstroken bouwen op een smaller profiel. Momenteel komt een 2x2 weg van 23 meter breed (autosnelweg) pas in zicht bij intensiteiten van meer dan 20.000 voertuigen per dag. De intensiteiten liggen in Noorwegen vaak lager, maar verwerken tegelijkertijd wel lange-afstandsverkeer dat een hogere uitbouwstandaard verlangt dan vergelijkbare intensiteiten op een weg waar geen lange-afstandsverkeer op rijdt.

Wegen met 6.000 - 12.000 voertuigen per dag worden thans aangelegd met 2 of 3 rijstroken. Men wil hier smalle 2x2 wegen op een platform van 19,0 - 21,5 meter breed en een maximumsnelheid van 110 km/h aanleggen.

Wegen met 12.000 - 20.000 voertuigen per dag worden thans al vaker met 2x2 rijstroken aangelegd. Men wil deze wegen op een versmald platform van 20,0 - 23,0 meter aanleggen met een maximumsnelheid van 110 km/h.

Het idee is dat hiermee een groter deel van het lange-afstandsnetwerk met 2x2 rijstroken aangelegd wordt in plaats van 1x2 / 2x1 / 2+1, terwijl de kosten-batenverhouding niet slechter wordt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door waldo79 » ma 07 dec 2020, 18:57

Is dat niet het idee van de Mini-Autobahn zoals de Zwitserse A4 tussen Schaffhausen en Winterthur?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 dec 2020, 19:21

^^ Qua profiel lijkt het daar wel wat op, de mini-Autobahn komt op 19 meter. De Nederlandse N356 zit op ongeveer 18 meter breedte.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Pino » ma 07 dec 2020, 20:22

Varianten genoeg in de dunbevolkte delen van Europa: Italiaanse superstrade, Bretonse voies express etc. Het lijkt flinke delen van Scandinavië op het lijf geschreven.

Je kunt genoeg kwijt binnen een meter of 21, dus is er een concept dwarsprofiel bekend? Je kunt nog binnen de 20 meter te blijven door én rijstroken te versmallen én vluchtstrook achterwege te laten (TERN-minimum voor één rijstrook is 3.50m). Als het wat breder mag, kun je reguliere rijstroken verbreden tot autosnelweg-standaard en dan mogelijk nog een mini-vluchtstrook laten. Liever dat dan een volwaardige vluchtstrook en dan nog steeds bezuinigen op de rest.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door MotelMioveni » zo 13 dec 2020, 3:59

Al jaren lees ik mee op het Wegenforum, meestal zonder in te loggen. Veel plaatsen in Centraal Europa weet ik wel te liggen zonder de kaart erbij te pakken, dus is het makkelijk om te volgen wat er voor wegen worden aangelegd en wat de zin daarvan is.

Bij Noorwegen ligt dat voor mij een beetje anders: Ik weet dat het land veel fjorden heeft die soms diep het land insteken, ik weet waar de E6 tussen Oslo en de Noordkaap ligt, omdat ik in 2001 zelf de (toen nog) 2560km vanaf Kirkenes (tolvrij!) naar Oslo gereden ben, met een kleine omweg via Tromsø en ik kan Kirkenes, Honningsvåg, Alta, Tromsø, Narvik, Trondheim, Lillehammer en Oslo op een blinde kaart aanwijzen, maar dan houdt het wel op. De E39 in het zuidwesten was voor mij een blinde vlek, mogelijk omdat de kosten voor tolgelden en veerboten de Atlanterhavsveien toch buiten mijn reisbudget doen vallen. Ik zou Bergen en Stavanger nog verkeerd om op een blinde kaart aanwijzen, terwijl topografie mijn hobby is. Ik heb hier op het forum wel gelezen over plannen met drijvende tunnels, maar ik heb iets te vaak gedacht:"Dat zal wel", zonder op een kaart op te zoeken waar die tunnel moet komen. :geenlach:

https://www.youtube.com/watch?v=WMbSzFf_wTc

Het YouTube-filmpje wat ik net bekeken heb, is vreselijk Amerikaans, met alle nadelen van dien, maar wel duidelijk, want die video heeft mij in 10 minuten inzicht verschaft wat urenlang klikken op dit forum nog niet had opgeleverd: Ik snap nu beter dat het klimaat in Noorwegen ongunstig is voor bruggen en veerboten, dus ik begrijp waarom de Noren liever tunnels dan bruggen bouwen, omdat hevige stormen en sneeuw bruggen net zo goed onbruikbaar kunnen maken als dat veerdiensten bij storm kunnen uitvallen. Ik had me niet gerealiseerd dat het van Kristiansand naar Trondheim meer dan 1100 kilometer is (even ver als van Utrecht naar de splitsing van A7 en A9 bij Orange in Frankrijk!) en ik wist ook niet dat driekwart van de Noren in het zuidwesten woont. Als budgetreiziger zou ik liever niet door tunnels rijden, omdat ik liever tolvrij van het uitzicht geniet, ook als ik een week of 10 dagen bezig ben met 2500km. (Dat was prachtig! :woop: )

Als forens die zich een Noors tolwegenabonnement kan veroorloven (ik niet) zou ik niet kunnen wachten tot de E39 tussen Kristiansand en Trondheim eindelijk helemaal veerbootvrij te berijden is. Zo, weer wat geleerd. En nu eindelijk alsnog naar bed!
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » do 17 dec 2020, 14:33

Een render van een mogelijke brugoplossing voor de E39 over het Sulafjord bij Ålesund. Dit fjord is breed en diep, een dergelijke hangbrug zou een overspanning van rond de 2500 - 2700 meter hebben, aanzienlijk meer dan de huidige recordhouder in aanbouw in Turkije.

Het is soms wat moeilijk in te schatten hoe groot zo'n brug is. Deze brug zou ruimschoots het centrum van Amsterdam kunnen overspannen tussen het centraal station en het rijksmuseum.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Pino » do 17 dec 2020, 14:49

Wow. Heb je dan geen enorm hoge pijlers nodig? Of werkt men met modernere materialen waardoor de constructie lichter of robuuster wordt en dus méér kan worden bereikt met hangbruggen?

(vind het in zoverre wel opvallend dat er de laatste tijd zoveel mega-hangbruggen langs komen)

Stroomweg
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 18:04

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Stroomweg » do 17 dec 2020, 17:49

Ik vind zelf het idee van een drijvende tunnel nog een beetje eng, maar goed dat is vast persoonlijk haha.
Om een fjord met dit soort dimensies over te steken zal je toch met een oplossing moeten komen, een grote brug kan dat vormen.
Bezwaren tegen een brug zijn o.a. dat het in de winter er glad kan worden, en je last hebt van wind. Ik denk dat dit wel voorkomen kan worden door het brugdek te overkappen. Nadeel is wel dat de brug een stuk zwaarder wordt en de kabels ook een stuk sterker zullen moeten zijn.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Willem » do 17 dec 2020, 21:06

Kabels zijn al veel sterker geworden. Kabelbanen in de Alpen kunnen daardoor verder (eigenlijk: hoger) komen. Maar bij dit soort bruggen heb je er voordeel van omdat de overspanning groter kan worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » vr 18 dec 2020, 21:48

Er is een contract van 4,9 miljard NOK / € 470 miljoen gegund aan Eiffage om de E18 langs Porsgrunn op te waarderen tot autosnelweg. Dit deel vervangt de bestaande autoweg die te bochtig is om op te waarderen naar 2x2 rijstroken, waardoor de snelweg grotendeels over een nieuw tracé wordt aangelegd. Er komt een tweede Grenlandbrug en de Langangenbruggen worden gebypasst.

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=59. ... 109/9.6872

Afbeelding

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door De praktijk » di 22 dec 2020, 0:25

MotelMioveni schreef: zo 13 dec 2020, 3:59Als forens die zich een Noors tolwegenabonnement kan veroorloven (ik niet) zou ik niet kunnen wachten tot de E39 tussen Kristiansand en Trondheim eindelijk helemaal veerbootvrij te berijden is.
En wat denk je dan gewonnen tehebben?
Je hoef niet meer voor de boten tebetalen, maar tol voor een brug.
Met een brug win je aan reistijd, en vervolgens ga je op een parking staan om even te rusten/van het uitzicht te genieten?

