[EST] Estland - Estonia - Eesti

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Pino » vr 18 okt 2013, 21:27

Die bies van de blauwe borden in Estland is duidelijk Nederlands.
De Estse bewegwijzering is zeer sterk op de Finse geïnspireerd en dat geldt wat mij betreft ook wel voor de biezen. De Finnen en Esten gebruiken een bies die ook is afgerond aan de hoeken, evenals de Nederlandse. Maar die hebben wij zeker niet uitgevonden. Dat type bies komt vermoedelijk uit de VS. In Nederland staat de bies wat verder van de rand van de borden dan gebruikelijk is in de VS. Je ziet feitelijk over heel het bord nog een blauw randje buiten de bies (wat je trouwens ook ziet in landen als België, Italië en Spanje). Estland zit, evenals Finland, dichter bij de rand van het bord. Wat naar mijn gevoel ook dichter bij het Amerikaanse origineel zit.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Snelwegenkenner » vr 18 okt 2013, 23:15

Snelwegfreak schreef:Wat een belachelijke opmerking. Waarom is die 'duidelijk Nederlands'?
Wat nu als ik 'de bies van de blauwe borden in Estland lijkt op de Nederlandse variant' had gezegd ? Dat bedoelde ik namelijk, ik had iets te snel getypt. ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Snelwegfreak » za 19 okt 2013, 15:02

Ah op die manier. Ik dacht dat je bedoelde dat Estland het gebaseerd had op Nederland. Over die video onderaan de vorige pagina: wat een mooie stads(snel)weg weg. Hadden wij die nog maar :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Chris » za 08 mar 2014, 22:52


Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Alfa » zo 09 mar 2014, 0:25

Zijn dit de standaard Sovjet-wegwijzers van toen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 mar 2014, 22:46

Toch ook nog Latijns schrift, en niet alleen Cyrillisch. Ik dacht altijd dat Latijns schrift not done was in de Sovjet-Unie, het Moldavisch werd destijds immers ook in Cyrillisch schrift geschreven.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door sirdanilot » ma 10 mar 2014, 22:59

Estisch is ook wel uitermate ongeschikt voor Cyrillisch schrift, net als Roemeens ("""moldavisch"") overigens.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Coen Tunnel » di 11 mar 2014, 10:24

^^ Want? Roemeens kan prima in Cyrillisch worden geschreven. Veel talen eigenlijk wel, al heb je soms wat taalspecifieke tekens nodig. Geschikt is het misschien niet echt, maar uitermate ongeschikt is voor vrijwel alle talen die in het Latijnse schrift geschreven worden een te zware kwalificatie.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Alfa » di 11 mar 2014, 13:07

Het Latijnse alfabet was eigenlijk ook ongeschikt voor de Germaanse talen. Daar zijn ook extra tekens aan toegevoegd die er oorspronkelijk niet inzaten (denk aan 'w' of 'j') en bevat ook kunstgrepen als tweeklanken (de 'oe', de 'ei, ...). Dus inderdaad, elke taal kan in het Cyrillisch geschreven worden en de Russen staan daar hard op omdat zij het als een cultureel symbool zien (nog steeds moeten alle talen in Rusland in het Cyrillisch alfabet geschreven worden). Daarom is het zeer vreemd dat de Baltische talen Ests, Lets en Litouws allen hun Latijns alfabet behouden hebben. Wellicht is dit de reden:
Tot aan de 19e eeuw werd Roemeens meestal met cyrillische letters geschreven
In tegenstelling tot de Baltische talen was er dus een historische en bestaande versie waar men op terug kon vallen bij de inlijving van Moldavië in 1940. Hoewel rond diezelfde tijd het Cyrillisch alfabet ook geïntroduceerd werd in het Kazachs en Mongools.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Palance » di 11 mar 2014, 17:26

Coen Tunnel schreef:Toch ook nog Latijns schrift, en niet alleen Cyrillisch. Ik dacht altijd dat Latijns schrift not done was in de Sovjet-Unie, het Moldavisch werd destijds immers ook in Cyrillisch schrift geschreven.
Deze foto zou ook uit de Sovjettijd zijn in Tallinn
Afbeelding
sirdanilot schreef:Estisch is ook wel uitermate ongeschikt voor Cyrillisch schrift.
Вааром? Је кан оок прима де Недерландсе таал ин хет чуриллисцх сцхријвен. Гевоон еен квестие ван језелф евен траинен ен аанпассен. Ик зие хет проблеем ниет зо.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door waldo79 » di 11 mar 2014, 19:04