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door De praktijk » di 22 dec 2020, 0:32

Stroomweg schreef: do 17 dec 2020, 17:49 Om een fjord met dit soort dimensies over te steken zal je toch met een oplossing moeten komen, een grote brug kan dat vormen.
Bezwaren tegen een brug zijn o.a. dat het in de winter er glad kan worden, en je last hebt van wind. Ik denk dat dit wel voorkomen kan worden door het brugdek te overkappen.
De oplossing is er al, en dat is een boot!
Bruggen in Noorwegen zijn zelden glad. Een brug neemt namelijk heel snel de temp aan. Het zijn de wegen naar en vanaf die glad kunnen zijn.
Wind.. Ja dat is lastig. Zelfs lastiger als een boot.

Overkappen is helemaal geen idee. Buiten dat de brug zwaarder word, hoeveel wind denk je dat die gaat vangen?

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door De praktijk » di 22 dec 2020, 0:45

Chris schreef: do 17 dec 2020, 14:33 Een render van een mogelijke brugoplossing voor de E39 over het Sulafjord bij Ålesund. Dit fjord is breed en diep, een dergelijke hangbrug zou een overspanning van rond de 2500 - 2700 meter hebben,
Ze zijn helemaal gek, met het idee de E39 ferry vrij temaken.
Chris, kijk eens hoeveel verkeer er rijd?

Miljarden wil men er aan besteden.
Aan de andere kant, als men snelwegen, 2x2, nou smaller maakt, kan men meer kilometers aanleggen.....

Neem die kosten van die brug eens, en zet die eens weg tegen de kosten om de E136van Ålesund uit tebouwen naar 2x2.
Hoeveel kilometers zounden ze kunnen maken?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het praathoekje #29

Bericht door Chris » wo 30 dec 2020, 14:47

In Ask in Noorwegen (niet ver van Oslo) is vanochtend vroeg een grote landverschuiving geweest. Er zijn 21 vermisten en 700 mensen geëvacueerd. Het gaat om een woonwijk die een jaar of 10 geleden gebouwd is. Het terrein is overigens niet bijzonder bergachtig in dit gebied, de hoogteverschillen zijn niet veel meer dan 20 - 30 meter.

Beelden laten zien dat de grond over honderden meters is ingestort, het deel van de bebouwde kom is maar een klein deel van de totale landverschuiving: https://www.vgtv.no/video/210593/vgs-re ... oese-lufta

Afbeelding

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door MotelMioveni » wo 30 dec 2020, 15:06

De praktijk schreef: di 22 dec 2020, 0:25
MotelMioveni schreef: zo 13 dec 2020, 3:59Als forens die zich een Noors tolwegenabonnement kan veroorloven (ik niet) zou ik niet kunnen wachten tot de E39 tussen Kristiansand en Trondheim eindelijk helemaal veerbootvrij te berijden is.
En wat denk je dan gewonnen tehebben?
Je hoef niet meer voor de boten tebetalen, maar tol voor een brug.
Met een brug win je aan reistijd, en vervolgens ga je op een parking staan om even te rusten/van het uitzicht te genieten?
In de praktijk zijn er in Noorwegen meer dan genoeg plaatsen waar je van het uitzicht kunt genieten. Daarvoor hoef ik me niet in een hoek van het land te begeven die alleen bereikbaar is tegen tarieven (tolbrug/veerboot... maakt niet uit) die hoger zijn dan mijn reisbudget. Het wordt anders als ik betaald zou krijgen om daar te rijden en mijn verplichte rust moet nemen! :2cents:

Als ik wel een Noorse forens zou zijn, met een Noors salaris en een Noors tolwegenabonnement, dan zou het doel van mijn reis zijn om snel van huis naar werk te komen, of van werk naar huis, want dat is wat forenzen altijd doen. Voor dat uitzicht wil ik niet te laat op mijn werk komen, of koud avondeten hebben! In deze tijd van het jaar reizen Noorse forenzen toch in het donker... ;)
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door MotelMioveni » wo 30 dec 2020, 15:29