Geniaal, Palance :rofl2:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Vinny » di 11 mar 2014, 19:53

Er schijnt in Namibië een taal te bestaan die op het Afrikaans gemodelleerd wordt, maar met Arabisch schrift wordt geschreven. Het kan dus wel.
Het Latijnse alfabet was eigenlijk ook ongeschikt voor de Germaanse talen. Daar zijn ook extra tekens aan toegevoegd die er oorspronkelijk niet inzaten (denk aan 'w' of 'j') en bevat ook kunstgrepen als tweeklanken (de 'oe', de 'ei, ...).
In principe natuurlijk geen echt probleem, alleen een 100% koppeling tussen uitspraak en schrijfwijze kan niet gegarandeerd worden. Maar goed, dat is in vrijwel geen enkele taal-schrift koppeling het geval. Het Pools schijnt wel redelijk fonetisch te zijn. Voor wat betreft het Ests (daar gaat het in deze draad om) heb ik geen flauw idee. :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Coen Tunnel » di 11 mar 2014, 23:50

Vinny schreef:Er schijnt in Namibië een taal te bestaan die op het Afrikaans gemodelleerd wordt, maar met Arabisch schrift wordt geschreven. Het kan dus wel.
Tja, Vietnamees wordt tegenwoordig in Latijns schrift geschreven en het Turks is vorige eeuw van Arabisch naar Latijns schrift gegaan. Hongaars wordt ook alweer een paar eeuwen in Latijns schrift geschreven.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Alfa » wo 12 mar 2014, 2:25

Er is in Estland zelfs een wet die verbied om Cyrillisch schrift te gebruiken op openbare plaatsen. Eigenlijk komt dat neer op een verbod van het gebruik van Russisch. Wanneer komt Poetin zijn landgenoten bevrijden van de Estische terreur? :lol:

Percentage Russen in Estland:
Afbeelding

Het is eigenlijk ook vreemd dat zo een wet kan in de EU. Maar het officiële standpunt van de Estische regering (en andere Baltische staten) is dat de Russen eigenlijk een soort allochtonen zijn. Net zoals in Amsterdam het Arabisch niet als officiële taal erkend is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Palance » wo 12 mar 2014, 6:55

Maar als Amsterdam al heel lang Arabisch geweest zou zijn, dan zou het wel vreemd zijn. In dit geval gaat de vergelijking dus mank.

Bij mijn bezoek aan Tallinn een aantal jaren terug heb ik weinig Russisch gezien, behalve wat teksten op toeristische plekken en op menukaarten. Maar er zijn nog legio websites die ook een Russische versie hebben. Ook bv de site van de Estse regering.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Vinny » wo 12 mar 2014, 20:38

Taalwetten is iets voor derde wereldlanden...

:duck:

Maar principieel ben ik dus tegen belemmering die de (een) overheid oplegt aan vrije burgers om te communiceren in de taal die ze willen spreken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Alfa » wo 12 mar 2014, 21:04

Palance schreef: Bij mijn bezoek aan Tallinn een aantal jaren terug heb ik weinig Russisch gezien
Wat goed mijn vorige opmerking illustreerde. Want:
The dominant and only official language of Tallinn is Estonian, followed closely by Russian. As of 2011, 206,490 (50.1%) speak Estonian as their native language and 192,199 (46.7%) speak Russian as their native language.
Maar omdat het verboden is Cyrillisch te etaleren zie je daar dus niets van in het straatbeeld. Zelfs in de oostelijke industriestad Narva waar 93% Russischtalig is (maar 4% Esten wonen daar) zie je geen Russisch op straat.

Vinny schreef: Maar principieel ben ik dus tegen belemmering die de (een) overheid oplegt aan vrije burgers om te communiceren in de taal die ze willen spreken.
Dat zeg je als Nederlander. Maar in Estland is de context natuurlijk anders. Stel dat Duitsland Nederland bezet zou hebben van 1940 tot 1990 en daarbij Duits een dominante positie zou hebben en Nederland door gedwongen migratie 20% en in veel steden een meerderheid aan Duitsers zou hebben. Dan zou je er ook anders tegenaan kijken.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 12 mar 2014, 21:11, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Snelwegenkenner » wo 12 mar 2014, 21:06

Vinny schreef:Taalwetten is iets voor derde wereldlanden...