Een aardverschuiving (jordskred) met modderstromen heeft een deel van het dorp Ask in de gemeente Gerdrum van de kaart gevaagd. Van 26 mensen is nog niet bekend of ze bij familie of op reis waren, of dat ze onder het puin begraven liggen: :schrikreactie:

https://www.nrk.no/osloogviken/skredet- ... 1.15307376

Bij Noorwegen denk ik aan bergen en fjorden, dus rotsgrond. Dat heb ik kennelijk mis, want er is een bepaalde moddersoort die telkens weer opduikt in berichten over aardverschuivingen in Noorwegen: kvikleiere (Ik weet niet hoe ik dit moet vertalen):

https://varsom.no/nytt/nyheter-flom-og- ... m-kommune/

Google Translate is vaak niet te vertrouwen, omdat je voor één woord vaak meerdere vertalingen hebt, afhankelijk van de context, maar soms heb ik niks beters. Wat moet ik met de term 'snelle klei-aardverschuiving'? Wat is een 'quick clay landslide' ? :s

https://translate.google.com/?sl=no&tl= ... =translate

Ik meen ergens op YouTube een filmpje gezien te hebben wat meer uitleg gaf over kvikleire. Deze grondsoort schijnt in Noorwegen veel voor te komen en staat nog niet op alle kaarten. Het Noorse nationale geologische instituut heeft experts naar Ask gestuurd: :krant:

https://www.ngi.no/Nyheter/Aktuelt-fra- ... i-Gjerdrum

Eerder in deze discussiedraad werd bericht over het verdwijnen van een stuk voormalige E6, bij Alta. Dat trekt dan kort onze aandacht, maar vervolgens hoor je er nooit meer iets over. Zouden de bewoners die hun huizen verloren nog dakloos zijn? :sadley:

https://www.nrk.no/nyheter/jordskred-i-alta-1.15039518

Het ging om een stuk weg wat geen deel meer uitmaakt van de E6. Wordt die weg herbouwd? Of moeten fietsers naar de Noordkaap door een tunnel? Of via Zweden? Houden de Noren in het projekt 'Nye Veier' rekening met lange-afstands-fietsers? :dontknow:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het praathoekje #29

Bericht door Chris » wo 30 dec 2020, 16:45

Het gaat hier om een landverschuiving, feitelijk instorting, van 'snelklei' (kvikkleire, quick clay). Dit is een grondsoort die alleen in het noorden voorkomt, dit is klei die ingedrukt was tijdens de laatste ijstijd en daarna weer omhoog gekomen is (post-glacial rebound). Tegenwoordig is dit een klei die niet helemaal tot aan de oppervlakte ligt, in de loop van duizenden jaren is er een topsoil overheen gekomen. Maar onder bepaalde stress kan er liquefactie optreden, dat betekent dat de grond vloeibare eigenschappen krijgt, waardoor de boel spontaan in elkaar stort. Dit gebeurt soms ook bij aardbevingen, maar dat was hier waarschijnlijk niet de aanleiding.

De instorting is omvangrijk: een gebied van ongeveer 700 bij 300 meter is in elkaar gezakt. Dit is overigens geen sinkhole. Dit soort grondverschuivingen komen in Noorwegen wel vaker voor. Het meest kwetsbare gebied is Trøndelag.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het praathoekje #29

Bericht door waldo79 » wo 30 dec 2020, 17:11

Bedankt voor je uitleg.
Ik moest even opzoeken wat liquifactie nu precies inhoudt, maar ik heb een toelichting gevonden: Bron.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 01 jan 2021, 10:40

Er staat een artikel op de NOS over het fenomeen 'snelle klei'. Blijkbaar wordt klei vloeibaar als er teveel ontzilting optreedt, er wordt ook gelinkt naar een documentaire over hetzelfde fenomeen.

Aardverschuiving door 'snelle klei' is niets nieuws voor Noorwegen
https://nos.nl/l/2362682

Egbert
expressweg
Berichten: 2719
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Egbert » vr 01 jan 2021, 11:21

Kvikkleiere -> quickclay, vergelijk quicksand -> drijfzand waarbij drijfzand in Nederland ook voor klei gebruikt wordt.
Als het voorkomt als een landverschuiving is het solifluctie.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » vr 01 jan 2021, 11:55

In Noorwegen doet men altijd al op 1 januari een schatting van het aantal verkeersdoden, en dit komt waarschijnlijk uit op of rond 95, voor het eerst dat dit onder de 100 doden per jaar ligt.