:duck:
En Belgie... :hamertjetik:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Alfa » wo 12 mar 2014, 21:07

In Nederland zijn er ook taalwetten. Denk maar aan de regeling rond het gebruik van Fries (in overheidszaken).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Vinny » wo 12 mar 2014, 21:21

Maar omdat het verboden is Cyrillisch te etaleren zie je daar dus niets van in het straatbeeld. Zelfs in de oostelijke industriestad Narva waar 93% Russischtalig is (maar 4% Esten wonen daar) zie je geen Russisch op straat.
En staat Poetin al op de bres om deze mensen van het juk der Westerse overheersing te bevrijden? :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Chris » wo 12 mar 2014, 21:30

De Russische bevolking woont voornamelijk in de grotere steden. Over geheel Estland gezien is het aandeel Russen 24,8%. De hoeveelheid Russen is sinds onafhankelijkheid gedaald, waardoor de bevolking flink gekrompen is, maar tegelijkertijd het aandeel Esten toegenomen is. Voor de tweede wereldoorlog was 88% van de inwoners Ests, begin jaren '90 was dat nog maar 61%. In cijfers; in 1934 waren er dus ongeveer 990.000 Esten, in 2011 890.000. Naar schatting zijn zo'n 100.000 Esten door de Sovjets verdreven / vermoord. Er was ten tijde van de Sovjetunie actief beleid om de geannexeerde Baltische staten Russisch te maken.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door verfmeer95 » wo 12 mar 2014, 21:32

^^ Estland is lid van de NAVO, dus als Poetin Estland binnenvalt staat de US army binnen een dag aan de grens.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door nederland24 » wo 12 mar 2014, 21:39

Snelwegenkenner schreef:
Vinny schreef:Taalwetten is iets voor derde wereldlanden...

:duck:
En Belgie... :hamertjetik:
België en derde wereldland is een pleonasme. :PP:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door marcel » wo 12 mar 2014, 22:13

Palance schreef:Вааром? Је кан оок прима де Недерландсе таал ин хет чуриллисцх сцхријвен. Гевоон еен квестие ван језелф евен траинен ен аанпассен. Ик зие хет проблеем ниет зо.
Dit is wel leuk maar dat is niet de manier waarop dit gedaan wordt. Men probeert altijd fonetisch in de buurt te blijven, wat moeilijk is mede omdat men geen accenten gebruikt. 'schrijven' wordt dan niet сцхријвен maar wellicht схрeйвен.

Ik herinner mij van mijn studie bijv. dat de Nederlandse naam Brummelhuis als брюммелхойс geschreven werd, en dat klinkt toch behoorlijk anders ('brjoemmelchois').

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Palance » do 13 mar 2014, 6:36

marcel schreef:'schrijven' wordt dan niet сцхријвен maar wellicht схрeйвен.
Ik gebruik een Servische toetsenbordindeling en daar komt bijvoorbeeld de й niet in voor. Daar zou het overigens als "schrajven" gefonetiseerd worden. Eindhoven wordt daar ook als Ajndhoven geschreven, tot zover OT.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Palance » vr 12 jun 2015, 20:50

Ik kwam toevallig deze historische foto tegen uit 1991, nog met Sovjet-wegnummering en cyrillisch schrift. Het verbaast me dan we dat het lettertype van het cyrillisch kleiner was.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Chris » zo 27 sep 2015, 21:40

De bypass van Tallinn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Chris » za 17 okt 2015, 19:13

Laagna Tee in Tallinn, ook wel bekend als de 'canyon' of 'het kanaal'. Ten tijde van de Sovjetunie was het één van de breedste wegen met tot 2x4 rijstroken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Chris » zo 17 jan 2016, 21:12

Ondanks de zeer zachte december is het de afgelopen twee weken koud genoeg geweest zodat de eerste ice road van Estland geopend kon worden, van Haapsalu tot Noarootsi. Dit is over een baai, en scheelt verkeer vanaf een paar dorpen naar Haapsalu een omweg van 30 kilometer.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [EST] Estland - Estonia - Eesti

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 nov 2016, 14:48

Weg 178 van Värska naar Ulitina loopt voor ongeveer 1 km over Russisch grondgebied. Hier zijn geen grenscontroles. Lopen over de weg of stilstaan langs de weg is verboden op het deel dat door Rusland loopt. Afgezien van de grenspalen langs de weg en de borden :C16: en :E2: kun je verder niet zien dat je door Rusland komt, het staat niet met een bordje aangegeven.

De weg heeft verder geen aansluiting op wegen die verder Rusland in lopen.

https://www.google.nl/maps/place/Ulitin ... 27.7460359

Plaats reactie