Het is wel interessant dat Noorwegen één van de veiligste landen van Europa is, terwijl er relatief weinig autosnelwegen zijn én men niet zoveel de maximumsnelheid heeft verlaagd en het wegennet vol flitspalen heeft gezet zoals Zweden. De maximumsnelheid is eerder verhoogd, er worden meer wegen aangelegd waar je 90 mag en op een stuk groter deel van de autosnelwegen mag je nu 110 in plaats van 100.

In 2010 vielen er nog 210 doden. In 10 jaar tijd is dat dus gehalveerd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Wouter N14 » vr 01 jan 2021, 12:00

^^ Wordt er in Noorwegen niet (nog) minder gefietst dan in Zweden? En algemeen, hoe is de verdeling van de slachtoffers over de modaliteiten? En over de leeftijdsklassen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door MotelMioveni » vr 01 jan 2021, 17:01

Na mijn vraag of de Kråknesveien (voormalige E6) bij Alta nog herbouwd gaat worden, nadat die door een aardverschuiving in zee is gestort, onstpon zich hier een discussie, waarvan een deel off-topic was, maar een deel was beslist relevant.

viewtopic.php?f=5&t=19483&start=1410
MotelMioveni schreef: vr 01 jan 2021, 15:43 viewtopic.php?f=15&t=3543&start=2670

Op oudejaarsdag heb ik - bij herhaling - de vraag opgeworpen of de Kråknesveien bij Alta in Noorwegen nog herbouwd wordt, nadat dit voormalige deel van de E6 in augustus 2020 door een aardverschuiving in zee is beland. Er kwamen nogal wat reacties van een zekere persoon, die soms een scherpe kijk op zaken heeft, maar deze keer er weer van alles met de haren bij trok, iets waarmee hij al vaker ergernis heeft opgewekt. Er kwam tussendoor ook een reactie (van Waldo?) die mij ertoe aanzette om nog een keer uit te leggen wat nou eigenlijk mijn vraag was.

viewtopic.php?f=5&t=19483&p=1130570#p1130570
Chris schreef: vr 01 jan 2021, 16:24 Het topic verzandde in twee pagina's offtopic gezwam. Omdat dit door elkaar heen loopt kan je vaak niet de helft laten staan.

Er worden zo vaak berichten verwijderd. Honderdduizenden zelfs in de loop der jaren.
Er is naar mijn mening wel erg radicaal geknipt in deze discussie. :hm:
MotelMioveni schreef: vr 01 jan 2021, 16:19
Attietattie schreef: vr 01 jan 2021, 15:57 Inhoudelijk niets meegekregen, maar ik heb er een broertje dood aan als er berichten verwijderd worden zonder mededeling. Dat gebeurt vaker en is zeer storend!
Ik sluit me bij Attietattie aan: Ik vind dat een moderator best de moeite mag nemen even kort uit te leggen waarom er berichten verwijderd zijn. Natuurlijk heb ik geen idee hoeveel tijd daar in gaat zitten, maar als moderatoren zomaar teksten gaan schrappen, ook al zijn ze off-topic, waarom zou ik dan nog moeite doen om een bericht te schrijven? Zomaar berichten verwijderen, zonder mededeling of uitleg, dat stinkt naar censuur en censuur bederft voor mij het plezier aan het Wegenforum! :pukey:
Wouter N14 schreef: vr 01 jan 2021, 16:00 ^^ Er zijn alleen wat off-topic berichten opgeruimd.
Oh ja, Wouter-N14? Als we over wegen in Noorwegen discussiëren, is een discussie over de bereidheid van weggebruikers om tol te betalen dan helemaal off-topic? Of is het argument dat de Noren van hun hogere salaris makkelijker tol kunnen betalen dan zo ver bezijden de waarheid? Het argument werd op de verkeerde manier opgediend, maar het snijdt wel hout! De schrijver in kwestie kreeg de bal ook al snel teruggespeeld toen hij zijn punt probeerde te onderbouwen met absurde benzineprijzen. Wat is daar mis mee? :dontknow:

(...)
In veel andere landen heb je nog de keuze om dan maar niet de snelweg te nemen, maar bij een land als Noorwegen heeft tolheffing zulke grote vormen aangenomen, dat je er niet meer omheen kunt rijden. Bovendien worden mensen die geen credit card hebben ook buitengesloten, omdat je de tol niet met kronen in de hand aan een loket kunt betalen, voorzover ik weet. Alleen met contant geld betalen is één van de eerste tips die een budgetcoach zal geven aan mensen met geldproblemen, want dan zie je hoeveel geld je in handen hebt. :2cents:

Er werd mij op - enigzins provocerende - manier gevraagd of ik wegenbelasting betaal en of dat geen tol is. Uiteraard betaal ik belasting voor MotelMioveni, zelfs als hij wegens het Corona-virus al maanden de stad bijna niet uitkomt. Tol komt daar dan nog eens extra bovenop, terwijl we in Nederland al bijna de hoogste wegenbelasting van Europa hebben. Het probleem is niet dat ik niet wil meebetalen aan het onderhoud van de wegen; Nee, het probleem is dat de wegenbelasting voor andere dingen wordt gebruikt dan voor wegenbouw! :!:

Het zou al een groot verschil maken als geld wat via de wegenbelasting binnenkomt voor minstens de helft aan wegen wordt uitgegeven en het resterende geld naar zaken als openbaar vervoer of fietspaden gaat, zaken die met transport te maken hebben en files korter kunnen helpen maken. Bovendien moet je niet vergeten dat we hier in Nederland met ons vlakke land in het voordeel zijn. Wegen bouwen tussen bergen en fjorden vereist veel meer dure bruggen en tunnels. Daarom ben ik voorstander van een Europees wegenfonds.

Bij mijn vraag of de Kråknesveien bij Alta in Noorwegen nog herbouwd wordt, nadat dit voormalige deel van de E6 in augustus 2020 door een aardverschuiving in zee is beland, had ik ook gevraagd welke route fietsers naar de Noordkaap moeten nemen, als de oude weg is ingestort en de nieuwe weg door een tunnel loopt. Stiekum hoopte ik natuurlijk op een tolvrije sluiproute voor mij en MotelMioveni, waarna ik dus dat gedoe over tol betalen op mijn kop kreeg. Na verwijdering van alle berichten, fietst WouterN14 'stiekum' mijn vraag erin:
Wouter N14 schreef: vr 01 jan 2021, 12:00 ^^ Wordt er in Noorwegen niet (nog) minder gefietst dan in Zweden? En algemeen, hoe is de verdeling van de slachtoffers over de modaliteiten? En over de leeftijdsklassen?

Het dichtste bij een antwoord op mijn vraag kwam de bewering dat in Noorwegen tunnels met stoplichten beveiligd worden, die op rood zouden springen, of gaan knipperen als er iemand door de tunnel fietst. Is dat echt waar? Ik weet niet meer wat ik moet geloven als iemand die kennelijk vaak met de vrachtwagen in Noorwegen komt, beweert dat benzine daar €7 per liter zou kosten. Dat is absurd, maar ook jammer, omdat ik het juist erg waardeer om te mogen kijken door de ogen van iemand met een scherpe blik en veel praktijkervaring.

Op de vraag wat ik van Noorwegen weet kan ik dit schrijven: Sinds ik in 2001 door Noorwegen gereden ben, kan ik de Noorse taal een beetje lezen. Door de jaren heen heb ik veel nieuwsberichten van Noorse kranten en de Noorse publieke omroep NRK gelezen, vaak naar aanleiding van dingen die ik op het Wegenforum las, waardoor ik de Noorse taal steeds beter begrijp. Vol ongeloof heb ik gelezen hoe de Noren hun FM-radiozenders hebben uitgezet. Hoe meer ik echter over Noorwegen lees, hoe beter ik begrijp hoe weinig ik weet... ;)
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 02 jan 2021, 17:06

De landverschuiving bij Ask is behoorlijk wat groter dan de beelden van 30 december deden vermoeden. Het strekt zich uit over meer dan 2 kilometer.

Er zijn inmiddels twee doden gevonden. 8 zijn er nog vermist waarvan de kans klein is dat ze het overleefd hebben.

In Open Street Map is het ingetekend:
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie